Sök:

Sökresultat:

1781 Uppsatser om Läraren som forskare - Sida 50 av 119

?Ute kan man inte vara för mycket ? Pedagogers syn pÄ utomhusverksamheten

BAKGRUND: I lÀroplanen för förskolan (Utbildningsdepartementet, 1998) finns riktlinjersom förskolan ska följa. DÀr stÄr bland annat att barnen ska fÄ chansen att utveckla sinmotorik och förstÄ betydelsen av sin hÀlsa och sitt vÀlbefinnande. Det Àr ocksÄ viktigt attbarnen fÄr testa olika miljöer för att utveckla sin kreativitet och fantasi och att som pedagogocksÄ uppmuntrar deras lust till att lÀra. Det Àr lÀtt att ta utomhusverksamheten för givet ochmycket kan kÀnnas sjÀlvklart. MÄnga forskare anser att det Àr bra för barnen att vistasutomhus och studien vill framhÀva varför.SYFTE: VÄrt syfte med undersökningen Àr att ta reda pÄ vad pedagogerna anser omutomhusverksamheten.METOD: Studien har inspirerats av en fenomenografisk ansats dÀr intervju anvÀnts sommetod till att besvara vÄrt syfte.

Är östgötska lantbrukare redo att möta klimatförĂ€ndringarna? : En studie kring lantbrukares uppfattningar om klimatets effekter pĂ„ jordbruket

KlimatförÀndringar och dess effekter Àr nÄgot som bÄde dagens och framtidens samhÀlle behöver anpassa sig till, och jordbruket Àr inget undantag. Denna studie syftar till att undersöka vilka uppfattningar östgötska lantbrukare har kring vilka effekter klimatförÀndringarna kan fÄ för jordbruket, och hur de ska hantera dessa nya problem och möjligheter. Sex intervjuer med östgötska lantbrukare har genomförts för att undersöka deras uppfattningar och erfarenheter kring klimatförÀndringarnas effekter pÄ jordbruket. Resultatet av studien visar att östgötska lantbrukare idag Àr skeptiska till klimatförÀndringarna och den forskning som finns. Lantbrukarna innehar en stor kunskapsbas kring hur man kan hantera ökad nederbörd eller torka, vilket hör ihop med deras mÄngÄriga erfarenhet av varierade vÀderförhÄllanden.

Elever med dyslexi i dagens skolor

Detta examensarbete berör omrÄdet dyslexi och syftet vi bygger arbetet kring Àr att skapa en djupare förstÄelse för vilka hjÀlpmedel som finns för att underlÀtta för elever med dyslexi, men Àven att skapa en förstÄelse för vad dyslexi innebÀr. Detta gör vi för att öka förstÄelsen för hur en lÀrare lÀttare kan inkludera elever med dyslexi i klassrummet I detta examensarbete undersöker vi samarbetet mellan lÀrare och logopeder. De frÄgestÀllningar vi baserar undersökningen pÄ Àr: ? Hur samarbetar lÀrare och logoped för att underlÀtta för elever med dyslexi? ? Vilka svÄrigheter möter lÀrarna i arbetet med barn som har dyslexi och hur försöker de angripa dessa problem? ? Hur kan man, enligt de intervjuade personerna, anpassa undervisningen sÄ att elever med dyslexi blir inkluderade i klassrummet och vilka hjÀlpmedel finns? I teorikapitlet anvÀnder vi oss av underrubriker som ger bakgrund till vad dyslexi Àr samt vilka tecken som kan tyda pÄ dyslexi och vilka hjÀlpmedel som kan anvÀndas i klassrumsundervisningen. I kapitlet presenterar vi Àven de forskare som vi funnit intressanta för vÄr undersökning. Metoden vi anvÀnder oss av i studien Àr intervjuer och de personer vi intervjuat Àr fyra logopeder, en lÀrare och tvÄ specialpedagoger. I analyskapitlet presenterar vi resultatet av undersökningen.

Teknologi och spel i geografiundervisningen : Pedagogiska verktyg eller enbart lek?

Ordet spel och dess betydelse Àr svÄrt att beskriva. Spel har mÄnga definitioner och studien kommer dÀrför att anvÀnda ordet spel för att beskriva applikationer, datorspel, hemsidor och geografiska verktyg. Jag Àr uppmÀrksammad pÄ att det finns stora skillnader mellan datorspel och exempelvis Google Earth och har inte som avsikt att klassificera dessa som samma. Dock kommer samtliga att beskrivas som spel eller teknologi, frÀmst för att det underlÀttar lÀsningen. Idag anvÀnder allt fler personer dator och Internet.

