Leverantörsrelationer - en undersökning av tre sydsvenska industriföretag
InköpsstrategierLeverantörsförhållandeMaktFörhandlingsstyrkaTPS (Toyota Production System).Management of enterprisesFöretagsledningManagementBusiness and Economics
Uppsatsen bygger på en empirisk studie av tre industriföretag som vart och ett är framgångsrika inom sin respektive nisch. Relationen mellan köpare och säljare är ett ämne som har varit utsatt för experimentlusta av forskare och företagsledare de senaste 30 åren. Det finns två tydliga mönster som avspeglar sig i litteraturen. Det ena är traditionellt västerländska där priset är den avgörande faktorn för valet av leverantör. Det andra mönstret som beskrivs i många teoriböcker handlar om det japanska eller österländska tankesättet där pris, kvalitet och leveranssäkerhet vägs samman och bildar den avgörande faktorn. Vilka är de avgörande faktorerna för valet av leverantör? Är svensk industri konservativ eller ser man utanför de traditionella ramarna pris och kvalitet eller beaktas båda dessa och ett antal olika andra faktorer (pålitlighet, kommunikation, geografisk närhet)? Vad avgör valet av strategi när det gäller att skapa fördelaktiga förhandlingssituationer för köparen?