Sök:

Sökresultat:

846 Uppsatser om Kompletterande teknikstöd - Sida 3 av 57

UnderlÄtenhet att avslöja och hindra brott : ­­Ett kompletterande verktyg vid fleras deltagande i brott eller en oanvÀndbar kvarleva?

En uppsats som behandlar obehörig vinst och dess tillÀmpning i svensk rÀtt idag. FrÄn att ha  varit ett kritiserat institut i den svenska juridiken har den de senaste Ären fÄtt mer genomslag och en mer accepterad status..

Interaktionsdesign för en domteaters portabla styrsystem : En designstudie i syfte att utveckla en prototyp av en applikation

En förutsÀttning för att kunna etablera god publikkontakt i en domteater Àr att personalen kan interagera med sin publik. För att det ska vara möjligt behöver de vara flexibla och rörliga medan de manövrerar domteaterns styrsystem. Genom att skapa en applikation till en smarttelefon kan en förlÀngning av det stationÀra styrsystemet och kontrollbÄset skapas, vilket möjliggör en önskvÀrd flexibilitet. Designstudien som uppsatsen presenterar Àr utförd i syfte att undersöka de metoder som Àr lÀmpliga att anvÀnda i ett tidigt skede av en sÄdan systemutveckling. Metoder inom Human- Computer Interaction (HCI) och interaktionsdesign syftar bland annat till att utveckla interaktiva applikationer.

Hur bygger man en legobanan? : En undersökning om problemlösande legoaktiviteters möjligheter till matematiklÀrande

Jag har undersökt möjligheterna för hur problemlösande legoaktiviteter kan stÀrka och utveckla barns matematiklÀrande. Metoderna jag anvÀnt mig av Àr filmade observationer, kompletterande intervjuer och enkÀter. I studien observerades barn för att ta reda pÄ hur barn löser och förmedlar egna och andras problemlösningar vid legobyggandet. Pedagoger observerades för att ta reda pÄ möjligheterna kring hur materialet lego kan stÀrka och utveckla barns matematiklÀrande. NÄgra barn intervjuades i ett kompletterande syfte för att öka min egen förstÄelse.

TAKK - Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation : En kvalitativ studie om hur förskolepedagoger arbetar med TAKK med barn med Downs syndrom ur ett sprÄkutvecklingsperspektiv och vad de anser om att anvÀnda TAKK med barn utan sÀrskilda behov

The purpose of this study is to examine how two educators at a preschool that is located in a neighborhood south of Stockholm works with TAKK with children who has Down syndrome in a language promotion purposes. The aim is also to investigate what teachers think about using TAKK with children without special needs and children with Down syndrome.In this study, I used qualitative research methods. I've used both observations and interviews to get answers to my questions. The theories which I have used in this thesis is, socio-cultural perspective, including integration and segregated integration.In order to find out how the educators work with TAKK I have asked these questions:How do the educators work with TAKK with children with Down syndrome from a language development perspective?What do the educators express about using TAKK with children without special needs and with children who has Down syndrome?My conclusions to these questions are that the literatures I have read in many ways are consistent with how they work.

Kompletterande metoder förprojektledningsmodeller : Hur pass kompletterande stÄr VFS till PROPS?

Projektledningsmodellen PROPS Àr framtagen utav Ericsson under 1980-talet. Den gerriktlinjer för hur olika projektarbeten ska fungera och Àr i den meningen ocksÄ vÀldigtgenerell. I dagslÀget finns det ingen specifik metod som kompletterar den vidimplementering av standardsystem. Standardsystem Àr en form av IT-lösning,programvara, som direkt kan tas i bruk. Normalt krÀvs dock vissa anpassningar sÄvÀl isjÀlva systemet som i företagets verksamhet för att fÄ en fungerande lösning.Studien har i syfte att ta reda pÄ om VÀlja och Förvalta Standardsystem-metoden (VFS)skulle kunna vara ett komplement till PROPS.

Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation : ett hjÀlpmedel för barn med/i kommunikationssvÄrigheter

AbstractThe purpose of this paper was to examine preschool teacher?s thoughts about using Manual Signs as Alternative and Augmentative Communication as an aid for children in/with communication disabilities. The method I?ve used in the survey is qualitative interview.The three interviewed preschool teachers use Manual Signs foremost for those children who have a poorly developed spoken language. Manual Signs are used as a complement to the spoken language and the preschool teachers use it to increase the children?s power of concentration.

