Så inte kommunikationen spårar ur
En fallstudie av kriskommunikationen under klortågsolyckan i Kungsbacka 2005
Uppsatsens syfte är tvåfaldigt. Dels syftar uppsatsen till att undersöka hur kommunikationen under krisen fungerade mellan inblandade myndigheter (Kungsbacka kommun, Räddningstjänsten i Storgöteborg, Polisen i Hallands län och Landstinget Halland), massmedier och medborgare.Dels syftar uppsatsen till att undersöka vilken roll internet spelade i kriskommunikationen under de 17 dagarna i mars 2005.Studien har genomförts främst genom samtalsintervjuer. Utöver det har skrivna redogörelser, pressmeddelanden, artiklar och andra dokument granskats.Studien visar att kommunikationen mellan myndigheter, massmedier och medborgare fungerade bra. Samordningen mellan myndigheter fungerade väl, mycket tack vare ett upparbetat nätverk. Likaså var kontakten med massmedia bra. Medborgarna i sin tur var nöjda med den information de erhöll från myndigheter och massmedier.Internet var på samma gång en central kanal och en kompletterande kanal för kriskommunikationen under krisen. Central i den mening att myndigheternas samordning, internkommunikation och kommunikation med massmedia till stor del skedde via kommunens hemsida. Kompletterande i den meningen att endast ett mindre antal av medborgarna fick information om krisen via internet.