Sök:

Sökresultat:

1781 Uppsatser om Läraren som forskare - Sida 11 av 119

Trygghet i urban miljö - En fallstudie om Stockholms stads syn pÄ trygghet i den fysiska miljön

Syftet med denna kandidatuppsats Àr att undersöka vad forskningen sÀger om trygghet i den fysiska miljön. Vidare Àr syftet att undersöka hur Stockholms stad förhÄller sig till denna forskning genom sina tvÄ ansökningar till Boverket om stöd för trygghetsprojekt. Arbetet har utgÄtt frÄn tvÄ teoretiska perspektiv - social brottsprevention och situationell brottsprevention. Undersökningen har skett genom metoden kvalitativ innehÄllsanalys, som anvÀnts för att analysera de tvÄ ansökningarna ?Trygg i Trekantsparken? och ?Trygga samband över JÀrvafÀltet?. Resultatet visar att forskningen om trygghet i den fysiska miljön Àr nyanserad.

PÄverkar kvigans tillvÀxt och inkalvningsÄlder hennes framtida mjölkproduktion och produktiva livslÀngd?

Syftet med litteraturstudien vara att ta reda pÄ om kvigans tillvÀxt och inkalvningsÄlder pÄverkar hennes framtida mjölkproduktion och produktiva livslÀngd. Kvigor i Sverige har lÀnge haft en hög inkalvningsÄlder jÀmfört med den efterstÀvade inkalvningsÄldern pÄ 24 mÄnader. InkalvningsÄldern Àr i genomsnitt 27-29 mÄnader och Àven om det sedan lÀnge har föresprÄkats att denna Älder bör sÀnkas, har lite hÀnt. Forkarna Àr oeniga om vilken som Àr den optimala inkalvningsÄldern för kvigor, men Àr överrens om att den ligger mellan 22-25 mÄnader. Att sÀnka inkalvningsÄldern har flera fördelar, dels Àr det ekonomiskt lönsamt för lantbrukaren eftersom för varje extra mÄnad som kvigan behöver födas upp kostar hon omkring 330 kronor. Det Àr Àven bra för kvigan eftersom hennes produktiva livslÀngd blir lÀngre.

VÀlfÀrd och socialt kapital : En jÀmförande studie

Under senare tid har fler och fler forskare betonat det sociala kapitalets betydelse för samhÀllet. Men vilken betydelse har vÀlfÀrden i denna aspekt? Det finns en stark koppling mellan trygghet och socialt kapital, vissa gÄr sÄ lÄngt som att sÀga att trygghet Àr en fundamental faktor för att undvika sociala fÀllor. Men kan man dÄ skapa socialt kapital genom vÀlfÀrden? Detta skulle innebÀra att en generösare vÀlfÀrd mer Àr en investering för samhÀllet Àn en vÀlgörenhet..

Sveriges storbanker - mÀstare med lojalitet? : en studie om hur Sveriges fyra storbanker arbetar för att skapa lojalitet hos privatkunder

Vi har valt att undersöka hur Sveriges fyra storbanker arbetar för att skapa lojalitet till privatkunden. Vi har utfört studien med hjÀlp av fyra telefonintervjuer riktat mot lÀmpliga representanter inom varje bank. Bankerna vi har valt att undersöka Àr Swedbank, SEB, Nordea samt Handelsbanken. UtifrÄn den datainsamling vi fÄtt fram har vi evaluerat faktorer sÄsom kundnöjdhet, lojalitet och lönsamhet och deras pÄverkan pÄ kundlojalitet. Tanken med arbetet har varit att ge en insikt till hur banker arbetar kring dessa faktorer samt vad som initierar dem.Kundlojalitet har alltid varit ett vÀlkÀnt begrepp.

FramgÄngsfaktorer i aktionsforskning och aktionslÀrande

Hylte kommun, min arbetsgivare, gav mig möjlighet som förskollÀrare, att fÄ gÄ utbildningen AktionslÀrande inom fÀltet för utbildningsvetenskap, 40 p- magisterprogram med Àmnesbredd. I den ingick att skriva en uppsats, vilket Àr detta dokument. UtgÄngspunkt i uppsatsen Àr min uppfattning om vad framgÄngsfaktorer i aktionsforskning och aktionslÀrande Àr, utifrÄn den forskning som jag gjort pÄ Lönnens förskola under Ären 2004-2007! NÀr jag beslutade om innehÄll för uppsatsen, hade jag i Ätanke, att kommunen skulle kunna i framtiden, pÄ andra förskolor och skolor, dra nytta av det skrivna dokumentet. Det kÀnns lite som om det Àr pÄ det sÀttet, jag kan ge tillbaka mitt tack till Hylte kommun, för att de gjort det möjligt för mig att gÄ utbildningen. I utbildninegen ingick att organisera, genomföra och utvÀrdera/analysera praktiska utvecklingsprocesser, s.k aktionsforskning.

