Sök:

Förmedlade budskap om genus och sexualitet

En kritisk granskning av läroböcker i idrott och hälsa på gymnasiet


Flickor och pojkar socialiseras in i skilda ko?nsroller och till en heterosexuell miljo?. Skolan a?r en plats som ska vila pa? demokratiska och inkluderande va?rderingar. Dock uppvisar forskningsresultat att skolan a?r en arena som tenderar att reproducera ora?ttvisor i samha?llet. Skola?mnet idrott och ha?lsa kommer ofta i kontakt med fra?gor som ro?r genus och sexualitet. Fo?religgande studie syftar till att kritiskt granska la?robo?cker i a?mnet idrott och ha?lsa utifra?n genus och sexualitet. Med diskursanalys som metodologisk ansats har fem diskurser identifierats; kategoriseringsdiskursen, ko?nsrollsdiskursen, mannen som vinnarediskurs, kvinnan som problemdiskurs samt heteronormativitetsdiskursen. Upprepade mo?nster i la?robo?ckerna har identifierats sa?nda ut traditionella och stereotypa budskap kring genus och sexualitet. Konsekvenser av na?mnda diskurser a?r att elever riskerar att anamma de budskap och normer som la?robo?ckerna fo?rmedlar. Da?rmed finns en risk att exkludera elever som ej passar in skolans konstruktion av det normenliga, vilket kan ses som ett misslyckande utifra?n skolans uppdrag och va?rdegrund. 

Författare

Emelie Åkesson

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskap och medicin

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..