Sök:

Sökresultat:

282 Uppsatser om Löpande beskattning - Sida 18 av 19

Misstagsinbetalning till skattekonto : Vilka möjligheter finns det att fÄ ett misstag rÀttat?

Inom skatterÀtten sökes stÀndigt nya förfaranden som inom lagstiftningens ramar leder till skatteförmÄner. Ett sÄdant förfarande som blivit mycket vanligt inom fastighetsbranschen Àr paketering av fastigheter i aktiebolag eller ekonomiska föreningar varpÄ andelarna i dessa bolag avyttras. Detta genomförs som alternativ till en direkt fastighetsavyttring. Syftet med förfarandet Àr att de avyttrade andelarna ska klassificeras som nÀringsbetingade vilket innebÀr att kapitalvinsten dÀrmed Àr skattefri. En förutsÀttning för att uppnÄ dessa skattekonsekvenser Àr dock att de avyttrade andelarna utgör kapitaltillgÄngar.

Ekonomisk brottslighet inom finansiella omrÄdet : Skattebrott i samband med garantiÄtagande vid nyemissioner

I spÄren av finanskrisen har under de senaste Ären genomförts flertal större nyemissioner, bland annat för att rÀdda företag som har gjort stora förluster. Det har blivit vanligt att fysiska personer vid nyemissioner stÀller upp som garanter och fÄr ersÀttningar för sina garantiÄtaganden i form av garantiprovision. Garanter i nyemissioner berÀttigas ersÀttning för sina garantiÄtaganden i form av garantiprovision som överstiger marknadsrÀntor.  Garantiprovisionerna uppgÄr normalt till 5-6 procent av det garanterade beloppet men kan i vissa uppgÄ till upp till 12 procent. Ett relativt stort intresse vid mÄnga nyemissioner gjort att garanter sÀllan tvingas införliva sina Ätagande för vilka de fÄr relativ hög ersÀttning för utan att teckna aktier i nyemissionen.  Enligt 44 kap. 31§ andra stycket IL Àr ersÀttningen skattepliktig i inkomstslaget kapital som beskattas med en statlig skatt om 30 procent.

SkattemÀssiga aspekter pÄ generationsskiften av skogsfastigheter

I Sverige finns det ett stort antal skogsfastigheter som Ärligen ska genomgÄ generationsskifte, det vill sÀga överlÄtas inom familjen. Vid ett generationsskifte uppstÄr vanligen problem av ekonomisk karaktÀr, dÀr bÄde överlÄtare och mottagare av skogsfastigheten Àr intresserade av att minimera skattekostnaden, vid tidpunkten för överlÄtelsen. Dock Àr det viktigt att Àven ta hÀnsyn till den framtida ekonomiska situationen för bÄde överlÄtare, mottagare och eventuella syskon. Syftet med denna studie Àr utreda vilka för- och nackdelar som finns med olika överlÄtelseformer vid generationsskiften av olika typer av skogsfastigheter. MÄlet med studien Àr att finna ett bidrag till rÄdgivningsunderlag som fungerar för skogsfastigheter med olika familjesituationer och ekonomiska förutsÀttningar. För att genomföra denna studie har en litteraturgenomgÄng angÄende skatteregler som pÄverkar ett generationsskifte, samt de olika överlÄtelseformerna, genomförts.

Årsredovisning i mindre företag - Effekter vid tillĂ€mpning av K2

Bakgrund och problem: De stora företagens förutsĂ€ttningar har i alltför stor omfattningpĂ„verkat det nuvarande regelverket, vilket blivit allt mer komplicerat. För att minska denadministrativa bördan detta medför har BFN pĂ„börjat arbetet med att ta fram samladeregelverk för företag av olika slag och storlek vilket benĂ€mns K-projekten. I juni 2008publicerades BFNAR 2008:1 Årsredovisning i mindre företag (K2) vilket Ă€r frivilligt atttillĂ€mpa frĂ„n den 31 december 2008. K2 medför bĂ„de förenklingar och begrĂ€nsningar, och detfinns skĂ€l för alla mindre företag att enskilt övervĂ€ga om de ska vĂ€lja att tillĂ€mpa detallmĂ€nna rĂ„det. Med anledning av detta har vi stĂ€llt oss tvĂ„ frĂ„gor; Vilka effekter fĂ„r K2:sregelverk pĂ„ mindre företags Ă„rsredovisningar? Medför K2 nĂ„gra skillnader eller Ă€r detallmĂ€nna rĂ„det redan praxis hos mindre företag?Syfte: Uppsatsens syfte Ă€r att skapa förstĂ„else för hur tillĂ€mpningen av K2-reglerna kommeratt pĂ„verka mindre företags Ă„rsredovisningar.

