Sök:

Sökresultat:

306 Uppsatser om Läs - och skrivutveckling - Sida 20 av 21

Reflektionssamtalets möjligheter och begrÀnsningar : En undersökning om det stöttande reflektionssamtalet som skrivutvecklande metod inom Sfi-undervisning

Writing is a critical element for many of the second language learners that I?ve encountered in my work as a Swedish teacher. Therefore, on the basis of Jerome Bruners theories of reflec-tion and learning, was the purpose with this study to examine the scaffolded structured reflec-tion conversation as a method for writing development. Bruner says that the knowledge be-comes deeper when we consciously reflect over it (Arfwedson 1992:110 f).I have used a qualitative method where I let five students write a text in Swedish on the subject "application for internship". After that I held a conversation with each of the pupils.

Monokulturella eller interkulturella sprÄkliga praktiker i förskolan? : En studie om sociala och materiella resursers betydelse för flersprÄkiga barn i förskolan

Andelen förskolebarn som vÀxer upp med ett eller flera sprÄk utöver svenska ökar i Sverige. För dessa barn Àr det viktigt att fortsÀtta utveckla sitt första sprÄk, modersmÄlet, samtidigt som de lÀr sig svenska. Forskning visar att det Àr i förskoleÄldern de bÀsta förutsÀttningarna för att utveckla tvÄsprÄkighet och lÀgga grunden till lÀs och skrivutveckling finns. För att dessa barn ska kunna lyckas som tvÄsprÄkiga individer behöver de stöd inte bara i det svenska sprÄket utan ocksÄ i sitt första sprÄk. Eftersom det inte sker nÄgon undervisning i förskolan kallas det ?stöd?, stöd i modersmÄlet eller modersmÄlsstöd istÀllet för modersmÄlsundervisning.

JÀmstÀlld sprÄkutveckling - pedagogisk beskrivning av barns utveckling

Syfte: Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka hur förskollÀrare och specialpedagog be-skriver barns sprÄkliga intresse pÄ förskolan, och hur pedagogerna medvetet arbetar med sprÄk i miljön för att stödja barns sprÄkutveckling i deras utvecklingzon med sÀrskilt fokus pÄ en jÀmstÀlld förskoleverksamhet. ? Hur beskriver pedagogerna pojkars respektive flickors sprÄkliga intresse pÄ förskolan? ? Hur beskriver pedagogerna ur ett genusperspektiv sitt arbete med barns sprÄk?? Hur kan pedagoger stödja och stimulera barns sprÄkliga lÀrande?Teori: SprÄkteori, genusteori och sociokulturell teori.Metod: Etnografisk ansats med deltagande observationer och samtalsliknande intervjuer med fyra förskollÀrare och en specialpedagog anvÀndes till studien. Studien anvÀnde en kvalitativ analys av data för att besvara frÄgorna. Resultat: I förskolan befinner sig barn och pedagoger stÀndigt i en social interaktion.

En litteraturstudie kring forskares syn pÄ olika lÀs- och
skrivinlÀrningsmetoder samt motivet bakom svenska och finska
lÀrares val av metoder i Är 1-3

Syftet med vÄrt arbete var att fördjupa oss i nÄgra lÀs- och skrivinlÀrningsmetoder genom en litteraturstudie av syntetiska och analytiska metoder. Vi ville Àven ta reda pÄ svenska respektive finska lÀrares motiv bakom val av metoder, samt deras tankar kring PISA-undersökningens resultat (2003) dÀr det framkom att finska elever har en bÀttre lÀsförmÄga. Bakgrunden behandlar följande omrÄden: styrdokument i Sverige och i Finland, svensk lÀs- och skrivinlÀrnings historia, barnets sprÄk, sprÄklig medvetenhet, filosofers tankar, lÀs- och skrivutveckling, syntetiska och analytiska metoder, samt forskares syn pÄ barns lÀs- och skrivinlÀrning. Vi valde att utföra en kvalitativ undersökning med förutbestÀmda frÄgeomrÄden, dÀr följdfrÄgorna varierade. Intervjuerna genomfördes med tre finska och tvÄ svenska lÀrare i Är 1?3.

