Sök:

En Gladiator i klassrummet

Historielärares didaktiska syn på film som ett pedagogiskt verktyg i historieundervisningen


Varje år producerar Hollywood flertalet filmer med utgångspunkt i historien och dessa formar den allmänna uppfattningen om historiska händelser och personer. Även i klassrummen har filmen hittat in och blivit en naturlig del av undervisningen för många historielärare. Det är dock, som tidigare forskning har visat, oklart huruvida dessa filmvisande lärare har en pedagogisk tanke bakom att trycka på Play. Denna uppsats syftar till att ge en bild av historielärares didaktiska syn på att visa film i undervisningen utifrån frågorna vad, hur och varför de gör det. Kvalitativa djupintervjuer efter en intervjuguide har genomförts med fem gymnasielärare. Skillnader mellan lärarnas svar i alla tre didaktiska frågor har kunnat urskiljas. Tre huvudsyften med filmvisning har utkristalliserat sig: film visualiserar och skapar på så sätt en kontext och identifikation, film är en bra ingång till ett historieintresse samt att film bidrar till en fördjupad media literacy.

Författare

Christopher Nisson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..