Elenergibeskattningen i Sverige - En analys av den differentierade beskattningen av elektrisk kraft med utgÄngspunkt frÄn ekonomisk teori

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur den differentierade elenergibeskattningen i Sverige pÄverkar konsumtionen av elkraft. Uppsatsen redogör i en bakgrund för nuvarande lagstiftning angÄende beskattning av elkraft. Speciellt belyser den de regler som skiljer de olika grupper med avseende pÄ hur mycket de betalar i energiskatt för elektrisk kraft. HÀr redogörs ocksÄ för varför lagen utformades som den gjordes och hur den har utvecklats sedan lagen stiftades. Det visar ocksÄ att elenergiskatten har höjts vÀsentligt mer Àn konsumentprisindex, vilket den ursprungligen kopplades till.

BankupplÀgget : Stridande mot skattelagstiftningen?

Nyligen publicerades ett skatteupplÀgg, det sÄ kallade bankupplÀgget, vilket innebÀr att Àgare till kvalificerade aktier i fÄmansföretag tar ett omfattande lÄn av en bank och tillskjuter motsvarande belopp till sitt företag som ett ovillkorat aktieÀgartillskott. Det ovillkorade aktieÀgartillskottet ökar omkostnadsbeloppet pÄ de kvalificerade aktierna, vilket innebÀr att Àven grÀnsbeloppet höjs. Ett högt grÀnsbelopp Àr positivt ur fÄmansföretagsÀgarens synvinkel eftersom utdelning och kapitalvinst upp till grÀnsbeloppet beskattas i inkomstlaget kapital medens överskjutande del beskattas i inkomstlaget tjÀnst. Kapitalvinstbeskattningen Àr i regel lindigare vilket innebÀr att den skattskyldige uppnÄr en skatteförmÄn genom erhÄllandet av det högre grÀnsbeloppet. Efter att ha företagit utdelning av allt fritt eget kapital, exklusive aktieÀgartillskottet likvideras företaget och allt insatt kapital utbetalas till Àgaren.

FörsÀljning av fastigheter genom bolag : Hur bör förfarandet bedömas utifrÄn gÀllande lagstiftning?

Inom skatterÀtten sökes stÀndigt nya förfaranden som inom lagstiftningens ramar leder till skatteförmÄner. Ett sÄdant förfarande som blivit mycket vanligt inom fastighetsbranschen Àr paketering av fastigheter i aktiebolag eller ekonomiska föreningar varpÄ andelarna i dessa bolag avyttras. Detta genomförs som alternativ till en direkt fastighetsavyttring. Syftet med förfarandet Àr att de avyttrade andelarna ska klassificeras som nÀringsbetingade vilket innebÀr att kapitalvinsten dÀrmed Àr skattefri. En förutsÀttning för att uppnÄ dessa skattekonsekvenser Àr dock att de avyttrade andelarna utgör kapitaltillgÄngar.

SĂ€rskild post och dess ekonomiska effekter vid generationsskiften

Flera svenska lantbruksföretag befinner sig i en period dÄ ett generationsskifte Àr aktuellt. Det finns flera olika överlÄtelsestrategier, men i denna studie analyseras endast de som sker via benefika fÄng (gÄva). Priserna pÄ jordbruksmark har stigit kraftigt under den senaste 20-Ärsperioden, vilket har ökat förmögenheten för de svenska jordbrukarna. Samtidigt stÀller de högre markpriserna högre krav pÄ kompensation till syskon. DÀrtill krÀver ocksÄ ofta överlÄtargenerationen vissa kompensationskrav för att inte behöva sÀnka sin ekonomiska levnadsstandard i allt för hög utstrÀckning. SÀrskild post Àr lagstiftning som syftar till att underlÀtta vid generationsskiften som sker via ett benefika fÄng.

