Sök:

Sökresultat:

1781 Uppsatser om Läraren som forskare - Sida 49 av 119

Blir det till barnets bÀsta? : En kvalitativ och komparativ studie om diskussionen kring barnets bÀsta i GÀvle tingsrÀtts domar i vÄrdnads-, boende- och umgÀngestvister

Barnets bÀsta beskrivs av forskare som ett svÄrdefinierat begrepp. Trots detta Àr begreppet lagstadgat och ska vara avgörande för alla beslut kring vÄrdnad, boende och umgÀnge. Syftet med studien har varit att undersöka GÀvle tingsrÀtts diskussion av barnets bÀsta i vÄrdnads-, boende- och umgÀngesdomar under Ären 1992, 2002 och 2012 samt om det skett nÄgon förÀndring över tid. En form av textanalys anvÀndes för att analysera empirin som sedan studerades med socialkonstruktionistisk och rÀttssociologisk teori. Det mest framtrÀdande resultatet var att tingsrÀttens diskussion kring barnets bÀsta oftast skett indirekt, dÀr ingen direkt motivering har gjorts huruvida en viss situation Àr till barnets bÀsta eller inte.

Medium för makteliten : Hur yrkesrollerna och könsfördelningen förÀndrats pÄ DN Debatt sedan 1985

Debattsidan i Dagens Nyheter har sedan 1980-talet varit en av Sveriges viktigaste opinionsbildare, och den fyller en vÀrdefull funktion för fri Äsiktsbildning i en vÀl fungerande demokrati. Denna studie fokuserar pÄ hur debattsidan förÀndrats under de senaste 25 Ären med utgÄngspunkt i kön (vem fÄr oftast komma till tals pÄ debattsidan, kvinnor eller mÀn? ? och hur har könsfördelningen utvecklats sedan 1980- talet?) och roll (exempelvis politiker, chefer och forskare).Vi har gjort en kvantitativ undersökning med början första helÄret som DN Debatt hade en egen sida i tidningen, 1985, fram till 2010. Med hjÀlp av konstruerade veckor har sju dagar per Är slumpmÀssigt valts ut.Resultaten visar att av vÄra författare (n = 498) Àr 75,3 procent av de undersökta författarna mÀn, och 24,7 procent Àr kvinnor. Skillnaden mellan kvinnor och mÀn minskar.

Flickors mobbning. Ett sökande efter flickors mobbning som inte syns men ÀndÄ finns.

Denna uppsats behandlar problematiken kring flickors mobbning vilken mÄnga gÄnger Àr mycket svÄr att upptÀcka. Det redogörs inte för hur man skall ÄtgÀrda och förebygga mobbning, koncentrationen ligger istÀllet pÄ hur man skall upptÀcka den mÄnga gÄnger dolda psykiska mobbningen bland flickor. I litteraturgenomgÄngen finns sammanfattat vad FN:s barnkonvention stÄr för och vad den har för betydelse gentemot Sveriges lagar och förordningar betrÀffande barn. Vidare nÀmns flera olika forskares definitioner om vad mobbning Àr samt vad som kÀnnetecknar plÄgare och offer. I resultatet redovisas en enkÀtundersökning gjord i Är 5 samt sex stycken djupintervjuer med flickor ur samma klass betrÀffande flickors mobbning.

Pedagogers beskrivning av tematiskt arbetsÀtt

Syftet med vÄrt examensarbete Àr att ta reda pÄ hur pedagoger beskriver tematiskt arbete. Vi ska Àven ta reda pÄ hur de arbetar och vilka för och nackdelar som finns med detta arbetssÀtt. Vi inleder med att titta pÄ vad forskningen visar om barns lÀrande och om det tematiska arbetssÀttet. Genom en historisk tillbakablick följer vi det tematiska arbetet genom lÀroplanerna fram till idag.VÄra teoretiska utgÄngspunkter har vi hÀmtat frÄn Ingrid Pramling-Samuelsson som Àr en kÀnd forskare om barns lÀrande. Hon strÀvar efter en helhetssyn dÀr barn lÀr genom ett kontinuerligt samspel med omgivningen.

