Sök:

Marknadsstrategier för andningslarm, ett samarbete med F.O.V. Fabrics AB


Varken läkare eller forskare har kunnat lösa gåtan kring fenomenet plötslig spädbarnsdöd. Detta syndrom drabbar spädbarn, vanligtvis när de är 8-12 veckor gamla, utan att någon förklaring kan ges. Endast i Sverige dör cirka 13 spädbarn per år. Läkare har under åren kommit med förebyggande råd men någon säker metod som förhindrar syndromet existerar inte. Samtidigt finns det olika former av andningslarm som alternativ om föräldrarna vill övervaka spädbarnets andningsrörelser. F.O.V. Fabrics AB i Borås har en produktprototyp under utveckling och vi har på uppdrag av dem analyserat marknaden och dess möjligheter. Av de undersökningar som gjorts framgår det att kunskapen om plötslig spädbarnsdöd är relativt liten, främst hos män. Att det finns produkter på marknaden är inte heller allmänt känt. Målgruppen har i denna rapport definierats och en marknadsmix har sammanställts, dessutom redovisas förslag på olika distributionsmöjligheter. Produkten måste även stå för kvalitet så att konsumenterna känner sig trygga med den. Skulle barnet sluta andas kommer larmet, inom 20 sekunder, att ljuda och i det läget är det viktigt att kunden har fått rätt information om hur första hjälpen ska utföras för att kunna rädda barnet. Av den orsaken är det viktigt att inte bara information om produkten sprids, information om hur man ska använda den är minst lika viktigt.

Författare

HAST JING GRÖNBERG ELISABETH CARLSSON JOSEFIN

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Textilhögskolan (THS)

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..