Sök:

Sökresultat:

842 Uppsatser om Kompletterande teknikstöd - Sida 2 av 57

Social interaktion genom Alternativ Kompletterande Kommunikation och teckensprÄk i förskolan

Denna studie handlar om sprÄkets betydelse för barnets sociala integration i förskolan. Idag Àr förskolan en verksamhet riktad till alla barn. Institutionerna för barn med funktionshinder lades ner pÄ 70-talet och barn med funktionshinder integreras sedan dess i befintlig barnomsorg, som idag benÀmns förskola. Flertalet av barnen som har ett funktionshinder har ocksÄ problem med talet. Det kan bero pÄ olika saker, till exempel specifik sprÄkstörning, utvecklingsstörning, grava rörelsehinder, medfödda eller förvÀrvade hjÀrnskador, autism, Asperger, ADHD eller hörselnedsÀttning/dövhet (Heister Trygg, 2003).

Sveriges kompletterande normgivning kring periodiseringsfrÄgan : En rÀttsfallsstudie av fem prejudicerande domslut

Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att beskriva och analysera svÄrigheter, risker och möjligheter angÄende den kompletterande normgivningen som tillÀmpas vid periodiseringsfrÄgan.Metod: I uppsatsen anvÀnds en kvalitativ ansats för att uppfylla det formulerade syftet. En rÀttsfallsstudie anses ge den bÀsta utgÄngspunkten för att svara pÄ problemstÀllningen. Denna rÀttsfallsstudie har gjorts pÄ fem prejudicerande rÀttsfall. Utöver denna empiriinsamling har referensramen utvecklats genom en rÀttsdogmatisk metod ur ett företagsekonomiskt perspektiv med hjÀlp av gÀllande rÀtt, doktrin och vetenskapliga artiklar.Resultat: Studien visar att realisationsprincipen och rÀttspraxis har den största inverkan för argumentationen vid domsluten. Principerna mÄste sÀttas i ett sammanhang för att möjliggöra att beslut kan fattas i varje enskilt fall.

Fastighetsaktioner - En studie av beslutspÄverkande faktorer vid fastighetstransaktioner

Bakgrund och Syfte: I dagens samhÀlle prÀglas mÄnga marknader av överetablering ochmÀttnad. Det har skapat en situation dÀr företagen mÄste agera för att differentiera sig,vilket de gör genom att komplettera sina varuprodukter med tjÀnster. Det finns dÀremottendenser pÄ marknaden som tyder pÄ att det verkar vara mer komplicerat att sÀljavaruprodukter med kompletterande tjÀnster, Àn att endast sÀlja enskilda varuprodukter.VÄrt syfte med uppsatsen var att skapa en större förstÄelse för vad som intrÀffar idistributionsledet nÀr ett företag vÀljer att genomgÄ ett skifte enligt ovan, för att öka sindifferentiering gentemot sina konkurrenter.Design och metod: För att öka förstÄelsen i enlighet med vÄrt syfte har vi genomfört enkvalitativ studie kring fenomenet dÀr vi valt att designa den som en fallstudie. Vi hargenomfört en empirisk studie dÀr vi har utgÄtt ifrÄn RingUp som Àr en stor kedja pÄtelekommarknaden. RingUp Àr en aktör som har genomfört ovanstÄende skifte och somupplever en situation dÀr försÀljningen av de nya kompletterande tjÀnsterna inte haruppnÄtt det resultat som de hade hoppats pÄ.Resultat och slutsats: Efter att ha genomfört intervjuer med sÀljare frÄn olikaÄterförsÀljare inom RingUp-kedjan, bearbetades den informationen med relevant teori.

Arbetsterapeuters kunskap och anvÀndning av Grafisk Alternativ och Kompletterande Kommunikation inom habilitering

Grafisk alternativ och kompletterande kommunikation (GAKK) anvÀnds för att ge uttrycksmöjligheter för kommunikativa behov för personer som har kommunikationssvÄrigheter. Inom barn-, ungdoms- och vuxenhabilitering möter arbetsterapeuter dessa personer. I deras arbetsuppgifter ingÄr att arbeta klientcentrerat och försÀkra sig om att utgÄ ifrÄn individens önskningar och behov Àven dÄ dennes förmÄga att uttrycka dessa Àr reducerad. Grafisk alternativ och kompletterande kommunikation skulle kunna vara ett stöd för arbetsterapeuten i detta arbete. Syftet med denna studie var att undersöka och beskriva arbetsterapeuters kunskap och anvÀndning av GAKK inom habilitering i Sverige.

