
Sökresultat:
7948 Uppsatser om Kvinnor pć film - Sida 5 av 530
Det stÀndigt nÀrvarande svenskÀmnet : Om högstadieelevers attityder till det sprÄk de anvÀnder i andra Àmnen Àn svenska
Film is a tool frequently used by teachers, but it is often limited to showing students how historical time periods looked like, or as a way for students to search for historical inaccuracies. The aim of this essay is to study whether it is possible to use two films based on the legend of Robin Hood as a way to teach students how to contextualize gender history. Through the use of film analysis and gender analysis of two different versions of Robin Hood, The adventures of Robin Hood and Robin Hood: Prince of thieves were analyzed. The study has shown that it is indeed possible to use film as a source material for the study of gender history, and that film can tell us a lot about the contemporary view of gender, masculinity and femininity. The didactical analysis concluded that there was no theoretical objection of using film as a source material; however, there are some things that a teacher should be aware of. Although film may be a good way to create a varied study environment and benefit students with reading- and writing disabilities, there is a risk that time-constraints and lack of knowledge of film and its methodology on, behalf of both teachers and students, may make it hard to implement.
Filmens plats i lÀroboken
I lÀroplanen och kursplanen för svenska finns underlag för att film ska finnas med i svenskundervisningen. Det Àr ocksÄ viktigt med tanke pÄ det mediasamhÀlle vi lever i idag. Att anvÀnda film i undervisningen Àr ocksÄ ett sÀtt att nÀrma sig elevernas kultur och det som ligger dem nÀra. Undersökningar som gjorts visar att undervisning om och med film bedrivs pÄ ett annat sÀtt Àn nÀr det gÀller skönlitteratur. Skönlitteratur tas upp pÄ ett mer seriöst sÀtt och undervisningen Àr mer genomarbetad.
Vid filmkonstens trösklar : Intermedialitet i Svenska Bios filmer 1910-11
The thesis examines ?intermediality? in Svenska Bios (Swedish Biograph) first fiction films. VÀrmlÀnningarne (1910), FÀnrik StÄls SÀgner (1910), Bröllopet pÄ UlfÄsa (1910), Regina von Emmeritz och Konung Gustaf II Adolf (1910), Amuletten (1910), Emigranten (1910) and JÀrnbÀraren (1911) are analysed in relation to theatre, literature, music and ?reality?. A detailed discussion of intermediality is combined with specific theories relating to pictorialism and literary presentation in film.
FrÄn idé till IPRED ? Svenska Filminstitutets argument kring fildelning, upphovsrÀtt och Internet
The aim of this thesis is to examine how the Swedish Film Institute?s arguments regarding file sharing, copyright and the Internet relates to the changes made in the Swedish copyright law during 2003 and 2007, using the current debate about surveillance versus liberty on the Internet as a backdrop. The theory used is based on Lawrence Lessig?s ideas about how a network such as the Internet can be controlled, and what regulating forces a government can use to constrain a certain behavior such as illegal file sharing. By examining referral statements made by the Swedish Film Institute to five different communications from the Swedish government regarding copyright and film politics an idea analysis is being used as a method to answer the following sub-questions: 1.) How has the Swedish copyright law evolved during the latest years? 2.) What arguments are being used by the Swedish Film Institute in issues regarding file sharing, copyright and the Internet? 3.) Are the arguments being used by the Swedish Film Institute regarding these issues changing during the examined period? The findings of the study show that the Swedish Film Institute has been eager to support a more powerful expansion of the copyright laws, often suggesting more powerful solutions than the Swedish government itself.
SvensklÀrares arbete med jÀmstÀlldhet i praktiken
I min uppsats undersöker jag hur svensklÀrare pÄ gymnasiet menar att de arbetar med jÀmstÀlldhet och förebyggande arbete mot mÀns vÄld mot kvinnor i praktiken. Jag har utfört kvalitativa intervjuer. Med hjÀlp av begrepp gÀllande skolans dubbla uppdrag, flerstÀmmighet och Àmneskonceptioner har jag analyserat mitt material. Min undersökning visar att elever frÀmst möterfrÄgor som rör normer kring kön och mÀns vÄld mot kvinnor via olika texttyper, sÄ som skönlitteratur och film i svenskÀmnet. Jag undersöker hur lÀrarnas undervisningspraktik stÄr i relation till vilken Àmnessyn de har pÄ svenskÀmnet och vilka kunskaper de anser sig ha om jÀmstÀlldhet och mÀns vÄld mot kvinnor.