Mot alla odds : Tre förÀldrars berÀttelser om icke-talande barns tidiga lÀs- och skrivlÀrande

Syftet med min studie var att, utifrÄn ett förÀldraperspektiv, undersöka vilka faktorer som har bidragit till att tre barn utan talförmÄga, som anvÀnder alternativ och kompletterande kommunikation (AKK), har kunnat uppnÄ lÀs- och skrivkunnighet. Som datainsamlingsmetod anvÀndes en kvalitativ samtalsintervju med förÀldrar till barn som saknar talförmÄga och anvÀnder AKK. Resultatet visade att det Àr mÄnga faktorer som spelar in, för att ett icke-talande barn, som anvÀnder AKK, ska kunna fÄ bra förutsÀttningar för sitt lÀs- och skrivlÀrande. De faktorer som förÀldrarna anser har varit mest betydelsefulla för barnens framsteg i lÀs- och skrivlÀrande Àr positiv instÀllning och tro pÄ barnets förmÄga att lÀra sig lÀsa och skriva, tidig tillgÄng till datorer, ett fungerande och sprÄkutvecklande AKK-system, tidiga insatser i lÀs- och skrivinlÀrning samt inkludering i vanlig skola. Andra viktiga faktorer som framgÄr av förÀldrarnas berÀttelser Àr deltagande i varierande lÀs- och skrivaktiviteter, mycket höglÀsning frÄn tidig Älder, en person i skolan som har teknisk-/specialkunskap, nÀra samarbete mellan hem och skola samt helhetssyn i barnets lÀrande..

UtvÀrdering och mÀtning av resultat och effekter av idrottssponsring : - en explorativ studie om hur Vattenfall utvÀrderar och mÀter sin skidsponsring

Idrottssponsring Àr den marknadsföringsmetod som vÀxer snabbast pÄ marknaden. En organisation som har anammat denna marknadsföringsmetod och lagt ner stora resurser genom att expandera sin skidsponsring, Àr det statligt Àgda elbolaget Vattenfall. Att mÀta och utvÀrdera effekter och resultat av genomförda sponsringssatsningar har visat sig vara en utmaning. DÄ det rÄder brist pÄ relevanta utvÀrderings- och mÀtmetoder.Med denna explorativa studie var avsikten att undersöka och beskriva hur organisationen Vattenfall utvÀrderar och mÀter effekter av sin skidsponsring. Vidare hade vi för avsikt att ta fram ett kompletterande mÄtt för att kunna mÀta och utvÀrdera resultatet och effekten av Vattenfalls skidsponsring.

Att tala utan tal. En studie om alternativ och kompletterande kommunikation

Bakgrund I mitt arbete som specialpedagog inom sÀrskolan möter jag elever som har begrÀnsningar i sin kommunikativa förmÄga. För vissa av dem innebÀr det att de inte har ett talat sprÄk. Deras kommunikation kan bestÄ av bilder, ljud, kroppssprÄk, tecken mm. och benÀmns som alternativ och kompletterande kommunikation, förkortad till AKK.SyfteSyftet med den hÀr studien Àr att undersöka vad som sker i kommunikationssituationer mellan ett barn som inte har ett talat sprÄk och personalen det möter pÄ förskolan.FrÄgestÀllningarHur ser personalens kommunikation ut?- Vilka kommunikationsformer anvÀnds?- I vilka situationer kommunicerar personalen?- Vilket syfte har de med kommunikation? Hur ser barnets kommunikation ut?- Vilka kommunikationsformer anvÀnds?- I vilka situationer kommunicerar barnet?- Vilket syfte har barnets kommunikation?TeoriI studien har det sociokulturella perspektivet anvÀnts dÄ detta perspektiv lyfter fram samspelet och sammangangets betydelse för kommunikationen.

Autistiska barns ökade möjlighet till alternativ och kompletterande kommunikation : Fallstudie av ett förbÀttringsarbete enligt OD metodiken

Bakgrund: MÄnga barn med autism har svÄra sociala och kommunikativa problem, vissa har Àven beteendeförÀndringar som skapar problem Àven för deras familjer. NÀr problemen blir sÄ stora att hela familjelivet pÄverkas vÀljer vissa förÀldrar att lÀmna sitt barn till personal pÄ barnboende för barn med funktionsnedsÀttning.Syfte: Syftet med förbÀttringsarbetet Àr att alla barn pÄ barnboendet ska ha en fungerande kommunikation, möjlighet till delaktighet i de aktiviteter som utförs pÄ barnboendet. Syftet med studien Àr att beskriva hur personalen pÄ barnboendet för barn med autism upplever om förbÀttringsarbetet har möjliggjort för barnen att anvÀnda kommunikationshjÀlpmedel och vara delaktiga pÄ barnboendet?Metod: FörbÀttringsarbetet har skett genom Organization Development (OD). Studien Àr en fallstudie dÀr OD metodiken beskrivs likvÀl som personalens upplevelser av förbÀttringsarbetet och utvecklingen i barnens kommunikation.

SÄ inte kommunikationen spÄrar ur : En fallstudie av kriskommunikationen under klortÄgsolyckan i Kungsbacka 2005

Uppsatsens syfte Àr tvÄfaldigt. Dels syftar uppsatsen till att undersöka hur kommunikationen under krisen fungerade mellan inblandade myndigheter (Kungsbacka kommun, RÀddningstjÀnsten i Storgöteborg, Polisen i Hallands lÀn och Landstinget Halland), massmedier och medborgare.Dels syftar uppsatsen till att undersöka vilken roll internet spelade i kriskommunikationen under de 17 dagarna i mars 2005.Studien har genomförts frÀmst genom samtalsintervjuer. Utöver det har skrivna redogörelser, pressmeddelanden, artiklar och andra dokument granskats.Studien visar att kommunikationen mellan myndigheter, massmedier och medborgare fungerade bra. Samordningen mellan myndigheter fungerade vÀl, mycket tack vare ett upparbetat nÀtverk. LikasÄ var kontakten med massmedia bra.

