Sök:

MOBILTELEFONI - Vodafones plats i kundernas sinne

A1235Problem: Denna uppsats skrivs i samarbete med konsultföretaget WSP och webbyrån Singleton. Dessa företag har tillsammans utvecklat erbjudandet Webbaserad egenkontroll, vilket lanserades i oktober 2004. Erbjudandet innehåller ett webbverktyg (utarbetat av Singleton) samt kompletterande konsulttjänst (utförs av WSP). Företagen vill kunna nå en större kundkrets med erbjudandet, men har begränsad kunskap om marknaden. Vodafone är en av tre stora mobiloperatörer på den svenska marknaden. Företaget måste positionera sig på ett sätt som är attraktivt i kundens sinne, för att kunna konkurrera framgångsrikt. Detta kan uppnås genom att förmedla ett klart och tydligt budskap till konsumenterna som beskriver de styrkor som Vodafone står för och som kunderna uppfattar tilltalande. Syftet är att undersöka hur Vodafone idag positionerar sig mot privatkunder, hur dessa uppfattar Vodafone och om de erbjuder det privatkunderna söker i ett mobilabonnemang. Den teori som tillämpats behandlar ansatser för tjänstepositionering, fem positioneringsstrategier samt fyra olika sätt som positionering kan misslyckas på. I denna uppsats har författarna utgått från en kvalitativ ansats för insamlandet av data i form av intervju och fokusgrupper. Kunderna uppfattar Vodafone som ett ungdomligt och lyxigt varumärke, som har välkända symboler och till viss del kan erbjuda individanpassade mobiltelefonlösningar. Företaget erbjuder dock inte det privatkunder eftersöker då de inriktar sig på att erbjuda mestadels många fördyrande extratjänster medan kunderna önskar motsatsen, låga priser och få tjänster

Författare

Martin Stenport Mikael Ström

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..