
Sökresultat:
487 Uppsatser om Lönsamhet och Scania. - Sida 31 av 33
Regional utvecklingsplanering och grönstruktur : en studie av de gröna kilarna i Stockholms lÀn
The aim of the thesis is to analyze the role of regional development planning concerning a regional perspective of green structure and to reflect on its future role. The target group of the study is foremost practitioners but also students of regional planning and development.
Three questions are examined. 1) What view concerning green structure has the regional planning body of Stockholm County Council (RTK) communicated through the years? 2) Has this view contributed to generating a common understanding concerning green structure among the actors in the county? 3) Has this common understanding been referred to by actors in discussions concerning how this green structure should develop?
The empirical material consists of documents from rtk, the County Administrative Board, the municipalities of the county, a network of ngo:s, as well as interviews with representatives from the above mentioned organizations.
Kunskapscentrum i kunskapsintensiva organisationer - Centers of Excellence
Dagens konkurrensutsatta miljö gör det nödvÀndigt för företag och andra organisationer att nyttja de resurser som finns tillgÀngliga inom organisationen pÄ bÀsta sÀtt. En viktig aspekt i arbetet med att finna konkurrensfördelar Àr att ta till vara och samordna den samlade kunskapen hos personalen. Ett begrepp som man allt oftare trÀffar pÄ inom organiserandet av kunskap Àr Centre of Excellence, eller kompetenscentrum. Det finns dock ingen entydig innebörd av detta begrepp, och det förekommer i flera olika sammanhang, pÄ skilda nivÄer - som delar av stora företagskoncerner - som arbetsform i samarbete mellan myndighet, högskola och industri ? som statusgaranti för individ- eller gruppbaserad kompetens.
Aktiv lastbilsstol för bÀttre förarergonomi och hÀlsa
The project concerns a predevelopment work for Scania AB, a leading manufacturer of heavytrucks, and was performed as a master thesis work for the program Design and ProductDevelopment at KTH. The purpose of this work was to examine how the work situation of truckdrivers, especially long-haulage drivers, can be improved with respect to prolonged sedentaryoccupation. Mental fatigue and under-stimulation due to low cognitive load during long drivescan be major risk factors for traffic accidents. Physical strain injuries to both the skeleton andmuscles are common for this working group and minimal opportunity for daily exercise alsoincreases the risk of developing blood clots in the legs, which can have serious consequences forthe driver's health.An extensive background study, both theoretical and exploratory, was performed to identify thedrivers' concerns and comfort needs. Various treatments such as massage and active sitting wereinvestigated and existing products within the area studied.
Hur tillÀmpas partnering i smÄhusprojekt?
Byggbranschen Àr, jÀmför med andra branscher konservativ. FörÀndringar, förbÀttringar och effektivisering sker men inte i den utstrÀckning och takt det borde. Under mitten av 1980-talet utvecklades en ny samarbetsform i USA och Storbritannien, som kom att kallas för Partnering.VÄrt huvudsyfte med denna rapport Àr att se hur tillÀmpning av samarbetsformen partnering Àr inom smÄhusprojekt. Partnering Àr ett begrepp som anvÀnds dÀr man har gemensamma mÄl, öppenhet med öppna böcker och stor tillit för byggherrens bÀsta. Att försöka definiera partnering i Sverige har inte varit angelÀget eftersom stora variationer i arbetssÀtt gjorts till respektive projekt.
För ett automatiserat Äterskapande av inbyggdasystems funktionella arkitektur frÄn kÀllkod ochprodukt data
?För ett automatiserat Ă„terskapande av inbyggda systems funktionella arkitektur frĂ„n kĂ€llkod ochprodukt data?Den ökade komplexiteten i inbyggda system inom fordonsindustrin tillsammans med de striktaresĂ€kerhetsrestriktionerna som infördes av ISO26262 standarden, krĂ€ver bĂ€ttre kunskap ochkĂ€nnedom om produktarkitekturen. Men, för befintliga produkter som inte var utvecklade enligt envĂ€ldefinierad arkitekturmodell, sĂ„ mĂ„ste en modell Ă„terhĂ€mtas.Syftet med detta examensarbete Ă€r att automatisera Ă„terhĂ€mtningen av funktionella arkitekturenför fordons inbyggda system, vilket Ă€r ett krav för mĂ„nga av ISO26262 aktiviteter. Dettaexamensarbete föreslĂ„r och beskriver tvĂ„ modeller för det inbyggda systemet i ett fordon, och visardess anvĂ€ndning för att bland annat generera anvĂ€ndarvĂ€nliga vyer. Ă
terhÀmtningen av modellernasker genom att tolka den inbyggda C-koden och bearbeta fordonets data sÄsom inblandadestyrenheter, deras adresser och CAN buss detaljerna.TvÄ modeller har föreslagits för att fÄnga den Äterskapade informationen om inbyggda systemet iett fordon: en produktmodell för inbyggda system och en mjukvaruarkitektur modell för deninbyggda mjukvaran.
