Sök:

Sökresultat:

7948 Uppsatser om Kvinnor pć film - Sida 4 av 530

FÖRSTÅ KOMPLEX FILM CINELITERACY, PLAY TIME OCH BRITTISKA FILMINSTITUTETS FEMSTEGSMETOD

Uppsatsen handlar om cineliteracy; att öka sin kompetens att tillgodogöra sig rörliga bilder. Jag undersöker huruvida brittiska filminstitutets femstegsmetod Àr en fungerande modell för att stimulera elevernas lÀrandeprocess av komplex film. Som exempel anvÀnder jag mig av Jacques Tatis film Play Time..

En Gladiator i klassrummet : HistorielÀrares didaktiska syn pÄ film som ett pedagogiskt verktyg i historieundervisningen

Varje Ă„r producerar Hollywood flertalet filmer med utgĂ„ngspunkt i historien och dessa formar den allmĂ€nna uppfattningen om historiska hĂ€ndelser och personer. Även i klassrummen har filmen hittat in och blivit en naturlig del av undervisningen för mĂ„nga historielĂ€rare. Det Ă€r dock, som tidigare forskning har visat, oklart huruvida dessa filmvisande lĂ€rare har en pedagogisk tanke bakom att trycka pĂ„ Play. Denna uppsats syftar till att ge en bild av historielĂ€rares didaktiska syn pĂ„ att visa film i undervisningen utifrĂ„n frĂ„gorna vad, hur och varför de gör det. Kvalitativa djupintervjuer efter en intervjuguide har genomförts med fem gymnasielĂ€rare.

Film, ett lÀromedel? : Hur ett antal lÀrare ser pÄ anvÀndandet av film i engelskundervisningen

Den hÀr studien handlar om hur ett antal lÀrare anvÀnder film och andra multimediala verktyg i engelskundervisningen. En del i undersökningen berör de tillfrÄgade lÀrarnas hÀnvisningar till styrdokumenten och de olika delar av lÀroplanen de vÀljer att citera. För att belysa lÀrarnas syn pÄ olika lÀromedel innehÄller arbetet ocksÄ en kortare analys av hur man, enligt forskare, bör anvÀnda lÀromedel i skolan idag. I anslutning till debatten kring lÀromedel och variation av undervisningen diskuteras ocksÄ lÀrarnas syn pÄ motivation och elevernas intressen. LÀrarnas syn pÄ arbete kring film ses ur ett sociokulturellt perspektiv dÀr samtalets och gruppens betydelse för inlÀrning diskuteras..

En bortglömd guldÄlder? ? TillgÀngliggörande av tidig svensk film till en bredare publik

Early Swedish films from the 1910?s and 1920?s are not only an important part of Sweden?s cultural heritage, but also an important part of the international film heritage. This period is often refereed to as the golden age of Swedish film history. Despite this fact, the possibility to watch Swedish films from this period is very small and the main purpose of this thesis is to examine why the availability of these films has such low priority in the Swedish film policy and at the Swedish Film Institute. With the use of policy analysis, I study governmental policies and policies from the Swedish Film Institute for early Swedish films and seek to identify the policy problem and its different parts.

"Dom Àr uppvuxna med film" : En studie om filmens roll i svenskÀmnet

Syftet med denna uppsats handlar om att undersöka och jÀmföra hur tre svensklÀrare beskriver sitt arbete med film i svenskÀmnet och hur de ser pÄ filmens roll i svenskÀmnet. För att uppnÄ syftet stÀlls tre frÄgor: Hur ser de pÄ film i relation till styrdokumenten och som ett eget textbegrepp? Hur ser de pÄ film i relation till litteratur? Hur ser de pÄ film i relation till ungdomar? Denna studie bygger pÄ kvalitativa intervjuer som gjorts med tre svensklÀrare pÄ gymnasiet. Intervjuerna har spelats in med diktafon, transkriberats, analyserats och jÀmförts.     Resultatet visar pÄ att film anvÀnds för att illustrera en epok eller ett litterÀrt verk eller som en jÀmförelse i samband med tematiska arbeten. TvÄ av de tre lÀrarna beskriver filmens roll i relation till styrdokumenten.

