Sök:

Flickors mobbning. Ett sökande efter flickors mobbning som inte syns men ändå finns.


Denna uppsats behandlar problematiken kring flickors mobbning vilken många gånger är mycket svår att upptäcka. Det redogörs inte för hur man skall åtgärda och förebygga mobbning, koncentrationen ligger istället på hur man skall upptäcka den många gånger dolda psykiska mobbningen bland flickor. I litteraturgenomgången finns sammanfattat vad FN:s barnkonvention står för och vad den har för betydelse gentemot Sveriges lagar och förordningar beträffande barn. Vidare nämns flera olika forskares definitioner om vad mobbning är samt vad som kännetecknar plågare och offer. I resultatet redovisas en enkätundersökning gjord i år 5 samt sex stycken djupintervjuer med flickor ur samma klass beträffande flickors mobbning. Flickorna fick besvara frågor som: Varför blir man mobbad, Varför mobbar man, Så här tror jag att en eller flera flickor mobbar en eller flera andra flickor. I resultatdiskussionerna bearbetas enkätsvaren och intervjusvaren vilka också i viss mån jämförs med olika forskare och deras teorier. Vi har bland annat kommit fram till att man som lärare måste vara mycket uppmärksam och misstänksam för att man överhuvudtaget skall få syn på flickors mobbning.

Författare

Jonna Lundström Sara Hulterstam

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..