Sök:

Sökresultat:

1034 Uppsatser om Kritiskt tidsavstćnd - Sida 51 av 69

Tillsammans bemÀstrar vi förÀndringarna : En studie kring anstÀlldas upplevelser av den svenska apoteksmarknadens omreglering

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur de anstÀllda har upplevt apoteksmarknadens omreglering samt hur förÀndringarna har kommit att pÄverka dem. Uppsatsen behandlar omregleringen genom att kritiskt granska de frÀmst framtrÀdande konsekvenserna för arbetstagarna, hur dessa har hanterats samt vilka motivationsfaktorer som legat till grund under förÀndringen. Den bakomliggande anledningen till varför jag valt att studera hur de anstÀllda upplevt omregleringen av apoteksmarknaden, beror pÄ att forskningen kring hur personalen pÄverkas av avreglering, omregleringar och liberaliseringar av olika marknader Ànnu inte Àr utforskad i Sverige. Det empiriska material studien grundar sig pÄ Àr insamlat frÄn tvÄ apoteksverksamheter i VÀrmland dÀr de intervjuade respondenterna arbetat och fortfarande arbetar inom apoteksverksamheter som blivit uppköpta av nya Àgare. Urvalet av respondenter skedde genom telefonkontakt och förfrÄgan om personal som kunde tÀnka sig att stÀlla upp pÄ intervju.

Alla varor som gÄr att göra ekologiska ska vara ekologiska - En studie av hur elever i Äk 4 resonerar i konstruerade situationer kring hÄllbar utveckling

Denna studie berör begreppet hÄllbar utveckling i en utbildningskontext och syftar till att kartlÀgga hur tolv elever i Ärskurs fyra resonerar kring hÄllbar utvekling och framtid, samt vad de baserar sina resonemang pÄ. Undersökningen utgÄr frÄn ett sociokulturellt, pragmatiskt angreppssÀtt och dÄ frÀmst John Deweys transaktionella perspektiv pÄ meningsskapande. Det empiriska materialet har samlats in med hjÀlp av tvÄ olika kvalitativa metoder, dels observationer av elevgrupper som resonerar kring tillgivna dilemman och dels genom kvalitativa intervjuer. UtifrÄn denna metodologi analyseras resultatet med inspiration av en praktisk epistemologianalys som innebÀr sökandet efter ?gaps? i dialoger, med andra ord de tillfÀllen dÄ meningsskapande sker i möten.

MatvÀgran hos barn : En medicinsk översikt och kritisk analys samt fallstudier

Ätproblem hos barn Ă€r relativt vanliga och existerar bĂ„de hos i övrigt friska barn och hos barn med andra sjukdomar och diagnoser. I vissa fall Ă€r Ă€tproblemen sĂ„ allvarliga att de leder till malnutrition. Ofta delas Ă€tproblem in i kategorier beroende pĂ„ om man tycker sig se en medicinsk orsak eller inte, man skiljer dĂ€rmed pĂ„ organiska och icke-organiska problem. Detta arbete fokuserar frĂ€mst pĂ„ det som i litteraturen brukar kallas matvĂ€gran. Syftet var att belysa omrĂ„det i stort genom att presentera och diskutera aktuell litteratur och forskning om matvĂ€gran samt att kritiskt granska olika förklarings-modeller och begrepp.

HUR SJUKSKÖTERSKAN MOTIVERAR TILL FÖRÄNDRADE LEVNADSVANOR HOS PATIENTER MED RISK FÖR HJÄRT- OCH KÄRLSJUKDOMAR :        -en kvalitativ intervjustudie

Syftet; var att undersöka hÀlsopedagogers upplevda hinder och möjligheter i sitt arbete med fysisk aktivitet pÄ recept, FaR. Metod: en kvalitativ ansats, med fyra halvstrukturerade intervjusamtal utfördes i omkring 60 minuter utifrÄn en intervjuguide. Urval: ett intensitetsurval genomfördes och bestÄr av informanter verksamma inom FaR en lÀngre tid. Dataanalys: intervjumaterialet bearbetades med tematisk analys, dÀr kodningsförfarande sÄ smÄningom ledde fram till identifierande av teman, dÀrefter framstÀlldes berÀttelser. Resultat: resultatet visade att hÀlsopedagoger fungerar som en hjÀlp till sjÀlvhjÀlp till personer som har fÄtt FaR.