Oljetemperaturens inverkan pÄ motoroljans degradering i lastbil
The market for heavy duty engines is constantly requiring engines that should be more andmore powerful, while still maintaining low fuel consumption. As a result of increasing enginepower, the engine and coolant temperature increases as well due to insufficient coolingperformance (because of design issues, cost etc.).Also, emission legislations, both current and future, require more and more measures to betaken by engine manufacturers. One way of meeting the legislations is the use of cooled EGR(Exhaust Gas Recirculation), which also lead to increased coolant temperatures.Both these factors also naturally lead to increased engine oil temperatures, the consequencesof which are not thoroughly investigated.This thesis project aims to investigate effects of high temperatures on engine oil degradation,with focus on the greatest degradation process: oxidation. To do this several engine runs havebeen performed on a 310 hp engine with EGR to see what happens to the engine oil in a realengine when exposed to high temperatures. During the tests oil samples have been taken andanalysed for important parameters.As a complement to these engine tests some laboratory oxidation testing have also beenperformed, to be able to compare engine test data with laboratory tests.One goal of the project was to try to formulate an empirical oxidation model, which would beable to predict oil oxidation levels in an engine, given any running parameters.
KartlÀggning av beslutsprocessen vid integrering av automation mot industriell produktion
SammanfattningAutomation har blivit ett allt större verktyg som företag utnyttjar nÀr de vill förbÀttra sin produktivitet, kvalité, effektivitet och Àven för att minska arbetsbelastningen för sin personal. Idag arbetar större företag systematiskt med automation. Det finns dock mÄnga mindre företag som inför automation utan att tÀnka igenom varför eller vad automationen kan skapa för förutsÀttningar. Ett beslut gÀllande införandet av automation kan verka trivialt, men fattar man ett felaktigt beslut kan orsaka stora ekonomiska konsekvenser för företaget.Tydliga beslutsmodeller kan enligt forskare minska andelen felaktiga beslut. Modellerna ger möjlighet att redan frÄn början analysera och diskutera varför automation kan vara ett bra verktyg för företaget.
BIOMA : En modell för att bedöma en organisations BI-mognad ur ett multidimensionellt perspektiv
Den ökade globaliseringen och senaste finanskrisen stÀller höga krav pÄ uppföljning och medvetenhet av ett företags prestation. Business Intelligence (BI) Àr ett omrÄde vars syfte Àr att förbÀttra en organisations prestation genom analys av historisk data. BI Àr ett komplext omrÄde som inte bara handlar om tekniska lösningar, Àven om det Àr en förutsÀttning. För nÀrvarande investeras det mycket i olika BI-lösningar och företagen behöver veta vad resurserna bör lÀggas pÄ. I dagslÀget finns det ingen modell som bedömer ett företags arbete med Business Intelligence utifrÄn ett flertal dimensioner.Syftet med den hÀr studien var att utveckla en mognadsmodell för Business Intelligence och sedan jÀmföra de undersökta företagen Axfood, Scania och Systembolagets mognad.
Förardistraktion: en studie av metoden Lane Change Test
Detta projekt syftar till att utreda om metoden Lane Change Test (LCT) kan mÀta hur förare distraheras av att utföra andra uppgifter under körning och om metoden kan anvÀndas för att avgöra nÀr anvÀndning av ett system i fordonet under körning blir trafikfarlig. Projektet har utförts pÄ Scania CV AB i SödertÀlje. Förarmiljön blir allt mer komplex och mer teknologi plockas in i fordonen, vilket innebÀr att risken ökar för att föraren distraheras. En önskan frÄn fordonsindustrin Àr att kunna mÀta distraktion som ett system alstrar, för att försÀkra sig om att de system som förs in i fordonet inte Àr trafikfarliga. En metod för att mÀta förardistraktion Àr LCT, som Àr under utveckling och utreds för att bli en standard.
Reducering av slÀpförluster
För att öka köreffektivitet och sÀkerhet samt minska bromsarnas slitage Àr de flesta av Scanias lastbilar och bussar utrustade med en hjÀlpbroms, sÄ kallad retarder. En retarder arbetar generellt sett enligt nÄgon av följande tvÄ principer. Dels en elektromagnetisk variant av retarder som bromsar bilens kardanaxel, drivaxlar eller vÀxellÄda genom att utnyttja elektromagnetisk induktion, eller som i Scanias fall dÀr man anvÀnder sig av en hydrodynamisk tillsatsbroms som bromsar bilens kardanaxel genom att slunga vÀtska inom ett skovelsystem. Bromsenergin övergÄr dÄ till vÀrmeenergi som i sin tur kyls bort av bilens ordinarie vattenkylsystem. Bromsmomentet styrs via trycket som rÄder mellan skovelbladen.
