Sökresultat:
1781 Uppsatser om Läraren som forskare - Sida 51 av 119
Mobilapplikationer ? anvÀndarens syn pÄ energiförbrukningen.
Under de senaste Ären har anvÀndningen av mobilapplikationer i smartphones ökat och kommer förmodligen fortsÀtta att göra det. SmartphoneanvÀndare stÀller ofta höga krav och vill nÀstan alltid ha bÀttre prestanda i smartphones vilket driver utvecklingen framÄt. Dock har mÄnga smartphoneanvÀndare klagat pÄ att batteriet inte rÀcker till för deras anvÀndning. Enligt olika forskare Àr inte batteriet dÄligt utan det Àr mobilapplikationer som förbrukar för mycket energi. De flesta studier som handlar om energiförbrukningen i mobilapplikationer fokuserar mycket pÄ de tekniska aspekterna och det finns relativt lite kunskap om vad anvÀndare tycker om energiförbrukningen.
IdrottsÀmnet i Sverige och USA
De idrottsdidaktiska frÄgorna vad, hur och varför Àr nÄgot tidigare forskare intresserat sig av. Med en relativt ny skolreform att förhÄlla sig till krÀvs det att verksamma lÀrare i idrott och hÀlsa reviderar svaren pÄ de idrottsdidaktiska frÄgorna för att bÀttre stÀmma överens med de nationella riktlinjerna i Àmnet. LÀroplansforskning kopplad till idrottsÀmnet Àr ett etablerat forskningsomrÄde sÄvÀl nationellt som internationellt. Emellertid saknas det komparativa studier. Syftet med studien Àr att komparativt undersöka idrottsÀmnet i Sverige och USA utifrÄn tre teman.
"Rummet utan fyra vÀggar" : - en fenomenografisk studie om sex förskollÀrares uppfattningar om förskolegÄrdens betydelse för barns motoriska utvecvkling
ABSTRAKT Idag visar forskning pÄ allt fler stillasittande och inaktiva barn vilket delvis kan bero pÄ samhÀllets tekniska framfart. För att barn ska ges möjlighet till att utveckla sina motoriska fÀrdigheter visar studier pÄ att förskolan bör erbjuda en utmanande och stimulerande utomhusmiljö men en del forskare menar att förskolors utomhusmiljö kan se vÀldigt olika ut. Syftet med detta examensarbete har varit att intervjua sex förskollÀrare om deras uppfattningar angÄende förskolegÄrdens möjligheter till att stimulera barns motoriska utveckling. Studien Àr en fenomenografisk ansats dÀr vi anvÀnt oss av en kvalitativ metod och dÀr empirin inom studien utgjort grunden för arbetet. Resultatet i vÄr studie visar pÄ att Àven om förskolan ligger centralt eller i utkantanten av en storstad eller en smÄstad har förskollÀrarna i stort sÀtt liknande uppfattningar och tankar om förskolegÄrdens betydelse för barns motoriska utveckling.
BrÄkstakar och avbrutna matcher : En komparativ kritisk diskursanalys av hur svensk och brittisk tabloidpress beskriver huliganismrelaterade hÀndelser
Syftet med denna studie Àr att undersöka pedagogernas syn pÄ genusuppdraget i förskolan. Följande frÄgestÀllningar ligger till grund för studien: Vad anser pedagogerna att innebörden av arbeta med genusuppdraget i förskolan Àr? Vilken betydelse har genusuppdraget i förskolan enligt pedagogerna? För att undersöka dessa frÄgor anvÀndes kvalitativa intervjuer pÄ fyra pedagoger. Datamatrialet analyserades och kategoriserade arbetet utifrÄn informanternas upplevelser i dessa delar: arbetet med genus, genusuppdragets betydelse och andra pÄverkande faktorer.Resultatet visade att pedagogerna ansÄg att genusuppdraget var en viktig del i arbetet gÀllande att motverka de traditonella könsrollerna. Genom att visa barnen att de traditionella bilderna inte Àr de enda och att alla Àr lika mycket vÀrda oberoende av könstillhörighet och att du Àr du och att du duger som du Àr var ett genom gÄende tema i resultatet.
