Sök:

Sökresultat:

1781 Uppsatser om Läraren som forskare - Sida 28 av 119

En ekonomisk utvÀrdering av alternativa strategier vid etablering av höstraps

Uppsatsen grundar sig pÄ problematiken kring en ekonomisk rapsetablering. Information och data har samlats in frÄn tidigare fÀltförsök och applicerats pÄ tre fiktiva fallgÄrdar för att undersöka utfallet enligt tre olika bearbetnings- och sÄddtekniker. Genom aktivt samtal med forskare och agronomer i Sverige har uppsatsen sammanstÀllt vÀrdefull information som belyser olika scenarion och utfall kring höstrapsodling. Tidigare forskning har riktad starkt fokus pÄ ekonomin inom fÀltnivÄ genom bidragskalkylering. Denna uppsats har dÀremot Àven rÀknat pÄ investeringar och hur dessa pÄverkar totala maskinkostnaden för lantbrukaren.

"Det Àr bara att vÄga" - Sex pedagogers resonemang kring musikens plats och funktion i förskolan

Syftet med studien var att undersöka hur pedagoger i förskolan resonerar kring musikens plats och funktion. För att komma in i forskningsfÀltet genomfördes en intervju med Ylva Holmberg, forskare pÄ omrÄdet. I studien ingÄr tvÄ förskolor som inte har nÄgon musikinriktning. PÄ dessa förskolor utfördes kvalitativa intervjuer, en gruppintervju och tre enskilda intervjuer. Alla medverkande i studien har informerats enligt forskningsetiska principer och namn pÄ förskolor och pedagoger Àr fingerade.

Utvecklar problembaserat lÀrande : PBL i större omfattning de metakognitiva förmÄgorna för ett livslÄngt lÀrande?

Dagens vÀxande kunskapssamhÀlle krÀver förmÄgan till ett livslÄngt lÀrande och forskare inom inlÀrningspsykologin antyder att metakognition kan vara av omfattande betydelse för inlÀrningsresultatet. I en inlÀrningssituation utgörs det metakognitiva tÀnkandet av samordnandet av kunskap och andra strategier för hur vi ska gÄ till vÀga för att uppnÄ efterstrÀvansvÀrda kunskaper. Denna rapport undersöker huruvida problembaserat lÀrande - PBL utvecklar de metakognitiva förmÄgorna för ett livslÄngt lÀrande, jÀmfört med en traditionell undervisningsmetod. En quasi-experimentell design utfördes mellan PBL respektive traditionell undervisning dÀr den metakognitiva förmÄgan bedömdes med hjÀlp av Assessment of Cognitive Monitoring Effectiveness - ACME. Undersökningsmetoden ACME innebÀr att studenterna uppmanas att bedöma vad de tror sig kunna respektive inte kunna.

Analog mobbning! Digital mobbning? : En studie gÀllande ungdomars uppfattning av fenomenet

Hur förÀndrades de gestaltningar som anvÀnds i svensk press om klimatfrÄgan efter FN:s klimatmöte i Köpenhamn i november 2009, en tid som omsusades av den sÄ kallade Climategate-skandalen, jÀmfört med samma mÄnad Äret innan och Äret efter? Gestaltningsteori Àr en teori som anvÀnds primÀrt av forskare inom medie- och kommunikationsvetenskaperna för att studera hur mÀnniskor förstÄr sin omgivning och samspelar med andra mÀnniskor. Gestaltningar Àr ?tolkningsscheman? som individer anvÀnder för att tolka, förmedla och förstÄ budskap. Med kvalitativ textanalys metod har vi analyserat gestaltningar i journalistiska texter som handlar om klimatfrÄgan.

Leverantörsrelationer - en undersökning av tre sydsvenska industriföretag

Uppsatsen bygger pÄ en empirisk studie av tre industriföretag som vart och ett Àr framgÄngsrika inom sin respektive nisch. Relationen mellan köpare och sÀljare Àr ett Àmne som har varit utsatt för experimentlusta av forskare och företagsledare de senaste 30 Ären. Det finns tvÄ tydliga mönster som avspeglar sig i litteraturen. Det ena Àr traditionellt vÀsterlÀndska dÀr priset Àr den avgörande faktorn för valet av leverantör. Det andra mönstret som beskrivs i mÄnga teoriböcker handlar om det japanska eller österlÀndska tankesÀttet dÀr pris, kvalitet och leveranssÀkerhet vÀgs samman och bildar den avgörande faktorn.

En annan upplaga av oss : Cyborgens implementation i samhÀllet

Cyborgen, en samansÀttning av orden cybernetik och organism, en gestalt vars innebörd bör ses som mer Àn en fiktiv gestaltning. Cyborgen Àr idag enligt forskare och filosofer en samhÀllelig verklighet och dess inverkan pÄ individen Àr mycket större Àn vi tror. Det hÀr kandidatarbetet undersöker vad som definierar en cyborg, med stöd ifrÄn forskning och filosofin summeras tankar och synsÀtt för att fÄ en mer definitiv bild av begreppet. Arbetet studerar Àven hur den sociala kontexten kan komma att förvrÀngas nÀr tekniken letar sig in i den köttsliga kroppen. De resultat och insikter arbetet resulterat i sammanfattas och stÄr som grund för en gestaltning vars mÄl har varit att kategorisera öppen data frÄn individer med inbyggda Rfid-chip, en diskussion av begreppet och dess innebörd sammanfattas i en resultatdel för att fÄ en bred bild av cyborgen som helhet.