Grunden för barns lÀs- och skrivutveckling : Om lÀrares förhÄllningssÀtt till den grundlÀggande lÀs- och skrivinlÀrningen

SamhÀllets förÀndringar, i och med ökad informations- och kommunikationsteknologi, stÀller ett ökat krav pÄ oss invÄnare som flexibla och nytÀnkande sprÄkskapare. Detta leder till att lÀrare har ett stort ansvar för att lyckas med den grundlÀggande lÀs- och skrivundervisningen i dagens skola. Syftet med denna studie Àr att undersöka lÀrares uppfattningar till sin lÀs- och skrivundervisning i de tidiga skolÄren. Genom intervjuer med tolv lÀrare har vi undersökt deras uppfattningar om sin egen lÀs- och skrivundervisning och vad de övervÀger i sitt tillvÀgagÄngssÀtt. Vidare har vi Àven fokuserat pÄ hur lÀrarna uttrycker sig om sina kunskaper samt hur de uttrycker sig angÄende individualisering.Sammanfattningsvis tyder resultatet i studien pÄ att lÀrarna har elevernas bÀsta för ögonen.

DÀrför vÀljer vi : om nÄgra lÀrare val av

.The Whole language program is in Sweden generally referred to as ?Kiwimetoden? - ?the Kiwi program? (author?s direct translation) partly due to the fact that the Whole language program originates from New Zealand. Whole language is basically a literacy program and approaches literacy from a holistic point of view. Children learning to read and write should do so in the same natural way children learn to speak their native language which is in the context of authentic language as a whole. In Sweden the program is generally practiced together with a commercial and pre-organised material called ?kiwi? or ?StjÀrnsvenska?.

?Jag skriver och skriver för att komma ihÄg?? NÄgra burmesiska flyktingars vÀgar till anvÀndandet av det svenska skriftsprÄket.

Denna uppsats behandlar en grupp burmesiska flyktingar och deras olika vÀgar till anvÀndandet av det svenska sprÄket för att lÀsa och skriva. Syftet Àr att fÄ veta lite mer om hur de som vuxna lÀr sig ett andrasprÄk och vilka strategier de med fördel anvÀnder vid sprÄkinlÀrningen.Undersökningen har genomförts med hjÀlp av intervjuer som spelats in pÄ minidisk och sedan transkriberats. Hela materialet har sedan sammanstÀllts schematiskt och dÀrefter analyserats med hjÀlp av teorier om sprÄkinlÀrningsstrategier.UtifrÄn sin bakgrund i Burma och i Thailand berÀttar informanterna om sina tidiga lÀs- och skriverfarenheter. Flera av dem har gÄtt sÄ kort tid i skolan att de med svenska mÄtt mÀtt knappt har en funktionell litteracitet vare sig pÄ modersmÄlet, karenska, eller pÄ det officiella sprÄket, burmesiska. Det Àr dock viktigt att ha i Ätanke att kraven pÄ lÀs- och skrivkunskaper inte Àr lika omfattande i hemlandet som hÀr i Sverige.

Bildens betydelse för barns/elevers skrivutveckling : hur bilden kan pÄverka som ett hjÀlpmedel för barn/elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter

Studien syftar Àven till att konkretisera om bilden som pedagogiskt hjÀlpmedel stimulerar lÀs- och skrivinlÀrningen. VÄr uppsats behandlar bildens betydelse för barn/elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter. Med bildens betydelse menar vi hur den pÄverkar den tidiga lÀs- och skrivinlÀrningen. Vi undersöker vad forskningen sÀger i Àmnet och vidare hur det ser ut i dagens verksamhet. SÄsom skolans verksamhet ser ut Àr det i sjÀlva verket en viktig förutsÀttning för individuell framgÄng att man tidigt har sprÄket i sin makt ? muntligt och skriftligt sprÄk, lÀrande och identitetsutveckling Àr nÀra förknippade.

