Sök:

Sökresultat:

1034 Uppsatser om Kritiskt tidsavstćnd - Sida 24 av 69

Andrafiering och diskriminering i rasistisk "nyhetsmedia" pÄ Internet : En kritisk diskursanalys

Rasistisk "nyhetsmedia" pÄ Internet har vÀxt i samband med den alltmer framtrÀdande rasistiska politiken i Europa och de diskurser som skribenterna pÄ webbplatserna producerar berör oundvikligen mÄnga mÀnniskors vardag. Dessa webbplatser utpekas i Sverige ofta av massmedia som "de dÀr rasisterna" i en bekvÀm distansering, och mindre arbete görs för att förstÄ webbplatsernas faktiska roll i reproduceringen av strukturell och institutionell diskriminering i samhÀllet. Denna studie undersökte under en 3 mÄnaders period den rasistiska webbplatsn Avpixlats uppladdade "nyheter" samt kommentarer som medlemmar skrev pÄ dessa. Empirin analyserades utifrÄn teori om andrafiering och intersektionella perspektiv inom en kritiskt diskursanalytisk ram. Studiens resultat visade pÄ hur rasistisk "nyhetsmedia" pÄ Internet reproducerar andrafiering och diskriminerande förestÀllningar i linje med diskursiva strategier som tidigare forskning pÄvisat hos annan media.

Kompetensutveckling via e-learning

Den snabba kunskapsutvecklingen inom hÀlso- och sjukvÄrden krÀver att sjuksköterskans kompetens stÀndigt utvecklas för att tillgodose patientsÀkerheten. Sjuksköterskans kompetensutveckling sker alltmer via e-learning, elektroniskt lÀrande, som Àr ett relativt nytt inlÀrningssÀtt. E-learning innebÀr att lÀrandet sker med hjÀlp av datorer via nÀtverk. Syftet med studien var att genom en sammanstÀllning av aktuell vetenskaplig litteratur undersöka vilken instÀllning till och vilka upplevelser sjuksköterskan har av e-learning i samband med kompetensutveckling. Sökningar i fyra databaser, Cinahl, ERIC, PubMed och The Cochrane Library, resulterade i tio vetenskapliga artiklar som kritiskt granskades och analyserades.

GROUPTHINK

Syfte med denna uppsats Àr att kritiskt granska och analysera Irving Janis begrepp groupthink samt bedöma om det Àr en hÄllbar teori.De frÄgestÀllningar jag valt att behandla Àr:? Vilken kritik har och kan riktas mot Irving L Janis groupthink teori?? PÄ vilket sÀtt har groupthink teorin utvecklats sedan uppkomsten?För att besvara frÄgorna och uppfylla mitt syfte sÄ genomförde jag en litteraturstudie dÀr jag utgick frÄn en kvalitativ ansats.Resultatet visade att sedan Janis myntade begreppet 1972 har kritiken frÀmst riktats mot det bristfÀlliga stöd teorin fÄtt, dess negativa utformning samt Janis snÀva inriktning pÄ nÀr groupthink leder till fiaskon. UtifrÄn denna kritik och min egna analytiska förmÄga kommer jag fram till groupthink teorin inte Àr att ses som en hÄllbar teori. Det sÀtt groupthink teorin utvecklats pÄ Àr att den gett upphov till flera andra förklaringsmodeller nÀr det gÀller beslutsfattande i grupp samt att den verkat som en katalysator för detta omrÄde inom smÄgruppsforskningen..

"Does size matter?" - En kvalitativ undersökning om pÄverkande faktorer gÀllande styrmedel i smÄföretag

Fo?r att uppra?ttha?lla en ekonomisk ha?llbarhet inom ett fo?retag kra?vs ett ansvarsfullt fo?retagande inom organisationer, vilket skapar behov av ett systematiskt arbetssa?tt med ekonomiska styrmedel. Olika styrmedel kan vara relevanta fo?r olika syften, varfo?r valet och anva?ndandet av dem a?r kritiskt att studera. Studien underso?ker da?rfo?r genom en komparativ fallstudie vilka faktorer som pa?verkar valet och anva?ndandet av styrmedel i sma?fo?retag i Sverige.

