Sökresultat:
390 Uppsatser om Lćngsiktiga kundrelationer - Sida 3 av 26
Golfens IT-system : förÀndrade interaktioner
Problem: Hur sÄg kundrelationerna ut innan det nya IT-systemet infördes och hur ser kundrelationerna ut med ett nytt IT-system? Kundrelationer som tidigare har hanterats via telefon eller pÄ plats har ersatts av dagens lösning med ett IT-system som gÄr att komma Ät via Internet och ger mer möj-lighet till sjÀlvbetjÀning. Detta leder till frÄgorna: Vilka för-Àndringar har IT-systemet medfört? Hur har interaktionen pÄverkats?Syfte: Att beskriva och förklara hur införandet av ett nytt IT-system pÄverkat interaktionen (relation) mellan ?kund? och leverantör vid en tidpunkt 5 Är efter systemets införande. Med kund avses golfspelare och med leverantör avses golfklubb.Teori & Metod: Teoriavsnittet bestÄr av tvÄ delar.
RÄdgivares inverkan pÄ kundrelationer: en fallstudie pÄ Tjörns Sparbank
Syftet med denna studie var att kartlÀgga hur rÄdgivares arbetsrutiner och förhÄllningssÀtt pÄ en lokal sparbank pÄverkar relationen mellan bank och kund. För att besvara syftet stÀlldes tre forskningsfrÄgor om hur rÄdgivare: bygger och bevarar relationer: agerar i kundrelationer för att öka lojaliteten: och hur rÄdgivares relationer med kunder pÄverkas av arbetsgivarens krav. En fallstudie genomfördes med tre telefonintervjuer med privatmarknadschefen och tvÄ rÄdgivare pÄ Tjörns Sparbank. Studiens resultat visade att rÄdgivare pÄ en lokal sparbank har stor inverkan i byggandet och bevarandet av kundrelationer. Det visades sig Àven att rÄdgivare hade en stor inverkan i kundhanteringen för att öka lojaliteten, vilket Àr viktigt för att generera lönsamma kunder.
Kundorienterad strategi till kundorienterat arbetssa?tt : Hur en bank utformar och anva?nder ett ekonomistyrningspaket fo?r att mo?jliggo?ra la?ngsiktiga kundrelationer
Avregleringar pa? den finansiella marknaden har lett till en o?kad konkurrens fo?r retailbanker och en miljo? da?r konsumenten har tillga?ng till ett bredare utbud av finansiella tja?nster. Bankerna har sva?rt att differentiera sig genom traditionella la?gpris- och produktdifferentieringstrategier och har i sto?rre utstra?ckning insett behovet av att prioritera en kundorienterad strategi i syfte att beha?lla en lojal kundbas. Studier visar att en kundorienterad organisation a?r mer bena?gen att leverera en framsta?ende servicekvalitet som resulterar i tillfredssta?llda kunder men forskarna har a?gnat mindre uppma?rksamhet a?t ekonomistyrningens utformning i syfte att fra?mja en kundorienterat arbetssa?tt inom organisationen.
Att stÀrka kundrelationer genom sociala medier: Ikano Bostad
Datum: 2012-05-30.StudienivĂ„: Kandidatuppsats i företagsekonomi med inriktning marknadsföring, 15 HP.LĂ€rosĂ€te: MĂ€lardalens Högskola, VĂ€sterĂ„s, Sverige.Institution: Akademin för HĂ„llbar SamhĂ€lls- och Teknikutveckling, HST.Författare: Carl Lansryd, Kristian Starck & Marcus Ă
kergrenTitel: Att stÀrka kundrelationer genom sociala medier: Ikano Bostad.Handledare: Finn Wiedersheim-Paul.Examinator: Cecilia Lindh.Nyckelord: Sociala medier, kundrelationer, Facebook, YouTube.Syfte: Uppsatsens syfte har varit att pÄvisa hur Ikano Bostad kan stÀrka företagets kundrelationer genom anvÀndandet av verktyget sociala medier. I syftet ingÄr samtidigt att pÄvisa potentiella möjligheter och risker med anvÀndandet av sociala medier samt en branschspecifik jÀmförelse mellan Ikano Bostads konkurrenter.Metod: Ett kvalitativt tillvÀgagÄngssÀtt har anvÀnts dÀr empiriska resultat baserades pÄ personligt genomförda intervjuer hos Ikano Bostad. Intervjuerna har legat till grund för inhÀmtad primÀrdata. Respondenterna har strategiskt valts ut, vilket resulterat i att ett icke-sannolikhetsurval applicerats. SekundÀrdata har inhÀmtats frÄn vetenskapliga artiklar, böcker samt internetsidor.
