Sök:

Varför använda TAKK?

en kvalitativ intervjustudie med
pedagoger i förskola och skola


Syftet med denna studie är att belysa hur pedagoger inom förskola och skola resonerade när de började använda sig av tecken som alternativ och kompletterande kommunikation, TAKK. De frågeställningar som ställts är vilka erfarenheter och kunskaper som ledde fram till att pedagogerna började använda sig av TAKK samt hur pedagogerna motiverar sitt införande av TAKK. Studien är en kvalitativ undersökning och metoden som har använts är kvalitativa intervjuer. I studien har tre pedagoger inom förskolan och tre pedagoger inom skolans tidigare år som arbetar med TAKK intervjuats. Resultatet som har framkommit är att pedagogerna hade olika kunskaper och erfarenheter vid införande av TAKK och motiveringen till att TAKK började användas var att ett eller flera barn som var i behov av tecken började i verksamheten. Resultatet visar även att pedagogerna inte haft någon konkret koppling till styrdokumenten vid införandet eftersom det fanns ett behov av införandet. Vid direkt fråga kan de dock koppla till styrdokumenten främst kopplingar till de delar som behandlar individualisering och kommunikation. Litteraturen visar på samma sak som pedagogerna uttrycker, att TAKK hjälper barns kommunikation och ger möjlighet att kommunicera med omvärlden.

Författare

Charlotta Jönsson Lisa Larsson

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..