Förhoppningar och hotbilder : En diskursanalys av Dagens Nyheters framstÀllning av den genförÀndrade maten Är 2000-2004

Sedan andra vÀrldskriget har en rad tekniker utvecklats som drastiskt förÀndrat sÄvÀl mÀnniskors omvÀrld och livsvillkor som det offentliga samtalet. Gentekniken utgör ett belysande exempel, inte minst genom tillÀmpningen inom livsmedelsproduktionen. Utvecklingen av den genförÀndrade maten har dock inte gÄtt obemÀrkt förbi utan har kommit att bli ett kontroversiellt Àmne, kanske ett av de mest framskjutande i den offentliga diskussionen pÄ senare tid. I mitten av det offentliga samtalet kring ett Àmne som pÄ samma gÄng som det Àr tekniskt komplicerat och forskningsberoende berör oss alla i vÄr vardag befinner sig medierna. DÄ deras roll Àr sÄ central Àr det av intresse att analysera och kritiskt granska just medias framstÀllning av frÄgan och se denna som ett utsnitt av en större diskurs pÄ omrÄdet.

Samling i förskolan ? ett komplext uppdrag : - FörskollÀrares förestÀllningar kring samlingens form och innehÄll.

Syftet med studien Àr att kritiskt granska förskolans samling utifrÄn barns möjlighet till inflytande och delaktighet. Försök till att synliggöra vilka eventuella maktpositioner och normer som kan kopplas till samlingen kommer att göras. Studien utgÄr frÄn följande frÄgestÀllningar: Hur beskriver förskollÀrarna samlingens syfte utifrÄn barns inflytande och delaktighet? Vilka normer och maktpositioner framkommer i lÀrarnas tal om syftet med samlingen? PÄ vilka olika sÀtt kan samlingen organiseras enligt förskollÀrarna för ett ökat meningserbjudande för alla barn? Metod för insamlingen av empirin i studien Àr fokusgrupper dÀr analysen av empirin tar sin utgÄngspunkt i de relationella och punktuella perspektiven samt med stöd av en analysmodell byggt pÄ olika barnsyner. Resultatet visar att förskollÀrarnas förestÀllningar innefattar att samlingen i förskolan har tre övergripande syften.

PĂ„gĂ„ende arbeten pĂ„ löpande rĂ€kning - alternativmetodens förhĂ„llande till god redovisningssed och ÅRL

Syfte: VĂ„rt syfte Ă€r att analysera och diskutera vad som Ă€r god redovisningssed vid redovisning av pĂ„gĂ„ende arbeten pĂ„ löpande rĂ€kning och hur innebörden i god redovisningssed pĂ„ detta omrĂ„de har pĂ„verkats av sambandet mellan redovisning och beskattning. Tonvikten ligger pĂ„ det vi kallar alternativmetodens förhĂ„llande till god redovisningssed. Ett delsyfte Ă€r att kritiskt granska och analysera de argument som framförts i de senaste Ă„rens debatt i SvSkT om alternativmetodens förenlighet med ÅRL. Metod: Vi har i arbetet utgĂ„tt frĂ„n en dokumentstudie dĂ€r bland annat en debatt i SvSkT frĂ„n de senaste Ă„ren om beskattning och redovisning av pĂ„gĂ„ende arbeten pĂ„ löpande rĂ€kning har varit till stor hjĂ€lp. DĂ„ vĂ„r frĂ„gestĂ€llning ligger i grĂ€nslandet mellan företagsekonomi och juridik sĂ„ har vi i vĂ„rt arbete tagit intryck bĂ„de av juridisk metod och av samhĂ€llsvetenskapens forskningsmetoder.

MÀh! hallÄ- man fÄr göra som vill faktiskt : Konstruktion av könsroller i bildskapande situationer

VÄrt syfte Àr att se hur lÀrare förhÄller sig till flickor och pojkar i deras bildskapande och hurkönsroller konstrueras i förskolan. Genus och jÀmstÀlldhetsfrÄgor bör ofta reflekteras iförskolan och vara en grund för den pedagogiska verksamheten. Genom en kvalitativ studievill vi ta reda pÄ eventuella skillnader som fortfarande kan vara ett hinder för pojkar ochflickor i deras personliga utveckling. Genom diskursanalytisk metod koncentrerar vi oss pÄsprÄkets innehÄll och dess betydelse. Eftersom vi Àr bekanta med och har befunnit oss i denmiljö som vi har studerat blir det en fÀltanalytisk studie dÀr kÀrnan handlar om deltagandeobservationer.

Effekter av mental trÀning vid strokerehabilitering: En systematisk litteraturstudie

Introduktion: Stroke Àr en folksjukdom som Ärligen drabbar cirka 30.000 svenskar. Det primÀra symtomet Àr muskulÀr svaghet som kan innebÀra paralys/pares och 70-90% av de drabbade fÄr nedsatt motorisk funktion. Mental trÀning innebÀr att för sitt inre visualisera en rörelse utan ett motoriskt genomförande. Metoden har visat sig ge neuroplastiska förÀndringar samt ökad EEG- aktivitet i hjÀrnan. Studier har visat att visualisering, observation och exekution av rörelser aktiverar samma motoriska omrÄden i hjÀrnan.