Genom nÄlsögat till en lukrativ handel- en studie av illegala skalbolagsaffÀrer

Med pengar som drivkraft skapas det innovativa tÀnkande som genom ett kringgÄende av gÀllande lagstiftning och redovisningsregler möjliggör en lukrativ illegal handel med skalbolag. Avyttringen av nÀmnda bolag ger sÄvÀl sÀljare som köpare förutsÀttningar för att otillbörligt eliminera beskattning av upparbetade vinster. NÀr ett bolag har överlÄtit sitt inkrÄm, det vill sÀga sina rörelsetillgÄngar, kvarstÄr ett skal innehÄllande till övervÀgande del likvida medel. I detta skede betraktas bolaget som en sÀck med pengar, vilken förmÄnligt kan köpas av sÄvÀl en seriös som oseriös intressent. Vad som skiljer dessa Ät Àr deras intentioner gÀllande förvÀrvet och deras avsikter rörande vinstmedlen samt de skattekonsekvenser som dessa medför.

Redovisning enligt IFRS

Bakgrund och problem: År 2002 antogs EU-parlamentets och rĂ„dets förordning omtillĂ€mpning av internationella redovisningsstandarder, den sĂ„ kallade IAS-förordningen. Förde svenska bolagen innebar detta att IFRS skulle tillĂ€mpas i noterade bolagskoncernredovisningar frĂ„n och med 1 januari Ă„r 2005. Redovisning enligt IFRS innebĂ€r i stortatt tillgĂ„ngar i större utstrĂ€ckning skall vĂ€rderas till verkligt vĂ€rde istĂ€llet föranskaffningsvĂ€rde, samt ökade krav pĂ„ tillĂ€ggsupplysningar. Bolag som ingĂ„r i en koncern Ă€rsjĂ€lvstĂ€ndiga juridiska enheter. Om dessa skulle tillĂ€mpa IFRS fullt ut skulle detta orsakaproblem dĂ„ det finns en koppling mellan redovisning och beskattning i Sverige.

AktieförsÀljning till underpris via utlÀndskt bolag : Kan förfarandet angripas med hjÀlp av metoder mot skatteflykt i svensk rÀtt?

Sverige har ett av vÀrldens högsta skattetryck vilket medför att det alltid varit attraktivt med skatteplanering och skatteundandragande aktiviteter för att finna förmÄnligare skattesituationer. Ett regelverk som kan anses ge upphov till att mÄnga skattskyldiga försöker finna förmÄnligare skattesituationer i form av skatteundandragande aktiviteter Àr de sÄ kallade fÄmansföretagsreglerna som innebÀr för de som trÀffas, att beskattning kan komma att ske i bÄde inkomstslaget kapital och inkomstslaget tjÀnst.Ett förfarande som blivit uppmÀrksammat i praxis och som framstÀllningen Àr koncentrerad pÄ, Àr dÄ en svensk fÄmansföretagare överlÄter sina andelar till underpris till ett av honom Àgt holdingbolag i ett annat land belÀget inom EES-omrÄdet, som i sin tur överlÄter andelarna till marknadspris till en extern köpare i Sverige. Sedan Sverige omarbetat sin lagstiftning avseende underprisöverlÄtelser av kapitalvinstbeskattade tillgÄngar efter pÄtryckningar frÄn EG-domstolen kan dessa överlÄtelser göras till utlÀndska bolag belÀgna inom EES-omrÄdet utan att uttagsbeskattning blir aktuell. Efter utflyttning frÄn Sverige undkommer den skattskyldige svensk skatt. Det har uppstÄtt frÄgor kring om det gÄr att bortse frÄn det utlÀndska holdingbolaget och istÀllet anse att fÄmansföretagaren avyttrar sina aktier direkt till den externa köparen dÄ det utlÀndska bolaget endast anvÀnds som mellanhand i syfte att undkomma svensk skatt.

"Verklig etablering frÄn vilket en affÀrsmÀssigt motiverad verksamhet bedrivs." : En utredning om vad som krÀvs för att en verklig etablering enligt 39a kap. 7a§ IL ska föreligga.

