Sökresultat:
846 Uppsatser om Kompletterande teknikstöd - Sida 29 av 57
Effekten av intra- och extraoralsensorisk intensivbehandling med eltandborste : Hos nio barn med Down syndrom
Barn med Down syndrom (DS) har problem med hypotonus och hyposensitivitet som begrÀnsar rörligheten i ansiktets och munnens muskulatur, vilket dÀrmed försvÄrar tal och svÀljning. MÄlet med en intra- och extraoralsensorisk behandling Àr att öka medvetenheten och kontrollen av munnens muskulatur, dess rörelser, spÀnning och kÀnsel.  Syfte med föreliggande studie var att undersöka effekten av en intra- och extraoralsensorisk intensivbehandling med eltandborste hos en grupp barn med DS och hypotonus. Effekten valdes att studeras utifrÄn omrÄdena orofacial funktion, lÀppslutning, talproduktion och oralsensorik. Nio barn i Äldrarna 6 till 12 Är genomgick behandlingen med fyra behandlingstillfÀllen i veckan under fyra veckor.
Olika skolor- Lika möjligheter?
VÄr uppsats handlar om hur en invandrartÀt och icke invandrartÀt skola arbetar för att förbÀttra elevernas skolprestationer vad gÀller betygen. DÄ den ena skolan Àr invandrartÀt utgör svenska2 och modersmÄlsundervisningen grunden för deras kunskapsinhÀmtande. Eftersom denna skola har en hög andel invandrarelever fÄr de ocksÄ tillÀgg till grundpengen vilket ger dem större frihet att fördela resurserna inom verksamheten. Den andra skolan, som har fÄ invandrarelever, fÄr dÀremot inget tillÀgg till grundpengen trots att Àven de har elever som Àr i behov av stöd. DÀr fÄr skolledningen istÀllet försöka fördela resurserna pÄ bÀsta vis.
Ett digitalt köprum? -En studie av svenska köpcenters bruk av Internetmediet som specifikt uttryck
Uppsatsen studerar hur svenska köpcenter nyttjar Internetmediet genom sina webbplatser. Detta studeras utifrÄn dels ett samhÀlleligt och dels ett rumsligt perspektiv. Det samhÀlleliga perspektivet anvÀnds för att se hur starka band webbplatserna har till den lokala kontext som de fysiska köpcentren Àr en del av. Det rumsliga för att se huruvida webbplatserna kan skapa och upprÀtthÄlla en egen rumslighet, oberoende av sjÀlva köpcentret. Först kommer en bakgrundsdel dÀr bland annat en övergripande studie av svenska köpcenters webbplatser görs.
Nack- och ryggrehabilitering - hjÀlper det?
VÀrk i nacke och rygg Àr ett vanligt problem bland de anstÀllda som söker hjÀlp inom företagshÀlsovÄrden. PÄ Tjugonde FHV i Malmö finns sedan snart tre Är ett individuellt anpassat rehabiliteringsprogram med mÄlet att hjÀlpa personer med lÄngvariga nack- eller ryggrelaterade besvÀr. Syftet med denna studie var att utvÀrdera ryggrehabiliteringsprogrammet. Följande frÄgor besvaras i studien:- FörÀndras patientens upplevelse av smÀrta efter rehabiliteringen?- FörbÀttras patientens psykiska vÀlbefinnande efter rehabiliteringen?- FörbÀttras den fysiska konditionen?- FörbÀttras patientens förmÄga att klara vardagliga sysslor och arbete?Totalt genomgick 17 personer nack- och ryggrehabiliteringsprogrammet under perioden 2004-juli 2005.
