Sök:

Sökresultat:

5025 Uppsatser om Läxfri skola - Sida 10 av 335

En skola för alla. Fungerar teorin i praktiken?

Jag har noterat att det i dagens skola existerar exkludering utav elever med behov av sÀrskilt stöd. Detta har fÄtt mig att övervÀga uttrycket ?en skola för alla? som jag under min utbildning har stött pÄ flertalet gÄnger. I litteraturen framgÄr det att skolans ansvar innebÀr att varje individs behov ska frÀmjas och segregering ska undvikas. DÄ jag anser att det finns ett glapp mellan verkligheten och idealet blir det i min mening ett intressant Àmne att undersöka.

Samverkan mellan hem och skola - elevstrategier för att vÀrna om integritet och autonomi

SammanfattningSyftet med uppsatsen Àr att undersöka hur elever betraktar och hanterar samverkan mellanhem och skola. De senaste decennierna har det skett en förtÀtning i relationen mellan hem ochskola och dÀr den nÀra relationen har setts som normativt god och positiv för samtligainblandade parter. Forskningen som handlar om samverkan mellan hem och skola harframförallt gjorts utifrÄn förÀldrars och lÀrares perspektiv och eleverna har mÄnga gÄngerförsummats i forskningen. Den forskning som trots allt Àr gjord utifrÄn ett elevperspektiv pÄförÀldrarsamverkan visar hur nÀrmanden mellan parterna leder till förhandlingar dÀr eleveranvÀnder olika strategier för att slÄ vakt om sin autonomi. De frÄgestÀllningar som vi besvarari uppsatsen Àr; a) Vad framkommer i forskningen gÀllande hur elever separerar sfÀrerna hemoch skola vid samverkan? samt b) vilka strategier anvÀnder yngre elever för att separerasfÀrerna hem och skola vid samverkan?I vÄrt inledande kapitel gör vi en teoretisk förankring, som belyser problematiken irelationen mellan hem och skola.

FrÄn sprÄkförskola till förskoleklass och skola - En intervjustudie om fortsatt sprÄkutveckling för barn med sprÄkstörning

Syftet med studien var att undersöka hur ett sprÄkutvecklande arbetssÀtt fortsÀtter frÄn en sprÄkförskola till förskoleklass/skola för barn med sprÄkstörning. Jag har undersökt hur övergÄngen mellan dessa verksamheter kan ske, hur man arbetar för att utveckla barnens sprÄk och vad pedagoger uppfattar vara det viktigaste att göra för barn med sprÄkstörning i förskoleklass/skola. Studien bygger pÄ en kvalitativ forskningsmetod dÀr halvstrukturerade intervjuer var datainsamlingsmetoden. Undersökningsgruppen bestod av sex pedagoger som alla Àr verksamma i skolÄren F-5. I undersökningsgruppen fanns sÄvÀl barnskötare, förskollÀrare, lÀrare, specialpedagog som talpedagog representerade.

FörÀldrasamverkan i förskola och skolans tidigare Är

Syftet med denna undersökning Ă€r att ta reda pĂ„ hur pedagoger och förĂ€ldrar upplever att förĂ€ldrasamverkan fungerar pĂ„ förskolor och i skolans tidigare Ă„r. Vi har genom kvalitativa intervjuer fĂ„tt fram att förĂ€ldrar och pedagoger anser att förĂ€ldrasamverkan fungerar relativt bra i bĂ„de förskola och skola. FörĂ€ldrarna menar att det Ă€r viktigt med ett öppet klimat och att de kan kĂ€nna förtroende för pedagogerna. De vill ha en inblick i sina barns vardag och kĂ€nna att de kan vara med att pĂ„verka. Även pedagogerna tycker att det Ă€r betydelsefullt att ha en bra relation till förĂ€ldrarna.

Elevers inflytande pÄ undervisningen i förskola och skola - en jÀmförelse mellan pedagogers uppfattningar om elevinflytande i förskola och skola

VÄrt arbete om elevers inflytande i förskola och skola syftar pÄ att ge en inblick i de bÄda verksamheterna gÀllande pedagogers uppfattningar om elevinflytande. De frÄgor vi koncentrerat oss pÄ Àr hur pedagogerna i förskolan och skolan uppfattar elevinflytande och vad elevinflytandet resulterar i. VÄrt mÄl var ocksÄ att undersöka om det Àr det nÄgon skillnad eller likhet mellan elevers inflytande i förskolan och skolan och om pedagogerna i förskolan och skolan lever upp till lÀroplanernas mÄl vad gÀller elevinflytande. För att fÄ svar pÄ dessa frÄgor har vi valt att intervjua pedagoger i de bÄda verksamheterna. Genom bÄde litteratur och intervjuer har vi kommit fram till att elevinflytandet ses som nÄgot positivt och att eleverna genom elevinflytandet finner motivation.

