Sök:

Idealets berättelse

hur etiska certifieringsorgan skapar sina identiteter genom narrativ


Konsumenter har tämligen lite insyn i omständigheterna kring produktionen av de varor de dagligen konsumerar. I en värld av global handel är det till synes oundvikligt att människor och miljö blir lidande när privata, vinstdrivna företag bara har intresse för just vinst, och statliga myndigheter inte mäktar med, inte har intresse av, eller helt enkel inte anses legitima, att lägga sig i de förhållanden under vilka världshandeln sker. Mot bakgrund av detta har mängder av så kallade NGO:s (non-governmental organizations) bildats för att certifiera varor som lever upp till de specifika organisationernas krav. Dessa organisationer tävlar sedan om konsumenters och finansiärers gunst. Denna uppsats undersöker frågan; Hur framställer märkningsorganisationerna Fairtrade, Rainforest Alliance, KRAV och UTZ Certified den egna organisationens verksamhet och målsättning? Dessa fyra organisationer har av olika skäl valts ut som exempel i denna uppsats. Identitetsbyggande utsagor har hämtats, främst från organisationernas respektive hemsidor. Materialet har granskats, diskuterats och analyserats utifrån förekomsten och användningen av fyra centrala teman hos Fairtrade, Rainforest Alliance, KRAV och UTZ Certified. Genom narrativanalys av utsagorna undersöks hur organisationerna konstruerar bilden av sig själva och verklighetens beskaffning i det sammanhang de agerar i.

Författare

David Fridolin

Lärosäte och institution

SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..