Sök:

Sökresultat:

390 Uppsatser om Lćngsiktiga kundrelationer - Sida 4 av 26

FASTIGHETSMÄKLAREN - En oumbĂ€rlig mellanhand?

Syftet med denna kandidatuppsats har varit att, genom en studie av interaktionen mellan mÀklare och dess kunder samt interaktionen mÀklare emellan, försöka svara pÄ hur fastighetsmÀklaren agerar i sitt dagliga arbete. Metoden som anvÀnts har varit en kvalitativ studie vilken genomförts genom en deltagande observation. MÀklarna pÄ en fastighetsbyrÄ har studerats utifrÄn ett dramaturgiskt och ett markandsföringsperspektiv. MÀklarens arbete med att skapa legitimitet för tjÀnsten och en god image illustreras i form av termerna roller, kundrelationer, kundnöjdhet och word-of-mouth. Uppsatsen utmynnar i en diskussion dÀr mÀklarens pÄstÄdda oumbÀrlighet som mellanhand vid fastighetsaffÀrer ifrÄgasÀtts..

Utveckling av en kundportföljanalys med avseende pÄ lönsamhet: En fallstudie

Kundrelationer Àr ett hett diskuterat Àmne i dagens kraftigt konkurrens-utsatta företagsklimat. Starka kundrelationer Àr viktigt för att stÀrka företagets lönsamhet. För att skapa starka relationer krÀvs att företagets resurser anvÀnds rÀtt. Kundportföljanalys (KPA) Àr en modell som anvÀnds för att segmentera ett företags kunder i olika kundgrupper för att pÄ sÄ vis skapa underlag som tillÄter företaget att utveckla strategier för varje kundgrupp. Det tillÄter företaget att fördela sina begrÀnsade resurser pÄ ett sÄ effektivt sÀtt som möjligt i syfte att stÀrka företagets kundrelationer.

Kundlojalitet : en studie om vad banker gör för att optimalt uppnÄ lojalitet via kundrelationer

Banksektorn har en betydande inverkan i vĂ„rt vardagsliv, dĂ„ den uppfyller viktiga funktioner för oss individer. Teknik- samt marknadsföringsutveckling har bidragit till en situation med ökad konkurrens mellan banker dĂ€r kundens val av bank baseras pĂ„ tillfredsstĂ€llelse. Kundlojalitet Ă€r ett vĂ€lkĂ€nt nyckelbegrepp med flera definitioner. Uppsatsen kommer att ge lĂ€saren en övergripande bild av vad banker gör för att optimalt uppnĂ„ kundlojalitet.Även om ambitionen för alla analyser Ă€r att ha en stor inklusionsbas har utformning av denna studie stĂ€llt krav pĂ„ stoleken av analysen, vilket medfört att studien begrĂ€nsats till tvĂ„ banker; Svenska Handelsbanken och Skandinaviska Enskilda Banken (SEB) i Malmö, som Ă€r etablerade och bedöms vara representativa banker för sektorn.Syftet med uppsatsen Ă€r att via modellen "Customer Relationship Management" identifiera pĂ„ vilket sĂ€tt effekterna av bankens fokus och nerlagda vikt pĂ„ kundrelationer leder till kundlojalitet. Undersökningen genomförs via den kvalitativa metoden och har avsikt att öka kunskapen inom grĂ€nserna för ovannĂ€mnda Ă€mne.Rapporten bestĂ„r av tvĂ„ modeller som utformats av tidigare forskning.

Fokus pÄ den...kunden, vilken kund? : En studie om Redovisningshusets kundrelationer

Syfte: Marknadens spelregler förÀndras stÀndigt. Förslaget om slopad revisionsplikt kommer att innebÀra stora förÀndringar för redovisningsbranschen, framför allt nÀr det kommer till vem som vinner slaget om kunderna. I rollen som redovisningskonsult ingÄr inte enbart bokslut, deklarationer och siffror. Det innefattar Àven stor portion med service, bemötande och kommunikation. Syftet med denna uppsats Àr i första hand att identifiera betydande faktorer som Àr viktiga för att utveckla lÄngsiktiga kundrelationer och undersöka hur Redovisningshuset i Hudiksvall AB anvÀnder sig av dessa.

ReklambyrÄanstÀlldas Äsikter om yrkesrollen med fokus pÄ kreativitet och kundrelationer : Semi-strukturerade djupintervjuer med art directors och originalare