CFC lagstiftningen har i syfte att förhindra eller försvÄra skatteplanering genom transaktioner med lÄgbeskattade utlÀndska juridiska personer som leder till att skattebasen i Sverige minskar. Lagstiftningen innebÀr att en delÀgare i ett lÄgbe-skattat utlÀndskt bolag kan beskattas löpande för sin andel av det överskott som uppkommer. Efter EU- domstolens dom i Cadbury Schweppes mÄlet 2006 , införde regeringen en ny undantagsregel i 39a kap. 7a § IL för att harmonisera de svenska CFC reglerna med EU rÀtten. Undantagsregeln gav delÀgaren i CFC bolaget en möjlighet att undvika CFC beskattning om denne kunde bevisa att bolaget hade en ?verklig etablering frÄn vilken en affÀrsmÀssigt motiverad verksamhet bedrivs.? Den ordalydelsen som införlivades i svensk rÀtt skiljde sig frÄn den som angavs av EU domstolens i Cadbury Schweppes mÄlet.

Omprövning av taxeringsbeslut

Syftet med uppsatsen Àr att studera den rÀttsliga regleringen av omprövning av taxeringsbeslut och att pÄvisa sÀrdrag som omprövning enligt taxeringslagen (1990:324) har i jÀmförelse med omprövning enligt allmÀn förvaltningsrÀtt. Omprövningsinstitut inom allmÀn förvaltningsrÀtt Àr delvis reglerad i förvaltningslagen (1986:223), delvis i praxis. Förvaltningslagen Àr emellertid en ramlag. Finns det en avvikande bestÀmmelse i en speciallag fÄr förvaltningslagen ge vika. DÄ taxering Àr specialreglerad i taxeringslagen innebÀr detta att taxeringslagens bestÀmmelser har företrÀde framför en motsvarande regel i förvaltningslagen.Den nya taxeringslagen trÀdde i kraft den 30 juni 1990.

Är god redovisningssed fortfarande god sed?

SammanfattningBokföringsnÀmnden (BFN) Àr en statlig myndighet under regeringen som Àr statens expertorgan pÄ redovisningsomrÄdet. De ansvarar för att frÀmja utvecklingen av den goda redovisningsseden som enligt definitionen skall grundas utifrÄn praxis. Redovisningen har dock gÄtt frÄn att ha styrts utifrÄn principer och sed till att bli allt mer styrt av regler. PÄ senare tid har nÀmligen BFN antagit en ny strategi genom att utfÀrda regelverk vilket de aldrig tidigare har gjort. De nya regelverken vid namn K-regelverken grundar sig i internationella redovisningsnormer och blir aktuella att tillÀmpa frÄn 2014.Problematiken Àr att BFN inte har nÄgon föreskriftsmakt utan endast fÄr ge ut allmÀnna rÄd. Dessa uppfattas dock ofta som obligatoriska i praktiken vilket leder till att det uppstÄr en konflikt bÄde gÀllande hur reglerna skall tolkas samt vad som gÀller juridiskt.VÄrt syfte Àr att förstÄ hur de kommande regelverken frÄn bokföringsnÀmnden uppfattas samt hur de kommer att pÄverka företagen och den goda redovisningsseden. I uppsatsen anvÀnder vi oss av en kvalitativ studie med induktiv ansats.

IASB och internationella redovisningsstandarder för smÄ och medelstora företag

Bakgrund: I september 2003 beslutade IASBs styrelse att organisationen ska utveckla sÀrskilda standarder som Àr lÀmpliga att anvÀndas av smÄ och medelstora företag dÄ de tar fram sina finansiella rapporter. UtgÄngspunkterna i undersökningen Àr att IASB utgör en internationell institution som i huvudsak formas av sina största intressenters behov och att reglering av redovisning kan ses som en politisk process. Syfte: att ge en beskrivning av orsaker till och mÄlen med IASBs projekt att utveckla internationella redovisningsstandarder för smÄ och medelstora företag. Syftet Àr vidare att utreda om skillnader mellan anglosaxisk och kontinental redovisningstradition kan utgöra hinder vid IASBs harmonisering av internationella redovisningsstandarder för smÄ och medelstora företag. Metod: För att uppnÄ syftet har en dokumentundersökning genomförts dÀr empirin i första hand bestÄr av vetenskapliga artiklar samt annat publicerat material som direkt eller indirekt berör IASBs projekt att utveckla internationella redovisningsstandarder för smÄ och medelstora företag.

<- FöregÄende sida 18 NÀsta sida ->