Goodwill : En studie av företags transparens i redovisningen av koncerngoodwill

Goodwill Àr en immateriell tillgÄng som funnits inom redovisningen de senaste hundra Ären. Hur goodwill ska behandlas diskuteras flitigt av forskare och yrkesverksamma. FrÄn och med 2005 beslutade EU att alla noterade företag i unionen skulle följa IASB:s standarder vid upprÀttandet av sin koncernredovisning. Med de nya reglerna följde att goodwill ska vÀrderas till verkligt vÀrde och Ärligen testas för nedskrivningsbehov. Denna vÀrderingsmetod innehÄller subjektiva bedömningar av företagsledningen, vilket krÀver transparens av företagen i sin redovisning av koncerngoodwill med information om hur nedskrivningsprövningen har utförts.

Ambulanspersonalens upplevelser av trafiksÀkerheten i vÄrdutrymmet i vÀgburna ambulanser

AmbulanssjukvÄrd bedrivs bÄde pÄ hÀmtplats och under transporten till mottagande enhet. Detta medför att personalen utför vÄrdÄtgÀrder i vÄrdutrymmet under transporten enligt tidigare forskning sker detta ofta utan att personalen anvÀnder sig av bilbÀltet.Syftet med denna studie var att undersöka ambulanspersonalens upplevelser av trafiksÀkerheten i vÀgburna ambulanser.Metoden har varit intervjuer med semistrukturerade frÄgor samt en öppen frÄga. Intervjuerna har genomförts med ambulanspersonalen i deras arbetsmiljö, det vill sÀga ambulansens vÄrdutrymme. Intervjuerna har sammanstÀllts och en innehÄllsanalys har gjorts pÄ den öppna frÄgan.Resultatet visar att personalen inte anvÀnder sÀkerhetsutrustningen i den utstrÀckning som de borde och vill göra. Arbetsmiljön och patientens tillstÄnd var helt avgörande.

FÄr politikerna tummen upp? : - en innehÄllsanalys av svenska politiska partiers anvÀndning av Facebook inför riksdagsvalet 2014.

Syftet med denna studie Àr att undersöka pedagogernas syn pÄ genusuppdraget i förskolan. Följande frÄgestÀllningar ligger till grund för studien: Vad anser pedagogerna att innebörden av arbeta med genusuppdraget i förskolan Àr? Vilken betydelse har genusuppdraget i förskolan enligt pedagogerna? För att undersöka dessa frÄgor anvÀndes kvalitativa intervjuer pÄ fyra pedagoger. Datamatrialet analyserades och kategoriserade arbetet utifrÄn informanternas upplevelser i dessa delar: arbetet med genus, genusuppdragets betydelse och andra pÄverkande faktorer.Resultatet visade att pedagogerna ansÄg att genusuppdraget var en viktig del i arbetet gÀllande att motverka de traditonella könsrollerna. Genom att visa barnen att de traditionella bilderna inte Àr de enda och att alla Àr lika mycket vÀrda oberoende av könstillhörighet och att du Àr du och att du duger som du Àr var ett genom gÄende tema i resultatet.

VĂ„rda sig sjuk

År 2006 levde globalt 18 miljoner mĂ€nniskor med Alzheimers sjukdom och pĂ„ grund av den ökade medellivslĂ€ngden kommer den siffran om 15 Ă„r nĂ€stintill ha fördubblats. Trots att sjukdomen har varit kĂ€nd i över 100 Ă„r, Ă€r Alzheimer Ă€n idag nĂ„got av ett mysterium för forskare och vetenskapsmĂ€n och sjukdomen gĂ„r fortfarande inte att bota. SĂ„vĂ€l i Sverige som i övriga vĂ€rlden Ă€r det de anhöriga som utgör navet i omsorgen av dessa patienter och omvĂ„rdnaden sker ofta inom hemmets fyra vĂ€ggar. Syftet med den hĂ€r studien var att undersöka hur anhörigas dagliga liv pĂ„verkas av att vĂ„rda en person med Alzheimers sjukdom i hemmet. En litteraturstudie baserad pĂ„ kvalitativa samt kvantitativa artiklar genomfördes.

Detektering av igensÀttningar i gjutrör

Det hÀr Àr ett examensarbete i Reglerteknik utfört pÄ SSAB TunnplÄt AB i LuleÄ och LuleÄ tekniska universitet. IgensÀttningar som beror pÄ att slag, stÄl och oxider fÀster inuti gjutröret har lÀnge varit ett av de största problemen inom kontinuerlig strÀnggjutning av aluminiumslÀkt stÄl. PÄ senare Är har forskare och tekniker intresserat sig för detta problem bÄde i Sverige och internationellt. IgensÀttningar orsakar mÄnga kvalitets- och processtyrnings relaterade problem. De extremt lÄgkolhaltiga stÄl med hög hÄllfasthet och speciallegeringar, speciellt titan, som produceras pÄ SSAB i LuleÄ krÀver extra bra processtyrning.

Det goda mötet

MÄltidskunskap Àr ett relativt nytt och outforskat omrÄdet. Forskare menar att mÄltiden Àr en diffus sak att undersöka och att det krÀvs mer djupgÄende forskning kring Àmnet. Den nordiska forskning som gjorts delar upp mÄltiden i fem aspekter. En av dessa aspekter Àr mötet. Mötet Àr en stor del i gÀstens helhetsupplevelse dÄ det Àr dÀr all kontakt med personalen sker.