DokumentÀrfilmproduktion ur ett ljudtekniskt experimentellt perspektiv

This paper is a study of documentary film production with focus on the filmmakers choice and usage of sound equipment. Using professional articles and literature have first of all helped us determine a standard for the conventional use of sound equipment in documentary film. Afterwards, by analyzing our own interviews we?ve received answers on how filmmakers relate to the conventional usage and why they select equipment as they do. Thereafter, we describe a technical method which helps a filmmaker to be able to record sound for documentary film on his/her own, using simple measures without reducing quality.

Afia pÄ Àventyr i Afrika : En barnbok skriven och illustrerad med inspiration frÄn en resa till Ghana

Att filmmusiken Àr en viktig del i en film nog de flesta beredda att hÄlla med om. Men vad har musiken egentligen för betydelse för hur vi som ÄskÄdare upplever film? Med hjÀlp av tvÄ visuellt identiska filmer vars enda skillnad Àr filmmusiken undersöker jag hur olika typ av musik kan ge en annorlunda upplevelse av samma film. Ett antal personer fÄr ta del av filmerna och svara pÄ frÄgor i enkÀtundersökning, vars resultat sammanstÀlls och analyseras. Med hjÀlp av det slutgiltiga resultatet kan jag avgöra om frÄgestÀllningen Àr besvarad och vad det fÄr för betydelse för forskningen inom Àmnet, och inte minst hur man kan bygga vidare pÄ undersökningen för att fÄ en djupare förstÄelse för filmmusik och hur den pÄverkar ÄskÄdarens upplevelse av film..

KaraktÀrspipeline för film- och reklamfilmsproduktion

Rapporten syftar att redovisa det arbete som Àr involverat i skapandet av digitala karaktÀrer lÀmpade för film och reklamfilmsproduktion. DÄ Milford Film & Animation i synnerhet producerar reklamfilm kommer fokus i denna uppsats att ligga pÄ denna typ av produktion. Denna rapport kommer huvudsakligen att fokusera pÄ arbetsprocessen som helhet och förklara dess roll i sammanhanget, det vill sÀga skapandet av en animerad reklamfilm. PoÀngen Àr att belysa den roll den ansvariga för karaktÀrsutvecklingen har, med inriktning pÄ modellering och texturering. Under min tid pÄ Milford Film & Animation har jag handgripligen arbetat med alla de steg involverande modellering och texturering som beskrivs i uppsatsen och jag har pÄ sÄ sett beskaffat mig den erfarenhet inom Àmnet som jag anvÀnt mig av för att komma fram till de slutsatser som beskrivs i denna rapport..

Han var ett jÀvla svin som hatade kvinnor : En komparativ analys av kvinnosynen i MÀn som hatar kvinnor och The girl with the Dragon tattoo

In this essay I?ve chosen to do a comparative analysis of the two films MĂ€n som hatar kvinnor (Niels Arden Oplev, 2009) and The girl with a Dragon tattoo (David Fincher, 2011) based on feministic theories. I have done this with the intent of comparing the two versions way of viewing the woman. The analysis is based on my own questions, observations and interpretations, and has a hermeneutic approach.My conclusion is that ?The girl with at Dragon tattoo? is closer to Stieg Larsson?s original story that both films are based upon, though the Swedish film MĂ€n som hatar kvinnor has got more of a feministic purpose.

Omvandling av spelfilm till animerad film

Den hĂ€r rapporten kommer att behandla metoden och problematiken kring omvandling av spelfilm till animerad film. Digitala effekter har anvĂ€nts inom filmproduktion för att manisfestera fenomen som inte kunnat tillfogats i verkligheten, ett exempel Ă€r sjĂ€lvklart flygande drakar. Digital Anarchy har nyligen slĂ€ppt effektprogrammet ToonIt, ett tillĂ€ggsprogram till Adobe Premiere Pro, som har egenskapen att med enkla termer uttryckt omvandla spelfilm till animerad film. Genom surrealistiska effekter har möjligheten erhĂ„llits att framstĂ€lla intryck av svunna tider i orientaliska miljöer utan inköp av skrĂ€ddarsydd klĂ€dsel eller inspelning i fjĂ€rran trakter. Även möjligeten finns att producera tvĂ„dimensionell animerad film utan att gĂ„ igenom proceduren att framstĂ€lla tjugofyra handritade eller datorritade bilder motsvarande en sekunds film..

