Sök:

Sökresultat:

4048 Uppsatser om Lärandets resurser - Sida 54 av 270

HjÀlp i tid : En fallstudie av pedagogers tidiga insatser i Äk 1 för att förebygga lÀs- och skrivsvÄrigheter

Syftet med fallstudien var att studera hur lÀrare, speciallÀrare och specialpedagog beskriver sitt förebyggande och stödjande arbete med att tidigt upptÀcka och ÄtgÀrda lÀs- och skrivsvÄrigheter i Äk 1. Vi har genom kvalitativa intervjuer med tvÄ lÀrare, en speciallÀrare och en specialpedagog fÄtt en ingÄende bild av hur detta arbete ser ut pÄ tvÄ olika stockholmsskolor. UtifrÄn pedagogernas intervjusvar tycker vi oss kunna sÀga att teori och praktik stÀmmer bra överens och mycket av det som vi har lÀst i litteraturen verkar ocksÄ praktiseras ute pÄ de tvÄ skolor som vi har studerat. Studien har visat att pedagogerna inte anvÀnder sig av ?vÀnta-och- se?- pedagogiken för att barnens lÀsning ska komma igÄng av sig sjÀlvt utan de menar att de arbetar medvetet förebyggande och med tidiga insatser nÀr det gÀller barn som ligger i riskzonen för lÀs- och skrivsvÄrigheter.

Barn med diagnosen DAMP och ADHD - en litteraturanalys och ett pedagogiskt exempel

Under det senaste Ärhundradet har man haft olika syn pÄ vad som Àr normalt och vad som Àr avvikande. Dessutom har problembestÀmningar och diagnoser kommit och gÄtt. Alla som arbetar i skolans vÀrld kommer sÀkerligen att möta barn i svÄrigheter. Trots samma diagnoser kan symtomen vara vÀldigt olika. Detta krÀver att pedagoger har kunskap om diagnoserna och kan sÀtta in resurser som passar det enskilda barnet.Syftet med arbetet Àr att beskriva och granska olika uppfattningar av diagnoserna DAMP och ADHD samt ÄskÄdliggöra praktiska metoder som forskning lett fram till.

En grundsÀrskola möter en grundskola : En fallstudie om hur personal frÄn tvÄ olika skolformer ser pÄ en samverkan som kan gynna elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter

Detta examensarbete undersöker olika kontaktytor som kan utvecklas till samverkan mellan en grundsÀrskola och en grundskola. Denna samverkan fokuserar pÄ elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter i skolÄr 1-5. Examensarbetet framhÄller ocksÄ likheter och olikheter mellan metoder och arbetssÀtt i skolformerna gÀllande lÀs- och skrivinlÀrning. Undersökningen bygger pÄ personalens och ledningens Äsikter.Av resultatet kan man utlÀsa att all personal vill samverka och att ledningen Àr positivt instÀlld. Alla har dock inte samma syn pÄ vad samverkan Àr och personalen Àr oroliga för att tid och resurser inte rÀcker till.

GÄr styrningen som pÄ rÀls eller har den spÄrat ur? En fallstudie inom Trafikverket

Bakgrund och problemformulering: Globaliseringen och samhÀllets informations-utveckling under 90-talet förÀndrade den traditionella ekonomistyrningen dÄ intresset för icke-finansiella faktorer inom ekonomistyrningen tog fart och sedan har ökat i hög grad under senare Är. Företag kan inte lÀngre vara konkurrenskraftiga genom att bara tillgodose sina materiella resurser. IstÀllet krÀvs idag att sÄvÀl organisationer, tillverkningsföretag som tjÀns-teföretag bÄde ser till sina materiella och immateriella resurser. Det Balanserade styrkortet har varit ett svar pÄ detta. Modellen har till att börja med varit tÀnkt och anvÀnd av privata sidan men visat sig passa ickevinstdrivande organisationer lika bra om inte bÀttre varför det gör det intressant att undersöka följande frÄgor: 1.

