Sök:

Sökresultat:

1034 Uppsatser om Kritiskt tidsavstćnd - Sida 52 av 69

Med beaktande av vad som framkommit om hennes destruktiva leverne. En kritisk diskursanalys av hur kvinnor framst?lls i LVM-domar

Den h?r uppsatsen fokuserar p? de sociala praktiker och processer som g?r kvinnor som pekas ut som "missbrukare" till de andra och har som ?vergripande syfte att bidra med kunskap om andrefiering. Mer specifikt unders?ks framst?llningar av kvinnor som pekas ut som "missbrukare" i LVM-domar och hur domarna bidrar till andrefiering av "missbrukare". Genom att unders?ka hur kvinnor som anses vara i behov av tv?ngsv?rd enligt LVM beskrivs och hur deras situationer representeras diskursivt blir det m?jligt att kritiskt unders?ka vilka sociala konsekvenser andrefieringen kan f?.

"Ju fler som Àger frÄgan, desto bÀttre kommer resultatet att bli" : Förskolechefers syn pÄ att utbildningen i förskolan ska vila pÄ vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet

SAMMANFATTNING?Ju fler som Àger  frÄgan, desto bÀttre kommer resultatet att bli?Förskolechefers syn pÄ att utbildningen i förskolan ska vila pÄ vetenskaplig grund och beprövad erfarenhetAntal sidor: 28FrÄn och med den 1 juli 2011 lyder förskolan under skollagen. Förskolan ses som första steget i utbildningsvÀsendet och utbildningen ska vila pÄ vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Studien syftar till att undersöka hur förskolechefer beskriver vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och hur de tÀnker att begreppen ska implementeras i verksamheten.VÄra frÄgestÀllningar Àr:Hur uppfattar förskolecheferna   innebörden av begreppen vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess innebörd för den pedagogiska verksamheten?  PÄ vilket sÀtt uppfattar de att dessa begrepp kan implementeras i verksamheten?För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgor genomförde vi intervjuer med fyra förskolechefer.

Kunskap och Kontakter : En kritisk granskning av en handelsfrÀmjande organisations nÀtverksposition

Forskning visar att tillgÄngen till rÀtt resurser, framförallt i form av kunskap och kontakter, Àr en förutsÀttning för en lyckad internationaliseringsprocess i företag. En förmedlande part, en sÄ kallad ?broker? som kopplar ihop kontakter och affÀrsnÀtverk med varandra, kan bidra till denna process. Denna uppsats studerar en handelsfrÀmjande organisation mellan Finland och Sverige som hÀr benÀmns som ?HandelsfrÀmjaren?.

Breaking the habitual : ett gestaltningsförslag för Hagebys nya aktivitetscentrum

UtifrÄn rapporter frÄn bl.a. Riksidrottsförbundet (2007) gÄr det att faststÀlla att aktivitetsytor som planeras för barn och unga idag inte anvÀnds jÀmlikt. Dagens planering tenderar att gynna killar i högre utstrÀckning Àn tjejer. Examensarbetet Breaking the Habitual ? Ett gestaltningsförslag för Hagebys nya aktivitetscentrum stÀller sig kritiskt till detta och strÀvar efter att bryta denna planeringsstruktur.

Samverkan i arbetslag: om möjlighet till reflektion

Syftet med detta examensarbete var att beskriva vilken betydelse samverkan i arbetslaget har för lÀrares reflekterande. Efter en litteraturstudie utformades en enkÀt som delades ut till lÀrare verksamma pÄ högstadieskolor i LuleÄ kommun. Resultatet kan ge en fingervisning om vilken betydelse yrkesverksamma lÀrare menar att samverkan i arbetslaget har för deras reflektion över sitt arbete. Under vÄr utbildning har vi lÀrt oss att utvÀrdera, analysera och kritiskt reflektera över det arbete vi gör, och fundera över vad vi kan göra för att frÀmja elevernas utveckling och lÀrande pÄ bÀsta sÀtt. Ofta har vi upplevt att det Àr lÀttare att fÄ syn pÄ sig sjÀlv och sitt arbete nÀr man fÄr ta del av andras presentationer och texter.

Erosion vid dagvattendammar : litteraturstudie med inventering av 13 dagvattendammar

Vatten har alltid haft en stark dragningskraft pÄ mÀnniskan. De flesta uppfattar vatten som avkopplande och rogivande. I alla tider har dammar, fontÀner och vattendrag utgjort en vÀsentlig del av landskapsarkitekturen. I vÄra dagar utgör dagvattendammarna ett tillskott i vÄr miljö, dÀr syftet i första hand Àr att fördröja dagvatten. Denna funktion kombineras i mÄnga fall av önskan om att skapa rekreativa vÄtmarksomrÄden som kan utgöra ett positivt inslag, sÀrskilt i urban eller halvurban miljö, dÀr tillgÄngen till naturen saknas.

