Sök:

Sökresultat:

4048 Uppsatser om Lärandets resurser - Sida 53 av 270

Du och jag i ett socialt samspel : En vision eller verklighet?

Titeln pÄ arbete Àr; Du och jag i ett socialt samspel, en vision eller verklighet?Syftet med detta arbete Àr att undersöka om individintegrerade elever Àr en del av helheten i klassen sett ur ett socialt perspektiv. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod, det vill sÀga att vi har gjort en intervjuundersökning som ligger till grund för resultatet och diskussionen. Vi har anvÀnt oss av teoretikern Vygotskij samt den socialpsykologiska teorin.I resultatet har vi kommit fram till slutsatser som pekar mot att den individintegrerade eleven inte Àr en del av helheten i klassen sett ur ett socialt perspektiv. Det framkommer i resultatet att lÀrarna anser att de behöver mer resurser i sitt arbete med individintegrerade elever för att kunna frÀmja den sociala gemenskapen.

FörÀldrar med lindrig utvecklingsstörning

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka lindrigt utvecklingsstördas förÀldraförmÄga och vilka stöd- och hjÀlpinsatser samhÀllet har att erbjuda dessa förÀldrar. Den teoretiska bakgrunden redogör för begreppen handikappmedvetande och normaliseringsprincipen, samt att förÀldraskapet för lindrigt utvecklingsstörda förÀldrar kan innebÀra svÄrigheter att tillfredsstÀlla barns behov. Genom kvalitativa intervjuer med en socialsekreterare, en kurator pÄ vuxenhabiliteringen samt tvÄ socionomer pÄ en öppenvÄrdsverksamhet har undersökningen kommit fram till att lindrigt utvecklingsstörda förÀldrar pÄ olika sÀtt brister i sin förÀldraförmÄga. Detta innebÀr att det krÀvs kontinuerliga stöd- och hjÀlpinsatser frÄn samhÀllet. För att följa normaliseringsprincipen krÀvs det att samhÀllet ocksÄ stÀller upp med ekonomiska resurser..

Funktionsinriktad Musikterapi : Ett musikaliskt hantverk samt en resursskapande verksamhet

Detta Àr ett examensarbete som handlar om Funktionsinriktad Musikterapi ? FMT. Det kan ocksÄ beskrivas som en information och vÀgledning för dem som Àr intresserade av alternativa och kompletterande metoder för att ge ökat stöd och utveckling för personer med nÄgon form av funktionsnedsÀttning. Arbetet belyser Àven aspekter rörande resurser. FMT kan beskrivas som en ?musikalisk rörelseterapi? dÀr individen stÀlls i centrum och fÄr möjlighet att utveckla sina funktionella förmÄgor i sin egen takt.

Teknik eller interpretation : Fyra sÄngpedagogers syn pÄ balansen i undervisningen

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka lindrigt utvecklingsstördas förÀldraförmÄga och vilka stöd- och hjÀlpinsatser samhÀllet har att erbjuda dessa förÀldrar. Den teoretiska bakgrunden redogör för begreppen handikappmedvetande och normaliseringsprincipen, samt att förÀldraskapet för lindrigt utvecklingsstörda förÀldrar kan innebÀra svÄrigheter att tillfredsstÀlla barns behov. Genom kvalitativa intervjuer med en socialsekreterare, en kurator pÄ vuxenhabiliteringen samt tvÄ socionomer pÄ en öppenvÄrdsverksamhet har undersökningen kommit fram till att lindrigt utvecklingsstörda förÀldrar pÄ olika sÀtt brister i sin förÀldraförmÄga. Detta innebÀr att det krÀvs kontinuerliga stöd- och hjÀlpinsatser frÄn samhÀllet. För att följa normaliseringsprincipen krÀvs det att samhÀllet ocksÄ stÀller upp med ekonomiska resurser..

HÀlsofrÀmjande arbete, en vÀrdeskapande process? "-En studie i rÀtt man pÄ rÀtt plats vid rÀtt tillfÀlle"

Syfte: Studien syftar till att Syftet se hur vÀl företag matchar expertisens kunskap för att arbeta hÀlsofrÀmjande, samt ge en djupare förstÄelse för den process som genererar vÀrde. Metod: Studien grundar sig i en kvalitativ forskningsmetod, dÀr det empiriska materialet har samlats in med hjÀlp av intervjuundersökningar. Författaren har haft ett hermeneutiskt förhÄllningssÀtt och valt att anvÀnda sig av en abduktiv forskningsansats. Slutsats: Uppsatsen handlar om matchningsprocessen mellan företag och hÀlsobranschen. Genom att titta nÀrmare pÄ detta har begreppet vÀrde hamnat i fokus och matchningsfrÄgan har blivit en frÄga om förmÄgan att anpassa resurser för att maximera vÀrdet..

Utövandet av lÀroplanen - en resursfrÄga? : en studie om hur pedagoger ser pÄ sitt arbete med lÀroplanen.