Film som verktyg i förskolan : En studie kring hur förskollÀrare inramar och diskuterar barns handlingar genom filmanvÀndning
Syftet med denna studie Àr att granska hur barns handlingar i förskolans sociala miljö inramas, filmas och diskuteras av förskollÀrare genom filmdokumentation samt pÄ vilket sÀtt barnen Àr delaktiga i anvÀndningen av film. FrÄgestÀllningarna i studien Àr: Hur inramas och diskuteras barns handlingar av förskollÀrare i anvÀndning av film som dokumentation? PÄ vilket sÀtt Àr barnen delaktiga i att anvÀnda film? Studien Àr baserad pÄ nÄgra förskollÀrares upplevelser av fenomenet i frÄga och Àr en kvalitativ studie dÀr personliga intervjuer har genomförts. I tidigare forskning redovisas hur barn pÄverkas av film i förskolans sociala miljö samt förskollÀrares kunskap om film och dess konsekvenser. Genom socialsemiotik framgÄr hur förskollÀrare ser pÄ film och bilder pÄ olika sÀtt beroende pÄ hur vi ser pÄ vÄr omvÀrld.
Hur mÄr svensk filmmusik? : En kvalitativ studie av svenska filmkomposito?rers fo?rutsa?ttningar i det nutida produktionsklimatet
This thesis examines Swedish composers' modes of work and production within the Swedish film industry. It starts off with a historical overview treating live music in early silent film, the conversion to sound and the Swedish production climate until present time. The analysis consists of contemporary empirical studies; interviews with people writing music for film, TV and commercials. The musician's perspective is in focus but directors and other film workers are heard as well. The situation for female composers in a male-dominated industry is also discussed.
Film och historia LĂ€rares bruk av film i den svenska grundskolans historieundervisning. Film and history The Use of Film in History Teaching in Swedish Compulsory School Ingrid Bornia
Sammanfattning
I denna uppsats har jag har valt att fokusera pÄ hur film anvÀnds i den svenska grundskolans obligatoriska historieundervisning i Ärskurserna 7-9. Tanken Àr att belysa hur film anvÀnds som redskap och komplement i undervisningen och pÄ vilket sÀtt filmen följs upp. Undersökningen har visat att anvÀndandet av film kan fungera som komplement i undervisningen, dÄ detta i mÄngt och mycket kan ge en djupare förstÄelse och inblick i mÀnniskors livsvillkor och samhÀllets förÀndringar genom historien. Men det Àr sjÀlva uppföljningen och bearbetningen av filmen som Àr avgörande om historiefilmer ska fungera i undervisningssyfte. Undersökningen utfördes som en halvtstrukturerad kvalitativ intervju.
OffentliganstÀllda kvinnor, tid och stress : fem röster om tidsupplevelsens koppling till stress
Jeanine Basingers bok The World War II Combat Film presenterar en annars vÀldigt oupmÀrksammad genre, den amerikanska Andra VÀrldskrigs-stridsfilmen. UtifrÄn den mall som Basinger beskriver i boken har jag hÀr diskuterat och analyserat hur Saving Private Ryan hÄller sig till mallen som skapats av tidigare stridsfilmer. Mallen bestÄr i korthet av en mÀngd element som anvÀnds genomgÄende i genren; sÄsom gruppen, hjÀlten, mÄlet och fienden. Dessa element förekommer frÄn den första andra vÀrldskrigs-stridsfilmen Bataan frÄn 1943 och har konsoliderats och utvecklats sedan dess. Slutsatsen blir att Àven om SPR blivit kÀnd som en nydanande och orginell film sÄ Àr hÄller den sig nÀstan slaviskt till mallen, det enda som möjligt kan skilja den lite frÄn andra filmer i genren Àr det ursprungliga mÄlet, det Àr inte vanligt att ha ett sÄpass politiskt inkorrekt mÄl som att rÀdda en enda man..
Film i undervisningen - fest eller pest? : Ett elevperspektiv
Namn: Film i undervisning ? pest eller fest? Ett elevperspektiv.Författare: Katsaras, M och Larsson, T (2007)Examensarbete pÄ lÀrarprogrammet pedagogik B, 10pSyftet med arbetet Àr att undersöka och beskriva hur tvÄ grupper med gymnasielever uppfattar att film anvÀnds och har anvÀnts i undervisning under sin skoltid. För att fÄ svaren pÄ frÄgorna skapades tvÄ stycken fokusgrupper dÀr varje grupp bestod av fyra till fem elever i Ärskurs tvÄ och tre pÄ gymnasiet. Fokusgrupper kan liknas vid ett gruppsamtal. En grupp kom frÄn ett medieprogram och den andra frÄn ett samhÀllsvetenskapligt program.