?DET A?R JU SA? MYCKET ANNAT HELA TIDEN? : Grundskolla?rares syn pa? digitala medier och MIK i skolan

Syftet med denna studie a?r att fa? en bild av fo?rutsa?ttningarna la?rare har att arbeta med digitala verktyg och metoder i undervisningen idag. Hur uttrycker sig den enskilde la?raren kring detta samt de nya krav som de upplever sta?lls pa? dem i denna digitala tidsa?lder? Jag intresserar mig fo?r vad la?rare anser kra?vs fo?r att kunna anva?nda ba?de tekniken, tankarna och de nya arbetssa?tten i sina klassrum. Pa? samma sa?tt intresserar jag mig fo?r vilka mo?jligheter och hinder de ser, och hur de uttrycker sig kring la?randet i en digital vardag.

Fem förskolors arbete med barn i behov av sÀrskilt stöd

I vÄrt examensarbete har vi undersökt hur fem förskolor arbetar med specialpedagogik i sin verksamhet, vilka barn de anser Àr i behov av sÀrskilt stöd samt om det finns nÄgra likheter och skillnader i deras arbetssÀtt. Syftet med denna studie Àr att klargöra hur dessa fem förskolor anvÀnder sig av specialpedagogiska insatser och hur de resonerar kring vilka barn som Àr i behov av sÀrskilt stöd, vilket vi har kommit fram till, inte alltid Àr det lÀttaste dÄ det inte finns nÄgot definitivt svar. Vi har genom intervjuer med pedagoger (förskollÀrare och barnskötare) pÄ de olika förskolorna kommit fram till att alla har samma tillvÀgagÄngssÀtt nÀr de ser att gruppen inte fungerar. Alla förskolor tar hjÀlp av externa insatser i form av handledning nÀr de anser att deras egen kunskap inte rÀcker till och alla pedagoger sÀger att de arbetar med integrering av barn i behov av sÀrskilt stöd. En skillnad som framkommit Àr att en av förskolorna anvÀnder sig av ÄtgÀrdsprogram och pÄ sÄ satt bedömer de barnen medan de andra inte gör det. Andra skillnader som framkommit Àr nÀr pedagogerna vÀljer att ta kontakt med de externa insatserna samt att det Àr olika personer som skriver dokumenten pÄ de skilda förskolorna. Den tidigare forskning som vi valt att analysera materialet utifrÄn Àr frÄn mÄnga olika forskare, frÄn Är 1993.Vi har frÄn början utgÄtt frÄn Kristian Lutz avhandlingar som tar upp samma omrÄde (arbetssÀtt och vilka barn som Àr i behov av sÀrskilt stöd) som vi har undersökt.

Ekologisk landskapsplanering i svenskt skogsbruk - hur började det?

Syftet med denna studie Àr att beskriva det första skedet av introduktionen av ekologisk landskapsplanering (ELP) i svenskt skogsbruk. Detta har gjorts genom att försöka besvara ett antal frÄgestÀllningar: ? Vad Àr ekologisk landskapsplanering? ? Hur har framvÀxten av ekologisk landskapsplanering skett? ? VarifrÄn kom ideerna? ? Vilka var orsakerna till att man började med ekologisk landskapsplanering? ? Vilken roll har ekologisk landskapsplanering haft för förÀndringen mot ett mer miljöanpassatsvenskt skogsbruk? Dessa frÄgor har diskuterats vid intervjuer gjorda med forskare, företrÀdare för storskogsbruket och representanter frÄn övriga skogssektorn. ELP anses vara ett vÀrdefullt redskap i arbetet med att kombinera produktions- och miljömÄlet i den nu gÀllande skogspolitiken och har kommit i gÄng inom flera skogsbolag under de senaste Ären. Dess huvudsakliga inslag Àr att ta fram beslutsunderlag som beskriver hur skogslandskapet ska skötas och utvecklas efter vissa uppstÀllda mÄl.

"En speciell elev, en speciell metod, ett speciellt tillfÀlle"- En studie om matematiksvÄrigheter ur ett lÀrarperspektiv

I mitt examensarbete har jag för syfte att spegla omrÄdet matematiksvÄrigheter ur ett forskar- samt lÀrarperspektiv. Jag vill ge en bild av hur forskare och lÀrare uppfattar matematiksvÄrigheter, vad det innebÀr och hur det tar sig i uttryck. Vidare vill jag ta reda pÄ hur lÀrare arbetar med att tillgodose elever med matematiksvÄrigheter i sin undervisning. Jag har anvÀnt mig av litteraturundersökning, intervjuer och observationer som metod för att uppnÄ mitt syfte med studien. BÄde forskningen och de intervjuade lÀrarna visar pÄ att matematiksvÄrigheter Àr ett svÄrdefinierat begrepp, som det anvÀnds en rad olika termer för att beskriva.