Lektionsplanering inom Idrott och hÀlsa : pÄverkansfaktorer med företrÀde
SammanfattningSyfteSyftet med föreliggande studie var att undersöka pĂ„verkansfaktorer som idrottslĂ€rare sjĂ€lva uppfattar vid planeringen av sin undervisning, samt analysera om och i vilken grad dessa i förlĂ€ngningen pĂ„verkar möjligheten till en likvĂ€rdig utbildning för samtliga elever inom Ă€mnet Idrott och hĂ€lsa.FrĂ„gestĂ€llningarÂÂ?Vilka pĂ„verkansfaktorer uppfattar lĂ€rarna att det finns vid innehĂ„llsplanering inom Ă€mnet Idrott och hĂ€lsa??I vilken utstrĂ€ckning inverkar de pĂ„verkansfaktorer som lĂ€rarna sjĂ€lva uppfattar pĂ„ deras val av moment i undervisningen??Vad innebĂ€r pĂ„verkansfaktorernas inflytande pĂ„ planeringprocessen för elevernas lĂ€rande samt möjligheten till en likvĂ€rdig utbildning och bedömning?MetodStudien har en kvalitativ ansats med fokus pĂ„ en fördjupad förstĂ„else för de pĂ„verkansfaktorer som lĂ€rare uppfattar vid genomförandet av sĂ„vĂ€l lĂ„ngsiktiga som kortsiktiga lektionsplaneringar. För detta Ă€ndamĂ„l anvĂ€ndes semistrukturerade intervjuer som undersökningsmetod samtidigt som lĂ€rarnas lektionsplaneringar för den aktuella terminen samlades in som kompletterande dokument.Resultat och slutsatsStudiens resultat visar pĂ„ att lĂ€rarna sjĂ€lva uppfattar olika faktorer som pĂ„verkar deras lektionsplanering. Dessa faktorer pĂ„verkar lektionsplaneringen pĂ„ olika sĂ€tt samt i varierande utstrĂ€ckning. I förlĂ€ngningen kan dĂ€rigenom vissa förutsĂ€ttningar skapas som inte gynnar lĂ€rmiljön eller en likvĂ€rdig utbildning för samtliga elever..
¿Who son represented y cómo? : En intersektionell studie av genus och etnicitet i lÀroböcker i engelska och spanska
Med bakgrund i att mÄnga lÀrare anvÀnder lÀroböcker i sin undervisning och att skolan ska lÄta vÀrdegrunden gensomsyra undervisningen sÄ undersökte vi hur genus och etnicitet uttrycks i böckerna i de tvÄ vÀrldssprÄken engelska och spanska. Vi valde att undersöka genus och etnicitet ur ett intersektionellt perspektiv dÄ vi ser deras vÀxelverkan i identitetsprocessen som sedan pÄverkar maktstrukturer i samhÀllet. Syftet med detta examensarbete var att i spanska och engelska lÀroböcker undersöka hur fördelningen i texterna Àr mellan mÀn och kvinnor, mellan olika lÀnder och hur mÀnniskor framstÀlls utifrÄn kön och etnicitet samt se likheterna och skillnaderna mellan de engelska och de spanska lÀroböckerna. Metoderna för att uppnÄ detta syfte bestod av en kvantitativ innehÄllsanalys och en kvalitativ kritisk diskursanalys med kompletterande bildanalys. Resultaten visade i innehÄllsanalysen att fler mÀn var representerade i bÄda Àmnen och gÀllande lÀnder var europeiska lÀnder och USA i fokus.
Ăr musik ett komplement till farmakologisk behandling vid postoperativt illamĂ„ende, krĂ€kning & smĂ€rta?
Bakgrund: Anestesisjuksköterskans roll i det perioperativa arbetet innebÀr att tillgodose patientens omvÄrdnadsbehov. Genom historien har mÀnniskan anvÀnt musik bland annat inom medicin. I nutid pÄgÄr evidensbaserad forskning om musikens effekt inom mÄnga omrÄden, dÀribland som komplement till farmakologisk behandling vid postoperativt illamÄende och krÀkning (PONV) samt smÀrta. Syfte: Att söka evidens för effekten pÄ postoperativt illamÄende och krÀkning samt smÀrta hos patienter som har lyssnat pÄ musik i samband med anestesi. Metod: En litteraturstudie utformades i enlighet med den metod som anvÀnds för systematiska litteraturöversikter.
Kaffeproduktion i Colombia : En studie av Löfbergs AB
HÄllbar utveckling genomsyrar samhÀllet, inte minst i företagen dÀr det blir allt viktigare att ta ansvar för sin produktion. Detta görs för att kunna tillmötesgÄ kundernas efterfrÄgan och vara konkurrenskraftig pÄ dagens marknad. FrÄgestÀllningen som har granskats omfattar hur Löfbergs kan utveckla sin produktion i Colombia, till ett hÄllbart system i framtiden inom ekonomiskt-, miljömÀssigt- och socialt ansvar. För att fÄ kunskap inom omrÄdet och kunna besvara frÄgestÀllningen har flera djupgÄende intervjuer genomförts i kombination med en kompletterande litteraturstudie, med ett flertal artiklar och böcker. Resultatet visar pÄ att Löfbergs bör prioritera uppbyggnaden av en hÄllbar produktionför en lÄngsiktig lönsamhet.
