Sökresultat:
1320 Uppsatser om Konsumenter och livsmedelsbranschen - Sida 53 av 88
Idealets berättelse : hur etiska certifieringsorgan skapar sina identiteter genom narrativ
Konsumenter har tämligen lite insyn i omständigheterna kring produktionen av de varor de dagligen konsumerar. I en värld av global handel är det till synes oundvikligt att människor och miljö blir lidande när privata, vinstdrivna företag bara har intresse för just vinst, och statliga myndigheter inte mäktar med, inte har intresse av, eller helt enkel inte anses legitima, att lägga sig i de förhållanden under vilka världshandeln sker. Mot bakgrund av detta har mängder av så kallade NGO:s (non-governmental organizations) bildats för att certifiera varor som lever upp till de specifika organisationernas krav. Dessa organisationer tävlar sedan om konsumenters och finansiärers gunst. Denna uppsats undersöker frågan; Hur framställer märkningsorganisationerna Fairtrade, Rainforest Alliance, KRAV och UTZ Certified den egna organisationens verksamhet och målsättning? Dessa fyra organisationer har av olika skäl valts ut som exempel i denna uppsats.
Vad är det som krävs?
Problem - Det är ingen nyhet att människor idag överkonsumerar och att jordens resursersakta börjar tyna bort. Klädindustrin är ständigt i debatt om mänskliga rättigheter angåendeproduktionen. Barnarbete, långa arbetstider och farliga arbetsplatser är exempel på vad somdiskuteras. Fler och fler företag har dock börjat ta sitt ansvar i fråga om etik och miljö och detses idag som en självklarhet bland konsumenter. Problemet är dock att konsumenterna intevärdesätter de här initiativen utan de lägger större vikt kring pris och trend.
Närproducerat - ett begrepp i den redan komplexa grytan : En kvalitativ studie om åtta kommuners uppfattning gällande definition av begreppet närproducerat
Bakgrund: Idag finns ett ökat allmänt intresse för närproducerat, både hos konsumenter och hos kommuner. Någon rikstäckande definition på begreppet finns däremot inte. Istället förknippas närproducerat ofta med andra närliggande begrepp såsom lokalproducerat, regionalt och småskalig odling. Att få in närproducerat i offentliga upphandlingar är dessutom svårt då det enligt lag inte är tillåtet att specifikt efterfråga begreppet vid upphandling.Syfte: Att undersöka vad personer involverade i kommuners livsmedelsupphandlingar har för definition av begreppet närproducerat och hur detta begrepp kan få betydelse då kommuner genomför upphandlingar.Metod: Kvalitativ studie med hjälp av semistrukturerade telefonintervjuer med åtta kommuner från olika delar av Sverige. Intervjuerna transkriberades och analyserades baserat på delar av grounded theory.Huvudresultat: Av studiens åtta kommuner är det idag en som uttryckligen har tagit fram en definition för närproducerat som de arbetar utifrån.
Fast Fashion-konsumentens attityd till hållbart mode
Ekologiskt, närodlat, kravmärkt och återvinningsbart ? kärt barn har många namn och aldrig förr har vi konsumenter varit så medvetna om just den miljömässiga och hälsomässiga aspekten som vi är idag. Man kan verkligen kalla det en ny trend. Sida vid sida om miljötrenden verkar vårt nya sätt att se på mode och hur vi konsumerar det. Den nya eran av ?nyheter varje vecka? och ?prisvärt mode? har även det blivit en ny trend som bidragit till att våra stora fast fashion-företag fullkomligt sprutar ut nya prisvärda tolkningar av det senaste modet och trenderna.
Rapsolja- användning, kemisk sammansättning och odlingsfaktorer
Genom litteraturstudien undersöktes rapsoljans kemiska sammansättning och faktorer som påverkar sammansättningen av rapsfröet och rapsoljan under odling. Raps (Brassica napus) tillhör Brassicaceae och är en diploid korsning mellan kålrot (B. oleracea) och rybs (B. rapa). Vid vegetativ fas bildas blad och pålroten etableras.
Ansvarsförsäkringar mot dolda fel
Syfte: Mitt syfte är att undersöka de ansvarsförsäkringar som finns på marknaden och se om dessa ger ett bra skydd och vad de kostar samt hur mäklarfirmor marknadsför dessa och vilka de samarbetar med. Jag vill också veta vilken lagstiftning samt praxis som gäller vid fastighetsaffärer avseende dolda fel, vilken mäklarens respektive besiktningsmannens roll är.Metod: Till att börja med beskriver jag den lagstiftning och praxis som finns, jag tar litteratur till hjälp samt artiklar och information som finns inom området.Sedan undersöker jag de ansvarsförsäkringar som finns, vem som är försäkringsgivare och hur avtalsvillkoren ser ut. Genom insamling av dessa villkor kan jag göra en komparativ studie där jag i en tabell jämför priser på premier, självrisk och högsta ersättningsbelopp.Slutligen analyserar jag de problem och fördelar som kan finnas när konsumenter använder ansvarsförsäkringar.Resultat & slutsats: Det är inte alltid priset är avgörande utan villkor, undantag och vad som ingår väger tyngre vid en jämförelse. En förutsättning är att det går att få reda på vad som erbjuds på marknaden. Det är i nuläget inte helt lätt och det är tidskrävande.
