Sök:

Sökresultat:

282 Uppsatser om Löpande beskattning - Sida 19 av 19

Rule of reason-doktrinen och direkt beskattning : ett samhÀllsekonomiskt perspektiv

MÄnga av de komponenter som Àr nödvÀndiga i ett nationellt beskattningssystem erkÀnns av EG-domstolen som tvingande hÀnsyn till allmÀnintresset, Àven om de bakomliggande vÀrdena inte kommer till uttryck pÄ exakt samma vis i EG-rÀtten som i den nationella rÀtten. De nationella allmÀnintressen som inte erkÀnns av domstolen kan sammankopplas med godtagbara förklaringar till varför ett sÄdant erkÀnnande inte Àr lÀmpligt eller nödvÀndigt. Domstolen förefaller pÄ sÄ vis hÄlla en jÀmvikt mellan gemenskapens bÀsta och de enskilda medlemsstaternas bÀsta.EG-domstolens erkÀnnande av dessa allmÀnintressen sker dock inte helt utan förbehÄll. Medlemsstaternas yrkande pÄ rÀttfÀrdigande avslÄs mer som regel Àn undantag. Det tydligaste exemplet Àr behovet av ett konsekvent beskattningssystem.

Den nya kompletteringsregeln i 39a kap. 7a § IL : En analys av dess förenlighet med etableringsfriheten

Den första svenska CFC-lagstiftningen trÀdde i kraft den 1 januari 1990 och har sedan dess genomgÄtt flera omarbetningar. Syftet med de svenska CFC-reglerna Àr att förhindra skatteplanering med bolag i lÄgbeskattade lÀnder och pÄ sÄ sÀtt försvara den svenska skattebasen. I kort innebÀr de svenska CFC-reglerna en möjlighet att beskatta Àgaren till ett i utlandet belÀget CFC-bolag löpande för dess inkomster frÄn CFC-bolaget.EG-domstolens dom Cadbury Schweppes föranledde att flera av medlemslÀnderna, dÀribland Sverige tvingades Àndra sina CFC-lagstiftningar. EG-domstolen konstaterade att CFC-lagstiftning utgör en inskrÀnkning av etableringsfriheten och skall förbjudas sÄvida CFC-bolaget inte utgör ett rent konstlat upplÀgg och dÄ etableringen sker i syfte att undvika nationell skatt. CFC-beskattning fÄr inte vidtas om det kan visas att det föreligger en verklig etablering frÄn vilken det bedrivs en faktisk ekonomisk verksamhet.

Effektiv skattekontroll : Personalliggare & Kassaregister

Studiens övergripande syfte Àr att undersöka omeffektiviteten utmanar rÀttssÀkerheten vid skattekontrollen i kontantbranschen.Jag undersöker om lagstiftaren har tagit hÀnsyn till nÀringsidkarensgaranterade rÀttigheter enligt Europakonventionen om mÀnskliga rÀttigheter (EKMR)vid införande av skattekontrollagen. UtgÄngspunkten Àr att undersöka om kontrollavgifterutgör ett straff, om kontrollbesöken Àr i sjÀlva verket taxeringsbesök,taxeringsrevision eller överraskningsrevision samt om kontrollköpen kan varabrottsprovokation eller bevisprovokation, Det Àr dÀrför aktuellt att undersöka ÄtgÀrdernaoch konsekvenserna utifrÄn artikel 4, 6 samt 8 i EKMR. Val av enbart vissabranscher samt befogenheter tillsynsmyndigheten, Skatteverket, har fÄtt gör detocksÄ aktuellt att undersöka skattekontrollagen kontralikabehandlingsprincipen, proportionalitetsprincipen samt om arbetsmetodernaoch arbetsuppgifterna tillhör Skatteverkets normala beskattningsverksamhet.Skatteverkets  vision Àr ?ett samhÀlle dÀr alla vill görarÀtt för sig?. Skatteverket utgÄr dÀrför ifrÄn att medborgarna vill göra rÀttför sig men gör Àven kontroller för att ge legitimitet Ät skattesystemet samtmotivera medborgarna till att medverka i beskattningen och finansieringen av deoffentliga utgifterna.

LÄneförbudets vara eller icke vara. En analys av bestÀmmelsens bakomliggande syfte och framtid.

LÄneförbudets vara eller ickevara, Àr en frÄga som diskuterats sedan reglerna om förbjudna lÄn trÀdde i kraft pÄ 70-talet. FrÄn början föreslog aktiebolagsutredningen ett lÄneförbud motiverat av borgenÀrernas skyddsintresse, aktieÀgaren skulle inte kunna urholka bolagets bundna egna kapital. Senare i lagstiftningsprocessen uppmÀrksammades dock att aktieÀgare och bolagets ledning ofta lÄnade pengar frÄn bolaget för att undkomma dubbelbeskattningens andra led. Risken för skatteflykt kom att bli den bakomliggande faktor som gjorde förbudet strikt med fÄ möjligheter till undantag och dispens. Ett förbjudet lÄn till nÄgon nÀrstÄende Àr sÄledes alltid olagligt oavsett lÄntagarens solvens eller bolagets ekonomiska muskler.

