Sök:

Samverkan mellan hem och skola - elevstrategier för att värna om integritet och autonomi


SammanfattningSyftet med uppsatsen är att undersöka hur elever betraktar och hanterar samverkan mellanhem och skola. De senaste decennierna har det skett en förtätning i relationen mellan hem ochskola och där den nära relationen har setts som normativt god och positiv för samtligainblandade parter. Forskningen som handlar om samverkan mellan hem och skola harframförallt gjorts utifrån föräldrars och lärares perspektiv och eleverna har många gångerförsummats i forskningen. Den forskning som trots allt är gjord utifrån ett elevperspektiv påföräldrarsamverkan visar hur närmanden mellan parterna leder till förhandlingar där eleveranvänder olika strategier för att slå vakt om sin autonomi. De frågeställningar som vi besvarari uppsatsen är; a) Vad framkommer i forskningen gällande hur elever separerar sfärerna hemoch skola vid samverkan? samt b) vilka strategier använder yngre elever för att separerasfärerna hem och skola vid samverkan?I vårt inledande kapitel gör vi en teoretisk förankring, som belyser problematiken irelationen mellan hem och skola. Sedan tar vi upp vad tidigare forskning har kommit fram tillvad gäller elevers perspektiv på föräldrarsamverkan.För att besvara vår andra frågeställning gör vi en kvalitativ intervjuundersökning i år 2 igrundskolan. Vårt resultat visar fyra olika strategier som elever använder för att separerarsfärerna hem och skola. Dessa strategier är: 1) Kontroll av möten mellan lärare och föräldrar,2) Styrande av information genom närvaro, 3) Undanhållande av information genom attglömma, samt 4) Göra en överenskommelse med lärarna. Vi tolkar vårt resultat som ettuttryck för elevers behov av integritet och autonomi. Utifrån vårt resultat ger vi förslag pååtgärder som skolan kan vidta för att tillgodose elevers behov av autonomi och integritet. Vikommer fram till att införande av elevsamtal, som fanns föreslaget redan i den statligautredningen Ett nytt betygsystem (SOU 1992:86) på 1990-talet, vore ett sätt att tillmötesgåelevers behov.

Författare

Jon Sörenson Fredrik Ström

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..