Attityder till grammatikundervisning hos blivande svensklÀrare

Syftet med detta arbete var att undersöka vilken attityd framtidens svensklÀrare hade till grammatikundervisningens roll inom svenskÀmnet. Vi ville Àven veta hur dessa har tÀnkt sig undervisa om grammatik samt om det fanns nÄgon skillnad i attityd mellan studenter som studerade tvÄ sprÄk och studenter som hade ett samhÀllsvetenskapligt/estetiskt Àmne tillsammans med svenskan.Vi genomförde en enkÀtstudie och en intervjustudie bland studenter som studerade eller hade studerat svenska pÄ universitetet. Det som framkom var att mÄnga hade en negativ grundsyn till grammatikundervisningen men att de trots detta sÄg grammatiken som en viktig del av undervisningen. Det som blev tydlig bÄde bland forskare som intresserat sig av Àmnet tidigare samt de tillfrÄgade studenterna var att kritiken som grundades mot grammatikundervisningen frÀmst berodde pÄ att den var formellt bedriven i en traditionell anda. Den stora Àndringen som bör göras Àr att vÀva in grammatiken i all svenskundervisning och lÄta eleverna fÄ ett metasprÄk, ett sprÄk om sprÄket.

Vara eller icke vara : Studie- och yrkesvÀgledningsverksamhet, ur ett elev och professionsperspektiv

Studie- och yrkesvÀgledningenhar de senaste Ären varit utsatt för politisk debatt. MÄnga experter, forskare och politiker har uttalat kritik kring verksamheten, framförallt för att granskningar visat att engagemanget kring omrÄdet varit bristfÀlligt pÄ skolorna. Utredningar har gjorts, projektarbeten har satts igÄng och rekommendationer har getts ut, allt för att öka mÄluppfyllelsen enligt omrÄdets styrdokument. Syftet med studien Àr att granska problematiken frÄn skolans eget perspektiv, genom att dokumentera röster frÄn skolans insida. Elever, lÀrare och studie- och yrkesvÀgledare har genom enkÀter fÄtt uttala sig om sina personliga erfarenheter, uppfattningar och preferenser angÄende verksamhetsomrÄdet.

Dansens mysterium : En analys av sex individers upplevelse av dans ur ett socialpsykologiskt perspektiv

Syftet med denna uppsats Àr se om upplevelsen av dans Àr en individuellt upplevd erfarenhet inom tre perspektiv ? fysisk, psykisk och social. För att fÄ svar pÄ dessa frÄgor har jag anvÀnt mig av tvÄ metoder. Dels av semistrukturerade intervjuer med sex respondenter frÄn tre olika danskontexter, motionsdans, mogendans och FUB-dans.Samt av deltagande observationer. Att anvÀnda sig av tvÄ metoder gör att jag fÄr en bredare bild av hur dansen kan pÄverka den enskilda individen ur ett fysiskt, psykiskt och socialt perspektiv.

Lojalitetsskapande inom bank

Det finns speciella förutsÀttningar som prÀglar bankbranschen vilka frÀmst utgörs av lagar som reglerar hur bankverksamheter fÄr bedrivas. Bankbranschen gÄr Àven igenom en förÀndring pÄ grund av ökad konkurrens som gör att de traditionella bankerna mÄste agera för att behÄlla sina kunder lojala. Den lojalitetsforskning som finns tar ej hÀnsyn till dessa förutsÀttningar och dÀrmed blir Àmnet bank och lojalitet intressant att utforska. Syftet med denna uppsats Àr att beskriva och analysera bankers agerande för att skapa lojala kunder. Vi har utgÄtt frÄn vetenskapliga artiklar och undersökningar om vilka faktorer som Àr viktiga för bankkunders lojalitetsbeteende.

