Sökresultat:
1085 Uppsatser om Kulturell friställning - Sida 29 av 73
LitterÀr kanon i ett mÄngkulturellt samhÀlle : - en studie ur ett svenskÀmnesdidaktiskt perspektiv
Gymnasieskolans litteraturundervisning bygger till stor del pÄ en kanontradition, i vilken förmedlandet av ett kulturarv Àr centralt. I en kulturell mÄngfald finns anledning att problematisera kanon utifrÄn de demokratiska vÀrden skolan har i uppdrag att förmedla. Syftet med föreliggande uppsats Àr att problematisera svenskÀmnets litteraturundervisning i en mÄngkulturell samhÀllsutveckling, samt undersöka svensklÀrares uppfattningar av det egna litteraturvalet. En empirisk studie har genomförts för att se vilka vÀrderingar gymnasieskolans litteraturval grundar sig i. Resultatet analyseras utifrÄn de utbildningsfilosofiska riktningarna; progressivism, perennialism och rekonstruktivism ur vilka lÀrares uppfattningar av litteraturval kategoriseras.
Förberedelse för internationella studier, praktik och jobb i gymnasieskolan : En studie av hur elever ser pÄ förekomsten av information om möjligheter till internationella utbyten
Syftet med denna studie har varit att undersöka hur vÀl informerade och förberedda svenska gymnasieelever blir nÀr det gÀller internationella studier, jobb eller praktik. Resultatet visar att 85 procent av de elever som svarat pÄ enkÀten inte anser att de fÄr tillrÀcklig information nÀr det gÀller utlandsstudier, jobb eller praktik. Detta kan sÀttas i perspektiv till att 79 procent av eleverna sjÀlva Àr intresserade av internationell erfarenhet. AlltsÄ finns det ett behov av information som inte Àr tillfredsstÀllt..
Ungdomsromaner i skolans vÀrdegrundsarbete: didaktiska potentialer i tre nyutgivna ungdomsromaner. Ett intersektionellt perspektiv
I uppsatsen analyseras tre svenska ungdomsromaner frÄn 2006 medan ytterligare sju romaner anvÀnds parentetiskt som jÀmförelsematerial. Romanerna har valts ut genom sammanstÀllning av enkÀter. Det övergripande syftet Àr att studera vilken potential romaner som lÀses i grundskolans senare Är samt i gymnasiet har för vÀrdegrundsarbete med inriktning pÄ jÀmstÀlldhet. Fokus ligger pÄ hur identitet och genus konstrueras hos förÀldra- och eventuellt reproduceras hos huvudkaraktÀrerna. UtgÄngspunkt för analysen Àr ett intersektionellt perspektiv som innefattar social bakgrund, etnicitet och sexualitet.
Gymnasieelevers uppfattningar om dans i skolan
Syftet har varit att undersöka och beskriva gymnasieelevers uppfattningar om dans i skolan samt om dessa prÀglas av sociala relationer och kulturella bakgrunder. Genom enkÀter med 108 elever och intervjuer med fem elever vid en gymnasieskola har vi samlat information. Undersökningarna Àr utförda hos elever med skilda och ofta knappa erfarenheter av dans i skolan. Resultaten har visat pÄ samband mellan deras uppfattningar och tidigare erfarenheter av dans. MÄnga upplevde dans som positivt men saknade en personlig relation till dans i skolan.
Fr?n rapportering till transformering: H?llbarhetskonsulters perspektiv p? CSRD:s potential till h?llbar verksamhetsomst?llning
Humanity faces a major challenge with the climate and environmental crisis, largely driven by
reckless recourse use and greenhouse gas emissions by corporations. The EU?s Corporate
Sustainability Reporting Directive (CSRD) aims to standardise corporate sustainability
reporting, making practices more transparent and comparable. This directive seeks to enhance
sustainability practices and guide market forces towards sustainability, supporting the EU?s
goal of net-zero emissions by 2050.
Bloggens betydelse för unga kvinnors sjÀlvkÀnsla
Med denna C-uppsats vill vi belysa bloggens betydelse för den unga blogglÀsaren i Halmstad och Laholmskommun.  Genom tre teman som Àr konsumtion, livsstil och intrycksstyrning vill vi fÄ en ökad förstÄelse för bloggens betydelse för den unga kvinnans sjÀlvkÀnsla med fokus pÄ blogglÀsaren och bloggerskan.   Metodtriangulering var grunden för vÄr metodologiska utgÄngspunkt. Vi har tittat pÄ skriftliga kÀllor, tidigare forskning och tre bloggare som vi sedan intervjuat. Samt en enkÀtundersökning som utfördes bland elever pÄ olika gymnasieskolor i Halmstad och Laholm, vi lÀmnade ut totalt 105 enkÀter. För att ge undersökningen en bÀttre bild av hur lÀsaren upplever bloggen intervjuade vi Àven tre blogglÀsare. Vi har kommit fram till att bloggen har stor betydelse för den unga kvinnans sjÀlvkÀnsla och vi belyser detta ur en bredare kulturell synvinkel. .