"Vi pratar om texten för att bli bÀttre" : En studie om elevers samtal om text som en del i skrivandet

Denna studie kretsar kring tre andrasprÄkselevers samtal om texter. Studien Àr inspirerad av aktionsforskning och har haft ett uttalat syfte att utveckla författarens undervisning. Den har genomförts utifrÄn frÄgestÀllningarna: Hur pÄverkar muntligt textsamtal/elevstöttning den skriftliga produktionen hos andrasprÄkselever? Hur pÄverkar elevers textsamtal kvaliteten pÄ skriftlig produktion av berÀttande text? Vad kan jag som lÀrare göra för att utveckla min nuvarande undervisning?De metoder som anvÀnts Àr dels observation av textsamtal samt analys av elevernas framvÀxande texter som en följd av textsamtalen. De analysverktyg som anvÀnts Àr dels utifrÄn Holmberg & WirdenÀs (2010) och dels utifrÄn Faigely & Witte (1981, refererad i Paulus 1999, se bilaga 5).Samtalsanalysen visar att eleverna förhandlade i texter avseende stavning, grammatiska strukturer men ocksÄ avseende hur handlingssekvenser i en narrativ/berÀttelse kan utvecklas.

Prediktion av lÀs- och skrivsvÄrigheter genom TRAS

Arnving, Martina & Ingelström-Nilsson, Annika (2014) Prediktion av lĂ€s- och skrivsvĂ„righeter genom TRAS. (Early screening of language development as a tool for prediction of reading and writing skills) Magisterkurs, Specialpedagogik, Skolutveckling och ledarskap, LĂ€rande och samhĂ€lle, Malmö högskola Syfte Vi vill undersöka om det gĂ„r att förutsĂ€ga lĂ€s- och skrivsvĂ„righeter genom tidig kartlĂ€ggning med stöd av TRAS, Tidig Registrering Av SprĂ„kutveckling. Vi vill Ă€ven veta pĂ„ vilket sĂ€tt informationen anvĂ€nds vid övergĂ„ngen mellan förskola och grundskola. Slutligen vill vi analysera specialpedagogens roll i det sprĂ„kutvecklande arbetet. Teori Vi har utgĂ„tt frĂ„n Vygotskijs teori om tĂ€nkande och sprĂ„k samt aktuell forskning kring tidig sprĂ„kstimulans. Metod Vi har valt att anvĂ€nda oss av metodtriangulering vilket innebĂ€r att vi bĂ„de har en kvalitativ del, intervjuer, och en kvantitativ del, testresultat frĂ„n elever. Resultat Vi har funnit att det Ă€r lika mĂ„nga elever som inte uppnĂ„r mĂ„len i TRAS men Ă€ndĂ„ klarar Ämnesproven i svenska Ă„k 3 som tvĂ€rtom dvs.

Att vandra tillsammans mot text : en fallstudie i hur elever i skÀrmbaserad undervisning skapar text

Inom det teoretiska perspektivet för huvudomrÄdet SMDI vilket inbegriper sprÄkliga och kulturella verksamheter som barn och unga ingÄr i, men samtidigt med vidgad ram mot skrivutveckling och textsocialisation mot det nya medielandskapet, skrivs denna uppsats. Studien syftar till att ge en djupare förstÄelse för hur elevers samtal skapar text i skÀrmbaserad undervisning, det vill sÀga hur eleverna arbetar med digitala verktyg i undervisningen, samt för hur lÀraren stödjer samtalet. Det teoretiska perspektivet bottnar i Vygotskijs sociokulturella teori. Studien som har en hermeneutisk inriktning med ansats att tolka och klargöra, Àr av kvalitativ karaktÀr. Metoden Àr deltagande observation.

Hon blev kung över monstren, eller "Hntd dkö" : Ett vidgat perspektiv pÄ elevers skrivande i tidiga skolÄr

Studiens övergripande syfte Àr att vidga synen pÄ elevers tidiga skrivutveckling. För att undersöka detta har elevtexter frÄn Ärskurs 1 analyserats genom en kvalitativ textanalys med fokus pÄ innehÄllet. Vidare har undervisningssituationen för dessa texter studerats genom en intervju med elevernas lÀrare samt observation av skrivundervisningen. Dessa tvÄ delar har sedan kopplats samman i en diskussion kring hur undervisningen, samt en vid syn pÄ elevers skrivande, kan möjliggöra skriftsprÄklig utveckling. Studiens resultat visar att elevers texter, i hög grad, utvecklas formmÀssigt under det första skolÄret, men att de innehÄllsmÀssiga aspekterna i texten inte följer samma utveckling.