Du Àr du för du Àr du : En studie om pedagogernas syn pÄ genusuppdraget i förskolan

Syftet med denna studie Àr att undersöka pedagogernas syn pÄ genusuppdraget i förskolan. Följande frÄgestÀllningar ligger till grund för studien: Vad anser pedagogerna att innebörden av arbeta med genusuppdraget i förskolan Àr? Vilken betydelse har genusuppdraget i förskolan enligt pedagogerna? För att undersöka dessa frÄgor anvÀndes kvalitativa intervjuer pÄ fyra pedagoger. Datamatrialet analyserades och kategoriserade arbetet utifrÄn informanternas upplevelser i dessa delar: arbetet med genus, genusuppdragets betydelse och andra pÄverkande faktorer.Resultatet visade att pedagogerna ansÄg att genusuppdraget var en viktig del i arbetet gÀllande att motverka de traditonella könsrollerna. Genom att visa barnen att de traditionella bilderna inte Àr de enda och att alla Àr lika mycket vÀrda oberoende av könstillhörighet och att du Àr du och att du duger som du Àr var ett genom gÄende tema i resultatet.

Instruktionsfilmer om textila tekniker - ett redskap till kunskapsutveckling för elever med svenska som andrasprÄk?

BakgrundArbetets teoretiska ram grundar sig pÄ SÀljös sociokulturella teori. I bakgrunden sammanfat-tas hur styrdokumenten sÀtter krav pÄ en likvÀrdig utbildning för alla elever. Det redogörs för forskning om andrasprÄksinlÀrning, interaktion och samspel i klassrummet och anvÀndning av informations- och kommunikationsteknik i skolan. Dessutom beskrivs reflektioner av olika pedagoger och forskare om slöjdÀmnet som pedagogiskt redskap.SyfteSyftet med studien Àr att undersöka om instruktionsfilmer om textila tekniker kan anvÀndas som redskap till kunskapsutveckling för elever med svenska med andrasprÄk i Ärskurs tvÄ och tre.MetodStudien Àr av kvalitativ karaktÀr. Den har inslag av etnografin som fokuserar pÄ den sociala interaktionen inom en grupp samt aktionsforskningen som syftar pÄ att optimera en verksamhet.

Företagsidentitet & image - Valet av present- och profilreklam

Syfte: Huvudsyftet med denna studie Àr att fÄ en förstÄelse för vilken roll ett företags identitet och image har för valet av profilreklam.Metod: Studien Àr baserad pÄ en kvalitativ undersökning dÀr en fallstudie har gjorts av tvÄ stycken företag/organisationer som Àr köpare av profilreklam samt deras profilföretag. En tvÀrsnittsstudie har sedan gjorts av mottagaren av profilreklam.Resultat: Ett företags identitet och image har stor betydelse för valet av profilreklam, framförallt företagets strategi, kultur, design och marknadskommunikation.BegrÀnsningar: Studien har endast undersökt tvÄ svenska företag/organisationer och deras profilföretag om hur de arbetar med att ta fram profilreklam.Praktiska implikationer: Resultatet i studien kan anvÀndas för att ta fram profilreklam som syftar till att stÀrka ett företags image som varumÀrke.Originalitet: MÄnga forskare har undersökt företags identitet och image samtidigt som mÄnga har undersökt profilreklam i olika aspekter men fÄ studier har kombinerat dessa tvÄ och sett vilken betydelse ett företags identitet och image har för valet av profilreklam.Nyckelord: FöretagsvarumÀrke, företagsidentitet, företagsimage, presentreklam, profilreklam, give-aways..

Hatar du ocksÄ matte? : EssÀ om matematik, konst och motivation med utga?ngspunkt i ett pragmatistiskt bildningsbegrepp