Planeringsideal som format och formar staden : KungsÀngens stadsomvandling som exempel pÄ dagens planeringsideal
Syftet med studien Àr att undersöka och belysa synsÀtt pÄ datoranvÀndandet som pedagogiskt verktyg i förskolan ur pedagog-, barn-, förÀldra- samt skolledarperspektiv, det vill sÀga ur olika aktörers perspektiv. Forskning om datoranvÀndande i förskolan Àr marginell, varför ambitionen med studien Àr att i nÄgon mÄn bidra till kunskap inom omrÄdet. Ljung-DjÀrfs avhandling Spelet runt datorn - datoranvÀndande som meningsskapande praktik i förskolan har anvÀnts som inspirationskÀlla dÄ delar av hennes resultat har legat till grund för vÄra frÄgestÀllningar: Vilken syn har aktörerna pÄ datorn som ett pedagogiskt verktyg i relation till andra förekommande aktiviteter? Hur ser aktörerna pÄ datorns tillgÀnglighet som val i förskolans verksamhet? Hur uppfattar aktörerna datorns relevans som pedagogiskt verktyg i förskolans verksamhet? Studien har en kvalitativ ansats i form av en fallstudie och har genomförts pÄ en förskola i Mellansverige med hjÀlp av intervjuer, enkÀter samt observationer. Resultatet pekar pÄ tre synsÀtt pÄ datoranvÀndandet som pedagogiskt verktyg i förskolan ? en kompletterande aktivitet, en konkurrerande valmöjlighet och ett verktyg i lÀrande.
NÀr orden inte rÀcker till - om kommunikation vid sprÄkstörning
Syfte:Syftet med studien Àr dels att göra en beskrivning av hur Alternativ och Kompletterande Kommunikation, AKK, anvÀnds i undervisningen och dels att analysera vilken effekt denna anvÀndning kan ha pÄ en elevs, med sprÄkstörning, didaktiska, sociala och rumsliga inkludering i en vanlig mellanstadieklass.Teori: Som teoretisk utgÄngspunkt för studien har anvÀnts ett sociokulturellt perspektiv med tanken att kunskap skapas i ett socialt och kommunikativt samspel med andra. Mitt perspektiv Àr relationellt, vilket innebÀr att svÄrigheter inte primÀrt ses som nÄgot som ligger hos individen utan Àr nÄgot som uppstÄr i mötet med omgivningen. Vid analysen har ett hermeneutiskt synsÀtt anvÀnts och delar och helhet tolkas i en pÄgÄende kontextualisering och dekontextualisering. Metod: Studien Àr genomförd som en kvalitativ fallstudie med etnografisk ansats. I en triangulering har elva klassrumsobservationer kompletterats med intervjuer med fem lÀrare och genomgÄng av aktuellt ÄtgÀrdsprogram.
"Man mÄste bestÀlla tolk..." : Om vad som Àr motiverande för förÀldrar med utlÀndsk bakgrund för att delta i teckensprÄksutbildning.
Denna studie undersökte vad 17 förÀldrar som deltog i TUFF-utbildning (teckensprÄks- utbildning för förÀldrar) ansÄg vara viktigt/motiverande för att delta i teckensprÄksutbildning. Forskningsansatsen som ramar in undersökningen Àr aktionsforskning och undersökningens design Àr en mixad metodstudie dÀr mÀtinstrumenten Àr enkÀt, intervju med hjÀlp av intervjuguide och utvÀrderingsblankett. Samtliga förÀldrar som deltog hade en annan sprÄklig och kulturell bakgrund Àn svensk och var anmÀlda till en alternativ utbildning som planerades och genomfördes som ett samarbete mellan SPSM (Specialpedagogiska Skolmyndigheten) i VÀstra Regionen, Nordiska Folkhögskola (anordnare av TUFF, teckensprÄksutbildning för förÀldrar) och Kulturföreningen "mitt i det interkulturella mötet", som förkortas m.i.m och har sitt sÀte i Göteborg.Resultatet visar att det finns sex olika omrÄden som bedöms som viktiga av förÀldrarna för att delta i teckensprÄksutbildning och att dessa omfattar sociokulturella och allmÀnna aspekter. Viktigast Àr att fÄ teckensprÄkundervisning som Àr anpassad till barnet/ungdomens situation och utvecklingsnivÄ, att fÄ ta del av samhÀllsinformation som gÀller personer i behov av teckensprÄk (TSP) eller TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation)och att fÄ diskutera hur man bör göra med modersmÄlet med barn/ungdomar i behov av TSP/TAKK. I studien analyseras ocksÄ om kursplanerna för den reguljÀra och den alternativa TUFF-utbildningen, i nÄgot avseende avspeglar de aspekter som förÀldrarna anser Àr viktiga..