Vind, eld, vatten och jord : Hur pedagoger pÄ en specifik förskola uppfattar sin utemiljö
Detta arbete handlar om hur ett antal pedagoger, pÄ en speciellt utformad förskola, ser pÄ förskolans utemiljö samt deras uppfattning om hur barnen anvÀnder den specialdesignade gÄrden. Den aktuella förskolan har en stor naturgÄrd vilket mÄnga forskare anser vara den bÀsta miljön för barnen att vistas pÄ under den dagliga utevistelsen.Metoder som anvÀnds Àr bÄde av kvalitativ och av kvantitativ karaktÀr. I den kvalitativa forskningsmetoden har vi anvÀnt intervjuer som verktyg. Vi har intervjuat fem pedagoger samt verksamhetschefen. Alla pedagoger pÄ den aktuella förskolan har fÄtt en enkÀt att besvara och dÀr igenom fick vi fram de kvantitativa svaren som ett komplement till de kvalitativa svaren.Resultatet visar att pedagogerna upplever att gÄrden utgör en bra utemiljö för barn.
Utvecklingssamtalet i förskolan ? En studie om förÀldrars erfarenheter och förvÀntningar
I förskolans utvecklingssamtal skall personal och förÀldrar diskutera barnets utveckling ochlÀrande, vad barnet gör, hur det trivs och hur barnet fungerar socialt (Skolverket 2005). Detfinns inga mÄl barnet skall uppnÄ, som beskriver vad barnet skall kunna vid en viss tidpunkt.Det anses dock viktigt att följa barnets utveckling och lÀrande, men det Àr inte detsammasom att bedöma barnet utifrÄn faststÀllda kriterier och normer (Prop.2004/05:11).SYFTE:VÄrt syfte med studien Àr att ta reda pÄ vad förÀldrar förvÀntar sig av utvecklingssamtal iförskolan, och vad de anser vara av betydelse i pedagogens roll under utvecklingssamtalet.METOD:Vi har valt att anvÀnda oss av self report som metod till vÄr studie. En self report Àr enskriven text av en person om ett fenomen som en forskare vill veta mer av. I vÄr studie Àr detförÀldrar som skrivit ner berÀttelser utifrÄn frÄgestÀllningar om utvecklingssamtal iförskolan.RESULTAT:Resultatet visar att förÀldrar vill veta hur barnet har det pÄ förskolan. FörÀldrarna villframförallt veta hur barnet fungerar i gruppen, i det sociala samspelet.
FöretagshÀlsa : - Vad gör att arbetsgivare vÀljer att bedriva företagshÀlsa i form av fysisk aktivitet under eller efter arbetsdagen?
FöretagshÀlsa har utvecklats genom Ären. Idag lÀgger arbetsgivarna större fokus pÄ personalens vÀlbefinnande och det förebyggande hÀlsoarbetet som exempelvis fysisk aktivitet under eller efter arbetstid. Bidragande orsaker till detta Àr den ökade arbetsrelaterade sjukfrÄnvaron samtidigt som stillasittande ökar pÄ arbetsplatserna. Forskare rekommenderar att bryta lÄngvarigt stillasittande med nÄgon form av fysisk aktivitet. En genomsnittlig anstÀlld spenderar en tredjedel av dagen pÄ arbetet vilket gör arbetsplatsen till en viktig arena för hÀlsoarbete.
Sjuksköterskors upplevelser av möten med patienter som har annan kulturell bakgrund : En litteraturstudie
Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva sjuksköterskors upplevelser av möten med patienter med annan kulturell bakgrund Àn deras egen, samt att beskriva de möjligheter och hinder som sjuksköterskor upplever i samband med vÄrden av dessa patienter.Metod Tolv kvalitativa studier frÄn olika lÀnder ingick i denna litteraturstudie, dÀr forskare intervjuade sjuksköterskor och presenterade deras problem och erfarenheter. VÄr studie analyserades enligt en kvalitativ metod.Resultat Studien visade fyra fenomen som sjuksköterskor upplever i samband med vÄrden av patienter med annan kulturell bakgrund; kommunikationen med patient, möten med familj/anhöriga, sjuksköterskornas erfarenheter av arbetssituationen vid kulturella möten och sjuksköterskornas kulturkunskap.Slutsats Sjuksköterskor upplevde att kommunikation var det största hindret i möten med patienter med annan kulturell bakgrund. Tolk, kollegor och anhöriga sÄgs som möjligheter för att undvika de hinder som uppstÄr. Familj till patienter med annan kulturell bakgrund var oerhört betydelsefull i omvÄrdnaden av dessa patienter. Sjuksköterskor sÄg utbildning som en möjlighet för att öka deras kulturkunskap och ansÄg att tillgÄng till tolk skulle underlÀtta vÄrden..
