Sök:

Etiskt svåra situationer inom intensivvård

från intensivvårdssjuksköterskors perspektiv


Att arbeta som intensivvårdssjuksköterska innebär att vårda och ge omvårdnad till kritiskt sjuka personer i en högteknologisk miljö. Etiska svårigheter av olika slag och komplexitet hör till vardagen. Syftet med denna studie var att beskriva intensivvårdssjuksköterskors erfarenheter av etiskt svåra situationer inom professionen. Datainsamling gjordes via fokusgruppintervjuer och analyserades med en kvalitativ tematisk innehållsanalys. Analysen resulterade i ett tema och fyra kategorier. Temat som framkom var: att vilja mer än vad som är möjligt. De kategorier som bildade temat var: att organisatoriska hinder försvårar möjligheten att göra gott, att inte räcka till för närstående, att vården ibland medför onödigt lidande, att brista i den professionella relationen. Intensivvårdsjuksköterskor beskrev att det ibland uppstod känslor av tvivel inför insatt behandling när de vårdade svårt sjuka personer, och med minskade resurser upplevdes det svårt att kunna fokusera på de arbetsuppgifter som kändes viktiga. Intensivvårdssjuksköterskorna kände frustration över att det fanns brister i sjukvårdsystemet som påverkade möjligheten att ge sjuka personer optimal vård. När svårt sjuka personer vårdas på intensivvårdsavdelning finns ofta närstående närvarande. Intensivvårdsjuksköterskor beskrev vikten av närstående, men deras närvaro var inte alltid lätt att hantera. De var mån om att ha ett professionellt förhållningssätt till alla men i vissa situationer kunde det vara svårt. Slutsatsen var att sjuksköterskor i sin profession vill göra det som är gott för den sjuke personen och dess närstående, vilket försvåras av en rad olika faktorer. Etiska riktlinjer och råd bör utformas som en hjälp i det arbete som intensivvårdssjuksköterskor dagligen utför för att därmed förbättra vård och omvårdnad av enskilda patienter.

Författare

Therese Marklund Theres Södereld

Lärosäte och institution

Luleå/Hälsovetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..