MOBILTELEFONI - Vodafones plats i kundernas sinne
A1235Problem: Denna uppsats skrivs i samarbete med konsultföretaget WSP och webbyrÄn Singleton. Dessa företag har tillsammans utvecklat erbjudandet Webbaserad egenkontroll, vilket lanserades i oktober 2004. Erbjudandet innehÄller ett webbverktyg (utarbetat av Singleton) samt kompletterande konsulttjÀnst (utförs av WSP). Företagen vill kunna nÄ en större kundkrets med erbjudandet, men har begrÀnsad kunskap om marknaden. Vodafone Àr en av tre stora mobiloperatörer pÄ den svenska marknaden.
Chefskapets betydelse för etablerandet av en lÀrandemiljö - LivslÄngt lÀrande i pedagogisk verksamhet
Dagens ledord skulle kunna sÀgas vara förÀndring. Medarbetare börjar och slutar
sina anstÀllningar, verksamheter omorganiseras, nya företag etableras och gamla
kommunala funktioner avknoppas och blir privata. En annan kultur tar plats dÀr
medarbetarnas lÀrande och utveckling ses som ett av företagens viktigaste
konkurrensmedel och blir dÀrigenom nÄgot att fokusera pÄ, synliggöra och
utveckla. Vikten av en gynnsam lÀrandemiljö för medarbetarna stÄr dÀrför i
centrum för att möjliggöra för deras livslÄnga lÀrande. Med utgÄngspunkt frÄn
det sociokulturella perspektivet samt hur förutsÀttningar för lÀrande uppstÄr
och skapas blev syftet med studien sÄledes att fÄ förstÄelse för chefens
betydelse för lÀrandemiljön pÄ en nyetablerad arbetsplats.
Att planera för stadsmÀssighet
NÀr man planerar för nya omrÄden idag Àr ett av de vanligaste ledorden för den framtida stadsutvecklingen att bygga stadsmÀssigt. Att med funktionsblandning, tÀt bebyggelse och ett aktivt folkliv skapa en attraktiv stadsmiljö Àr det som efterstrÀvas i enlighet med gamla traditionella ideal. Samtidigt rÄder det en stor skillnad i hur man anvÀnder begreppet som vision mot hur det realiseras i planeringen. Hur planerar man för stadsmÀssighet i en helt ny stadsdel, i detta fall applicerat pÄ BrunnshögomrÄdet i Lund? Vad innebÀr begreppet stadsmÀssighet i Brunnshög/Lund NeŽs planeringsunderlag i jÀmförelse med den vetenskapliga litteraturen? Huvudsyftet med detta examensarbete Àr att undersöka det Vetenskapliga och kunskapsmÀssiga innehÄllet i begreppet stadsmÀssighet samt tillÀmpningen i fallet Brunnshög/Lund NE.
Skype i hem- och skolmiljö - En fallstudie om Skypekommunikation mellan ett barn med Downs syndrom och hans familjemedlemmar
ABSTRAKT
Milic Pavlovic, Ljiljana (2012). Skype i hem och skolmiljö. En fallstudie om Skypekommunikation mellan ett barn med Downs syndrom och hans familjemedlemmar. (Skype at home and in school environment. A case study of the communication between a child with Down syndrome and his family members); Skolutveckling och ledarskap; Specialpedagogik; LÀrarutbildningen; Malmö Högskola
Syftet med studien Àr att beskriva, analysera och tolka kommunikation via Skype mellan en elev i trÀningsskola och hans familjemedlemmar nÀr eleven anvÀnder bÄde verbalt sprÄk och tecken som stöd.