Risk för malaria i Sverige pÄ grund av klimatförÀndringen?

KlimatförÀndringen Àr en aktuell frÄga och ett förÀndrat klimat kommer att inverka pÄ  utbredningen av vektor-burna sjukdomar sÄsom malaria. Malaria Àr en sjukdom som Àr extremt klimatkÀnslig och det dör miljontals mÀnniskor i sjukdomen varje Är. Syftet med studien Àr att se vilka samband som finns mellan malaria och klimatförÀndringen i Sverige. Finns nÄgon risk för malariaspridning i Sverige Är 2100 pÄ grund av den pÄgÄende klimatförÀndringen. Studien baseras pÄ fem intervjuer med forskare som Àr insatta i malaria och klimatförÀndringen.

Barn med övervikt och fetma

Examensarbetet inriktar sig pÄ att undersöka förestÀllningar och idéer om dagens mat- och motionsvanor. Syftet Àr att undersöka hur media med fokus pÄ Dagstidningar, LÀrarnas tidning och Socialstyrelsens rapporter talar om Àmnet barn med övervikt och barnfetma. Det gör jag med Helena Sandbergs avhandling, Medier & Fetma: En analys av vikt (2004) som utgÄngspunkt. HuvudfrÄgan Àr: Hur talas det i Dagstidningar, LÀrarnas tidning och Socialstyrelsens rapporter om barnfetma eller barn med övervikt? Jag har införskaffat material till undersökningen genom Mediearkivets, LÀrarnas tidnings och Socialstyrelsens hemsida.

Myter och mÀnniskor i bilreklam : En semiotisk analys av reklamfilmer för Sveriges fyra mest sÄlda bilmodeller

Syftet med denna studie Àr att undersöka pedagogernas syn pÄ genusuppdraget i förskolan. Följande frÄgestÀllningar ligger till grund för studien: Vad anser pedagogerna att innebörden av arbeta med genusuppdraget i förskolan Àr? Vilken betydelse har genusuppdraget i förskolan enligt pedagogerna? För att undersöka dessa frÄgor anvÀndes kvalitativa intervjuer pÄ fyra pedagoger. Datamatrialet analyserades och kategoriserade arbetet utifrÄn informanternas upplevelser i dessa delar: arbetet med genus, genusuppdragets betydelse och andra pÄverkande faktorer.Resultatet visade att pedagogerna ansÄg att genusuppdraget var en viktig del i arbetet gÀllande att motverka de traditonella könsrollerna. Genom att visa barnen att de traditionella bilderna inte Àr de enda och att alla Àr lika mycket vÀrda oberoende av könstillhörighet och att du Àr du och att du duger som du Àr var ett genom gÄende tema i resultatet.

Kan hÄrdare gallring kring huvudstammarna gynna dimensionsutvecklingen och dÀrmed minska omloppstiden för den svenska eken?

Ett problem med ekproduktion i Sverige Àr att trÀdslaget har en förhÄllandevis lÄng omloppstid i jÀmförelse med övriga trÀdslag. Spekulationer har funnits om man genom en hÄrdare gallring kan pÄskynda ekarnas tillvÀxt och skapa en effektivare ekskogsskötsel. Dessa aspekter, tillsammans med behovet av ett gallringsförsök inom landets grÀnser, medförde att forskare vid institutionen för sydsvenskt skogsbruk i Alnarp anlade försöket. I det hÀr arbetet analyserar vi hur och om en alternativ skötsel av ek pÄskyndar diametertillvÀxten och dÀrmed förkortar omloppstiden, samt vilka effekter det fÄr för volymproduktionen. Genom regressionsanalys skapades tillvÀxtfunktioner för diametertillvÀxten av huvudstammarna för de olika skötselmetoderna som anvÀnts.

Bildskapande ? En kvalitativ observationsstudie om hur förskolebarn anvÀnder det fria bildskapandet som ett forum till att skapa social samhörighet

BAKGRUND:I Vygotskijs pedagogiska teorier Àr det betydelsen av kulturen och den sociala interaktion som Àr viktigt för barns utveckling. Forskare har kommit fram till att socialt deltagande Àr viktigt för barn, dÄ de utvecklar en egen identitet. Barnen kan med hjÀlp av bildskapandet inspirera och pÄverka varandra samt skapa olika kamratgrupper. I dessa grupper finns det en dold lÀngtan till att bara fÄ vara med, men Àven kÀnna trygghet och en gemenskap.SYFTE:VÄrt syfte Àr att undersöka hur förskolebarn i Äldern ett till fem anvÀnder det fria bildskapandet som ett forum för att skapa social samhörighet.METOD:Vi anvÀnder oss av den kvalitativa forskningsmetoden med observationer som forskningsredskap. VÄra observationer skedde pÄ tvÄ olika förskolor dÀr barnen var i Äldrarna tvÄ till sex.

<- FöregÄende sida 50 NÀsta sida ->