Elevers ord- och begreppsförståelse på en svensk skola i England
Sett ur lärarperspektiv
Denna studie undersöker hur lärare anser att de kan stärka elevers ord- och begreppsförståelse för att uppnå läroplanens kunskapskrav i det svenska språket. På grund av globaliseringen väljer många familjer att bostätta sig utomlands vilket medför att det bedrivs många svenska skolor runt om i världen. Studien utgår ifrån en svensk skola i England, där fyra lärare i de tidigare åren har intervjuats. Intervjuerna genomfördes via skype vilket medför både positiva och negativa konsekvenser för studien. Studien fokuserar bland annat på ord- och begreppsförståelse, lärarbakgrund, förväntningar samt elever med ett annat modersmål. Resultatet av studien visar att lärarna var medvetna om vikten av att arbeta med ord- och begreppsförståelse samt att eleverna tenderar att ha en lägre ord- och begreppsförståelse på en svensk skola i England än på en svensk skola i Sverige. Lärarna poängterar att arbetet med ord- och begreppsförståelse sker mer medvetet på grund av att eleverna är tvåspråkiga. Resultatet visar att förväntningar från föräldrar och lärare påverkar elevernas kunskapsutveckling. Lärarna uppfattar att föräldrarnas förväntningar i på skolan i England skiljer sig från förväntningarna i Sverige i form av att de har högre krav på skolan och lärarna än på deras barn.