Originell, exceptionell, kontroversiell : Bildningsdiskursen i media
Vad Àr bildning och vem Àr egentligen bildad var frÄgorna som inspirerade till denna studie. Bildningsdiskursen har en lÄng tradition bakom sig vilket inneburit en mÄngtydighet i begreppets betydelse. Debatterna har gÄtt upp och ner och Àn idag finns konflikter som sÀtter prÀgel pÄ kultur, utbildning och samhÀllsdebatten. FrÄgor som uppdagats Àr vad bildning innebÀr och till vilken samhÀllsnytta den har i en modern tid. Den digitaliserade nÀrvaron med dess makt i meningsproduktion ligger till grund för att undersöka hur bildningsdiskursen ser ut i media.
Skoltyskan som tekniskt arbetssprÄk
Mitt arbete syftar till att finna exempel pÄ hur tyskan anvÀnds som arbetssprÄk inom svenskt
tekniskt yrkesutövande begrÀnsat till det maskintekniska omrÄdet inom och utom Sverige.
HÀrigenom söker jag för min sprÄkundervisning sÀtt att konkretisera behovet av flersprÄkighet
inför det kommande förvÀrvslivet för att motivera elever att vÀlja att studera fler sprÄk. För att fÄ
svar pÄ frÄgestÀllningarna jag stÀllt har kvalitativa intervjuer med svenska tekniska företag och
deras medarbetare gjorts. UtifrÄn undersökningen har jag försökt finna vilka sprÄkliga fÀrdigheter
som behövts och nÀr tyskan Àr fördelaktigare Àn engelskan som arbetssprÄk. Ur studien framkom
att skoltyskan inte rÀckte som arbetssprÄk. Vidare fann jag exempel pÄ att anvÀndningen av tyska
i yrkessammanhang omedvetet frÀmjar tillÀmpning av kulturell och social kompetens vid
mÀnskligt mellanhavande..
Med ramar och kramar : En studie om hur skolpersonal upplever arbetet mot mobbning inom skolan
Idag ses skolan som en ho?griskmiljo? na?r man talar om mobbning. Trots att stora satsningar genomfo?rs ba?de kring det fo?rebyggande och a?tga?rdande arbetet visar inte statisktiken pa? na?gon ma?rkbar skillnad vad ga?ller mobbningsfrekvensen. Brottsfo?rebyggarna i Ga?vle (BIG) arbetar aktivt fo?r att hja?lpa kommunens skolor med att minska mobbningsfrekvensen.
Irakiska invandrares identitetsskapande i det svenska samhÀllet
Migranternas sjÀlvidentitet förÀndras och omkonstrueras nÀr de flyttar till ett nytt land. I denna kvalitativa studie ligger fokus pÄ identitetskapande och förÀndringar hos irakiska invandrare i Sverige. Uppsatsen belyser de följande frÄgestÀllningarna utifrÄn socialpsykologiska teorier om sjÀlvidentitet och förÀndringar: Vilken roll spelar sökande av arbete för migranternas identitetsskapande? Vilken roll spelar inlÀrning av ett nytt sprÄk för identitetsförÀndringar och vilken inverkan har sociala nÀtverk med egna landsmÀn pÄ irakiernas identitetsskapande och integrationsupplevelse? Uppsatsen bygger pÄ semistrukturella intervjuer med 6 irakiska flyktingar bosatta i Sverige sedan 5-8 Är tillbaka. Slutsatser dras om att irakierna har skapat en ny identitet som Àr bikulturell, dvs.
En Kulturell Resa : En studie om en grupps upplevelser och förÀndring under ett kulturmöte
Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka vad som hÀnder med en grupp studenter dÄ de Äker ivÀg för att ta del av en frÀmmande kultur. Kulturmötet Àgde rum i Senegal dÀr studenterna lÀrde sig spela djembetrumma och dansa afrikansk dans. Det ingick ocksÄ för dem att besöka olika skolor och Àven försöka hÄlla i lektionsundervisning pÄ dessa. Studien Àr gjord pÄ ett kvalitativt tillvÀgagÄngssÀtt dÀr jag intervjuat studenternas lÀrare som följer med pÄ resan, hÀlften av de sex studenterna och sen har jag Àven pÄ plats gjort egna observationer som innefattar hela gruppen.  Resultatet av studien visar pÄ att studenterna i början av vistelsen försöker hÄlla samman gruppen men efter en tid uppstÄr det en individuell splittring frÄn var och en av studenterna. Det visar sig att viljan till att uppleva den nya kulturen i sÄ hög grad som möjligt stÄr över viljan till att hÄlla samman den resande gruppen.