Bild- och musikÀmnet i skolanIntervjuer med lÀrare om bild- och musikÀmnet i skolÄr F-5

AbstractSyftet med denna uppsats Àr att undersöka hur lÀrare arbetar för att eleverna ska uppnÄ mÄlen i kursplanerna för bild och musik. Anledningen till valet av problemomrÄde beror pÄ vÄrt stora intresse för bild- och musikundervisning. Intervjuer har gjorts med tre lÀrare som undervisar i bild och tre lÀrare som undervisar i musik. Eleverna som de undervisar gÄr i skolÄr F-6. Intervjuerna visar att respondenterna anser att det kan vara svÄrt att fÄ eleverna att uppnÄ mÄlen.

Jag Àr inte som du - döm mig inte : En studie om att integrera barn med autism i förskolan

Syftet med denna studie var att ta reda pÄ vad yrkesverksamma inom förskolan anser om integrering av autistiska barn. Vidare syftar studien till att undersöka om de anser att autistiska barn kan ha det bra i en ?vanlig? förskola med tanke pÄ alla rutiner och resurser dessa barn Àr beroende av. För att undersöka detta valde vi att göra kvalitativa intervjuer med personal som har arbetat eller arbetar med integrering av autistiska barn. Inledningsvis lÀste vi in oss pÄ omrÄdet och litteraturen har vi sedan anvÀnt vid analyser av vÄr empiri.

En jÀmförelse mellan materiella investeringar och investeringar i kompetensutveckling

Skillnaden i bedömning och uppföljning av kompetensutveckling och materiella investeringar ligger i graden av kvantifierbarhet. Materiella investeringar som maskiner, kan oftast bedömas och följas upp genom objektiva metoder, medan kompetensutveckling krÀver subjektiva metoder. I de företag vi studerat finns en ambition att finna en mer objektiv metod för kompetensutveckling men det anses ta för mycket resurser i ansprÄk relaterat till den nytta som eventuellt skulle uppstÄ. En annan faktor som vi fann var att i den dynamiska miljö företagen verkar Àr det inte motiverat att utvÀrdera kompetensutveckling eftersom det anses vara en fÀrskvara. Miljön företagen verkar i och sjÀlva syftet med kompetensutvecklingen pÄverkar ocksÄ om man ska anse kompetensutveckling vara en investering eller inte..

Att vÀlja expansionsstrategi för en tillvÀxtmarknad : en studie av svenska smÄföretags internationalisering till Baltikum

MÄnga mindre företag frÄn mogna marknader vÀljer idag att utvidga sin verksamhet till tillvÀxtmarknader. De gör detta för att försöka utnyttja den tillvÀxt som marknaden upplever och dÀrmed öka sin lönsamhet. Ofta hÀnder det att företag stöter pÄ problem nÀr de försöker sÀlja sina produkter pÄ tillvÀxtmarknaden dÄ skillnaderna frÄn mogna marknader Àr stora. De produkter som företag sÀljer pÄ mogna marknader Àr ofta mer tekniskt avancerade Àn de som dominerar pÄ tillvÀxtmarknader och dÀrför ser bÄde utbud och efterfrÄgan annorlunda ut. SÀrskilt företag som pÄ sin hemmamarknad har fokuserat pÄ att sÀlja högkvalitativa produkter till ett högt pris kan fÄ problem nÀr de gÄr in pÄ en tillvÀxtmarknad dÀr prisnivÄerna Àr lÀgre.Vi ansÄg att detta problem var intressant att undersöka djupare dÄ det gÄr att applicera pÄ mÄnga mindre svenska företag som vÀljer att expandera sin verksamhet till den baltiska marknaden.