Syftet med denna studie Àr att undersöka om förskolepedagogerna sjÀlva anser sig ha tid och resurser att uppfylla de mÄl som lÀroplanen avser. Vi vill undersöka om vÄra föraningar stÀmmer, Àr personalen i förskolorna Àr nöjda med tillvaron som den Àr idag?Vi har valt att arbeta utifrÄn enkÀtundersökningar. Vi lÀt personal pÄ tvÄ förskolor och en förskoleklass svara pÄ enkÀtfrÄgorna som handlade om just deras syn pÄ hur arbetet utifrÄn Lpfö 98 fungerar i deras verksamhet. Resultatet av dessa enkÀter blev dock inte som vi hade förutsett.

Kan delegering till verksamhetsnivÄ skapa förbÀttrat resultat inom offentlig sektor?

Inledning och problem: Äldreomsorgen stĂ„r inför nya utmaningar. Andelen av den Ă€ldrebefolkningen ökar samtidigt som de Ă€ldre stĂ€ller högre krav pĂ„ vĂ„rden, vilket medför att Ă€mnet föruppsatsen Ă€r högst aktuellt. Inom Ă€ldreomsorgen finns det nationella styr- och uppföljningsmetoder.Genom uppföljningar frĂ„n Socialstyrelsen vet man att det finns en hel del förbĂ€ttringspotential, somexempelvis att de Ă€ldre vill kunna vara med och pĂ„verka sin vardag mer. I uppsatsen studerasTubberödshus Ă€ldreboende i Tjörns kommun, dĂ€r man delegerat ansvaret frĂ„n staten, till kommunenoch sedan Ă€nda ner till den operativa nivĂ„n i form av en intraprenad. Med fallet studeras huruvidapersonalens engagemang och kunskap kan anvĂ€ndas för att skapa styrmedel som kan förbĂ€ttrakvaliteten för de boende.Syfte: Syftet med studien Ă€r att undersöka hur ett delegerat ansvar frĂ„n kommun tillverksamhetsnivĂ„ kan leda till en ökad kvalitĂ© inom Ă€ldrevĂ„rden.

Konkurrensfördelar i fokus, en studie om interna styrkor

Genom globaliseringen och den internationella handelns utveckling har en ökad konkurrens blivit ett faktum pÄ den Svenska marknaden. Detta innebÀr att Àven de Svenska företagen har möjlighet att verka pÄ fler marknader vilket Àven stÀller krav pÄ företagen att skapa en konkurrenskraft som kan motstÄ det ökade konkurrenstrycket. Med detta i fokus utvecklades vÄr problemstÀllning: Hur arbetar företag för att skapa konkurrensfördel pÄ marknaden? VÄrt syfte Àr att skapa en förstÄelse för hur ett företag kan arbeta för att skapa konkurrensfördel pÄ marknaden. Vi har valt att studera detta ur ett företagsperspektiv genom en fallstudie pÄ ett företag och fem djupintervjuer, dÀr vi har valt att fokusera pÄ hur de arbetar med sina interna konkurrensfördelar.

Vad hindrar affÀrssidéer frÄn att realiseras? : What keeps business ideas from being actualized?

I en undersökning Drivhuset i Karlstad gjort ansÄg endast 5 procent av de tillfrÄgade ha de egenskaper och fÀrdigheter som krÀvs för att starta eget företag. Dessutom visar det sig att Sverige hade lÀgst antal startade företag under 2006 av de nordiska lÀnderna. Detta skapar en nyfikenhet om varför inte fler företag startar.Syftet med denna uppsats Àr att undersöka varför vissa personer med en affÀrsidé och intention om att realisera denna ej lyckas, samt vilka faktorer som dessa personer upplever som hinder. För att fÄ de underliggande faktorer vi söker valde vi att genomföra en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer med personer som haft en affÀrsidé men som ej realiserat denna.I uppsatsen utgÄr vi frÄn ett ramverk som anvÀnts för att undersöka entreprenöriella aktiviteter, den s.k. ?entreprenöriella processen?.

?Att vara flexibel i min position Àr vÀldigt viktigt? - En kvalitativ studie om flexibilitetens konsekvenser.

Bakgrund: Det postindustriella samhÀllet har fÄtt en ny syn pÄ arbetaren dÀr man ska vara sjÀlvgÄende mÄngkunnig och flexibel, vilket Àr helt andra krav Àn de som fanns under industrialismen. DÄ en allt större konkurrens infinner sig pÄ arbetsmarknaden, fÄr företagen Àven en möjlighet att stÀlla ibland till synes orimliga krav pÄ sina medarbetare. Att medarbetare idag ska vara flexibla har blivit ett allt större krav, oavsett vilken befattning man har. Flexibla medarbetare blir mer ÄtrÄvÀrda att behÄlla, till skillnad frÄn den som inte Àr flexibel. Den flexibla arbetaren blir mer lönsam för det företag han verkar i.

kan man odla kiwi i sverige?