Studiens syfte var att undersöka byrÄanstÀllda art directors och originalares olika perspektiv pÄ och förhÄllningssÀtt till sin yrkesroll med sÀrskilt fokus pÄ kreativitet och kundrelationer.Nio semi-strukturerade djupintervjuer genomfördes med sex art directors och fyra originalare. Respondenterna valdes ut genom ett kombinerat strategiskt bekvÀmlighetsurval frÄn nio reklambyrÄer.Professionalism inom yrkesrollen visade sig vara nÄgot som respondenterna inte reflekterat över men det framkom att det frÀmst handlar om hur art directors och originalare förhÄller sig till kunden. Dessutom framkom det att respondenterna sÄg variation i arbetet som en positiv aspekt av yrket medan de sÄg prestationsÄngest och utomstÄendes oförstÄelse av yrket som negativa.Det framkom Àven att art directors och originalare i första hand ser pÄ kreativitet som problemlösning, dock sÄg de olika pÄ problemlösning i sina respektive roller. De anvÀnde sig av samma metoder för att finna inspirationsamt hanterade Ängest pÄ liknande sÀtt.Studien visade Àven att kunden och kundrelationen spelade en stor roll för yrket och Àmnet berördes Äterkommande i respondenternas svar under intervjuernas gÄng. De anvÀnde sig av samma metoder för att finna inspiration.

Kundrelationer och Vision 2010 : En studie av TeliaSoneras kundrelationer

TeliaSonera befinner sig i en ny situation, som utgörs av en alltmer ökande och hÄrdnande konkurrens. DÀrutöver sker en snabb utveckling av nya tjÀnster och produkter. TeliaSonera stÄr enligt dem sjÀlva inför en mÀngd utmaningar. Dessa utmaningar Àr att konkurrensen fortsÀtter att öka, teknikutvecklingen accelererar och i att kundernas krav ökar markant. Enligt TeliaSonera sjÀlva kommer deras kunder att efterfrÄga tjÀnster som skapar vÀrde och Àr enkla att anvÀnda, framför efterfrÄgan pÄ ny teknik.

Relationer som ökar kundvÀrde: fallstudier av
kundrelationer till ett konsultföretag

The aim of this research was to examine how the relationship between consultants and their customers can increase the value for the customer and to see how consultants can act to gain closer relationships with the customers. An empirical study has been performed through case studies with a consultant and six customers to the consultant. The theoretical areas for the analysis are customer value and relationship development between seller and buyer. Our conclusions of the research were that values for the customers are increases with closer relationships. The increased value lays in lesser uncertainty when repurchasing.

Samspelet mellan en ledares personliga varumÀrke och medarbetarnas syn pÄ organisationskulturen inom banksektorn

Sammanslutningar bildas fo?r att minska transaktionskostnaderna pa? marknaden, i fo?rhoppning om o?kad produktivitet. Fo?retagets uppgift a?r att generera o?kad vinst och aktiea?garva?rde, men separationen av a?gandet och kontrollen ger upphov till avvikande egenintressen inom fo?retaget. Ersa?ttning till VD:n och ledande befattningshavare blir ett instrument fo?r att koordinera gemensamma la?ngsiktiga intressen med aktiea?garna.

Sociala medier i organisationer - Utmaningar och möjligheter för organisationer genom kundrelationer i sociala medier

Allt fler mÀnniskor anvÀnder sig av sociala medier för att upprÀtthÄlla och skapa nya relationer. Det har medfört att Àven organisationer och företag börjat se möjligheter med att vara nÀrvarande i de sociala medierna. Studien syftar till att identifiera de frÀmsta utmaningar och möjligheter för organisationer aktiva i de sociala medierna nÀr det gÀller kundrelationer. VÄrt empiriska material har inhÀmtats via kvalitativa djupintervjuer med stöd frÄn en enkÀtundersökning med huvudsakligt syfte att generera idéer och frÄgestÀllningar. Intervjuerna genomfördes med flera olika respondenter ansvariga för sitt företags medverkan i de sociala medierna.

Hur en mindre aktör skapar konkurrensfördelar i tryckeribranschen

Syfte:Syftet med uppsatsen Àr att undersöka Flexopacs kundrelationer i förhÄllande till dess stÀllning som leverantör och hur detta pÄverkar företagets konkurrensposition i framtiden Metod: Studien grundar sig pÄ en fallstudie av en mindre aktör i tryckeribranschen. Fallstudien tillÀmpade en kvalitativ metod och arbetade utifrÄn en abduktiv ansats Teoretiskt perspektiv:Den första delen av den teoretiska referensramen bygger pÄ teorier om vÀrdekedjan och hur vÀrde kan förflyttas till andra delar aktörer i vÀrdekedjan om inte signaler pÄ förÀndringar upptÀcks i tid. Den andra delen bygger pÄ teorier om relationer mellan leverantörer och kunder, strategiska rörelser mellan dessa aktörer samt hur makten pÄverkar affÀrsrelationerna. Empiri: Empirin grundas huvudsakligen pÄ intervjuer utförda pÄ fallföretaget med personal frÄn marknadsavdelning och företagsledning Slutsats: Genom parallella investeringar i produktionen och pÄ marknadssidan har Flexopacs byggt upp mÄnga kundrelationer av lÄngsiktig karaktÀr, vilket har lett till en fördubblad omsÀttning pÄ bara nÄgra Är. För att Flexopac skall underhÄlla och bygga nya kundrelationer i framtiden Àr fortsatta parallella investeringar nödvÀndiga.

