Sök:

Vad är det som krävs?


Problem - Det är ingen nyhet att människor idag överkonsumerar och att jordens resursersakta börjar tyna bort. Klädindustrin är ständigt i debatt om mänskliga rättigheter angåendeproduktionen. Barnarbete, långa arbetstider och farliga arbetsplatser är exempel på vad somdiskuteras. Fler och fler företag har dock börjat ta sitt ansvar i fråga om etik och miljö och detses idag som en självklarhet bland konsumenter. Problemet är dock att konsumenterna intevärdesätter de här initiativen utan de lägger större vikt kring pris och trend. Konsumenteranser att det är svårt att hitta information om CSR samt att tyda faktan. Det här är några av deproblem som finns inom CSR-marknadsföring.Syfte ? Den här uppsatsen syftar till att bidra till en ökad förståelse för vad som krävs av ettföretag för att ett CSR-arbete skall genomsyra en hel organisation för att attrahera kunder.Metod - För den här uppsatsen utfördes intervjuer på två företag i samma bransch dock medskilda arbetssätt gällande CSR-frågor. Först intervjuades en person från respektive företagsledning sedan intervjuades butikspersonal samt kunder. Empirin hämtades frånNaturkompaniet samt Intersport.Resultat - Det vi kom fram till var att kunder, oberoende av vilket företag vi undersökte,ansåg att det bästa sättet för dem att ta till sig information var genom etiketten på direkt påprodukten. Det som skiljde företagen åt var att kunder hos Naturkompaniet ville även ha merinformation från personal, vilket konsumenter hos Intersport inte efterfrågade i lika storutsträckning.Slutsatser - Det krävs olika engagemang och resurser beroende på om ett företag harimplementerat sitt CSR-arbete som en filosofi som ska genomsyra hela företaget eller om ettföretag endast använder sitt CSR-arbete som en funktion. För att kunder skall se ett företagsom ansvarstagande och notera deras CSR-initiativ, krävs ett stort engagemang och en tydligmarknadsföringsstrategi. Det för att de skall försäkra sig om att kunderna uppfattar derasCSR-arbete.Problems ? It is common knowledge that people today over consummate and that theresources of the world slowly fades away. The fashion industry has also been accused forinhuman working conditions such as child labor, long working hours or dangerous workingplaces. Due to this, companies starts to take their responsibility in the question aboutenvironment and ethics. This is also taken as a given by the consumers. Paradoxically theconsumers to not value these initiatives enough and they care more about prices and trendsinstead. They also think that it is hard to find information about a company?s CSR initiativeand if they do they cannot translate the facts. This is just some of the problems there is whenit comes to marketing of CSR.Purpose ? To contribute to the discussion about CSR marketing this study has the purpose togive a better understanding of what it takes for a company to implement CSR through thewhole organization in order to attract costumers.Method ? For this paper two companies were studied in the same market but with differentapproach to CSR questions. The interviews started with one person from the management ofeach company. This was followed by interviews with staff from the stores and costumers.The two chosen companies were Naturkompaniet and Intersport.Result ? Our results showed that costumers from both companies think that the best way toembrace the information was through hand tags on the product. What separated thecompanies apart was that costumers of Naturkompaniet wanted to have more informationtrough staff then the costumers of Intersport.Conclusions ? It requires different commitments and resources depending on whether acompany have implemented their CSR work as a philosophy rather then a function. Forcostumers to see a company as responsible and to notice their CSR initiatives, the companyneeds to commit and also have a clear marketing strategy to make sure costumers registertheir work.

Författare

Sofie Klingener Mikaela Täpp

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Textilhögskolan (THS)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..