Bildad, utbildad eller inbillad? : En studie av utbildningens betydelse i tolkningen av medietexter

Kommunikatören Àr en yrkesroll som pÄstÄs befinna sig under en förÀndring. Yrket ska gÄ ifrÄn den producerande rollen till vara en alltmer strategisk roll pÄ ledningsnivÄ. Den moderna kommunikatören ska, enligt litteratur kring Àmnet, arbeta med strategisk kommunikation utifrÄn ett reflexivt förhÄllningssÀtt. Detta Àr en studie som behandlar och undersöker kommunikatörsyrket i en organisation. Syftet Àr att analysera hur en modern kommunikatör arbetar med strategisk kommunikation ur ett reflexiv perspektiv, för att se hur vÀl det stÀmmer överens med litteraturen och undersökningars moderna bild av yrket. Det Àr relevant att undersöka den moderna kommunikatören bÄde pÄ grund av att yrket pÄstÄs vara under en förÀndring dÀr det tar allt mer plats i organisationer, och eftersom samhÀllsförÀndringar Àven stÀller nya krav pÄ informations- och kommunikationsansvariga.

Arbetsmotivationens komplexitet ? En studie kring hur belöningar samt arbetsuppgiftens och arbetsplatsens egenskaper pÄverkar motivation

Syfte: Syftet Àr att inom en given grupp individer undersöka hur olika former av belöningar och arbetsplatsrelaterade faktorer upplevs som motiverande pÄ en arbetsplats. Studien kommer att genomföras inom ett tillverkande industriföretag som tillÀmpar ett osedvanligt omfattande belöningssystem, vilket möjliggör att inom en och samma population studera hur ett flertal former av belöningar samt arbetsplatsrelaterade faktorer upplevs som motiverande. Med dessa förutsÀttningar till stöd för vÄrt syfte vill vi dels komplettera tidigare kunskaper kring motivation inom organisationer och hur effektiva belöningssystem bör utformas, men Àven bidra med ny kunskap kring hur upplevelsen av studerade belöningar samt arbetsplatsrelaterade faktorer förhÄller sig till varandra. Metod: Denna studie bygger pÄ en enkÀtundersökning genomförd bland samtliga 158 anstÀllda inom ett företag med ett omfattande belöningssystem i södra Sverige. En intervju med koncernens vice VD och HR-chef har genomförts för att fÄ en förstÄelse kring det aktuella belöningssystemet och eventuellt finna förklaringar eller delförklaringar till enkÀtundersökningens resultat.

Konflikthanteringsstil och upplevd stress hos universitetslÀrare

Stress har funnits förekomma i lÀraryrket. Stress kan samvariera med konflikter i den psykosociala arbetsmiljön. Studiens syfte var dÀrför att undersöka om konflikthanteringsstilar hade nÄgot samband med upplevelsen av stress. Ett annat syfte var att undersöka vilken konflikthanteringsstil som var mest och minst förekommande, samt att belysa universitetslÀrares upplevda stressnivÄ. Ytterligare syfte var att undersöka om stress och konflikthanteringsstilar hade nÄgot samband med kön och Älder.

Ingen tid alls eller mindre Àn fem minuter... : Webbredaktioners kÀllkritik av externa nyhetsbilder

Den hĂ€r uppsatsen syftar till att undersöka hur arbetet med att hantera nyhetsbilder som kommer frĂ„n externa kĂ€llor fungerar pĂ„ svenska tidningars webbredaktioner. Även hur mycket tid och möjlighet det finns för kritiskt granskande av dessa nyhetsbilder.Vi lever i medielögnernas tid. I och med digitaliseringen har det blivit lĂ€ttare att bĂ„de skapa och skicka bilder. Via Internet har redaktioner i hela vĂ€rlden en direkt anslutning till bildbyrĂ„er, fotografer och andra kĂ€llor. Förfalskningar av fotografier har blivit allt svĂ„rare att upptĂ€cka med tiden och det Ă€r allt lĂ€ttare att göra Ă€ndringar i bĂ„de text och bild utan att det lĂ€mnar nĂ„gra mĂ€rkbara spĂ„r efter sig.VĂ„r undersökning grundar sig pĂ„ samtalsintervjuer och en frĂ„geundersökning som riktar sig till ett totalurval av alla dagstidningar som finns pĂ„ TidningsUtgivarnas lista över dagstidningar pĂ„ webben.Hos webbredaktionerna i undersökningen ligger arbetet med att hantera nyhetsbilder somkommer frĂ„n externa kĂ€llor till största delen hos webbredaktörerna.

Hur implementeras Acceptance & commitment therapy kliniskt som behandling för individer med lÄngvarig smÀrta? : En litteraturöversikt

Bakgrund: Acceptance & Comittment Therapy (ACT) anvÀnds i de flesta smÀrtkliniker i Sverige. Trots att ACT har bra evidens, Àr det oklart vilka behandlingsprotokoll som anvÀnds. Syfte: Syftet var att undersöka hur ACT implementeras kliniskt för personer med lÄngvarig smÀrta. Metod: En databassökning genomfördes med sökorden: "acceptance and commitment therapy" AND "chronic pain" OR "persistent pain" i : Portal proquest, CINAHL, PubMED och Scopus. De inkluderade studietyperna var RCT-studier, fallstudier, kvalitativa fallstudier, en studie som var bÄde kvantitativ och kvalitativ och en reviewartikel med inkluderad kvalitativ fallstudie.