ELEKTRONISKA KUNDRELATIONER : En teoristudie
Denna uppsats syftar till att kartlÀgga hur elektroniska kundrelationer skildras av marknadsföringslitteraturen inom klassisk-, direkt- och relationsmarknadsföring. KartlÀggningen har Àven för avsikt att undersöka eventuella mönster i litteraturens skildring av den elektroniska kundrelationen.De senaste 50 Ären av teknisk utveckling har medfört en avgörande innovation för utvecklingen av elektroniska kundrelationer - nÀmligen datakommunikation. Tekniken bakom datakommunikation har legat till grund för vad vi idag kallar Internet, den kanske mest betydelsefulla uppfinningen inom modern informationsteknik.Utvecklingen har Àven pÄverkat relationen mellan företag och kund. Mycket av den direkta kontakt som tidigare fanns har idag ersatts av elektroniska relationer. Den elektroniska marknaden som skapats tvingar Àven företag att ta den elektroniska kundrelationen pÄ allvar.
Relationsmarknadsföring i besöksnÀringen: fallstudier av RantajÀrvi AB och Laponiaguiden
Under de senaste Ären har turistbranschen i Sverige expanderat, speciellt inom naturturismen. Konkurrensen mellan företagen i denna bransch har ökat och företagen mÄste öka samarbetet med turistrelaterade företag för att skapa konkurrensfördelar. Syftet med denna uppsats Àr att beskriva hur smÄ turistföretag kan gÄ till vÀga för att skapa nya och behÄlla lönsamma kundrelationer. Vi har svarat pÄ vÄrt syfte med hjÀlp av följande forskningsfrÄgor: hur skapas nya kund- relationer och hur skapar smÄ turistföretag lÄngsiktiga kundrelationer. Vi har anvÀnt tvÄ fallstudieföretag, RantajÀrvi AB och Laponiaguiden.
Sociala medier som marknadsföringskanal : En fallstudie i resebranschen
Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att studera hur mindre företag i resebranschen kan anvÀnda sociala medier som en framstÄende marknadsföringskanal för att öka kÀnnedomen om företagets varumÀrke, samt skapa ett gemensamt vÀrde för bÄde kund och företag.De huvudsakliga teorier som ligger till grund för den hÀr studien Àr sociala medier, sociala medier som marknadsföringskanal, varumÀrket, segmentering, strategi, krishantering, marknadsföring och kundservice, kundrelationer och vÀrdeskapande, word of mouth, samt framtid..
Strategier i en mogen bransch
Problemformulering:-Vad Àr framgÄngskonceptet för att bibehÄlla och förbÀttra kundrelationerna i en snabbt förÀnderlig dagligvarubransch med stÀndigt nya hot för ett företag med mogna produkter?-Vad Àr det viktigaste i kundrelationen i en mogen bransch? -Hur mycket betyder de personliga relationerna kontra andravariabler som pris, sortiment service etc.? Syfte: Syftet med vÄr uppsats Àr att genom en teoretisk och empirisk diskussion undersöka hur man ska behandla sina kundrelationer med sina ÄterförsÀljare i en mogen bransch, i detta fall sytillbehör. Vi kommer Àven att titta pÄ om Falkgruppens nuvarande strategi, nÀr det gÀller dess relationer, Àr hÄllbar för fortsatt samarbete..