Varför anvÀnda TAKK?: en kvalitativ intervjustudie med
pedagoger i förskola och skola

Syftet med denna studie Àr att belysa hur pedagoger inom förskola och skola resonerade nÀr de började anvÀnda sig av tecken som alternativ och kompletterande kommunikation, TAKK. De frÄgestÀllningar som stÀllts Àr vilka erfarenheter och kunskaper som ledde fram till att pedagogerna började anvÀnda sig av TAKK samt hur pedagogerna motiverar sitt införande av TAKK. Studien Àr en kvalitativ undersökning och metoden som har anvÀnts Àr kvalitativa intervjuer. I studien har tre pedagoger inom förskolan och tre pedagoger inom skolans tidigare Är som arbetar med TAKK intervjuats. Resultatet som har framkommit Àr att pedagogerna hade olika kunskaper och erfarenheter vid införande av TAKK och motiveringen till att TAKK började anvÀndas var att ett eller flera barn som var i behov av tecken började i verksamheten.

Balanserade styrmÄtt pÄ en vÀrdekedja

Bakgrund: Utvecklingen inom redovisningssystem gÄr mot att anvÀnda alltfler kompletterande icke finansiella styrmÄtt. Genom att koppla ihop det tankar som finns inom Balanced Scorecard konceptet med ett vÀrdekedjetÀnkande som finns inom Supply Chain Management kan en horisontell styrning skapas.Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att beskriva och förklara hur företag kan utveckla lönsamhetsrelaterade mÄtt för kompetens och prestationer samt att ge förslag pÄ en process- och vÀrdekedjeanpassning av Balanced Scorecard modellen.AvgrÀnsningar: Uppsatsen behandlas utifrÄn Balanced Scorecard och Supply Chain Management teorin dÀr fokusering framför allt sker pÄ mÄttframtagningen. De personer som intervjuats Àr verksamma inom Svedala Industri i Sverige, Tyskland och Frankrike. Genomförande: Uppsatsen bedrevs som en fallstudie dÀr intervjuerna skedde pÄ med personer pÄ divisionsnivÄ, marknadsnivÄ samt försÀljarnivÄ med Äterkommande intervjuer vid behov. Intervjuresultaten anvÀndes för att testa den egna modellen i verkligheten.Resultat: Uppsatsen visar att incitament föreligger för anvÀndning av kompletterande styrnyckeltal för att förbÀttra företaget.

S(t)imulerat lÀrande ? En svensk pilotstudie om Minecraft som ett kompletterande lÀromedel i SO-undervisning

I denna studie undersöker jag simuleringen Minecraft som möjligt kompletterande lÀromedel i SO-undervisningen i Ärskurserna 1-3. Jag undersöker hur man kan anvÀnda Minecraft, om det förekommer nÄgon genusskillnad hos elever gÀllande motivationen att anvÀnda Minecraft som lÀromedel och hur frukt- och gÄngbar simuleringen Àr gÀllande simuleringens tillgÀnglighet, mekanik och innehÄll. Undersökningen stÄr pÄ fyra ben; 1) Eget anvÀndande av Minecraft, 2) En enkÀtundersökning till yrkesverksamma pedagoger i gÀllande Ärskurser, 3) intervjuer av elever i gÀllande Ärskurser samt 4) en omfattande litteraturstudie baserad pÄ teorier om spelbaserat lÀrande, tidigare fallstudier om dator- och tv-spel i undervisningen samt en analys utifrÄn den nu rÄdande lÀroplanen inom SO-Àmnena i Ärskurserna 1-3. Vid slutet av denna studie fastslÄr jag att det, utifrÄn min forskning, inte förekommer nÄgon mÀrkbar motivationsskillnad mellan flickor och pojkar att anvÀnda Minecraft i skolan och att sjÀlva anvÀndandet av simuleringen bör vara som komplement till övrig undervisning med den narration som Minecraft saknar. AnvÀndandet av Minecraft bör konkret anvÀndas med tydliga mÄl och delmÄl för eleverna.

Kompletterande svensk undervisning i en stad i Europa

I denna uppsats behandlar jag hur svensk skönlitteratur och olika medier anvÀnds i en klass i utlandet dÀr kompletterande svensk undervisning bedrivs. Studien omfattar Àven elevernas uppfattning om svensk kultur och hur kultur förmedlas i undervisningen. DÀrtill har ocksÄ elevernas attityder till sprÄket granskats. Undersökningen omfattar kvalitativa intervjuer med en lÀrare och fyra elever. Studien visar att litteraturundervisningen utgÄr ifrÄn ett erfarenhetspedagogiskt perspektiv vad gÀller valet av litteratur.

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->