LÀrarlegitimation och retorik. En retorisk analys av ?Legitimation och skÀrpta behörighetsregler? och sex remissvar

2008 presenterades utredningen SOU 2008:52, ?Legitimation och skÀrpta behörighetsregler?. Avsikten var att komma tillrÀtta med problemet att sÄ mÄnga lÀrare var obehöriga, vilket ansÄgs försÀmra kvalitén i skolan. Uppsatsens material bestÄr i utredningen samt sex relaterade remissvar.Syftet med uppsatsen var att söka svar pÄ vilka argument utredningen anvÀnde, pÄ vilket sÀtt de presenterades samt hur de bemöttes i remissvaren.För att uppnÄ detta anvÀndes verktyg för retorisk analys och, i remissvaren, ett sprÄkligt perspektiv med fokus pÄ vÀrdeladdade ord.Resultatet var att utredningen till största del anvÀnde sig av hÀnvisningar till bl.a. andra utredningar, forskare och andra auktorisationssystem.Det visade sig Àven att remissinstanserna s.a.s.

Att pÄverka elevers ordförrÄd. En studie av 5 förstelÀrares beskrivning av hur de arbetar för att elevers ordförrÄd ska utvecklas

Syfte: Syftet med undersökningen Àr att lyfta fram det arbete som erfarna lÀrare beskriver att de anvÀnder i undervisningen för att elevers ordförrÄd ska utvecklas.ForskningsfrÄgor? Hur synliggörs elevers ordförrÄd? ? Vilka olika strategier kan identifieras i arbetet med att utveckla elevers ordförrÄd?? Finns det nÄgra strategier i arbetet med att utveckla elevers ordförrÄd som anses speciellt verkningsfulla för elever i lÀs och skrivsvÄrigheter?Perspektiv och tidigare forskning: Studien ramas in av tidigare forskning vad avser ordförrÄd.De teoretiska perspektiven utgÄr frÄn konstruktivism och ett sociokulturellt perspektiv med den proximala utvecklingszonen, kulturen, gemenskapen och sprÄket som ett centralt redskap. Dessutom tar studien sin utgÄngspunkt i ett specialpedagogiskt perspektiv med de relationella och kategoriska perspektiven.Metod: Studien bygger pÄ samtalsliknande intervjuer med fem stycken erfarna lÀrare för lÄg- och mellanstadiet, s.k. förstelÀrare, i en kommun pÄ vÀstkusten. Utsagor frÄn intervjuerna har sedan tolkats och kategoriserats utifrÄn forskningsfrÄgor och tidigare forskning om undervisning och lÀrande vad avser ordförrÄd och elever i Ärskurserna 1-3.Resultat: Resultatet visar pÄ att det finns flera omrÄden dÀr erfarna lÀrares utsagor om den egna praktiken gÄr hand i hand med forskare vad avser strategier som anses verkningsfulla nÀr det gÀller att utveckla elevers ordförrÄd.

Urologpatienters skattning av information och delaktighet : en enkÀtstudie

FörÀldrars delaktighet i omvÄrdnaden av barn pÄ sjukhus har inte alltid varit sjÀlvklar. Först efter andra vÀrldskriget började barns behov av förÀldrar pÄ sjukhus belysas av forskare inom psykologi samt omvÄrdnad. Trots fortsatt utveckling av förÀldrars delaktighet inom barnsjukvÄrden Äterfinns fortfarande brister inom omrÄdet. Syftet med litteraturöversikten var att belysa förÀldrars upplevelse av delaktighet i omvÄrdnaden av sitt barn pÄ sjukhus. Resultatet visar förÀldrars upplevelse av delaktighet i omvÄrdnad av barn pÄ sjukhus utifrÄn tolv vetenskapliga artiklar.

Husdjurets betydelse för mÀnniskans vÀlbefinnande

MĂ„nga mĂ€nniskor har husdjur som sĂ€llskap och fritidsintresse och allt fler forskare har pĂ„ senare tid börjat intressera sig för husdjurets betydelse för mĂ€nniskans livskvalitet. Antrozoologin Ă€r en relativt ny vetenskap dĂ€r man Ă€gnar sig Ă„t att studera relationen mellan djur och mĂ€nniska. Man har i olika undersökningar kunnat visa att husdjur har en positiv effekt pĂ„ mĂ€nniskans fysiska och psykiska vĂ€lbefinnande och att djuret höjer livskvaliteten för mĂ„nga (Enders-Slegers, Paul, Podberseck, Serpell, 2000). I denna uppsats undersöks sociala relationer och livstillfredsstĂ€llelse hos Ă€ldre personer med och utan husdjur. Finns det nĂ„got samband mellan Ă€gande av husdjur, livstillfredsstĂ€llelse och sociala relationer? Är Ă€ldre personer med husdjur mer nöjda med sina sociala relationer samt mer tillfreds med livet Ă€n Ă€ldre personer utan husdjur? KĂ€nner sig Ă€ldre mĂ€nniskor med husdjur mindre ensamma Ă€n de som inte har husdjur? Kan man se nĂ„gon skillnad mellan mĂ€n och kvinnor?.