Enskild nÀringsverksamhet : UnderlÄten uttagsbeskattning vid Àgarskifte av lagerfastigheter genom benefik överlÄtelse till aktiebolag

Syftet med denna uppsats Ă€r att utreda och analysera vilka villkor som skall vara uppfyllda för att uttagsbeskattning skall underlĂ„tas vid en blandad överlĂ„telse av lagerfastighet i enskild nĂ€ringsverksamhet och vilka skatteeffekter en underlĂ„ten uttagsbeskattning leder till för en enskild nĂ€ringsidkare.I uppsatsen utreds och analyseras den praxis som utvecklats för underlĂ„ten uttagsbeskattning vid blandade överlĂ„telser av lagerfastigheter fram tills det att underprislagen trĂ€dde i kraft. Genom upplĂ€gg har det varit möjligt för enskilda nĂ€ringsidkare att minska skattebelastningen vid överlĂ„telser av lagerfastigheter frĂ„n över 60 procent till runt 13 procent. Centrala förhandsbesked i utredningen Ă€r bland annat RÅ 1981 not. 709, RÅ 1981 not. 710 och RÅ 1989 ref.

VÀsentlig anknytning enligt 3:7 IL : Ett effektivitets- och rÀttssÀkerhetsperspektiv

Vid beskattning finns det tvÄ sidor med olika intressen. Dels den enskilde individen som bevakar sitt intresse av att minimera sin skattebelastning och dels staten med ett intresse för skyddet av skattebasen. Vid en flytt frÄn Sverige kan obegrÀnsad skattskyldighet aktualiseras pÄ grund av att den skattskyldige har vÀsentlig anknytning till Sverige.I svensk skatterÀtt har legalitetsprincipen, ingen skatt utan lag, en stark stÀllning. Detta stÀller krav pÄ lagstiftningen att den skall uppfylla ett visst mÄtt av förutsÀgbarhet. Den skattskyldige skall kunna förutse konsekvenserna av sitt handlande.

Företagares rÀtt till skadestÄnd för inkomstförlust och intrÄng i nÀringsverksamhet vid personskada. Om aktiebolagsÀgarens sÀrstÀllning

Enligt 5 kap 1 § skadestÄndslagen har den som lider personskada rÀtt till ersÀttning för inkomstförlust. I detta avseende Àr en av de grundlÀggande principerna att den skadade ska försÀttas i samma ekonomiska situation som om skadan aldrig intrÀffat. NÀr den skadelidande Àr företagare kan skadefallet Àven fÄ effekter för företaget; stora förluster kan uppstÄ och i vÀrsta fall mÄste verksamheten avvecklas. 5 kap 1 § 3 st skadestÄndslagen möjliggör att skador som drabbar företaget kan ersÀttas som intrÄng i nÀringsverksamhet. SÄdan ersÀttning kan emellertid endast utgÄ dÄ verksamheten bedrivs i enskild firma, enkelt bolag, handelsbolag eller kommanditbolag.

ÅtgĂ€rder mot koncernintern skatteplanering genom rĂ€nteupplĂ€gg

FrÄn och med den 1 januari 2009 tillÀmpas nya regler om rÀnteavdragsbegrÀnsning inom intressegemenskaper för att motverka skatteplanering genom rÀnteupplÀgg. Denna form av skatteplanering sker eftersom det finns luckor i lagstiftningen vilket bolagen kan utnyttja. Vid konstlade rÀnteupplÀgg anvÀnder sig koncernen av verktyg som Àr godkÀnda inom ramen för gÀllande rÀtt. Exempel pÄ sÄdana verktyg Àr den obegrÀnsade avdragsrÀtten för rÀnteutgifter, koncernbidragsreglerna samt att utdelning och kapitalvinst vid avyttring av nÀringsbetingade andelar Àr undantaget frÄn beskattning. Genom koncerninterna transaktioner anvÀnds ovan nÀmnda materiella regler i syfte att uppnÄ skattefördelar pÄ koncernnivÄ.

