Sök:

Utvärdering och mätning av resultat och effekter av idrottssponsring

- en explorativ studie om hur Vattenfall utvärderar och mäter sin skidsponsring


Idrottssponsring är den marknadsföringsmetod som växer snabbast på marknaden. En organisation som har anammat denna marknadsföringsmetod och lagt ner stora resurser genom att expandera sin skidsponsring, är det statligt ägda elbolaget Vattenfall. Att mäta och utvärdera effekter och resultat av genomförda sponsringssatsningar har visat sig vara en utmaning. Då det råder brist på relevanta utvärderings- och mätmetoder.Med denna explorativa studie var avsikten att undersöka och beskriva hur organisationen Vattenfall utvärderar och mäter effekter av sin skidsponsring. Vidare hade vi för avsikt att ta fram ett kompletterande mått för att kunna mäta och utvärdera resultatet och effekten av Vattenfalls skidsponsring. Det empiriska materialet har samlat in med hjälp av intervjuer med anställda inom Vattenfall, som arbetar med idrottssponsring. Vår studie visade på brister i kommunikationen och tillvägagångssättet vid utstakandet av mål för skidsponsringen, vilket resulterade i en svårighet att utvärdera på ett relevant sätt. Vidare finner vi en avsaknad av försäljningsmål relaterade till sponsringen. Vår slutsats blev där meden en rekommendation att Vattenfall kan använda ett kompletterande mått i form av Return on investment (ROI), som grundas i försäljningsmål.

Författare

Johanna Nordmark Josefine Olsson

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..