Kundstrategier för reklambyråer
KundrelationerKundstrategierKundvårdKundlojalitetReklambyråKundtillfredställelseRelationsmarknadsföringKundfokus
Reklambranschen är ett typiskt exempel på en bransch där kundrelationer ofta är långvariga och
personliga. Att skapa strategier och metoder för hur dessa relationer ska vårdas kan vara avgörande
för en reklambyrås överlevnad.
Syftet med denna uppsats är att utifrån kvalitativa intervjuer och teori undersöka vilka strategier
och metoder som reklambyråer använder för att vårda sina kundrelationer.
Semistrukturerade intervjuer har genomförts med fem personer som arbetar på olika reklambyråer.
De personer som intervjuats är väl insatta i respektive byrås kundstrategier. Resultatet av
intervjuerna presenteras och diskuteras i förhållande till utvald teori.
De slutsatser författaren drar utifrån teori och resultat är att samtliga av de tillfrågade byråerna
verkar arbeta med liknande metoder för att skapa god kundvård. Man individanpassar kundvården
efter vem kunden är och vad den behöver. Överlag var kundens lönsamhet en påverkande faktor för
hur viktig kunden är för byrån. Faktorerna som ligger bakom byråernas val av strategier och
metoder har varit svårt att fastställa. Antagande görs att det finns flera faktorer varav några kan
vara erfarenhet, antagande och teori.