Metodikens betydelse i den begynnande lÀs- och skrivinlÀrningsfasen. En kartlÀggning av sex lÄgstadielÀrares erfarenheter

BakgrundMÄnga forskare och undersökningar visar att den tidiga lÀs- och skrivinlÀrningen Àr av stor betydelse för att lyckas som elev i grundskolan. Mot denna bakgrund vÀcktes ett intresse av vilka metoder lÀrare anvÀnder i den tidiga lÀs- och skrivinlÀrningen, samt vilka kartlÀggningar och ÄtgÀrder som vidtas nÀr svÄrigheter uppmÀrksammas.SyfteSyftet med studien Àr att studera nÄgra lÄgstadielÀrares erfarenheter av metoder och ÄtgÀrder i samband med elevers svÄrigheter i den begynnande lÀs- och skrivinlÀrningen. NÄgra centrala frÄgestÀllningar i studien Àr:1. Hur kartlÀgger lÀrare den tidiga lÀs- och skrivinlÀrningen?2. Vilka handlingsstrategier har lÀrare nÀr elever uppvisar svÄrigheter i lÀs ? och skrivinlÀrningen?3. Vilken kunskapssyn ger lÀrarna uttryck för?4. Skiljer sig de didaktiska insatserna Ät nÀr det gÀller elevers olikartade svÄrigheter inom lÀs- och skrivutveckling, och i sÄ fall hur? MetodI studien anvÀndes en kvalitativ metod för att fÄ tillgÄng till vÄra informanters erfarenheter i den tidiga lÀs- och skrivinlÀrningen. Den kvalitativa metoden blev dÀrmed inspirerad av fenomenologin som forskningsansats, dÄ metoden lÀmpar sig för lÀrmiljöer.

En-till-en redan frĂ„n start. : Är egen dator i skolan nyckeln till lĂ„nga och fantasirika elevtexter i tidig Ă„lder?

Syfte:Denna studie syftar till att undersöka om, och i sÄ fall hur, barns förmÄga att skriva texter förÀndras nÀr de fÄr anvÀnda datorn som verktyg jÀmfört med nÀr de skriver för hand, samt att analysera skrivförmÄga utifrÄn ett genusperspektiv. I den kultur vi lever i idag Àr datorn en sjÀlvklar artefakt för vuxna mÀnniskor. Den Àr pÄ vÀg in i skolan men har Ànnu inte blivit en sjÀlvklar del av skolans kultur. Trageton (2005) förordar att barn borde fÄ skriva sig till lÀsning men pÄ grund av motoriska svÄrigheter att skriva och forma bokstÀver för hand tar undervisningen ofta sin början med lÀsning istÀllet. Detta vÀckte idén om att ta reda pÄ hur datorn pÄverkar förutsÀttningarna för en god skrivutveckling.

Att fÄ diagnosen dyslexi först under gymnasietiden: tio ungdomars verklighet - en kritisk betraktelse (Getting the Diagnosis of Dyslexia only during Upper Secondary School: the Reality of Ten Adolescents - a Critical Study)

Malmö högskola LÀrarutbildningen Skolutveckling och ledarskap Magisterkurs i specialpedagogik Höstterminen 2008 Borgfors, S. (2008). Att fÄ diagnosen dyslexi först under gymnasietiden: tio ungdomars verklighet - en kritisk betraktelse. (Getting the Diagnosis of Dyslexia only during Upper Secondary School: the Reality of Ten Adolescents ? a Critical Study.) Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogisk magisterutbildning, Malmö högskola. Följande kvalitativa studie, med abduktiv ansats och reflexiv metod som vetenskapsfilosofisk grund, Àr resultatet av intervjuer med tio ungdomar som har fÄtt diagnos dyslexi först under sin gymnasietid.

<- FöregÄende sida 20 NÀsta sida ->