Den kompletterande identiteten - en studie om sju unga kvinnors konsumtion av handvÀskor

Uppsatsens övergripande syfte har varit att skapaförstÄelsen för unga kvinnors konsumtion avhandvÀskor. Vidare har vi undersökt hur och varfören grupp kvinnor anvÀnder och konsumerarhandvÀskor. Resultatet har belysts ur fem olika teman: synen pÄ konsumtion, handvÀskans funktion, den trend-medvetna handvÀskan, handvÀska beroende pÄ ekonomisk stÀllning, samt den kompletterande identiteten. Ur analysen av dessa teman har vi urskönjt tvÄ olika sorters vÀskkonsumenter: ?den praktiska vÀskshopparen? samt ?wannabe-fashionistan?.

PilotutvÀrdering av KomHem: En studie av deltagares och kursledares upplevelser av en fortsÀttningskurs i kommunikation för förÀldrar

The aim of this study was to evaluate parents and course leaders'perceptions of ComHome, a course in communication for parents. Thecourse aims to change the interaction between the parent and the child in aselected play activity based on a defined goal and agreed methodology. Thedata consisted of four group interviews and an individual interview with atotal of 12 parents and course leaders. The interviews were transcribed andcontent analyzed. The study showed that parents and course leadersconsidered goal attainment scaling as a rewarding approach.

Balanserat styrkort : En kvalitativ fallstudie om att utveckla ett balanserat styrkort till Individ och familjeomsorg pÄ RosengÄrd, Malmö

Denna uppsats handlar om att utveckla ett balanserat styrkort till Individ och familjeomsorgen pÄ RosengÄrd i Malmö. Individ och familjeomsorgen Àr en del av Socialförvaltningen. Det balanserade styrkortet Àr frÄn början utvecklat för den privata sektorn, men har pÄ senare tid börjat anvÀndas i den offentliga sektorn. Vi har anvÀnt oss av den institutionella teorin och den strategiska teorin.Syftet med uppsatsen Àr att se om ett balanserat styrkort kan fungera som ett kompletterande styrverktyg till budgeten och pÄ detta sÀtt bidra till en mer effektiv verksamhet. Som metod har vi anvÀnt oss av en kvalitativ fallstudie.

Kommunikation med musik och tecken : en experimentell studie med vuxna om inlÀrning av Tecken som AKK med stöd av musik

Denna studie underso?ker, via ett experiment, om musik sto?djer inla?rning av Teck- en som Alternativ och/eller Kompletterande Kommunikation. Ma?nniskor kom- municerar pa? olika sa?tt och musik kan vara motivation fo?r la?rande. I Fo?renta Nat- ionernas Konvention om ra?ttigheter fo?r ma?nniskor med funktionsnedsa?ttning sta?r det om ra?tten till kommunikation.

Balanserat styrkort. En kvalitativ fallstudie om att utveckla ett balanserat styrkort till Individ och familjeomsorg pÄ RosengÄrd, Malmö

Denna uppsats handlar om att utveckla ett balanserat styrkort till Individ och familjeomsorgen pÄ RosengÄrd i Malmö. Individ och familjeomsorgen Àr en del av Socialförvaltningen. Det balanserade styrkortet Àr frÄn början utvecklat för den privata sektorn, men har pÄ senare tid börjat anvÀndas i den offentliga sektorn. Vi har anvÀnt oss av den institutionella teorin och den strategiska teorin. Syftet med uppsatsen Àr att se om ett balanserat styrkort kan fungera som ett kompletterande styrverktyg till budgeten och pÄ detta sÀtt bidra till en mer effektiv verksamhet. Som metod har vi anvÀnt oss av en kvalitativ fallstudie.

TAKK i förskolan : För- och nackdelar med att anvÀnda sig av TAKK i förskolan

Syftet med denna studie Àr att beskriva och analysera hur pedagoger anser att de arbetar med Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation (TAKK) och vad förskollÀrarna har för Äsikt om TAKK. Studien Àr en kvalitativ undersökning utifrÄn en fenomenologisk teori. Metoden som har anvÀnts Àr kvalitativa intervjuer. I studien har sju förskollÀrare pÄ tre olika förskolor intervjuats. Resultatet som kom fram var att alla var positiva till TAKK och det kom Àven fram att pedagogerna anvÀnder sig av TAKK i verksamheten olika alltifrÄn nÀstan ingenting, till att anvÀnda sig av TAKK alltid under den dagliga verksamheten allt beroende pÄ behovet att teckna till barn i behov av sÀrskilt stöd.