AnvÀndning av CRM-system : En kvalitativ studie om CRM-anvÀndning för att stödja företags kundrelationer
Företag befinner sig i en konkurrenskraftig vÀrld och för att lyckas överleva mÄste de ta handom sina befintliga kunder sÄvÀl som attrahera nya. Med hjÀlp av dagens teknologi, har företagmöjlighet att lagra information om sina kunder och kan dÀrför fÄ en ökad förstÄelse förkunders beteende och önskemÄl. CRM-system (Customer Relationship Management-system)Àr ett hjÀlpmedel i detta arbete och har dÀrför blivit en prioriterad investering för företag dÄkunder betraktas som dess viktigaste tillgÄng. CRM-system Àr en kostsam investering,samtidigt som chansen för att misslyckas vid implementering Àr stor. DÀrför Àr det av stor viktför företag att efter implementeringen kunna hantera, anvÀnda och ha förstÄelse för CRMsystemetsolika funktioner för att lyckas stÀrka kundrelationer och erhÄlla tÀnkta fördelar somsystemet syftar till.Studien tillÀmpar kvalitativa undersökningstekniker dÀr ett fallföretag har undersökts genomintervjuer.
Kundstrategier för reklambyrÄer
Reklambranschen Àr ett typiskt exempel pÄ en bransch dÀr kundrelationer ofta Àr lÄngvariga och
personliga. Att skapa strategier och metoder för hur dessa relationer ska vÄrdas kan vara avgörande
för en reklambyrÄs överlevnad.
Syftet med denna uppsats Àr att utifrÄn kvalitativa intervjuer och teori undersöka vilka strategier
och metoder som reklambyrÄer anvÀnder för att vÄrda sina kundrelationer.
Semistrukturerade intervjuer har genomförts med fem personer som arbetar pÄ olika reklambyrÄer.
De personer som intervjuats Àr vÀl insatta i respektive byrÄs kundstrategier. Resultatet av
intervjuerna presenteras och diskuteras i förhÄllande till utvald teori.
De slutsatser författaren drar utifrÄn teori och resultat Àr att samtliga av de tillfrÄgade byrÄerna
verkar arbeta med liknande metoder för att skapa god kundvÄrd. Man individanpassar kundvÄrden
efter vem kunden Ă€r och vad den behöver. Ăverlag var kundens lönsamhet en pĂ„verkande faktor för
hur viktig kunden Àr för byrÄn.
Kundlojalitet genom sociala medier : Hur företag kan stÀrka kundlojaliteten och dÀrmed skapa konkurrenskraftiga kundrelationer via sociala medier
Syfte: VÄrt syfte Àr att besvara vÄr problemformulering och se hur lojalitet kan skapas genom sociala medier dÄ lojalitet Àr en grundsten i skapandet av lÄngsiktiga kundrelationer. Vidare Àmnar vi besvara problemformuleringen genom att undersöka hur företag kan anvÀnda sociala medier för att skapa och bevara potentiella och befintliga lÄngsiktiga kundrelationer.Metod: Ett kvalitativt och abduktivt förhÄllningssÀtt Àr det som ligger till grund för den hÀr uppsatsen. Undersökningen utgÄr frÄn ett positivistiskt synsÀtt och kvalitativa intervjuer har valts som metod för att samla in empirisk data.Teoretiskt perspektiv: Denna undersökning baseras pÄ erkÀnda teorier och modeller frÀmst inom internetmarknadsföring, relationsmarknadsföring samt kundlojalitet dÄ dessa Àmnen ligger som grund för vÄr undersökning. Vidare anvÀnds teorier och modeller kring sociala medier som ett verktyg för integrerad kommunikation.Empiri: Semistrukturerade, kvalitativa intervjufrÄgor har utformats för denna undersökning. FrÄgestÀllningarna har besvarats av framstÄende webbkonsulter samt av företag, framgÄngsrika inom omrÄdet.Slutsatser: UtifrÄn vÄr undersökning har vi besvarat vÄr frÄgestÀllning; hur skapar ett företag kundlojalitet och konkurrenskraftiga kundrelationer via sociala medier? UtifrÄn vÄr undersökning ser vi företagens nÀrvaro i sociala medier som en god förutsÀttning för att skapa kundlojalitet och bygga relationer.