VÀrdering och utvÀrdering av sprÄkutveckling i förskolan: Granskning av TRAS som utvÀrderingsunderlag

Syftet med denna studie var att granska observationsmaterialet TRAS, Tidig Registrering Av SprÄkutveckling samt att försöka bringa klarhet i hur TRAS-materialet kan anvÀndas som ett utvÀrderingsmaterial av förskolans verksamhet. Inför studien granskades tidigare forskning samt nationella och lokala styrdokument. DÀrefter genomfördes kvalitativa intervjuer med sex pedagoger verksamma i en stad i norra Sverige som fÄtt i uppdrag att anvÀnda sig av TRAS i verksamheten. UtgÄngspunkten i tolkningen och analysen av intervjuerna har haft en hermeneutisk ansats. Resultatet frÄn denna studie antyder att materialet kan anvÀndas för att följa barnens sprÄkutveckling men att TRAS-materialet ska anvÀndas med försiktighet.

En kartlÀggning av Nordeas kunders kassavanor pÄ Svensk kassaservice utförd i orterna TrollhÀttan, Uddevalla och VÀnersborg

Informationsteknik (IT) Àr en marknad som förÀndras snabbt. Att investera i IT kan dÀrför vara kritiskt. Att ha en strategi för hur satsningar pÄ IT ska göras kan minska risken för felinvesteringar pÄ IT men strategin kan Àven ge andra fördelar. Att ha en IT-strategi innebÀr dock inte automatiskt att den ger fördelar. IT-strategin bör Àven anvÀndas.

En komprimerad affÀrsplan i syfte att identifiera potentiella kundgrupper och rekommendera strategier för entreprenörföretaget West Gothia Innovation

Informationsteknik (IT) Àr en marknad som förÀndras snabbt. Att investera i IT kan dÀrför vara kritiskt. Att ha en strategi för hur satsningar pÄ IT ska göras kan minska risken för felinvesteringar pÄ IT men strategin kan Àven ge andra fördelar. Att ha en IT-strategi innebÀr dock inte automatiskt att den ger fördelar. IT-strategin bör Àven anvÀndas.

"Fröken, det Àr sÄ svÄrt att koncentrera sig...?: En studie om hur pedagoger tÀnker och agerar kring koncentrationssvÄrigheter i klassrummet

Syftet med studien var att, ur ett kritiskt perspektiv beskriva och problematisera, utifrÄn pedagogers perspektiv, det som gynnar respektive försvÄrar koncentrationsförmÄgan i klassrummet. Vi ville ta reda pÄ hur pedagoger tÀnker och agerar kring denna problematik och vad det Àr som hindrar att tankarna kring detta begrepp inte har förÀndrats. Vi har, genom litteraturstudier fördjupat oss i olika teorier som berör koncentration, bÄde som förmÄga, samt som svÄrighet. Litteraturstudierna berörde Àven bakomliggande faktorer till koncentrationsförmÄga/svÄrigheter och pedagogiska perspektiv. Studien har genomförts genom det ovan nÀmnda, samt intervjuer och observationer av verksamma pedagoger i de tidigare Ären.

Skildringen av "de andra" : En lÀroboksanalys av geografiböcker

Uppsatsens syfte Àr att klarlÀgga hur fyra geografiska lÀroböcker mellan 1925 och 2000 skildrar befolkningen i de afrikanska lÀnderna. LÀroböcker Àr det viktigaste hjÀlpmedlet för lÀraren och eleven nÀr det gÀller innehÄllsval i klassrummet. Att kritiskt granska lÀroböcker Àr dÀrför av stor betydelse.Edward W. Said och Frantz Fanons postkoloniala teorier Àr centrala i analysen av lÀroböckerna. Med hjÀlp av dessa teorier synliggörs dolda maktkonstruktioner som delar in vÀstvÀrlden mot övriga.I analysen anvÀndes en kvalitativ metod för att pÄ bÀsta sÀtt undersöka materialet och komma med egna tolkningar.

