Sök:

Konkurrensfördelar i fokus, en studie om interna styrkor

Genom globaliseringen och den internationella handelns utveckling har en ökad konkurrens blivit ett faktum på den Svenska marknaden. Detta innebär att även de Svenska företagen har möjlighet att verka på fler marknader vilket även ställer krav på företagen att skapa en konkurrenskraft som kan motstå det ökade konkurrenstrycket. Med detta i fokus utvecklades vår problemställning: Hur arbetar företag för att skapa konkurrensfördel på marknaden? Vårt syfte är att skapa en förståelse för hur ett företag kan arbeta för att skapa konkurrensfördel på marknaden. Vi har valt att studera detta ur ett företagsperspektiv genom en fallstudie på ett företag och fem djupintervjuer, där vi har valt att fokusera på hur de arbetar med sina interna konkurrensfördelar. Detta har vi gjort genom att utifrån marknadsföringsmixen (4 P) se till hur de idag arbetar på marknaden. Som analysverktyg för att finna företagets interna styrkor som kan leda till konkurrensfördel har vi valt att arbeta utifrån RBV ( Resource Based View). Denna teori fokuserar på hur ett företag genom att se till sina interna faktorer kan skapa strategier som leder till en varaktig konkurrensfördel. För att studera detta har vi valt att använda oss av en deduktiv metod där vi i analysen har jämfört vårt empiriska material vi har samlat in mot de teorier vi har valt att använda oss av. Genom att jämföra teorier med vårt empiriska material framkom att de interna styrkor ett företag innehar är ett väl fungerande sätt att bygga varaktiga konkurrensfördelar på. RBV som analysverktyg är ett väl fungerande sätt att utreda vilka interna resurser som kan användas för att bygga varaktiga konkurrensfördelar. Viktiga faktorer är att resurserna som väljs att användas är stabila över tid och att de är orörliga det vill säga att de är skräddarsydda för företaget. Genom vår fallstudie kom vi fram till att de konkurrensfördelar som i vårt fall leder till att kunna bygga strategier som kan leda till en varaktig konkurrensfördel är kunskap, grundvärderingar och tradition. Vidare kan slutsatser dras att det är viktigt att fokusera dessa resurser i byggande av sin strategi och i planeringen av hur dessa strategier ska utformas. Även hur dessa ska användas rent konkret för att uppnå de långsiktiga mål som är uppsatta. Andra slutsatser som kan dras är att det aldrig går att bortse från hur konkurrensen på marknaden ser ut men för att bygga varaktiga konkurrensfördelar måste företag börja se till sina interna styrkor och hur dessa kan generera varaktiga konkurrensfördelar.

Författare

Linnea Hellgren Jill Johansson

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..