"I chose not to choose life, I chose something else" : Film och droger:Â en tematisk fallstudie av spelfilmer med ett historiskt och psykoanalytiskt perspektiv
Ever since the birth of the film medium, stories about drugs and addiction have been produced. There is a fascination with the lifestyle, the effects of drugs and the ways in which it can be portrayed on the screen. The thesis starts off by giving an historical context, ranging from the late 19th Century and up until today, describing how the society and the public have treated the subject and how the narrative mirrors these attitudes. The purpose of the thesis is to take a closer look at this recurrent theme. Eleven fictional films produced between the 1980?s and 2000?s have been chosen and psychoanalytical film theory is used to analyze the ways in which the addict is represented; how filmic disgust and the abject makes the characters tread over physical and social boundaries and how the effect of the drug have the character tread over mental boundaries through dreams and hallucinations..
Ăr film bĂ€st pĂ„ bio?: CVM undersökning gĂ€llande individers betalningsvilja för streamad bioaktuell film
Möjligheten att ladda ner film frÄn Internet Àr i dag bÄde smidigt och enkelt för de som förstÄr sig pÄ tekniken. Internet fungerar som en distributionskanal för illegala kopior av upphovsrÀttsskyddat material och internationella branschorganisationer tillsammans med en otydlig lagstiftning kÀmpar för att fÄ bukt med problemet. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka betalningsviljan för en streamad bioaktuell film ser ut, samt vilka orsaker som gör att individer vÀljer att ladda ner en film olagligt. Undersökningen genomfördes som en kvantitativ enkÀtstudie och innan enkÀterna delades ut gjordes en mindre kvalitativ förstudie i Àmnet. Anledningen till att individer laddar ner film behöver inte endast bero pÄ priset för dess alternativ, som i vÄr uppsats Àr att gÄ och se en bioaktuell film pÄ bio.
Brutna Konventioner : Experimentell Film som Egen Genre
The focus of Broken Conventions is experimental cinema, that big body of film existing outside the limiting boundaries of the mainstream cinema industries. The goal is to provide a broad view of this abstract and hard-to-define area of film studies, by searching for an answer to the question; what is experimental cinema and can it be viewed as a genre of its own? In doing so, I will explore the theoretical discourse surrounding the topic, as well as provide case studies of several experimental films. I will also suggest a genre theory, as a way of determining whether or not experimental cinema can be seen as a genre, but more importantly to use it as a way of further examining the individual films and to deepen the understanding of this type of film. The topic at hand is however extremely subjective and there is no generally accepted definition, or term for that matter, concerning what experimental cinema really is.
Film i skolan - Elevers tolkning och analys av historisk film
Uppsatsen Àr en empirisk studie med en kvalitativ undersökning. Uppsatsen fokuserar pÄ elevers audiovisuella förmÄga. Dagens skola krÀver andra redskap av dig som pedagog Àn vad gÄrdagens skola gjorde. En förÀndring som innebÀr mÄnga nya inlÀrningsmetoder som bÄde kan vara positiva och negativa dÄ kunskap om dessa kan vara bristfÀllig. Film Àr idag ett ledande medialt verktyg som kan anvÀndas till att öka elevers historiska kunskaper och intressen.
En studie om hur Montessoripedagoger motverkar stress hos barn i Montessoriförskolan
The purpose of this essay is to study the film culture in South Africa in a national cinema-context, focusing on the relationship between anti-apartheid film from 1974-1994 and the film in South Africa today. By pitching the South Africa-specific works of Lucia Saks and Jacqueline Maingard against the over-arching debate on national cinema as formulated by, amongst others, Stephen Crofts and Andrew Higson, this study aims to find whether or not a specific South African national cinema have existed, and exists today, or not. The study finds that an underground culture of documentaries and short films made by and for the black population has been in place since the apartheid, and the distribution method on video and television is still being used to reach the black population today. By re-examining the concepts of both the national, and of national cinema to also include film on video and television, the study shows that South Africa has indeed a film culture that can be called a national cinema..