Elevers ord- och begreppsförstÄelse pÄ en svensk skola i England : Sett ur lÀrarperspektiv

Denna studie undersöker hur lÀrare anser att de kan stÀrka elevers ord- och begreppsförstÄelse för att uppnÄ lÀroplanens kunskapskrav i det svenska sprÄket. PÄ grund av globaliseringen vÀljer mÄnga familjer att bostÀtta sig utomlands vilket medför att det bedrivs mÄnga svenska skolor runt om i vÀrlden. Studien utgÄr ifrÄn en svensk skola i England, dÀr fyra lÀrare i de tidigare Ären har intervjuats. Intervjuerna genomfördes via skype vilket medför bÄde positiva och negativa konsekvenser för studien. Studien fokuserar bland annat pÄ ord- och begreppsförstÄelse, lÀrarbakgrund, förvÀntningar samt elever med ett annat modersmÄl.

Barn med sÀrskilda rÀttigheter och inkludering pÄ förskolan

Meningen med denna uppsats Àr att undersöka hur Reggio Emilias pedagogik och dess insatser korresponderar med inkludering i "en skola / förskola för alla"..

En kvantitativ studie om högstadieelevers upplevelse av restaurangmiljön

SammanfattningBakgrund Sedan 2011 Àr det lag i Sverige pÄ att det ska serveras nÀringsriktig skollunch i grundskolan. Rektorn bör se till att det finns förutsÀttningar för eleverna, till exempel tidpunkten för mÄltiden och trivseln i skolrestaurangen, sÄ att de gÄr och Àter lunch. Faktorer som logistiken och ljudnivÄn i skolrestaurangen pÄverkar elevernas matlust. Denna studie kommer att utgÄ ifrÄn the Five Aspects Meal Model (FAMM), en pedagogisk modell som ser till mÄltidens helhet.Syfte Syftet med studien var att undersöka hur högstadieelever upplever restaurangmiljön pÄ sin skola i en kommun i norra Sverige.Metod En pappers- och webbaserad enkÀtundersökning genomfördes pÄ tre skolor i en kommun i norra Sverige. EnkÀten bestod av 14 frÄgor och bearbetades och analyserades i IBM SPSSStatistics 20.ResultatAntal elever som deltog i studien var 254 stycken varav 137 killar och 117 tjejer.

Valfrihet -Hur vÀljer mödrar skola till sina barn?

Detta arbete handlar om mödrars motiv för det aktiva valet de gjorde dÄ de valde grundskola till sina barn. Syftet var att fÄ mer kunskap angÄende förÀldrars och specifikt mödrars aktiva val. I undersökningen valdes inte nÄgra specifika skolor ut, utan undersökningen Àr gjord i sydöstra SkÄne. Genom kvalitativa intervjuer har vi kunnat upptÀcka förÀldrars olika anledningar till valet av friskola eller kommunal skola. En slutsats som kan dras Àr att de flesta mödrar i undersökningen valde bort en skola. AlltsÄ att de sÄg en chans att komma bort frÄn det som inte fungerade.

SprÄkutvecklande metoder inom förberedelsegruppens slöjdÀmne

  Sammanfattning I den hÀr uppsatsen undersöker vi huruvida slöjdÀmnet har en sprÄkutvecklande funktion hos elever som gÄr i förberedelsegruppen och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt. Undersökningen Àr gjord i form av en fallstudie över tre skolor och materialet Àr insamlat genom observationer, intervjuer och litteraturstudier. I uppsatsens inledning ger vi en kortfattad inblick i forskningen kring sprÄkutveckling och slöjd, samt förklarar hur förberedelsegruppen fungerar. Vi förklarar Àven att vi har vÄra teoretiska utgÄngspunkter i Lev Vygotskij, Jim Cummins, Pauline Gibbons och Inger Gröning. Vi förklarar sedan vÄrt syfte, vÄra frÄgestÀllningar och den metod vi anvÀnt mer ingÄende och gÄr sedan över till att redovisa vÄra resultat skola för skola. De skolor som vi har besökt ligger i södra Sverige och har organiserat sin slöjdundervisning för förberedelsegruppen pÄ olika sÀtt. PÄ den skola som vi kallar ?Skola 1? har förberedelsegruppen slöjd tillsammans, pÄ ?Skola 2? har de istÀllet slöjd tvÄ gÄnger i veckan; dels med förberedelsegruppen och dels i ordinarie klass.