Hur arbetar förskolan med barn i behov av alternativ och kompletterande kommunikation

SammanfattningSyftet med rapporten var att ta reda pÄ hur förskolan anpassar lÀrandesituationer för barn i behov av Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK) samt hur AKK anvÀnds vid naturkunskapsundervisning. Metoderna för rapporten Àr observation och intervjuer. Jag sökte information via Internet, litteratur och rapporter. Huvudresultatet av rapporten visar att förskolan arbetar med tecken som stöd, objekt, gester, ord, bilder, sinnen och Karlstadmodellen. Undervisning sker i naturliga situationer och enskilt barn ? pedagog.

Utveckling av biblioteksdisk: anpassat modulsystem

Detta examensarbete utförs vid SSC Lindvalls AB i Kalix höstterminen 2006, ett snickeriföretag som bland annat tillverkar inredningar till bibliotek. Företaget har en egen biblioteksmöbelserie som gÄr under namnet Fora, som omfattar ett rikt antal varierande produkter. Uppgiften Àr att utveckla en ny biblioteksdisk ur Fora-serien sÄ att den blir sÄ anvÀndarvÀnlig och tillverkningsvÀnlig som möjligt, samt ta fram kompletterande produkter för att skapa ett komplett disksystem. GrundlÀggande riktlinjer har dragits av arkitekter och arbetet utförs med stöd frÄn dem. Tyngdpunkten i projektet ligger pÄ produktionsanpassningen samt att skapa en attraktiv produkt ute pÄ marknaden - en produkt som tilltalar bÄde tillverkare och kunder.

Emotionell kommunikation i gymnasiesÀrskolan : En studie av emotiva uttrycksresurser i samtal mellan elever med alternativ och komplettterande kommunikation och lÀrare

Den hÀr studien syftar till att ge exempel pÄ hur emotionell kommunikation kan se ut och fungera mellan lÀrare och elever i sÀrskolan som anvÀnder alternativ och kompletterande kommunikation. Emotionell kommunikation utgör en stor del av vÄr dagliga kommunikation och det Àr emotionerna som ger vÄra liv mening och sammanhang. Den forskning som har gjorts inom detta omrÄde har ofta fokus pÄ samspel mellan elever/barn och lÀrare/vuxna och visar att lÀrarna inte alltid Àr medvetna om sina kommunikativa handlingar samt att det ofta sker kommunikation som inte Àr verbal hos barn med alternativ och kompletterande kommunikation. Studien vilar pÄ ett sociokulturellt perspektiv och ett symboliskt interaktionistiskt perspektiv dÀr kommunikation och sprÄkanvÀnding anses vara en betydande faktor i individens utveckling. Det insamlade materialet har bestÄtt av videoinspelningar av tvÄ elever och tre lÀrare som har granskats och analyserats utifrÄn hur emotioner uttrycks och organiseras i interaktionen.

Balanced scorecard - styrtal för framtiden: en fallstudie av tvÄ avdelningar inom Ericsson PQIS

FrÄn att tidigare anvÀnt sig av budget som styrmedel har mÄnga av dagens företag börjat söka efter nya och kompletterande styrmetoder. Balanced scorecard utvecklades i syfte att fylla det behov som fanns för alternativa och kompletterande styrmetoder. Balanced scorecard bestÄr huvudsakligen av fyra perspektiv. Dessa perspektiv Àr: det finansiella, kund-, process- och förnyelseperspektivet. VÄrt huvudsakliga intresse i dena uppsats har fokuserats pÄ förnyelseperspektivet samt medarbetarnas kompetens som en viktig framgÄngsfaktor för att nÄ de mÄl vilka företaget stÀllt upp.

TAKK: En metod för de yngre barnens sprÄkutveckling och dess betydelse

Syftet med detta examenarbete Àr att undersöka vad TAKK (Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation) som metod har för betydelse i förskolan för de yngre barnen och hur förskolorna anvÀnder sig av TAKK. Min undersökningsmetod var intervjuer med tre pedagoger pÄ tre förskolor i tre stadsdelar och observation pÄ en av förskolorna.Resultatet utifrÄn intervjuerna visar att efter vad barnen har sagt till pedagogerna sÄ tycker de om att anvÀnda sig av TAKK. Pedagogerna beskriver TAKK som mycket positivit för barnen men Àven för dem sjÀlva. PÄ tvÄ av tre förskolor anvÀndes TAKK i mycket stor utstrÀckning och pÄ den tredje förskolan anvÀndes TAKK i mindre utstrÀckning. Diskussion Àr stÀllt mot tidigare forskning och resultatet som mina intervjuer gav.Mina slutsatser Àr att TAKK Àr en bra metod som hjÀlper barnen i sitt sprÄk.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->