Sök:

Sökresultat:

390 Uppsatser om Lćngsiktiga kundrelationer - Sida 5 av 26

Tillsammans Àr vi starka : en studie om det indirekta exportsamarbetet i en piggybackingprocess

Vi har i den hÀr studien valt att undersöka problematiken mindre och medelstora företag upplever med en indirekt marknadskontakt. Med hjÀlp av en kvalitativ forskningsmetod och en flerfallstudie har vi intervjuat fyra företag och pÄ sÄ sÀtt granskat hur relationerna mellan företagen ser ut med syfte att undersöka företagens möjlighet att sÀkerstÀlla sin identitet i en piggybackingprocess. Vidare har vi granskat möjligheten till att uppnÄ ett balanserat beroendeförhÄllande, förutsÀttningarna att skapa egna kundrelationer och stÀrka företagets varumÀrke, detta för att vidare kunna ge rekommendationer för framtida samarbetens utformande.I den teoretiska referensramen har vi huvudsakligen inriktat oss pÄ etableringsstrategin indirekt export med inriktning pÄ piggybacking. Vidare belyser vi internationaliseringsteorier, kundrelationer samt varumÀrken. DÀrefter har vi integrerat samtliga teorier i en teoretisk syntes som legat till grund för vÄr analys.

En studie av kundrelationer och CRM-system ? ur ett företagsperspektiv

Bakgrund/problem: CRM-system anvÀnds i allt större utstrÀckning för att hantera och bearbeta relationer med hjÀlp av nödvÀndig information om kunder. Forskare talar dock bÄde för och emot CRM och CRM-system. En del anser att det kan ses som överskattat och som nÄgot som har vuxit fram till nÄgonting större Àn det egentligen borde vara, likt en trend. ?Hur kritiskt Àr ett CRM-system för ett företags hantering och bearbetning av kundinformation, sett ur ett CRM-perspektiv??Syfte: Syftet med uppsatsen Àr dels att beskriva hur företag (med och utan CRM-system) arbetar pÄ ett formellt sÀtt med kundinformation i kontakten med sina kunder och dels analysera hur kritiskt eller relevant ett CRM-system Àr i detta arbete, sett ur ett CRM-perspektiv.Metod: En kvalitativ och kvantitativ ansats som utgÄr frÄn en deduktiv metod.

Customer Relationship Management ? en studie om hur CRM tillÀmpas i företagen

Denna rapport handlar om implementering samt anvÀndning av den kundorienteradeaffÀrsstrategin Customer Relationship Management, CRM. Enligt statisk frÄn Gartner,misslyckas företag med tvÄ av tre och orsaken Àr att det Àr fÄ som har kunskap om vad CRMegentligen Àr och hur det bör implementeras, dÄ informationen som har samlats in ofta varitöverflödig och det har dÀrmed varit svÄrt att kunna förutse kundernas behov. Syftet meduppsatsen Àr dÀrför att ta reda pÄ hur lÄngt de medverkande företagen inom Sverige harkommit i deras implementering gÀllande Customer Relationship Management och i hur storutstrÀckning företagen tillÀmpar kriterierna i teorin för en bra kundrelation. Resultaten skaligga till grund för möjligheter att utveckla företagens kundrelationer. Med hjÀlp av enenkÀtundersökning har empiriskt material samlats in och sammanstÀllt med den teoretiskareferensramen.

NÀtbutiker och Kundrelationer : Relationsmarknadsföring

Titel: e-Commerce and Relationships ? Customer Relationship Management This bachelor thesis is brought together to analyze the transformation from traditional marketing to Customer Relationship Management. The development in the technology world has made the marketing focus shift from products and their functionality to customers and value creation. Because of the tougher competition that developed from new channels of communication, corporations had to generate new sources of value for their customers in order to establish lasting relationships with them. Therefore we found it interesting to investigate how companies within the e-commerce business handle the transition towards customer relationship management.

Röster frÄn skurhinken : En kvalitativ studie om betalt hushÄllsarbete

Internationell och svensk forskning om betalt hushÄllsarbete visar att yrket Àr kvinnodominerat och utgörs av en ökad andel migranter. FrÀmst internationella studier har uppmÀrksammat hushÄllsarbetares och migranters problematiska arbetssituation och arbetsvillkor samt avsaknad av rÀttigheter. DÄ den svenska forskningen kring detta Àr begrÀnsad vill vi med denna studie höja nÄgra migrerade hushÄllsarbetares röster i stÀdbranschen i Stockholm. Syftet Àr att undersöka hur deras yrkesidentitet skapas, hur de upplever sin arbetssituation, kundrelationer samt relation till lagstiftning. Detta problematiseras med hjÀlp av ett intersektionellt perspektiv som möjliggör en flerdimensionell maktanalys dÀr genus, etnicitet och klass kan studeras som sammanlÀnkande maktstrukturer.