Det Àr ju en egokÀnsla : Hur pappor talar om kÀnslor utifrÄn ett diskurspsykologiskt perspektiv
Ăven om pappor Ă€r underrepresenterade i forskning om förĂ€ldraskap (Pleck, 2012), Ă€r det ett kunskapsomrĂ„de som vĂ€xer (Plantin, 2001). En kĂ€nslomĂ€ssig aspekt av att vara pappa saknas i forskningen, dĂ€rför har vi undersökt hur pappor talar om kĂ€nslor med frĂ„gestĂ€llningarna: Hur förstĂ„r papporna de respektive kĂ€nslorna nĂ€r de Ă€r tillsammans med sina barn? Vilka explicita eller implicita förestĂ€llningar framtrĂ€der nĂ€r informanterna talar om att visa kĂ€nslor nĂ€r de Ă€r tillsammans med sina barn? Vi har gjort sex intervjuer med pappor med barn i Ă„ldrarna 3-12 Ă„r. UtifrĂ„n diskurspsykologisk metod framtrĂ€dde olika sĂ€tt att förstĂ„ glĂ€dje och kĂ€rlek, ilska och irritation och ledsenhet, i enlighet med vĂ„r utgĂ„ngspunkt att kĂ€nslor produceras för och under specifika tillfĂ€llen (Edwards, 1999). Bland informanterna fanns en implicit, kulturell förestĂ€llning om att visa kĂ€nslor efter barnens behov.
Det korporativa varumÀrkets utveckling -en studie av de anstÀllda som organisationens frÀmsta resurs
Företag under tillvÀxt som befinner sig i inledningsfasen av att utveckla ett korporativt varumÀrke har en del utmaningar framför sig. Vi har funnit att integrationen av nyförvÀrvade enheter mÄste hanteras vÀldigt noggrant och integreras med organisationens övergripande kultur samtidigt som man Àr öppen för en viss kulturell varians. Vi har ocksÄ funnit att utvecklingen av det korporativa varumÀrket Àr förankrat i organisationskulturen eftersom det Àr dÀr grunden för de vÀrderingar som sedan ska förmedlas genom det korporativa varumÀrket bildas. För att detta ska ske krÀvs sÄledes att man lÀgger stor vikt vid kommunikationen inom organisationen. Genom effektiv kommunikation underlÀttar man det korporativa varumÀrkets förankring i organisationskulturen, vilket ocksÄ innebÀr att de anstÀllda involveras till att ?leva med varumÀrket? och blir sÄ kallade ?brand champions?..
Integritet i omvÄrdnaden
Trots att integritet har ett fundamentalt vÀrde i vÄrt samhÀlle finns det ingen klar definition av vad begreppet verkligen innebÀr. Syftet med denna studie var att belysa innebörden av begreppet integritet sÄsom det visar sig i mötet mellan vÄrdpersonal och patient. Studien Àr gjord som en systematisk litteraturstudie och bygger pÄ 10 kvalitativa empiriska studier som behandlar fenomenet integritet. Resultatet visar att integritet Àr ett begrepp som inrymmer flera dimensioner sÄsom autonomi, att bli sedd som individ, att bli tagen pÄ allvar, det privata rummet, fysisk integritet, information, kulturell identitet, social identitet samt förlöjligande. Trots att bÄde patienter och vÄrdgivare till stor del delar uppfattning om hur integritet kan bevaras eller hotas utsÀtts mÄnga patienter för krÀnkande handlingar i omvÄrdnadssituationer..
Rum för sjÀlen
I dagens samhĂ€lle, med ett stĂ€ndigt överflöd pĂ„ intryck, upplevelser och materiella vĂ€rden,vĂ€xer behovet av rum för stillhet, kontemplation och andlighet: rum oberoende av religiösoch kulturell bakgrund, dĂ€r man fri frĂ„n yttre krav kan Ă„terfĂ„ kontakten med sig sjĂ€lv.FrĂ„gestĂ€llningarna har varit: Vad kĂ€nnetecknar ett rum för sjĂ€len? och Vad gör ett rumandligt? Inspirerad av sakrala rumsligheter och japansk rumsuppfattning har jag skapatimaginĂ€ra vilorum för sjĂ€len i min hemtrakt i Ăsterbotten, Finland. Ett glaskapell för sjĂ€lsligodling och ett ansprĂ„kslöst hĂ€rbĂ€rge dĂ€r vilan, badet och mĂ„ltiden gestaltats som sjĂ€lsligaritualer. I en enkel tillvaro utan överflödiga intryck, blir tanken klarare och det vĂ€sentligaframtrĂ€der. Med naturen som enda sĂ€llskap fĂ„r livet nya proportioner.