Mikrotypografins inverkan pÄ lÀsbarheten hos tryckt brödtext : En forskningsöversikt

Hur en texts typografiska utformning pÄverkar hur enkel den blir att lÀsa Àr en frÄga som har sysselsatt forskare under lÄng tid. Förhoppningen har varit att fÄ en bÀttre förstÄelse för hur lÀsning gÄr till och hur man bÀst bör sÀtta text för att underlÀtta för lÀsaren. Ett problem har dock varit att skapa medvetenhet om forskningens resultat bland dem som arbetar med att sÀtta text.Tanken med detta examensarbete var att skapa en överblick av forskningen, med inriktning pÄ hur mikrotypografin, det vill sÀga den typografi som berör detaljer i textens utformning, pÄverkar lÀsbarheten i brödtext. Efter litteratursökningar valdes tio vetenskapligt publicerade empiriska studier pÄ detta omrÄde ut. Artiklarna beskrevs och diskuterades med hÀnsyn till deras metodik och deras resultat.

Psykisk h?lsa och oh?lsa i f?rskolans sociala l?rmilj?. En fenomenologisk studie om pedagogers erfarenheter.

Flera forskare lyfte att f?rskolan har stora m?jligheter att arbeta f?rebyggande och h?lsofr?mjande med barns psykiska h?lsa. Trots detta visade Folkh?lsomyndigheten i ?rsrapporter att den psykiska oh?lsan g?r l?gre ner i ?ldrarna och att k?tiderna till barn- och ungdomspsykiatrin v?xt. Det framkom att det fanns en kunskapslucka kring barns psykiska h?lsa och oh?lsa inom f?rskolans kontext och forskare ans?g att barn befinner sig i milj?er och grupper som inte alltid ?r sj?lvvalda.

Hur uppfattas "nya" VeckoRevyns omslag?: En semiotisk och retorisk analys ur ett feministiskt perspektiv

VeckoRevyn Àr en av Sveriges största tidningar som har förÀndrats genom Ären. En del forskare menar att de har varit för sexiga och att de har utnÀmnt sig sjÀlva till unga kvinnors lÀromÀstare. Ett omslag Àr en tidnings ansikte utÄt och ska bÄde sÀlja lösnummer och berÀtta om innehÄllet. I november 2011 blev VeckoRevyn en mÄnadstidning och genomgick en del förÀndringar. Hur kan VeckoRevyn uppfattas idag utifrÄn sina omslag? Den hÀr uppsatsen undersöker tre omslag av "nya" VeckoRevyn ur ett feministiskt perspektiv..

Perspektiv pÄ höglÀsning i förskola och skola

Syftet med vÄrt examensarbete var att undersöka hur och varför pedagoger arbetar med höglÀsning i förskolan och upp till skolÄr tre. Vi ville Àven se hur personer med olika kompetenser sÄg pÄ höglÀsning. Vi valde att samla in information om Àmnet genom Ätta semistrukturerade intervjuer dÀr tvÄ förskollÀrare, tvÄ lÀrare, en speciallÀrare, en förelÀsare, en bibliotekarie och en forskare medverkade. Samtliga nu aktiva pedagoger arbetar med höglÀsning men i olika stor utstrÀckning. Bland vÄra informanter finns en spridning pÄ hur de arbetar med höglÀsning pÄ det sÀtt de gör och varför.

Socialt hÄllbar stadsutveckling ? en studie av visionens tillÀmpning med RosengÄrdsstrÄket som exempel

HÄllbar stadsutveckling Àr ett begrepp som diskuteras flitigt i samhÀllet idag, sÄvÀl pÄ nationell som pÄ lokal nivÄ. Visionen om den hÄllbara staden har uppkommit som en effekt av accelererande miljöproblem och vÀxande klyftor i samhÀllet. PÄ det övergripande nationella planet skildras samhÀllsproblemen och det framstÀlls mÄl om vad man vill förÀndra. PÄ lokala plan i kommuner görs mer konkreta förslag pÄ lösningar till problemen i de aktuella stadsdelarna. Dock finns idag ingen nationell strategi pÄ hÄllbar stadsutveckling, utan de övergripande mÄlen Àr förslag pÄ vad olika forskare och sakkunniga anser vara de rÀtta angreppssÀtten pÄ problemen i samhÀllet. Syftet med denna uppsats Àr att göra en jÀmförelse mellan vad som stÄr i de nationella dokumenten med vad som görs i ett konkret projekt i Malmö, dÀr en vision om att bli bÀst i vÀrlden pÄ hÄllbar stadsutveckling finns formulerad.

FlersprÄkighet i lÀrarutbildningen : En nödvÀndighet

Detta arbete tar upp frÄgan hur dagens lÀrarstudenter förbereds för att möta en klassrumsverklighetdÀr elever med annat modersmÄl Àn svenska förvÀntas klara sina studier lika bra som de elever somhar svenska som modersmÄl. Hur förberedda Àr lÀrarstudenterna pÄ att hjÀlpa de flersprÄkigaeleverna till rÀtta och undervisa i sitt eget Àmnes diskurs?26 lÀrarstuderande fick i slutet av sin utbildning svara pÄ en enkÀt. Dessutom genomfördes fyraintervjuer för en djupare förstÄelse. Resultaten jÀmfördes Àven med styrdokument och sedankontaktades tre i dag verksamma forskare för att kontrollera att resultaten var tillförlitliga.

<- FöregÄende sida 11 NÀsta sida ->