Eventbubblan i syd : En studie av Film i SkÄnes eventverksamhet

Den hÀr uppsatsen Àr en undersökning av eventkulturen i det regionala resurscentrumet Film i SkÄne.Uppsatsens teoretiska utgÄngspunkter Àr befintlig forskning om den svenska filmproduktionens regionalisering, vilken Àr en förutsÀttning för Film i SkÄnes hela verksamhet, samt forskning om filmfestivalernas funktion för enskilda filmer och dess ursprungsland/region. Syftet med uppsatsen Àr att ta reda pÄ hur eventkulturen frÀmjar Film i SkÄnes verksamhet och vad eller vilka som gynnas av verksamhetens eventkultur.Tre stycken former av event som Film i SkÄne arrangerar/samarrangerar förklaras och diskuteras i en analys med syftet att ta reda pÄ hur eventkulturen fungerar och verkar. De utvalda eventen Àr CineSkÄne, M:Dox och Filmbar. Med hjÀlp av de teoretiska utgÄngspunkterna utreds eventens funktion i Film i SkÄnes verksamhet.I slutdiskussionen argumenteras det för att eventkulturen i Film i SkÄnes verksamhet blir ett verktyg för att stÀrka sin egen position i filmsverige och sÀkra den egna tillvÀxten. Det argumenteras ocksÄ för att eventkulturen gynnar filmklimatet i regionen genom ett brett arrangörsnÀtverk som nÄr ut i stora delar av regionen samt att de möjligheter till möten och utveckling för filmarbetare som eventkulturen ocksÄ bidrar med Àr till stor fördel för dem..

Investerare eller mecenat? : En studie om riskkapitalanva?ndning inom den svenska filmbranschen

Title: Investor or Maecenas? ? A study on the usage of venture capital within the Swedish film industry.Author: Tobias MagnussonSupervisors: Ahmad Ahmadi, Clas GunnarssonPurpose: The purpose with this thesis is to complement the research on procurement of capital within the Swedish film industry.Methodology: The primarily research method that have been used to gather material is qualitative interviews, that has been performed with four individuals that are active in the Swedish film industry.Theory: In order to create an adequate theoretical base, theories regarding investments and cultural entrepreneurship are presented.Empirics: In this chapter the results of the interviews are presented, sorted in several subcategories. The material is thereafter analyzed and discussed in the following chapter, with the theoretical base in mind.Conclusion: The usage of venture capital within the Swedish film industry is relatively low today. Non-monetary values are the primary reason to invest in the Swedish film industry today. A significant risk diversification, together with knowledge dispersion needs to be made in order to make the Swedish film industry more attractive to investors.

DokumentÀrfilmproduktion ur ett ljudtekniskt experimentellt perspektiv

This paper is a study of documentary film production with focus on the filmmakers choice and usage of sound equipment. Using professional articles and literature have first of all helped us determine a standard for the conventional use of sound equipment in documentary film. Afterwards, by analyzing our own interviews we?ve received answers on how filmmakers relate to the conventional usage and why they select equipment as they do. Thereafter, we describe a technical method which helps a filmmaker to be able to record sound for documentary film on his/her own, using simple measures without reducing quality.

Film som en text - nÄgra lÀrares och lÀrarstudenters syn pÄ film i svenskundervisningen

Syftet med examensarbetet Àr att undersöka nÄgra lÀrare och lÀrarstudenters erfarenheter av samt instÀllning till anvÀndningen av film i svenskundervisningen i grundskolans senare Är och pÄ gymnasiet. Arbetet utgÄr frÄn det vidgade textbegreppet i svenskÀmnets kursplaner och forskning och litteratur kring dess omsÀttning i praktiken. Kvalitativa intervjuer har gjorts med fyra lÀrare och tre lÀrarstudenter. Resultatet visar pÄ en variation i sÀttet att anvÀnda film i svenskundervisningen. Slutsatser som dras Àr att film fyller tvÄ olika huvudfunktioner i lÀrarnas undervisning, dels som medel för att t.ex.

Film i skolan ? plikt eller passion? En studie av lÀrares och elevers förhÄllningssÀtt till film i skolan

Denna uppsats Àr en kvalitativ studie av lÀrares och elevers förhÄllningssÀtt till anvÀndningen av film i skolsammanhang. Texten Àr gjord av blivande lÀrare för (blivande) lÀrare. DÀrför utgÄr studien frÄn en pedagogisk syn som baserar sig pÄ konstruktivism och ett sociokulturellt perspektiv. Tolv respondenter pÄ tvÄ gymnasieskolor intervjuades ? sex lÀrare och sex elever.

<- FöregÄende sida 4 NÀsta sida ->