Generation Y
De nya konsumenterna
De kallas generation K för kartlagd, generation O för ordning, generation Why för varför, generation C för content (innehåll). De kallas homo zappiens för hur de zappar sig igenom livet.Generation Y är dagens unga vuxna som är uppvuxna i ett högteknologiskt samhälle. Deras sätt att konsumera och leva skiljer sig från tidigare generationer. Den allmänna bilden av generation Y är en lat, slösaktig generation, som är bortskämda av sina föräldrar och ställer höga krav som konsumenter. Detta examensarbete behandlar begreppet generation Y och fokuserar på att kartlägga vem de är och deras förhållande till konsumtion och märken. Arbetets syfte är även att se hur generation Y skiljer sig från den traditionella köpprocessen. Den traditionella köpprocessen består av fem steg; behovsidentifikation, informationssökning, utvärdering av alternativ, köp och utvärdering efter köp. Med detta som bas har vi byggt upp ett frågeformulär. Undersökningen syftade att ta reda på hur väl litteraturens bild av generation Y stämde överens med verkligheten. Undersökningen genomfördes på Högskolan i Skövde i april 2010. Vi gjorde en uppdelning mellan generation Y från Sverige och generation Y utanför Sverige, för att se om den svenska generation Y skiljer sig från övriga.Slutsatsen visar till viss del att vad som skrivs i litteraturen stämmer överens med bilden som vår undersökning gav av generation Y, men pekar även på vissa avvikelser. Den traditionella köpprocessen trodde vi inte skulle passa in på generation Y då teorier porträtterade generationen som väldigt annorlunda från tidigare generationer. Resultatet av vår undersökning speglar inte riktigt den slarviga och slösaktiga generationen som vi från början hade trott oss finna.