Att vara förÀldrar till en person med epilepsi

Lindquist, P & Samanci, S. Att vara förÀldrar till en person med epilepsi - en systematisk litteraturstudie om förÀldrars upplevelser av sjukdomen epilepsi. Examensarbete i omvÄrdnad, 15 högskolepoÀng. Malmö högskola: HÀlsa och samhÀlle, UtbildningsomrÄde omvÄrdnad, 2011. Epilepsi kan leda till olika typer av anfall. De Àr skrÀmmande för patienten men Àven för anhöriga dÄ patienten kan tillfoga skada samt att det finns en ovisshet om patientens överlevnad och graden av konsekvenser frÄn attacken.

Pysselhoran

I min yrkesverksamhet som Levande verkstadpedagog behöver jag ofta förklara vad det Àr jag arbetar med eftersom min yrkesgrupp inte Àr sÄ kÀnd. DÄ jag behöver samarbeta och samverka med olika yrkesgrupper Àr jag beroende av deras medverkan för att det jag vill uppnÄ med verksamheten inte skall motverkas. Tidigare har jag anvÀnt mig av förklaringar som formulerades vid starten av Levande verkstad 1968, men funnit att mycket av det jag sade inte stÀmde med min erfarenhet. Den upplevda oförmÄgan att uttrycka mig kring mitt arbete har lett mig till magisterkursen i praktisk kunskap. I uppsatsen har jag tagit hjÀlp av Aristoteles begreppsvÀrld för att undersöka vad som ligger bakom det jag gör d.v.s.

Effektivitet i AnlÀggningsprojekt - En studie om effektivitetsmÀtning med fokus pÄ inre effektivitet i anlÀggningsprojekt hos LKAB

Projektverksamhet Àr en varierande organisationsform som anvÀnds inom privat, statlig sÄ vÀl som social verksamhet. Effektivitet Àr ett begrepp som syftar till nÄgot prestationshöjande och som ett förhÄllande mellan insatserna i en verksamhet och dess slutliga resultat. Inom bygg och anlÀggningsindustrin har det varit svÄrt att identifiera vad effektivitet inom projektverksamhet Àr samt hur man kan utvÀrdera ett anlÀggningsprojekt. Denna studie syftar till att undersöka vad effektivitet i anlÀggningsprojekt innebÀr samt att hitta ett mÄtt för den processuella inre effektiviteten i projekt inom Gruv och anlÀggningsindustrin. Studien genomfördes som en kvalitativ fallstudie pÄ ett av Sveriges största exportföretag och en vÀrldsledande exportör av förÀdlade jÀrnmalmsprodukter, LKAB.

Det dolda problemet : - ett omedvetet förvÀntningsgap

Vad revision innebÀr Àr idag inte lagstadgat. Det definieras av FAR som ?att kritiskt granska, bedöma och ge utlÄtande om redovisning och förvaltning? (FARs revisions-bok, 2000). Det finns dÀremot rekommendationer som styr revisorns arbete. Dessa rekommendationers innebörd Àr dock nÄgot allmÀnheten inte har nÄgon större kÀnnedom om.

Etiskt svÄra situationer inom intensivvÄrd: frÄn intensivvÄrdssjuksköterskors perspektiv

Att arbeta som intensivvÄrdssjuksköterska innebÀr att vÄrda och ge omvÄrdnad till kritiskt sjuka personer i en högteknologisk miljö. Etiska svÄrigheter av olika slag och komplexitet hör till vardagen. Syftet med denna studie var att beskriva intensivvÄrdssjuksköterskors erfarenheter av etiskt svÄra situationer inom professionen. Datainsamling gjordes via fokusgruppintervjuer och analyserades med en kvalitativ tematisk innehÄllsanalys. Analysen resulterade i ett tema och fyra kategorier.

Kontroll eller kaos? Att flyttas frÄn intensivvÄrd till vÄrdavdelning

IntensivvÄrd Àr en vÄrdnivÄ som innebÀr tillgÄng till avancerad behandling och noggrann övervakning av svÄrt sjuka patienter. Att vÄrdas pÄ en intensivvÄrdsavdelning (IVA) kan upplevas som en traumatisk livshÀndelse, dÄ hot för att förlora livet föreligger. Tidigare forskning visar att den nÀra relation som skapats till personalen Àr betydelsefull för patientens kÀnsla av sÀkerhet och trygghet. NÀr behovet av intensivvÄrd inte lÀngre bedöms föreligga förflyttas patienten till annan lÀgre vÄrdnivÄ, dvs. till vÄrdavdelning.

<- FöregÄende sida 51 NÀsta sida ->