GrÀnsturistbyrÄernas speciella stÀllning : som inkörsport till Sverige

Syftet med denna uppsats var att ta reda pĂ„ om grĂ€nsturistbyrĂ„ernas sĂ€rskilda stĂ€llning som inkörsport till Sverige kan förstĂ€rkas. Vi ville Ă€ven studera vilka förutsĂ€ttningar det finns att utveckla lokala grĂ€nsturistbyrĂ„er till att bli mer regionala och nationella turismportaler. GrĂ€nsstationernas funktion som inkörsport till landet stĂ€ller sĂ€rskilda krav pĂ„ att de kan ge en mer utförlig information om hela Sverige. Vi har valt att avgrĂ€nsa oss till ÅrjĂ€ngs, Strömstads, Karlstads, Eurotax i Töcksfors och Morokuliens turistbyrĂ„er. Turistresan startar med att det uppstĂ„r ett behov av att resa till en destination nĂ„gonstans.

HÄrt att vara ung idag? : en studie om gymnasieelevers psykiska hÀlsa i Storstockholm

SyfteVÄrt syfte med uppsatsen Àr att undersöka den psykiska ohÀlsoproblematiken i fem gymnasieskolor i Storstockholm.MetodMetoden som anvÀndes var kvalitativa intervjuer med sex stycken skolsköterskor. Kriterierna var att respondenterna skulle arbeta i kommunala gymnasieskolor, belÀgna i Stockholms kommun, dÀr elevantalet var minst 700. De skolor som matchade kriterierna urskiljdes ytterligare med en lottning för att fÄ fram fem skolor. DÀrefter kontaktades respondenterna pÄ skolorna. I de fall dÀr vi inte fick nÄgot svar genomfördes ytterliga försök till kontakt, vid inget svar lottades ytterligare en skola fram av de kvarvarande.

Ett lÀrande sammanhang : En studie om elevers upplevelse av begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet av sitt lÀrande

SammanfattningStudien utgĂ„r frĂ„n Aron Antonovskys teori om kĂ€nsla av sammanhang (KASAM) och hur detta relaterar till elevers kĂ€nsla av sammanhang i sitt lĂ€rande utifrĂ„n begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet.Syftet med studien var att undersöka i vilken utstrĂ€ckning elever upplever att det salutogena synsĂ€ttet/förhĂ„llningssĂ€ttet genomsyrar lĂ€randet inom vuxenutbildningen. Syftet preciserade med följande frĂ„gestĂ€llningar: I vilken grad upplever eleverna sitt lĂ€rande som begripligt? I vilken grad upplever eleverna sitt lĂ€rande som hanterbart? I vilken grad upplever eleverna sitt lĂ€rande som meningsfullt? Är det salutogena synsĂ€ttet mer vedertaget i nĂ„gon specifik elevgrupp? Finns det samband mellan elevers upplevelse av begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet? Förekommer det nĂ„gon könsskillnad i elevernas upplevelse av begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet? EnkĂ€tundersökningen genomfördes i fem olika klasser pĂ„ olika nivĂ„er dĂ€r urvalet bestod av 140 elever inom vĂ„rd- och omsorgsutbildning. EnkĂ€ten bestod av pĂ„stĂ„enden utifrĂ„n begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet. De statistiska analyser som anvĂ€ndes var ANOVA, multivariat variationsanalys (MANOVA) samt faktoranalys. Resultatet visade att det fanns en skillnad mellan de olika klasserna Bas (termin 1), Djup (termin 2), Profil (termin 3), LĂ€rling och VOS (en klass med elever med svenska som andrasprĂ„k) upplevelse av begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet i lĂ€randet.

Miljö- och naturarbete i förskolan : en studie om hur pedagoger genomför miljö- och naturarbetet i förskolan

Syftet med denna undersökning var att undersöka och beskriva hur arbetet med miljö och natur kan genomföras i förskolan. Undersökningen bygger pÄ kvalitativa semistrukturerade intervjuer med nio stycken pedagoger frÄn fem olika förskolor, i en kommun i VÀstsverige. Resultatet av undersökningen visar att det finns mÄnga olika sÀtt att arbeta med miljö och natur i förskolan, sÄvÀl praktiska som teoretiska. Att arbeta med Ätervinning, kompostering och samtala om bevarandet av resurser, var nÄgra av de aktiviteter som undersökningens pedagoger brukade göra. Det framkom ocksÄ i undersökningen att det i arbetet med miljö- och natur finns vissa hinder som t.ex.