VĂ„rda kundrelationer i reklambranschen ? individanpassning eller inte

Syftet med uppsatsen Àr att skapa förstÄelse för hur reklambyrÄer kan vÄrda sina kundrelationer. Uppsatsen behandlar Àven om behov och intresse finns att se varje kund som en individ med unika behov eller om alla kunder ska behandlas likadant av företaget. Studien genomfördes med en kvalitativ metod, med syfte att exemplifiera istÀllet för att generalisera. Studien gjordes genom personliga intervjuer: med fem personer, pÄ tre olika reklambyrÄer i Malmö, samt med fyra kunder, som köper varor/tjÀnster frÄn reklambyrÄer, varav tvÄ Àr kunder till nÄgon av de behandlade byrÄerna. Resultatet Àr baserat pÄ relevant teori till Àmnet kundvÄrd, kopplat till resultatet frÄn intervjuerna. De slutsatser författaren drar utifrÄn teori och empiri Àr att sociala faktorer utgör ett huvudattribut för att skapa lÄngvariga relationer. Relation, kvalité och pris Àr de centralaste faktorerna som bidrar till kundtillfredsstÀllelse.

EU-lagstiftning skapar utslagning av aktörer och komplexa kundrelationer - en studie av svensk kemikaliedistribution

Kemikalieindustrin i Europa stÄr inför en stor förÀndring. En ny lagstiftning kallad REACH - Registration, Evaluation, Authorization of Chemicals ska ersÀtta ett 40- tal Àldre lagar som reglerade hantering av kemiska preparat. Syftet med den nya kemikalielagstiftningen Àr bland annat att frÀmja utbytet av farliga kemikalier till miljövÀnligare alternativ. Den stora förÀndringen bestÄr av att företag som inom EU ska tillverka eller importera kemiska produkter, mÄste registrera applikationsomrÄdet för dessa produkter och de ingÄende Àmnena. REACH Àr tÀnkt att öka transparensen i branschen och underlÀtta den administrativa hanteringen kring produkt och sÀkerhetsdata.

Hur pÄverkar styrelsen och ersÀttningsutskottet nivÄn och strukturen pÄ VD:s ersÀttning? : En studie av svenska börsnoterade bolag

Sammanslutningar bildas fo?r att minska transaktionskostnaderna pa? marknaden, i fo?rhoppning om o?kad produktivitet. Fo?retagets uppgift a?r att generera o?kad vinst och aktiea?garva?rde, men separationen av a?gandet och kontrollen ger upphov till avvikande egenintressen inom fo?retaget. Ersa?ttning till VD:n och ledande befattningshavare blir ett instrument fo?r att koordinera gemensamma la?ngsiktiga intressen med aktiea?garna.

Kundens nytta av Scanias Grönt Kort-avtal : Leder Grönt Kort-avtal till fÀrre besiktningsanmÀrkningar och förbÀttrade kundrelationer för Scania?

Denna rapport Àr uppdelad i tvÄ delar. Den första delen undersöker, med data frÄn drygt 16 000 lastbilar, om Scanias Grönt Kort-avtal minskar risken att fÄ förelÀggande vid besiktning. UtifrÄn dessa data undersöks Àven vilken typ av bilar som har Grönt Kort-avtal. Regressionsanalys görs med hjÀlp av logitmodeller. Resultatet tyder pÄ att Grönt Kort-avtalet minskar risken för förelÀggande.

KundbibehÄllande och lönsamma kundrelationer genom relationsmarknadsföring: fallstudier pÄ JOB media och Polardörren AB

This thesis focuses on RM and customer relationships and tries to answer two research questions: how firms can retain customers and how to generate profitable customer relationships by using relationship marketing. We conducted case studies on JOB media, a company in LuleĂ„, and Polardörren, a company in Öjebyn, PiteĂ„. Our research has revealed that in many ways our case study companies conform in major ways to the theory in this particular area. However there are differences between how these two firms go about in regard to customer retention and establishing profitable customer relationship. We have discovered that JOB media, which is a service company is more inclined to maintaining close and long-term relationships with its customers.

Familjeföretagens CSR arbete : En undervÀrderad företeelse?

Civilekonomuppsats i fo?retagsekonomi: controller och redovisning. Ekonomiho?gskolan vid Linne?universitetet, 2012.Titel: Familjefo?retags CSR arbete ? en underva?rderad fo?reteelse? Datum: 2012-05-29Fo?rfattare: Emma Lagerquist och Josefine Olofsson Handledare: Sven-Olof Yrjo? Collin och Jenny AhlbergInledning: CSR har blivit ett omtalat a?mne kring forskning och fra?mst kring sto?rre bo?rsnoterade fo?retag. Sma? och medelstora fo?retags relation till CSR har a?ven fa?tt en allt sto?rre del i forskningen, da?remot har inte familjefo?retags CSR arbete fa?tt lika stor del.