SjÀlvtillitens roll i den yngre skolÄldern : Pedagogers syn pÄ att arbeta med elevers sjÀlvtillit

Syftet med vĂ„r uppsats Ă€r att studera hur pedagoger tĂ€nker kring elevers sjĂ€lvtillit som en del av skolans verksamhet. Vi har lagt fokus pĂ„ att studera pedagogers syn pĂ„ vikten av en god sjĂ€lvtillit, hur arbetet med att stĂ€rka den gĂ„r till samt deras egen roll i det arbetet.I avsnittet Teori & Tidigare forskninghar vi tagit upp vad nĂ„gra forskare och författare tidigare belyst inom Ă€mnesomrĂ„det. Vi har behandlat Ă€mnet utifrĂ„n ett individuellt-, grupp- och pedagogperspektiv. Den metod vi valt för att genomföra vĂ„r empiriska studie Ă€r kvalitativa intervjuer kompletterade med öppna observationer, vi har intervjuat och observerat Ă„tta pedagoger verksamma i grundskolans Ă„r 1-3.UtifrĂ„n empirin har vi kommit fram till att sjĂ€lvtilliten Ă€r av stor viktför sĂ„vĂ€l vĂ€lmĂ„endet som kunskapsinhĂ€mtningen. Ämnet har visat sig vara en komplex frĂ„ga dĂ€r metoder för att arbeta med att stĂ€rka elevers sjĂ€lvtillit skiljer sig Ă„t, varav vi har dragit slutsatsen att pedagogen och dennes förhĂ„llningssĂ€tt Ă€r av stor betydelse i barns och ungdomars utveckling..

Implemenring av politiska beslut i skolan : En fallstudie om implementeringen av riktlinjerna för utbildningsval - arbete och samhÀllsliv

Implementeringsproblematik Àr nÄgot man inte sÀllan stöter pÄ nÀr politiska reformer skall genomföras. Problematiken ligger i att de beslut som fattas inte genomförs pÄ det sÀtt beslutsfattarna avsett. Flera forskare, bÄde internationella och nationella, har försökt hitta svar pÄ vart i processen problematiken ligger. SÄledes har de ocksÄ kommit fram till olika svar och lösningar. Syftet med denna uppsats Àr att ur ett implementeringsteoretiskt perspektiv studera förutsÀttningarna för implementeringen av riktlinjerna utbildningsval ? arbete och samhÀllsliv i förordningen ?LÀroplan, examensmÄl och gymnasiegemensamma Àmnen för gymnasieskola 2011?.

Patienten i möte med vÄrdaren : patientupplevelser

Syftet med denna uppsats har varit att beskriva vilka faktorer som Àr av betydelse i mötet med vÄrdaren enligt patienterna. Studien Àr en litteraturstudie, som utgÄtt frÄn en kvalitativ metodansats. Analysmetoden som anvÀnts har varit en latent innehÄllsanalys. Skillnaderna mellan "nursing" och "caring" som begerpp betonas ofta i litteraturen av olika forskare. Den empiriska forskningen visar emellertid att dessa begrepp Àr svÄra att hÄlla Ätskilda i verkligheten.

Skönlitteratur som undervisningsform

Detta examensarbete handlar om Skönlitteratur som undervisningsform. Mitt huvudsyfte med denna uppsats har varit att fÄ en bred kunskap om hur jag som pedagog kan anvÀnda mig av skönlitteratur i min undervisning. n av mina frÄgestÀllningar handlar om hur jag som pedagog kan anvÀnda mig av skönlitteratur i min religionsundervisning. För att fÄ svar pÄ mina frÄgestÀllningar har jag anvÀnt mig av bÄde teoretiska och pratiska studier. Den teoretiska kunskapen har jag fÄtt utifrÄn olika böcker om Àmnet och de praktiska studierna har utgjorts av intervjuer och en observation pÄ en skola i Malmö kommun.

Att samtala med barn om döden

Syftet med vÄr uppsats var att hitta svar pÄ hur lÀrare samtalar med barn om döden och hur barns tankar om döden vÀcks. Vi har tagit del av mÄnga olika teorier som sÄvÀl internationella som svenska forskare har skrivit. Detta har gjort att vi har fÄtt ett brett underlag till vÄrt arbete. Litteraturen har varit inriktad pÄ Àmnet, nÀmligen hur samtalet bör gÄ till, barns tankar om döden, barns reaktioner samt de vuxnas del i barn sorgeprocess. Genom intervjuer med lÀrare och kuratorer har vi fÄtt en bild av hur verkligheten ser ut och har sedan kunnat jÀmföra vÄrt resultat med den valda litteraturen.

<- FöregÄende sida 28 NÀsta sida ->