FörskollÀrares syn pÄ smÄ barns inflytande och delaktighet i pedagogisk dokumentation - En studie ur ett maktperspektiv

Sammanfattning Titel: FörskollÀrares syn pÄ smÄ barns inflytande och delaktighet i pedagogisk dokumentation - En studie ur ett maktperspektiv Författare: Therese MÄnsson Bengtsson PÄ senare Är har arbetsverktyget pedagogisk dokumentation blivit ett allt populÀrare arbetsverktyg i förskolan. Det problematiseras dock att verktyget blivit sÄ pass utspritt som det har i svenska förskolor, dÄ det av personalen krÀver ett kritiskt reflekterande förhÄllningssÀtt, för att anvÀndas pÄ det etiska sÀtt som det Äsyftar. Synliggörandet av barn och deras lÀrande kan ge en maktutövande effekt inom förskolan som institution. Syftet med studien Àr att framhÀva fyra förskollÀrares syn pÄ och Äsikter om smÄ barns inflytande och delaktighet i pedagogisk dokumentation. Syftet Àr ocksÄ att undersöka hur bÄde förskollÀrarnas syn och arbetsverktyget kan tolkas ur ett maktperspektiv.

Dramapedagogik som metod för estetisk fostran

Undersökningen söker efter dramapedagogiska metoder som kan anvÀndas i en allmÀn estetisk fostran. Först undersöks begreppet estetisk fostran med fokusgrupper som metod. Fokussamtalen tolkas med hjÀlp av Reads (1956) tankar om estetik indelad i tre olika aktiviteter: SjÀlvuttryckets aktivitet, Iakttagandets aktivitet och Uppskattningens aktivitet. Undersökningens framÄtsyftande syfte bygger pÄ flera forskares (Lindgren 2006 m.fl.) uppfattningar om estetikbegreppets glidning frÄn ett mediespecifikt perspektiv, det vill sÀga en estetik som har med konstnÀrlig aktivitet att göra, till ett medieneutralt perspektiv, alltsÄ en estetik som inte har med konstnÀrlig aktivitet att göra. Resultatet tolkas och analyseras alltsÄ utifrÄn ett medieneutralt perspektiv.

Akademiseringen av officersutbildningen : En lÄng och krokig vÀg?

Akademiseringen av officersyrket i Sverige fick sitt genombrott nÀr Försvarshögskolan fick examensrÀtt 2007. Föreliggande uppsats syftar till att undersöka akademiseringsprocessen inom Försvarsmakten och, om görligt, beskriva vilka konsekvenser och möjligheter akademiseringen gav. Ett vidare syfte Àr att beskriva vilka bevekelsegrunder som förelÄg beslutet att akademisera officersutbildningen.FrÄgestÀllningarna Àr följande: Hur kan, utifrÄn valda huvuddokument och handlingar, akademiseringen av officersprofessionen i Sverige beskrivas? Vilka jÀmförelser gjordes med andra nationer och vilka effekter, vilken pÄverkan, fick detta för framtagandet av strukturen för Försvarshögskolans nuvarande militÀra utbildningar? Om vi betraktar officersutbildningen som en akademisk yrkesexamen, hur skulle dÄ en alternativ utbildning med en civil akademisk examen och en kortare militÀr yrkesutbildning kunna vara uppbyggd?Arbetsmetoden Àr att kritiskt undersöka innehÄllet i kÀllmaterialet och som mÀtinstrument anvÀnds statsvetaren Nils Andréns teoretiska modell för sÀkerhetspolitisk analys. Arbetet utgÄr frÄn hypotesen att lÄngsiktiga politiska beslut avseende Försvarsmakten grundas pÄ objektivitet och rationalitet.Undersökningen visar att akademiseringsprocessen löpt i tvÄ parallella spÄr med sinsemellan skilda motiv och tidsrymder.

Datorn i matematikundervisningen! : LĂ€rares uppfattningar

Syftet med studien har varit att undersöka och kritiskt granska berörda pedagogers uppfattningar av sin undervisning av invandrarbarn med hörselnedsÀttning. Syftet preciseras med utgÄngspunkt i följande tre frÄgestÀllningar: Vilket arbetssÀtt föresprÄkar pedagoger nÀr det gÀller undervisning i grupper med invandrarbarn som har hörselnedsÀttning?Vilka möjligheter och hinder föreligger i undervisningsmiljön enligt pedagogernas förestÀllningar?Hur pÄverkar pedagogers förhÄllningssÀtt och bemötande de hörselnedsatta invandrarbarnens möjligheter att tillÀgna sig undervisningen? Studien grundar sig pÄ djupintervjuer med pedagoger som undervisar invandrarbarn med hörselnedsÀttning i förskola och skola. För att kunna undersöka pedagogernas uppfattningar har en fenomenologisk ansats anvÀnts. Barn utvecklas i samspel med omgivningen och interagerar med sÄvÀl individer som material och dÀrför kan mÀnniskosynen och kunskapssynen betecknas som socialkonstruktionistisk.

<- FöregÄende sida 52 NÀsta sida ->