Detta arbete undersöker hur den nya zeelÀndska lÀsinlÀrningsmodellen Whole language kan se ut i praktiken pÄ en svensk skola utifrÄn lÀsinlÀrningsmaterialet Kiwi. Syftet med undersökningen Àr att ta reda pÄ hur materialet Àr uppbyggt, hur lÀrarna arbetar med det och vad de anser om metoden som bygger pÄ lÀsning i tre former: gemensam, vÀgledd och sjÀlvstÀndig. Min metod bestÄr av tre delar: kvalitativa intervjuer med 5 lÀrare pÄ min VFT-skola, hÀnvisningar till min fÀltdagbok som jag skrev dÀr och en mindre textgranskning av kiwimaterialet. Det viktigaste resultatet Àr att det finns bÄde lÀrare som helt har tagit metoden till sig och lÀrare som skulle vilja slippa arbeta med den. Min viktigaste slutsats Àr att Kiwi och storbok fungerar bÀst om det finns resurser för det.

Upplevelser och erfarenheter av ?Personlig coaching?

I dagens snabbt förÀnderliga samhÀlle Àr coaching ett begrepp, som blir allt vanligare bÄde i individuella och organisatoriska sammanhang. Coaching Àr en kreativ process som hjÀlper individen eller organisationen att utvecklas och maximera sin potential för att nÄ önskade mÄl. Syftet med denna studie var att fÄ en förstÄelse av enskilda individers subjektiva upplevelser och erfarenheter som de anser sig ha nytta av efter en specifik kurs i Personlig Coaching. Halvstrukturerade intervjuer genomfördes med de tvÄ ansvariga coacherna samt fyra kursdeltagare. Materialet analyserades enligt induktiv tematisk analys.

"Det svarta fÄret - En undersökning av fem gymnasieelevers attityder till sin diagnos specifika lÀs- och skrivsvÄrigheter/dyslexi

Syftet med denna undersökning Àr att ta reda pÄ hur klasslÀrare arbetar med de elever som har lÀs och skrivsvÄrigheter. Intervjuer har gjorts med fyra undervisande pedagoger i Ärskurs 3-5 för att fÄ deras syn pÄ vilka arbetssÀtt de anvÀnder sig av i undervisningen.Arbetet inleds med en litteraturgenomgÄng vad styrdokumenten sÀger samt vad tidigare forskning tar upp om bland annat arbetssÀtt för pedagoger och elevers sjÀlvförtroende.Undersökningen visar att lÀrarna Àr medvetna om vilka kompensatoriska hjÀlpmedel det finns och att de trots resursbrist gör sÄ gott de kan för att stötta sina elever. VÄra slutsatser av undersökningen Àr att det viktiga i arbetet med elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter Àr att de fÄr det stöd de behöver sÄ att de kan genomgÄ skolan med gott sjÀlvförtroende. Det visade sig att den hjÀlp eleverna fick var beroende av resurser och den tid lÀraren kunde ge dem..

Samverkan i lokalt trygghetsskapande arbete : En kvalitativ utvÀrdering av de lokala trygghetsgrupperna i Sundsvalls kommun

Denna uppsats bygger pÄ ett uppdrag att utvÀrdera de lokala trygghetssgrupperna i Sundsvalls kommun. Syftet med uppsatsen Àr att analysera hur denna nya form av lokalt sammansatta grupper fungerar i teorin och praktiken. Detta görs med sÀrskilt fokus pÄ grÀsrotsbyrÄkraternas roll och deras arbetssituation inom omrÄdet för det brottsförebyggande- och trygghetsskapande arbetet i kommunen.Uppsatsens metod bestÄr av intervjuer med tio deltagare frÄn trygghetsgrupperna och deltagande observationer som Àr direkt anslutna till det vardagliga arbetet. Det analytiska ramverket bestÄr av Michael Lipskys begrepp om grÀsrotsbyrÄkrater, vars breda skara av poliser, rektorer, socialtjÀnstemÀn m.fl. arbetar direkt med och mot mÀnniskor, och dessutom har ett stort svÀngrum att sjÀlva kunna utforma mÄl och arbetssÀtt i praktiken.

Möjligheter till utveckling och lÀrande för UmeÄ kommuns medarbetare : En analys av betydelsen av organisationsförÀndringar och kön

Denna studie bygger pÄ ett uppdrag frÄn UmeÄ kommuns personalfunktion. I UmeÄ kommuns JÀmstÀlldhetsplan 2012-2014 stÄr det att det ska genomföras en ?analys av möjligheten till lÀrande och utveckling och om det finns skillnader som Àr könsrelaterade samt vidta ÄtgÀrder med anledning av resultaten?. Det övergripande syftet för studien Àr att granska och analysera vilka möjligheter medarbetare inom UmeÄ kommun har till utveckling och lÀrande och sÀrskilt om det finns skillnader mellan kvinnor och mÀn. VÄr frÄgestÀllning Àr: hur pÄverkas möjligheterna till lÀrande och utveckling av organisationsförÀndringar och kön? Studien utgÄr frÄn tre teoretiska ramverk: politisk styrning och organisationsförÀndringar, arbetsliv och könsamt kompetensutveckling.

<- FöregÄende sida 53 NÀsta sida ->