BRÖSTCANCER EN LITTERATURSTUDIE OM KVINNORS UPPLEVELSER AV ATT ERHÅLLA DIAGNOSEN BRÖSTCANCER

Syftet med denna litteraturstudie var att sammanstÀlla olika studier av kvalitativ forskning som svarar pÄ upplevelser av att erhÄlla diagnosen bröstcancer samt vilka problem som kan medfölja denna diagnos. Metoden som anvÀndes Àr en litteraturstudie baserat pÄ tio kvalitativa artiklar. Teoretisk referensram som anvÀndes var Carnevalis teori om dagligt liv- inre och yttre resurser samt funktionellt hÀlsotillstÄnd. Resultatet av de tio artiklarna resulterade i sex kategorier: psykiska upplevelser, kroppslig pÄverkan, existentiell pÄverkan, stöd, bemötande och coping. Det var mÄnga studier som visade pÄ samma reaktioner av att erhÄlla diagnosen och de flesta förknippade cancerdiagnos med kris.

Intellektuellt kapital : motiv för och emot visualisering av immateriella tillgÄngar

Syftet med uppsatsen Àr att ur ett ledningsperspektiv öka förstÄelsen för motiven till varför/varför inte kunskapsintensiva tjÀnsteföretag vÀljer att visualisera intellektuellt kapital. I uppsatsen har den kvalitativa metoden anvÀnts. Vi har samlat in primÀrdatan genom telefonintervjuer och frÄgeformulÀr via e-mail. I analysen har vi tolkat den insamlade datan för att kunna fÄ en förstÄelse av forskningsfrÄgan. Det som tydligt framtrÀder i vÄr undersökning Àr att kunskapsintensiva tjÀnsteföretag vÀljer att visualisera intellektuellt kapital för att visa sitt verkliga vÀrde, erhÄlla uppmÀrksamhet och utvecklas internt.

Revisorers oberoende ur ett företags perspektiv

Uppsatsens syfte Àr att undersöka om det finns stöd för hypotesen att företagare i allmÀnhet upplever att den mindre revisionsbyrÄns revisor i högre utstrÀckning tillmötesgÄr krav och önskemÄl frÄn klienten, Àr lÀttare att pÄverka och upplevs stÄ nÀrmare klientens intresse Àn statens och utifrÄn dessa kriterier kan anses vara mindre oberoende. Detta betyder att uppsatsen utgÄr frÄn företagens perspektiv. Uppsatsen bygger pÄ ett antal uppstÀllda frÄgestÀllningar och dessa Àr bland annat: Hur oberoende Àr en revisor enligt företagen? StÀmmer det att en liten revisionsbyrÄ anses vara mer tillmötesgÄende gentemot sina klienter Àn en stor byrÄ? Föredrar företagen att anlita en stor eller en liten revisionsbyrÄ eller Àr storleken utan betydelse?Den uppstÀllda hypotesen verifieras eller falsifieras genom en kvantitativ enkÀtundersökning som kompletteras med tvÄ kvalitativa intervjuer. BÄde enkÀtundersökningen och intervjuerna görs med slumpmÀssigt utvalda publika och ickepublika aktiebolag i Stockholms lÀn.Uppsatsen grundar sig i agentteorin, analysmodellen och aktuella lagar som beskriver revisorns roll och betydelsen för en revisor att hÄlla en oberoendestÀllning gentemot sin klient.Trots att de flesta av de tillfrÄgade företagen upplever att de kan diskutera med och/eller pÄverka sin revisor menar företagen att revisorn visar prov pÄ oberoende.

<- FöregÄende sida 54 NÀsta sida ->