Hemlöshetssamordnarens (o)betydelse för det lokala hemlöshetsarbetet.
Vattenavvisning och smutsavvisning är två egenskaper hos textila produkter som idag eftertraktas av konsumenter. En ämnesgrupp som är direkt relaterad till ovan nämnda egenskaper är fluorkarboner. Ibland förs fluorkarboner på en redan färdigtillverkad textilvara genom impregnering, laminering eller beläggning. Polymeren PTFE, polytetrafluoreten, används inom textil beläggning och som huvudkomponent i membran för att skydda textiler från vatten och smuts. Syftet med detta arbete var att undersöka om någon effekt av vatten- och smutsavvisning kan uppvisas vid integration av PTFE-fiber i polyester- eller viskosgarn.
Produktkatalogens utformning - En studie av dess betyldelse för industriell kommunikation
Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur produktkatalogens utformning kan påverka det industriella köpbeteendet. Vidare syftar vi till att ta reda på vilken roll produktkatalogen kan spela i det industriella relationsbyggandet. Vi avser således att ge ett bidrag till kunskapsmängden rörande industriell kommunikation. Den teoretiska referensramen har skapats utifrån teorier och tidigare forskning inom industriell kommunikation, industriellt köpbeteende, konsumentbeteende och industriell säljprocess. Utifrån denna referensram har metoden för insamlandet av data fastställts.
Kundanpassningar på den svenska marknaden : En koppling mellan kundanpassningar och lojalitet
Titel: Kundanpassningar på den svenska marknaden ? En koppling mellan kundanpassningar och lojalitet.Slutseminarium: 2011-05-31Ämne: Företagsekonomi (61-90 hp), marknadsföring, kandidatuppsats 15 hp.Författare: Johanna Borg och Nina RappHandledare: Urban LjungquistNyckelord: Relationer, relationsmarknadsföring, 1-till-1 marknadsföring, masskundanpassning,kundlojalitet, mikromarknadsföringProblemformulering: Hur påverkar kundanpassningar svenska konsumenters lojalitet gentemot företag?Syfte: Syftet med denna uppsats är att utveckla förståelsen om sambandet mellan kundanpassning och lojalitet.Teoretisk referensram: Den teoretiska referensramen baseras på tidigare forskning inom ämnet kundanpassning, så som relationer, lojalitet, interaktioner med kunden och teknikens påverkan.Metod: En kvalitativ ansats har anammats, där en extensiv enkät skickats ut till svenska konsumenter i olika åldrar, kön och inkomststatus.Empiri: I det empiriska underlaget presenters de svar respondenterna angivit.Analys: Utifrån det empiriska underlaget har en djupare analys genomförts för att belysa skillnaderna i respondenternas svar jämfört med vad teorin presenterar.Slutsats och diskussion: Studien har påvisat att det inte finns konkreta några bevis för att kundanpassningar leder till lojalitet, istället har det gått att framläsa att kundanpassningar hjälper till att bygga relationer, vilket i sig är grunden till lojalitet..
Underhållande upplevelser på köpcentra och dess effekter på besöksfrekvens, försäljning, kundkaraktär och image
Sammanfattning Denna uppsats behandlar hur underhållande upplevelser som erbjuds på ett köpcentrum påverkar besöksfrekvensen, försäljning och imagen hos ett köpcentrum och dessutom betydelsen av olika kundkaraktärer. Studien är aktuell och relevant eftersom begreppet upplevelse just nu är ett modeord som är omdebatterat speciellt angående köpcentra och då som ett sätt att differentiera sig. Dessutom är den litteratur som finns inte av förklarande karaktär. Genom sex hypoteser har besöksfrekvens, försäljning, image och kundkaraktär i samband med underhållande upplevelser empiriskt undersökts genom en fallstudie. Studie objektet var Center Syd och en enkätundersökning genomfördes vid två tillfällen där centrumets besökare fick besvara en enkät.