Hur överlever e-handelsföretag i modebranschens djungel? : En studie om e-handelsföretag internationalisering och dess kundrelationer

SammanfattningKandidatuppsats, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet i KalmarKurs: International business and Global marketing VT14Titel: Hur överlever mikroföretag i modebranshens djungel - En studie om e-handelsföretags internationalisering och dess kundrelationerFörfattare: Jonna Andersson och Stephanie NguyenHandledare: Susanne SandbergBakgrund: E-handeln Àr en vÀxande trend som fler och fler upptÀcker som ett bekvÀmt sÀtt att utföra sina Àrenden pÄ. Under 1990-talet, slog konsument e-handeln slog igenom och idag fortsÀtter den att vÀxa allt starkare. En av de mest framgÄngsrika branscherna av e-handeln idag Àr klÀder. Modebranschen ses som en vÀldigt betydelsefull bransch för den vÀxande upplevelseindustrin i Sverige.FrÄgestÀllningar: Vad krÀvs för att skapa ett konkurrenskraftigt e-handelsbolag internationellt? Hur arbetar e-handelsbolag för att bygga upp och bevara kundrelationer?Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att beskriva och analysera vilka faktorer som Àr grundlÀggande för ÄterförsÀljande e-handelsföretag inom klÀdesindustrin för att vara konkurrenskraftiga internationellt.

Att analysera kundrelationer : en studie av Hendryx Skis Industries

Att vÄrda sina relationer har för företag blivit betydligt viktigare och mer tid har lagts pÄ utvecklandet av relationsmarknadsföring. Hur dessa relationer skapas och vad som gör att de utvecklas och bibehÄlls har dessutom varit i forskarnas blickfÄng. I dagens forskning Ätskiljs relationer mellan företag samt relationer mellan företag och konsumenter.Syftet med denna uppsats Àr att, genom att studera och analysera Hendryx Skis Industries konsumentrelationer, undersöka huruvida Holmlunds relationsmodell, som utvecklats för att studera relationer mellan företag, Àven Àr tillÀmpbar för att undersöka relationer mellan företag och konsumenter.Med skidföretaget Hendryx Skis Industries som fallstudie analyserades det insamlade materialet med hjÀlp av tre dimensioner; en teknisk, en social och en ekonomisk. Tydligt kan sÀgas att den tekniska och sociala dimensionen kan identifieras som viktiga och vÀl fungerande mÀtinstrument. DÀremot bör bÀttre anpassade ekonomiska variabler utarbetas för att pÄ bÀsta sÀtt kunna analysera kundrelationer Àven inom denna dimension..

EU-lagstiftning skapar utslagning av aktörer och komplexa kundrelationer - en studie av svensk kemikaliedistribution

Kemikalieindustrin i Europa stÄr inför en stor förÀndring. En ny lagstiftning kallad REACH - Registration, Evaluation, Authorization of Chemicals ska ersÀtta ett 40- tal Àldre lagar som reglerade hantering av kemiska preparat. Syftet med den nya kemikalielagstiftningen Àr bland annat att frÀmja utbytet av farliga kemikalier till miljövÀnligare alternativ. Den stora förÀndringen bestÄr av att företag som inom EU ska tillverka eller importera kemiska produkter, mÄste registrera applikationsomrÄdet för dessa produkter och de ingÄende Àmnena. REACH Àr tÀnkt att öka transparensen i branschen och underlÀtta den administrativa hanteringen kring produkt och sÀkerhetsdata.

Hur företag kan implementera customer relationship management : en fallstudie av lÀkemedelsbolaget swedish orphan biovitrum i Stockholm

En ökad kundmedvetenhet och den ökande globala konkurrensen har gjort att det blivit allt viktigare för företag att bemöta och vÄrda sina kundrelationer. Detta har gjort att fler företag vÀljer att arbeta med Customer Relationship Management (CRM). CRM Àr ett verktyg som blir alltmer vanligt dÄ det hanterar och vÄrdar kundrelationer och kan ge en betydande konkurrensfördel för företag. Tidigare studier hÀvdar att CRM kommer att ha en betydande roll i framtiden för lÀkemedelsindustrin pÄ grund av dess komplexitet och industrins hÄrda konkurrens. Trots CRM:s ökade betydelse och att företag runt om i vÀrlden inversterar stora summor pengar pÄ CRM har resultaten av implementeringen ofta visat sig misslyckade eller overksamma.

<- FöregÄende sida 5 NÀsta sida ->