Betydelsen av lokalt förankrad kunskap i tvÄ Uppsalabaserade bioteknikföretag

Det enkla bolaget Àr en egendomlig företeelse i svensk rÀtt. Bolagsformen har sitt ursprung i den romerska rÀtten, den har sedan spridit sig till Frankrike, Tyskland och andra delar av Europa. I svensk rÀtt Àr reglerna om enkla bolag influerade av sÄvÀl fransk som tysk rÀtt. Enkla bolag reglerades i svensk lag först i och med 1895 Ärs bolagslag. Enkla bolag kan uppstÄ mycket enkelt, till och med konkludent, trots att lagstiftare och domstolar Àr medvetna om att lekmÀn inte har kunskap om de relevanta juridiska reglerna.Problematiken grundar sig i att ett enkelt bolag inte Àr en juridisk person och dÀrför saknar rÀttspersonlighet, vilket innebÀr att bolaget i sig inte kan ingÄ avtal.

Stockholmsförsöket: förhoppningen om en bÀttre stadsmiljö

Den 3/1-2006 inleddes försöket med trÀngselskatter i Stockhomlsstad. MÄlet Àr att reducera innerstadens morgon- och eftermiddagstrafik med 10?15% och samtidigt öka nyttjandet av kollektivtrafiken, sÄ att framkomligheten ökar för bussar, varutransporter och bilar. Försöket bekostas av staten och investeringskostnaderna berÀknas uppgÄ till 3.8 miljarder kronor, budgeten ska tÀcka kostnaden för tekniskt system, utökad kollektivtrafik, förbÀttrat vÀg och gatunÀt samt information. Uppsatsens syfte Àr dÀrför att dels beskriva trÀngselskattens effekt pÄ kommuninvÄnarnas resvanor till och frÄn innerstaden, samt ta reda pÄ om det Àr rÀttmÀtigt att staten begrÀnsar fordonstrafiken enligt John Rawls och Robert Nozicks syn pÄ statligt ingripande.

Resultatfördelning i enkla bolag : Är det lĂ€mpligt att resultatfördelningen i handelsbolag och enkla bolag regleras pĂ„ samma sĂ€tt?

Det enkla bolaget Àr en egendomlig företeelse i svensk rÀtt. Bolagsformen har sitt ursprung i den romerska rÀtten, den har sedan spridit sig till Frankrike, Tyskland och andra delar av Europa. I svensk rÀtt Àr reglerna om enkla bolag influerade av sÄvÀl fransk som tysk rÀtt. Enkla bolag reglerades i svensk lag först i och med 1895 Ärs bolagslag. Enkla bolag kan uppstÄ mycket enkelt, till och med konkludent, trots att lagstiftare och domstolar Àr medvetna om att lekmÀn inte har kunskap om de relevanta juridiska reglerna.Problematiken grundar sig i att ett enkelt bolag inte Àr en juridisk person och dÀrför saknar rÀttspersonlighet, vilket innebÀr att bolaget i sig inte kan ingÄ avtal.

Riskkapitalinvesteringar : Strider de svenska skatterÀttsliga reglerna avseende riskkapitalinvesteringar mot neutralitetsprincipen?

UtifrÄn en problembaserad rÀttsdogmatisk metod tar uppsatsen sin utgÄngspunkt i Sveriges beskattningsregler avseende riskkapitalinvesteringar, i en situation dÀr utlÀndska juridiska personer tillskjuter kapital till svenska onoterade aktiebolag. Inledningsvis identifieras en tydlig skillnad i beskattningen av tvÄ tillsynes jÀmförbara handlingsalternativ, en riskkapitalinvestering jÀmfört med en direktinvestering, samtidigt som den allmÀnt vedertagna neutralitetsprincipen anger att det skattemÀssiga utfallet av tvÄ ekonomiskt jÀmförbara handlingsalternativ inte fÄr avvika frÄn varandra. Uppsatsen syftar dÀrför till att konstatera huruvida Sveriges beskattningsregler avseende riskkapitalinvesteringar strider mot neutralitetsprincipen samt om det för det skatterÀttsliga omrÄdet fÄr anses komplicerat att utforma rÀttvisa och neutrala rÀttsregler. Proposition 2009/10:36 utgör Àven föremÄl för uppsatsens behandling dÄ en lagÀndring i enlighet med propositionen skulle medföra fundamentala förÀndringar avseende beskattningen av riskkapitalinvesteringar i Sverige.Med riskkapitalinvestering avses i uppsatsen att en utlÀndsk juridisk person efter att ha varit i kontakt med ett svenskt riskkapitalbolag, tillskjuter en viss mÀngd av sitt disponibla kapital till en i Sverige etablerad riskkapitalfond, som i sin tur investerar i svenska onoterade aktiebolag. En svensk riskkapitalfond genererar skattepliktiga kapitalvinster under förutsÀttning att aktieinnehavet i de svenska onoterade aktiebolagen avyttras till ett pris som överstiger dess anskaffningsvÀrde.

<- FöregÄende sida