Issues Management i praktiken : Två skivbolags bemötande av fildelning
Fildelning och dess koppling till piratkopiering är ett ämne som ligger högaktuellt i vårt samhälle vad det gäller kultur, lagstiftning, teknikutveckling och musikdistribution.I dagsläget talas det frekvent om unga som jublar och använder fildelningsprogram för att ladda ner mängder av "gratis" musik från Internet, samtidigt som skivbolagen förlorar stora summor pengar. Vår undersökning syftar till att belysa två skivbolags bemötande av denna komplicerade utveckling utifrån ett kommunikationsvetenskapligt perspektiv.Det något obestämda begreppet Issues Management har satts i fokus för undersökningen. Issues Management kan i korthet beskrivas som en funktion inom Public Relations som innefattar en identifikation, planering och bemötande av en angeläget i syfte att möjliggöra en organisations anpassning till samhällsförändringar, istället för att sträva emot dem. Samtidigt ger uppsatsen argument för att angelägenheten som dykt upp kan vara så problematisk att den i sin tur kan påverka den tillämpade PR-modellen. För de undersökta skivbolagen skulle detta innebära en förändring från ett asymmetriskt arbete i riktning mot ett mer symmetriskt arbete.I skivbolagens strategiska arbete verkar det för nuvarande inte finnas mycket förståelse för att klyftan mellan konsumenter och skivbolag, vad det gäller fildelning, kan mötas genom att utröna gemensamma intressen i ett vinna-vinna-läge..
Unga musikkonsumenter : En studie av vad som påverkar unga konsumenters val av populärmusik
Den uppsats som i följande beskrivs har syftat till att ur ett konsumentperspektiv undersöka och förstå vad som gör att unga konsumenter väljer att lyssna på den populärmusik de lyssnar på. Detta för att förstå hur marknadsförare ska marknadsföra artister i den förändrade musikindustrin. För att uppnå detta syfte har tre stycken fokusgrupper genomförts med ungdomar i åldrarna 16-18 år från Stockholm. De frågor vi formulerat till fokusgrupperna baserades på hur unga konsumerar musik, hur de skaffar information om musik, vilken roll spelar andra ungdomars musikval, vad som skulle få dem att betala för musik, hur de definierar sin personlighet, samt hur de visar grupptillhörighet. Svaren tolkades utifrån teorier inom konsumentbeteende och marknadskommunikation.
Generation Y : De nya konsumenterna
De kallas generation K för kartlagd, generation O för ordning, generation Why för varför, generation C för content (innehåll). De kallas homo zappiens för hur de zappar sig igenom livet.Generation Y är dagens unga vuxna som är uppvuxna i ett högteknologiskt samhälle. Deras sätt att konsumera och leva skiljer sig från tidigare generationer. Den allmänna bilden av generation Y är en lat, slösaktig generation, som är bortskämda av sina föräldrar och ställer höga krav som konsumenter. Detta examensarbete behandlar begreppet generation Y och fokuserar på att kartlägga vem de är och deras förhållande till konsumtion och märken.
Restaurangers profilering : Restaurangers användning av lokalt producerade råvaror och/eller lokala producenter
Det finns idag i Sverige många lantbruk och bönder som producerar livsmedel och grödor i olika stora skalor. Intresset för lokalt producerade råvaror är något som ökat i samhället och är ofta förekommande i media. Människor i restaurangbranschen har under många år använt sig av lokalt producerade råvaror, men i och med det ökade intresset från konsumenter så har möjligheterna till användandet ökat.Syftet med denna uppsats är att se hur restauranger använder sig av lokalt producerade råvaror som en del i sin marknadsföring. Vi vill också ta reda på vilket sätt kundens val av restaurang påverkas av restaurangers användande av lokalt producerade råvaror.Vi har använt oss av kvalitativ metod i form av intervjuer samt en kvantitativ enkät med kvalitativa metodinslag. Vi har genomfört tre intervjuer med verksamma inom restaurangbranschen samt distribuerat en enkät via ett socialt media riktad till restaurangkunder vilken var tänkt som ett komplement att ställa mot resultaten av intervjuerna.Resultatet av de undersökningar vi genomfört visar att definitionen av vad som anses vara lokalt producerat skiljer sig väldigt mycket från olika individer.
En ny marknadsrätt?: sett ur ett konsumenträttsligt perspektiv
Den svenska marknadsföringslagen reglerar marknadsföring och reklam i Sverige. Marknadsföring och reklam är det fråga om när ett budskap har ett kommersiellt syfte och ett kommersiellt innehåll. Tanken med marknadsföringslagen är framför allt att skydda konsumenter mot aggressiv och vilseledande marknadsföring. Genom medlemskapet i EU omfattas Sverige också av den överstatliga rättsordningen EG-rätten och frågan är hur Sverige skall implementera direktivet om otillbörliga affärsmetoder i den svenska rätten. Staten tillsatte därför 2005 en utredning med syfte att undersöka hur detta direktiv på bästa sätt skall införlivas med den svenska rätten.