EffektmÀtning av Event Marketing

VÄrt syfte med uppsatsen Àr att ge lÀsaren en förstÄelse för vilka syften och mÄl som utgör grunden för mÀtningar av Event Marketing. Vidare avser vi att inventera de mÀtprocesser som kan tillÀmpas pÄ Event Marketing samt kritiskt granska dessa i termer av den problematik som omger mÀtningen. VÄrt arbete bygger pÄ intervjuer med större företag inom eventbranschen, en kund samt tre undersökningsföretag. Det baseras ocksÄ pÄ en litteraturstudie som omfattar de Àmnen vi berör i uppsatsen. FrÀmst behandlar vi Event Marketing och dess plats i promotionmixen, varumÀrke samt uppföljning och mÀtvariabler.

Testeffekten i skolan : Mindre fokus men bÀttre hÄgkomst

Instudering med sjÀlvtestning leder till bÀttre retention, jÀmfört med Äterupprepad lÀsning (testeffekten). Studiens syfte var att (i) replikera testeffekten i en ekologiskt valid miljö (ii) jÀmföra tyst outtryckt sjÀlvtestning mot uttryckt vid instudering med en veckas retentionsintervall (iii) undersöka om fokus och engagemang pÄverkar retentionen av det inlÀrda materialet. Sjuttiotre elever fick studera en text och sedan göra ett sluttest efter 1-2 minuter och igen efter en vecka. En grupp fick enbart Äterupprepat lÀsa materialet i fem faser, en annan lÀste och fick dÀrefter testa sig skriftligt medan en tredje lÀste och testade sig tyst för sitt inre. En signifikant skillnad erhölls mellan testning vid instudering mot Äterupprepad lÀsning vid de bÄda sluttesten.

Förmedlade budskap om genus och sexualitet : En kritisk granskning av lÀroböcker i idrott och hÀlsa pÄ gymnasiet

Flickor och pojkar socialiseras in i skilda ko?nsroller och till en heterosexuell miljo?. Skolan a?r en plats som ska vila pa? demokratiska och inkluderande va?rderingar. Dock uppvisar forskningsresultat att skolan a?r en arena som tenderar att reproducera ora?ttvisor i samha?llet.

Organisationskultur : Ett kritiskt granskande genom modernism, symbolism och postmodernism

Organizational culture is subject of a great debate nowadays and there is especially three schools which affairs its nature of reality; modernism, symbolism and postmodernism. This thesis is built upon a case study about the organization Idé & KunskapsCentrum, which experience various cultural issues. Observations made during visits in the organization environment forms the ground on which discussions about different perspectives are made regarding organizational culture.The thesis describes and investigates the subject of organizational culture and its relationship to human behavior in organizations. Furthermore, I discuss and analyze organizational culture from the three different perspectives, in order to present a critical view on the subject for the reader.The thesis is based upon a case study about the organization Idé & KunskapsCentrum. A qualitative research method has been conducted with data collected especially from an ethnographic study, but also via semi-structured interviews.

Lysekil-SotenÀs annonstidning : en studie som handlar om lÀsares och annonsörers uppfattningar och attityder gentemot Lysekil-SotenÀs annonstidning

Informationsteknik (IT) Àr en marknad som förÀndras snabbt. Att investera i IT kan dÀrför vara kritiskt. Att ha en strategi för hur satsningar pÄ IT ska göras kan minska risken för felinvesteringar pÄ IT men strategin kan Àven ge andra fördelar. Att ha en IT-strategi innebÀr dock inte automatiskt att den ger fördelar. IT-strategin bör Àven anvÀndas.

Konceptet EVA som grund för belöning - "Making managers into owners"?

Syftet med denna uppsats Àr att kritiskt granska och analysera EVA som lÀmpligt prestationsmÄtt till grund för belöning samt bedöma EVA:s utsikter i svenska företag. Avsikten Àr att sammanföra skriven teori om EVA med utgÄngspunkt frÄn upphovsmÀnnens ansats. Uppsatsen Àr till stor del en litteraturstudie som utgÄr frÄn teorin kring EVA och dÀrför har skriven litteratur, dels frÄn upphovsmakarna och dels frÄn andra författare inom Àmnet, granskats. För att tÀcka in ett svenskt perspektiv har semistrukturerade intervjuer företagits med personer insatta i Àmnet. För att skapa förstÄelse för EVA behandlas först agentteorin och dÀrefter teorin om EVA och belöningar.

<- FöregÄende sida 24 NÀsta sida ->