SmÄ till medelstora företags instÀllning till och anvÀndning av sociala medier : - En kvantitativ undersökning av den svenska marknaden
Sedan tidigt 90-tal har internet utvecklats och fÄtt ett större inflytande pÄ marknaden. Web 2.0 har varit en del i den utvecklingen och definieras som en teknologisk infrastruktur som har aktiverat det sociala fenomenet pÄ webben. Web 2.0 har dÀr igenom gett konsumenter en möjlighet att kommunicera med företag via sociala medier. I och med utvecklingen av Web 2.0 kan företag interagera med sina kunder genom nya kommunikationskanaler sÄsom Facebook, Twitter och Youtube med flera. Sociala medier har en ekonomisk fördel dÄ marknadsföring kan genomföras till en lÀgre kostnad.
FörÀndringsstrategi - genomförandet av
organisationsförÀndringar: en fallstudie av VÀgverket Region
Norr
Alla företag som genomför en förÀndring uppnÄr inte ett positivt utfall av denna. En möjlig förklaring enligt forskare inom omrÄdet skulle kunna vara valet av förÀndringsstrategi som bygger pÄ olika sÀtt att initiera och olika tillvÀgagÄngssÀtt att genomföra förÀndringar. Syftet med denna uppsats Àr att studera vilken förÀndringsstrategi som organisationen valt och hur valet av förÀndringsstrategi pÄverkat utfallet av förÀndringen. Uppsatsen grundar sig pÄ en fallstudie av VÀgverket Region Norr i LuleÄ, dÀr vi studerade införandet av TQM i organisationen. Vi har intervjuat tre personer som varit delaktiga i förÀndringsarbetet.
Konfucianismen och synen pĂ„ demokrati: Kulturella demokratiseringsprocesser i Ăst- och Sydostasien
Bakgrund: Ledare i Kina och Singapore har hĂ€vdat att deras konfucianska kultur gör demokrati olĂ€mpligt som styrelseskick. Forskare har visat att kultur kan pĂ„verka demokratiseringsprocesser, men Ă€r osĂ€kra pĂ„ konfucianismens effekt i Ăst- och Sydostasien. Hypotesen att konfucianska vĂ€rderingar pĂ„ nĂ„got vis skulle begrĂ€nsa eller försvĂ„ra demokratiseringsprocesser ligger till grund för denna uppsats.Syfte: Uppsatsen syftar till att empiriskt undersöka om mĂ€nniskor i Ăst- och Sydostasien som uttrycker stöd för konfucianska vĂ€rderingar uttrycker ett lĂ€gre stöd för demokrati. Uppsatsen undersöker om det finns ett likartat samband i hela regionen eller om lĂ€nderna skiljer sig Ă„t.Metod: Uppsatsen anvĂ€nder en omfattande komparativ enkĂ€tundersökning, Asian Barometer, gjord i 13 lĂ€nder i Ăst- och Sydostasien Ă„ren 2005-2008. Datan analyseras med hjĂ€lp av regressionsanalys i syfte att undersöka hur konfucianska vĂ€rderingar och kontrollvariabler pĂ„verkar demokratistödet hos befolkningen i de olika lĂ€nderna.Resultat: Konfucianska vĂ€rderingar har ingen effekt pĂ„ demokratistödet hos befolkningen i en majoritet av lĂ€nderna.
"Förhoppningsvis nÄr man alla nÄgon gÄng" : - en kvalitativ studie om individanpassad undervisning
 Litteratur som berör begreppet individanpassad undervisning framhÄller bÄde positiva samt negativa aspekter, vad betrÀffar detta arbetssÀtt. Med denna bakgrund fann vi det intressant att undersöka hur verksamma pedagoger i grundskolans tidiga Är, uttrycker sig om individanpassad undervisning. För att studera hur det ser ut i verksamheten, valde vi att anvÀnda oss av en kvalitativ metod med intervjuer som teknik för insamlande av data. Det material som samlats in har analyserats och beskrivits med hjÀlp av teorianknytning. Resultatet visade att tidsrelaterad individualisering Àr den form som tillÀmpas mest i undervisningen, men respondenterna poÀngterar ocksÄ betydelsen av att anpassa undervisningen till den nivÄ dÀr eleven befinner sig, det vill sÀga svÄrighetsrelaterad individualisering.