Flickor och pojkar som mobbar : Pedagogers syn ur ett genusperspektiv

En skola för alla Àr en plats dÀr alla elever ska kunna kÀnna sig trygga, sedda och hörda. Skolan har ett ansvar att arbeta jÀmstÀllt samt att förebygga och motverka mobbning. Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ om pedagoger anser att pojkar och flickor har olika uttrycksformer nÀr det gÀller mobbning.Detta undersöktes genom kvalitativa intervjuer med Ätta pedagoger frÄn en skola i södra Sverige. Pedagogernas svar analyserades och kategoriserades efter frÄgestÀllningen. Undersökningen genomfördes ur ett genusperspektiv.Studien pÄvisar att det fanns förutfattade meningar om flickors och pojkars mobbning.

?Det Àr vÄrt arbetsinstrument i allt vi jobbar med.? : - Pedagoger tankar och arbetsÀtt med de estetiska uttrycksformerna i förskoleklass och skola

Syftet med undersökningen Ă€r att se hur och varför de estetiska uttrycksformerna anvĂ€nds i förskoleklass och skola. Även pedagogernas syn pĂ„ de estetiska uttrycksformernas roll i förskoleklass och skola undersöks. I undersökningen har Ă„tta pedagoger intervjuats frĂ„n fem olika skolor.Resultatet visar att pedagogerna överlag Ă€r positiva till att arbeta med de olika estetiska uttrycksformerna och ser möjligheter för eleverna att fĂ„ vara delaktiga och kreativa i sin lĂ€randeprocess. Resultatet visar Ă€ven pĂ„ att pedagogerna upplever att uttrycksformerna har en social och personlig inverkan pĂ„ elevernas utveckling. Skillnader i arbetet med de estetiska uttrycksformerna som syntes berodde pĂ„ olika faktorer som till exempel resurser, kollegers möjligheter till samarbete samt materiella orsaker..

HÀlsofrÀmjande skola- VÀgen till ett sundare lÀrande

Resultatet visar att det finns en bred syn pÄ hÀlsobegreppet och mÄnga olika sÀtt för att arbeta hÀlsofrÀmjande. En specialpedagog kan ha en viktig roll vid förankringen och utvecklandet av arbetet. Det finns en tro pÄ att det hÀlsofrÀmjande arbetet i skolan gynnar lÀrandet. Skolan har möjlighet att genom att bedriva ett hÀlsofrÀmjande arbete gynna elevernas hÀlsa Àven utanför skolan..

Att synliggöra det ohörbara : En kvalitativ studie om den visuella pedagogiska miljön för barn i förskolan och skolan.

Detta Àr en kvalitativ studie som belyser om den visuella pedagogiska miljön bidrar till en förskola och skola för alla. Den frÄgestÀllning som ligger till grund för uppsatsen Àr; Kan den visuella pedagogiska miljön bidra till en förskola och skola för alla?Uppsatsens litteraturgenomgÄng har sex huvudrubriker dÀr vi teoretiskt beskriver de grundlÀggande begreppen för vÄr frÄgestÀllning. Dessa begrepp Àr; en förskola och skola för alla, inkludering och integrering, delaktighet, kommunikation, visuell pedagogisk miljö samt funktionsnedsÀttning. Den empiriska undersökningen har skett triangulÀrt genom kvalitativa deltagandeobservationer, via intervju med pedagoger samt samtal eller samspel med barnen.

Hur kan vi skapa en mer kreativ och engagerande skola? : - En jÀmförande studie i bild, estetisk verksamhet och religionskunskap pÄ tvÄ gymnasieskolor.

VÄrt syfte var att undersöka hur kreativitet, motivation och engagemang spelar in som viktiga faktorer för att skapa en mer kreativ och engagerad skola? Vi har gjort en jÀmförande empirisk studie med Àmnena Bild, Estetisk verksamhet och Religionskunskap. Resultatet visar att intresse, engagemang och kreativitet var starkare i de estetiska Àmnena Àn i Religionskunskap. Slutsatsen Àr att vi ser en tydlig tendens dÀr kommunikativa nyttan av de estetiska Àmnena Àr oumbÀrliga i dagens skola. Motivationen för religionsÀmnet behöver ocksÄ stÀrkas, varför ett Àmnesintegrerat arbetssÀtt Àr nödvÀndigt!.

<- FöregÄende sida 10 NÀsta sida ->