Sök:

?DET A?R JU SA? MYCKET ANNAT HELA TIDEN?

Grundskolla?rares syn pa? digitala medier och MIK i skolan


Syftet med denna studie a?r att fa? en bild av fo?rutsa?ttningarna la?rare har att arbeta med digitala verktyg och metoder i undervisningen idag. Hur uttrycker sig den enskilde la?raren kring detta samt de nya krav som de upplever sta?lls pa? dem i denna digitala tidsa?lder? Jag intresserar mig fo?r vad la?rare anser kra?vs fo?r att kunna anva?nda ba?de tekniken, tankarna och de nya arbetssa?tten i sina klassrum. Pa? samma sa?tt intresserar jag mig fo?r vilka mo?jligheter och hinder de ser, och hur de uttrycker sig kring la?randet i en digital vardag. Genom att ja?mfo?ra denna bild med teorier kring medieundervisning idag i fra?ga om till exempel Media- och informations- kunnighet och deltagarkulturer vill jag skissa en samtidsbild. Fra?gesta?llningen jag har valt a?r; Hur talar la?rare i grundskolan om fo?rutsa?ttningarna fo?r att anva?nda sig av digitala medier i skolan och undervisningen? Vad anser de kra?vs fo?r att kunna anva?nda ba?de tekniken, tankarna och de nya arbetssa?tten i sina klassrum? Hur uttrycker de sig kring la?randet i en digital vardag? Jag har haft fo?rma?nen att beso?ka fyra skolor med va?ldigt olika fo?rutsa?ttningar och intervjuat grundskolla?rare som undervisar i a?mnena so, svenska och bild. Genom mo?tet med informanterna har det bland annat blivit tydligt hur viktigt det a?r med en kunnig skolledning som leder och sto?djer arbetet med digitala medier i undervisningen. En ledning som har genomta?nkta strategier fo?r implementering av digital teknik och nya arbetsmetoder i undervisningen och som kontinuerligt ger utrymme fo?r pedagogiska diskussioner och gemensam utveckling. Bristen pa? tid a?terkom genomga?ende, och flera informanter bera?ttar att det a?r vanligt att la?rare inte alls tar sig an de digitala medierna da? de inte ser syftet med dem och de ofta fo?rknippas med tekniktrassel. Underso?kningen visar att man i skolans va?rld beho?ver o?ka den digitala allma?nbildningen, men ocksa? efterstra?va att la?ta elevernas digitala vardagsupplevelser tas in/upp i undervisningen. Om eleverna kommer att mo?ta en medie- och informationskunnig la?rare a?r idag fortfarande en fra?ga om en slump, vilket inneba?r att ma?nga barn och ungdomar riskerar att inte fa? de kunskaper det har ra?tt till och beho?ver fo?r att ta sig fram i dagens samha?lle. Digital bildning borde vara ett grundkrav fo?r dagens la?rare, oavsett a?mne. 

Författare

Annika Sandahl

Lärosäte och institution

Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..