Denna essĂ€ kan lĂ€sas som en reflektion över tre Ă„rs arbete med och utveckling av estetiska lĂ€rprocesser pa? lĂ€rarutbildningen. Även om exemplen Ă€r hĂ€mtade frĂ„n matematikdidaktiken rör sig diskussionen huvudsakligen pĂ„ en mer generell nivĂ„ Ă€n detta specifika Ă€mne. PĂ„ mĂ„nga sĂ€tt handlar essĂ€n lika mycket om lĂ€rande i allmĂ€nhet som om matematikdidaktik.UtifrĂ„n den fenomenologiska undersökningen rör sig diskussionen mellan mina personliga erfarenheter och den filosofiska teorin. Jag anvĂ€nder mig av tankar frĂ„n Aristoteles, Hans-­?Georg Gadamer och John Dewey och lĂ„ter dem möta nĂ„gra av de svenska forskare som under de senaste Ă„ren bidragit till det aktuella fĂ€ltet eller till angrĂ€nsande fĂ€lt.Jag hoppas i denna essĂ€ kunna synliggo?ra olika aspekter av erfarenhetsbaserad undervisning och lĂ€rande likvĂ€l som de problem och möjligheter som finns i fenomenet estetiska lĂ€rprocesser ? förhoppningsvis kan mina iakttagelser och reflektioner vara av vĂ€rde vid en utveckling av sĂ„vĂ€l matematikdidaktiken som av andra Ă€mnen pĂ„ lĂ€rarutbildningen .

En forskningscirkel - Ett forum för verksamhetsutveckling i mÄngfald 

Detta arbete utgör en första del av ett forskningsprojekt vars intentioner Àr att synliggöra och öka kunskapen om SFI (svenska för invandrare) och SVA (svenska som andrasprÄk). Studien Àr kopplad till min egen arbetsplats. Intentionen med detta projekt Àr att beskriva och analysera bÄde process och innehÄll i en gemensam kunskapsutveckling i en forskningscirkel.Projektet fokuserar i första hand pÄ kulturmöten, livsÄskÄdning och livsfrÄgeperspektiv samt olika livssituationer. Dessa betraktas huvudsakligen utifrÄn de medverkande lÀrarnas perspektiv. Detta medför att invandrarelevernas uppfattning och upplevelser i berörda aspekter inte berörs direkt i detta projekt.

Storbanker och Nischbanker : - en studie om faktorer som orsakar trögrörlighet utifrÄn ett bransch- och kundperspektiv

I takt med att nya aktörer intar den svenska bankmarknaden ökar kraven pÄ de stora traditionella aktörerna. Trots detta vÀljer ÀndÄ mÄnga bankkunder att stanna kvar vid sin ursprungliga bank, vilket Àr en bidragande orsak till att det fortfarande rÄder en mÀrkbar trögrörlighet pÄ marknaden. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka orsaker till den befintliga trögrörligheten pÄ den svenska bankmarknaden utifrÄn ett kund - och branschperspektiv. Andra omrÄden som uppsatsen syftar att undersöka Àr hur nöjda bankkunderna Àr och vilken betydelse interaktionen mellan banken och kunden har. Som utgÄngspunkt har vi valt teorier frÄn vedertagna forskare som stÄr för en traditionell syn inom relationsmarknadsföring.

Barns uppfattning av historiebruk i skönlitteraturen

Syftet med undersökningen Àr att ta reda pÄ vilka historiebruk barnförfattare anvÀnder sig av nÀr de skriver om historia och att ta reda pÄ vilket historiebruk barnen uppfattar i skönlitterÀra böcker samt vilka historiska aspekter i skönlitteraturen som barn intresserar sig för. MÄlet Àr att bli medveten om det finns ett specifikt historiebruk som lockar barn att lÀsa skönlitterÀra böcker med historiska aspekter. Jag har valt att inte direkt undersöka skönlitteraturen i undervisningen utan istÀllet fokusera pÄ författarnas val av historiebruk och elevernas intresse av de olika bruken. Forskningen bestÄr av kopplingar till flera olika forskningsresultat samt forskningsbaserade definitioner av historiska begrepp. För att ha möjlighet att pÄ ett vetenskapligt sÀtt undersöka historiebruket i skönlitteraturen samt barnens uppfattning av historiebruk tog jag hjÀlp av Ulf Zanders definitioner av historiebruk i boken Fornstora dagar, moderna tider.

<- FöregÄende sida 49 NÀsta sida ->