Ăppenhet i redovisning
Ăppenhet Ă€r en allt viktigare del av företagens Ă„rsredovisningar. I en mer och mer komplex vĂ€rld har öppenheten blivit en större frĂ„ga för företagen vid upprĂ€ttandet Ă„rsredovisningarna. Det ostabila förtroendet för företagen har resulterat i större press öppenhet. DĂ€rför Ă€r det inte konstigt att redovisningskvalitĂ© har blivit en viktig aspekt intressenter, problemet Ă€r att kvalitĂ© ses pĂ„ olika vis.U.S. Securities and Exchange Commission (SEC) har i sin senaste utgĂ„va av International Accounting Standards (IAS) skrivit 50 sidor om redovisningskvalitĂ©.
Första biten rÀtt
Det hÀr examensarbetet Àr utfört pÄ Scania i SödertÀlje, avdelning 3393, byggnad 075.Avdelningen tillverkar kronhjul och pinjonger till centralvÀxlar. Första biten rÀtt innebÀr attsamtliga toleranssatta mÄtt pÄ det första bearbetade kronhjulet efter rigg hamnar inomtolerans. Syftet med examensarbetet Àr att undersöka vilka faktorer som pÄverkar det förstafrÀsta kronhjulet efter rigg. En handlingsplan kommer att skapas för att beskriva hur förstabiten rÀtt kommer att Ästadkommas. Lösningen för att uppnÄ första biten rÀtt Àr att anvÀndastandardiserade korrigeringsvÀrden till frÀsmaskinerna vid start av en ny order.KorrigeringsvÀrden Àr de parametrar i frÀsprogrammet som anvÀnds för att göra Àndringar ifrÀsmaskinerna.
JÀrnÄldersgÄrden som försvann : En studie av produktion, tafonomi och brÀnda ben frÄn möddingen vid gÄrden LÄngÄker frÄn romersk jÀrnÄlder
This bachelor-level thesis in historical osteology deals with several aspects of the life-cycle of an RomanIron Age farm in southern Scania. Excavated in the 1980's by Lars Larsson, the farm was located near aplace called LÄngÄker in the DybÀck area, on a cape which stretched out into a minor bog. Our work concerns why the Iron Age people settled the area, how well fragmented bone survives in a bog, what they produced at the farm and how life on the farm finally ended. From the roughly 10 % of the total number of fragments we where able to identify we can conclude, that he species that are present of the farm areusual Iron Age species (dog, sheep/goat, cattle and swine). We also have a relitivly large number of wildanimals in our material (2%).
Insprutningens börvÀrde för en direktinsprutad dieselmotor
Studien visar att start av förbrÀnning kan berÀknas med god noggrannhet. Det har dock inteframkommit nÄgra konkreta fördelar med att vÀlja start av förbrÀnning som nytt börvÀrdegentemot dagens börvÀrde. Rekommendationen Àr dÀrför att behÄlla dagens börvÀrde. Meddet Àr det inte sagt att modellen inte kan utnyttjas i styrsystemet, det kan finnas fall dÄ det kanvara till stor hjÀlp att veta lÀngden pÄ tÀndfördröjningen och pÄ sÄ sÀtt exempelvis fÄ enuppfattning av om andelen förblandad förbrÀnning.Allt hÄrdare emissionslagstiftningar driver utvecklingen av dieselmotorn och tvingarfordonstillverkarna att stÀndigt jobba mot lÀgre emissionshalter. De senaste dryga 15 Ären frÄnden första standarden Euro I fram till dagens standard Euro V har emissionsnivÄerna minskatskraftigt.
Analys av kvalitetssÀkringsarbetet vid Scania Transmission i
SödertÀlje
Detta examensarbete Àr utfört mot tvÄ institutioner vid universitetet. Dels institutionen för Arbetsvetenskap och avdelningen för industriell produktionsmiljö men ocksÄ institutionen för Industriell ekonomi och samhÀllsvetenskap och avdelningen för kvalitets- & miljöledning. --------------- Bakgrunden till detta examensarbete var att Scanias transmissionstillverkning i SödertÀlje, DX, hade ett behov av att kartlÀgga sitt kvalitetssÀkringsarbete för att identifiera aktiviteter och brister i detsamma. Syftet med examensarbetet var dÀrför att göra denna kartlÀggning, beskriva bristerna samt ge förslag pÄ förbÀttringar. I kartlÀggningen anvÀndes i huvudsak intervjuer och observationer för att studera DX personal och tillverkning.