En studie om uppföljning av kundavhopp inom Swedbank

Relationskapandet Àr essentiellt inom bankbranschen. Detta för att skapa en god förutsÀttning för en framgÄngsrik verksamhet. Dock kan kundrelationer leda till ett kundavhopp av olika orsaker. Vidare vÀcker detta intressanta frÄgor till huruvida svenska banker arbetar vid uppföljning av kundavhopp.Syftet Àr att undersöka hur Swedbanks kontor i VÀsterÄs city arbetar med uppföljning av kundavhopp inom den privata sektorn. Denna uppsats har utgÄtt ifrÄn en kvalitativ studie dÀr ett flertal intervjuer har utförts pÄ Swedbanks kontor i VÀsterÄs samt Swedbanks huvudkontor i Stockholm. I studien har vetenskapliga aspekter anvÀnts inom ÀmnesomrÄdet som har tagits fram utifrÄn en litteratursökning.

Hur upplever kunden sin bank?

Det blir allt viktigare för verksamheter att följa trender och förÀndringar pÄ den marknad som de verkar pÄ. PÄ den svenska bankmarknaden finns det mÄnga aspekter som aktörerna mÄste ta hÀnsyn till för att kunna nÄ uppsatta mÄl och visioner. Ett viktigt mÄl för en bank Àr att kunna skapa kundnöjdhet.Banker mÄste arbeta med att vÄrda kundrelationer för att behÄlla befintliga kunder samt för att skapa nya relationer. Samtidigt Àr banker verksamheter som mÄste vara lönsamma vilket leder till att banken tar strategiska beslut som inte alltid Àr till fördel för alla kunder. Dock mÄste en bank strÀva efter att möta kunders behov och förvÀntningar för att kunna utföra ett arbete som genererar i en lönsam organisation.Hur skiljer sig bankers kundarbete med kunders bankupplevelse? Uppsatsens syfte Àr att beskriva hur kunder upplever sin bank med utgÄngspunkt i hur banker arbetar med sina kundrelationer. Uppsatsens resultat tyder pÄ att kunders bankupplevelser till viss del stÀmmer överens med det bankerna vill förmedla till sina kunder.

Kunskapsomvandling och -spridning: fallstudier av fyra konsultföretag

Kunskapsomvandling och -spridning Àr viktiga processer i organisationen. Det kan dock uppstÄ svÄrigheter med att genomföra dessa processer dÄ begreppet kunskap omfattar uttalad och tyst kunskap. För att undersöka hur konsult- företag kan arbeta med att omvandla och sprida kunskap som fordras vid etablering av kundrelationer anvÀndes teorierna om den sociala inlÀrningscykeln och kunskapsskapande samt genomfördes fallstudier. Resultatet av studien visar att det finns likheter mellan de olika konsultföretagens anvÀndning av metoderna deduktion, induktion, observation, formella och informella möten för omvandling och spridning av kunskap. Olikheter som finns i sÀtten att omvandla och sprida kunskap, betrÀffande etablering av kundrelationer, tyder pÄ skillnader i företagskultur och verksamhet som konsultföretagen bedriver.

Hur pÄverkar belöningssystem ett medelstort detaljhandelsföretags arbete inom kundrelationer?

Detaljhandelsföretagens vill utveckla en lÄngsiktig kundrelation för att bibehÄlla sin position pÄ marknaden dÀr kunderna har mÄnga butiker att vÀlja utifrÄn. För att ge sin personal motivation att utveckla en god kundtillfredsstÀllelse anvÀnds belöningssystem som motivationsverktyg. Denna uppsats kommer att behandla arbetet med customer relationship managent Àven kallat CRM samt belöningssystem. Uppsatsen kommer undersöka ett medelstort detaljhandelsföretag i LuleÄ som arbetar med kollektivt belöningssystem och CRM arbete. Intervjuer har skett enskilt med fyra representanter frÄn arbetslaget och en frÄn företagsledningen i butiken.

Avslutande av kundrelationer: ett företagsperspektiv

Forskare har poÀngterat bristen av forskning inom omrÄdet för avslutande av kundrelationer och att det behövs mer forskning inom detta. DÀrför blev syftet med denna uppsats att identifiera varför relationer avslutas och hur processen för avslutande av relationer kan beskrivas. Undersökningen baserades pÄ tvÄ fallstudier, dÀr bÄda företagen Àr tillverkande företag inom trÀindustrin, med vilka vi genomförde semistrukturerade intervjuer. Anledningen till att vi valde att undersöka tillverkande företag var att pröva teorierna i en annan kontext, dÄ merparten av den tidigare forskningen hade gjorts pÄ tjÀnsteföretag. Slutsatserna vi kom kommit fram till i uppsats var att avslutandet av relationer kan ha mÄnga olika anledningar, men den vanligaste anledningen för vÄra fall var att företagen inte kunde leva upp till kundernas krav.

<- FöregÄende sida 4 NÀsta sida ->