Institutionaliserat intresse? : hur ser Investor Relationsavdelningar i Norden pÄ institutionella Àgares intresse för Corporate Sustainability
Customer Relationship Management (CRM) Àmnar hjÀlpa företag att förstÄ kunders beteenden för att möjliggöra förvÀrvandet av nya kunder, underhÄlla befintliga relationer samt skapa lojalitet. FörstÄelsen för hur företag bör hantera kundrelationer har fÄtt stor uppmÀrksamhet under de senaste Ären vilket har utmynnat i relationsmarknadsföring pÄ one-to-one nivÄ. ICA Àr det enda företaget inom den svenska dagligvaruhandeln som erbjuder sina kunder skrÀddarsydda, individuellt anpassade erbjudanden. Denna uppsats syftar sÄledes till att undersöka hur ICA anvÀnder CRM i ett försök att skapa mer lönsamma kundrelationer genom one-to-one marknadsföring. Studien genomfördes huvudsakligen genom intervjuer med tvÄ nyckelpersoner inom CRM pÄ ICA.
RĂ„dgivningslagen ? Ăkat vĂ€rde för finansiell rĂ„dgivning? En undersökning av fyra bankers instĂ€llning till lagen
Syftet med uppsatsen Àr: 1. Att redogöra för den nya lagen om finansiell rÄdgivning till konsumenter, dess avsikt och bakgrund. 2. Att redogöra för fyra bankers instÀllning till lagen och deras förberedelser inför kommande implementering. 3.
LÄngsiktigt fastighetsföretagande genom personliga, hÄllbara och lojala kundrelationer
Syftet med studien Àr att skapa förstÄelse för hur ledningen i fastighetsföretag arbetar för att pÄ lÄng sikt skapa personliga, hÄllbara och lojala kundrelationer.Studien antar ett aktörssynsÀtt och den hermeneutiska traditionen. En fallstudie pÄ totalt fem fastighetsföretag har genomförts dÀr sammanlagt 18 kvalitativa intervjuer fullbordats. Studien visar att företag arbetar ocksÄ utanför sin kÀrnverksamhet för att skapa personliga, hÄllbara och lojala kundrelationer. Företag bör skapa ett vÀrde som Àven delas av kunder. För att skapa starkare band till sina kunder kan företag styra sin verksamhet med hjÀlp av CSR (Corporate Social Responsibility) verksamheter av olika slag för att skapa hÄllbara, djupa och lÄngsiktiga kundrelationer och dÀrigenom bidra till att infria kundernas önskemÄl.
FörtjÀnad försÀljning och farliga förpliktelser : En studie om e-handlares anvÀndning av sociala medier, med fokus pÄ heminredningsbranschen
Bakgrund: Internet och sociala medier Àr idag en naturlig del av mÀnniskors vardag och företag lÀgger allt mer av sin marknadsföringsbudget pÄ att synas i digitala plattformar. Sociala medier har blivit en viktig marknadsföringskanal för e-handelsföretag, vilket har visat sig innebÀra bÄde möjligheter och hinder. Vidare har tidigare forskning lyft fram goda kundrelationer som en viktig komponent för företags framgÄng. Samtidigt som det har framkommit att det finns en skillnad mellan hur e-handlare gentemot den traditionella butikshandeln kan skapa relationer med sina kunder, dÄ köpare och sÀljare aldrig fÄr möjlighet till att mötas ansikte-mot-ansikte.Syfte:Avsikten med denna studie Àr att analysera hur e-handelsföretag anvÀnder sig av sociala medier och huruvida dessa medier möjliggör för e-handlarna att skapa och utveckla kundrelationer. Syftet med studien Àr Àven att bidra med rekommendationer för hur e-handelsföretagen kan skapa och utveckla kundrelationer via sociala medier, samt att identifiera och analysera de hinder som begrÀnsar e-handlares anvÀndning av sociala medier.Metod:Författarna för denna uppsats har valt att anvÀnda sig av en kvalitativ forskningsmetod för att generera en djupare kunskap och analys för forskningsomrÄdet.