Den tredje pedagogen : Reggio Emilia och miljön som pedagogiskt redskap
Denna studie behandlar den syn man inom Reggio Emiliainspirerade förskolor har pÄ pedagogisk miljö. Man tillskriver miljön ett sÄdant stort pedagogiskt vÀrde att man benÀmner den ?den tredje pedagogen?. I studien har jag klarlagt Reggio Emiliafilosofins pedagogiska grundsyn och dess uppfattning om den fysiska miljön. Vidare har jag undersökt om det finns ett samband mellan fysisk miljö och lÀrande ? och dÀrmed Reggio Emilias syn pÄ pedagogisk miljö - genom att ta del av relevant forskning i Àmnet samt genom intervjuer med tvÄ pedagoger med erfarenhet av Reggio Emiliainspirerade arbetssÀtt.
Bonussystemens effekt pÄ hedgingaktiviteter : Oljeindustrins val av riskhantering
De senaste Ärens skandaler gÀllande enorma bonusar och fallskÀrmar till företagsledningar har orsakat ramaskri bland allmÀnheten. Detta har lett till mer forskning kring företagsstyrning och kompensationsstrukturer,dÀr forskare stÀller sig frÄgorna; Vad Àr det bÀsta incitamentsystemet? Hur motiverar man en verkstÀllande direktör att arbeta i aktieÀgarnas intresse, samt hur pÄverkar olika incitament företagens risktagande? Detta Àr alltsÄett mycket omdiskuterat Àmnemed mÄnga olika Äsikter, och dÀr det inte finns ett allmÀnt vedertaget svar pÄ dessa frÄgor. De vanligaste pÄstÄendena Àr att aktier som incitament fÄr ledningen att minska sin riskexponering och dÀrmed öka de utförda hedgingaktiviteterna, medan ett optionsinnehav fÄr dessaatt vilja öka risken företagetutsÀtts för.Det finns ocksÄ forskare som pÄstÄr att finansiella incitament inte har nÄgon inverkan pÄ ledningens val av hedgingintensitet, och att detta styrs av andra faktorer inom ett företags struktur. Av dessa skiljaktigheter fann vi ett intresse att studera hur dessa variabler ser ut inom en branch som Àr vÀldigt utsatt för risker, och dÀr hedging anses vara av extra stor vikt, nÀmligen oljebranchen.I denna studie har vi dÀrför valt att undersöka 51 företag verksamma inom oljeindustrin och som alla Àr registrerade pÄ den amerikanska börsen.
Demokrati - barns inflytande och valfrihet
Styrdokumenten ger tydliga direktiv om att undervisningen i skolan ska bedrivas genom demokratiska arbetsformer. Syftet med studien Àr att undersöka förekomsten av demokratiska inslag i en förskoleklass för att se om och hur pedagogerna dÀr arbetar med demokrati i form av medbestÀmmande och elevinflytande.
Den tidigare forskningen inom omrÄdet visar att barnens rÀtt till inflytande ofta begrÀnsas kraftigt av pedagogerna genom att pedagogerna sjÀlva bestÀmmer vÀldigt mycket och sÀllan lÄter barnen komma till tals i sÄdan utstrÀckning att de fÄr möjlighet att pÄverka sÀrskilt mycket. Vidare betonar flera forskare vikten av att pedagogerna har ett ansvar nÀr det gÀller att portionera ut inflytande och valfrihet till barnen i den utstrÀckning de anser att barnen klarar av att hantera.
Denna studie visar genom intervjuer och observationer hur barnen i vissa situationer har mycket inflytande och stor valfrihet, medan de i andra situationer Àr vÀldigt begrÀnsade och fÄr tydliga ramar att hÄlla sig inom. Uppsatsen konstaterar att grunden till hur stort inflytande och hur mycket valfrihet barnen fÄr ofta ligger i vilken barnsyn pedagogerna har. Detta innebÀr att i de fall pedagogerna anser att barnen Àr kompetenta och kan fatta egna beslut fÄr barnen större valfrihet och inflytande Àn i de fall pedagogerna Àr övertygade om att starkt vuxet ledarskap med fasta rutiner och regler Àr en nödvÀndighet..