Sök:

Sökresultat:

5275 Uppsatser om Kompetens och profession - Sida 4 av 352

Primärvårdsläkares uppfattning om sjukgymnastik: en kvalitativ studie

The aim of this study was to investigate physician?s view of physiotherapy in primary health care. Semi structured interviews were conducted with five physicians. The study was carried out as a qualitative context analyse study. The interviews were coded in categories independently by the two authors.

"Inne" är att vara ute? : Användandet av utomhuspedagogik i tio mellansvenska skolor

Gotland is famous around the world for its unique nature. The agriculture here has always been an important source of income and part of the identity of the island. But today the profession has low status and hard to survive. How can the interest for farming be increased?Gotlandsgården is an investigation about how the agriculture could develop.

En profession med mission Barnbibliotekariens yrkesidentitet

TitleThe profession of Children's Librarians. Identity and vocation.AbstractThe aim of this Master's thesis is to investigate the professional identity of Children's Librarians in order to contribute to a deeper understanding to the professions of librarians. This places the thesis in the field of Library and Information Science that studies the profession. The definition we use to understand profession suggests that all librarians take an active part in negotiating their professional role and library enterprise.Our empirical material consists of interviews with eight Children's Librarians. Using a qualitative method was the best way to gain an understanding for the participant's own experiences of their professional identity.

Pedagogiskt ansvarig : en kvalitativ studie om förskollärares tankar kring sitt pedagogiska ansvar

In the previous curriculum for the preschool Lpfö 98, the educational responsibility was documented belonging to all the team members. On the 1st of July 2011 a new curriculum was introduced to the preschool, Lpfö 98/10, where it is documented that the educational responsibility now belongs to the preschool teachers. According to curriculum experts at the Swedish school board this educational responsibility is not new, just a clarification of the preschool teacher?s educational responsibility.This study is a qualitative study and the purpose was to interview the preschool teachers about their thoughts concerning their educational responsibility. The purpose was also to examine if their educational responsibility has affected their role in the team at the preschool and if they believe that this has any significance for their profession.My result of the study shows that the educational responsibility of the preschool teachers now has been clarified and that they should take a leading role in the team towards the goals that are set for the preschool.

Revisionsbyråers organisering kring balansgången mellan profession och vinstintresse

Civilekonomuppsats i företagsekonomi: Redovisning. Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet i Växjö.Titel: Revisionsbyråers organisering kring balansgången mellan profession och vinstintresse.Författare: Therese TimmHandledare: Ulf Larsson OlaisonInledning: Revisionsbyråer utgör organisationer som drivs av å ena sidan en profession, å andra sidan en vinststrävan. Två faktorer som delvis kan stå i kontrast till varandra, men som både är nödvändiga för byråerna att ta hänsyn till. Den här studien kommer att behandla ett antal särdrag som revisionsbyråer använder sig av för att organisera sig kring balansgången mellan profession och vinstintresse.Problem: Hur organiseras revisionsbyråer för att hantera balansgången mellan profession och vinstintresse?Syfte: Syftet med min studie är att förstå hur revisionsbyråer organiseras för att hantera balansgången mellan profession och vinstintresse.Metod: Min studie har genomförts genom flerfallstudier på tre fallbyråer.

Lärares yrkesetik. : En litteraturstudie.

Syftet med denna uppsats a?r att underso?ka hur la?raretik definieras, motiveras och fo?rva?rvas enligt yrkesetisk litteratur fo?r la?rare och la?rarstudenter. Fo?rhoppningen a?r att underso?kningen ska bidra till att ge kunskap om den etiska dimensionen i la?rares arbete och om den kompetens la?rare beho?ver fo?r att kunna hantera etiska konflikter i skolans vardag.Uppsatsen a?r en kvalitativ textanalys av tre bo?cker om yrkesetik som anva?nds pa? la?rarprogrammen i Sverige. Bo?ckerna a?r:La?raren i etikens motljus av Trygve Bergem, professor i pedagogik.La?rares yrkesetik av Roger Fjellstro?m, docent i praktisk filosofi.Den va?rdefulla praktiken av Kennert Orlenius, fil.dr.

Verkligheten ? Here we come! En beskrivning av socialisationsprocessen hos studenter vid Växjö polishögskola

This thesis investigates and emphasises on the way students at Växjö police academy describe their socialization into their profession as police officers and the creation of profession identity. The scientist?s main questions are: In what way do the students at Växjö police academy describe their socialization process into the police profession? What role does the organisation play in the socialization process of the police students? How do the students develop their police identity? Which qualities are encouraged? The study is based on qualitative interviews with nine police students, performed in groups of three. Group theory, role theory, and organization theory are applied to the material to provide an understanding through which it is possible to understand the process of socialization. The study shows that there seems to be patterns in the description of a professional identity.

Hur kompetensutvecklingsåtgärder leder till ökad kompetens

Vårt syfte med den här uppsatsen är att förstå hur kompetensutvecklingsåtgärder bidrar till att medarbetarna får ökad kompetens. Detta ska ses utifrån både ett lednings- och ett medarbetarperspektiv. Vi har tagit reda på vilka förutsättningar som har betydelse för att medarbetarnas kompetens ska kunna utvecklas. Vi har valt att använda oss av en kvalitativ metod för insamling av empiri. Intervjuerna vi har gjort med medarbetarna har varit semistandardiserade med en öppen ansats.

Det tror jag är väldigt stort och viktigt - praktiken... : En kvalitativ undersökning där tre omsorgsassistenter får beskriva sina uppfattningar från omvårdnadsutbildningen och deras första år i yrket.

AbstractThis essay is an investigation where I try to gain an increased knowledge of the three assistants? (in the mentally disability profession) opinion about their education and their first years in their profession. I have also tried to answer the questions whether the course mentally disability/functional gives the students a good start in their profession, if there are any flaws or if something is missing in the course or if they can think of any improvements to make the course better.This investigation is performed as a qualitative interview study where three women were interviewed about their education and their first years as assistants? (in the mentally disability profession). All the interviewed women have been working in the care activity for two or three years since they graduated.

Revisorn i förändringens tid : arbete för samhällsnyttan

SyfteSyftet med denna studie är att förklara hur auktoriserade revisorer upplever att de senaste förändringarna inom revisionsbranschen påverkat samhällsnyttan av revision.Metod En kvantitativ undersökning genomfördes via en elektronisk enkät som skickades ut till svenska auktoriserade revisorer, varpå en statistisk analys av 130 svar var möjlig.Resultat Resultatet visade att medlemmarna av den svenska revisorsprofessionen är enade. Revisorer identifierar sig både professionellt och organisatoriskt. Svenska revisorer upplever att rådgivning är positivt för samhällsnyttan, de upplever även att ISA har en positiv inverkan på samhällsnyttan. Äldre revisorer är dock negativa till internationella regelverk. En stark revisorsidentitet visade sig vara avgörande för uppfattningen om förändring ökar eller minskar samhällsnyttan.Praktiskt bidrag och sociala aspekter Studien har visat att professionell identitet och organisatorisk identitet kan mätas som ett samlat begrepp, kallat revisorsidentitet.

Äldrepedagog ett yrke i utveckling

Abstract: Syftet med denna studie har varit att undersöka hur en grupp äldrepeagogstudenter upplever sin kommande yrkesroll och hur professionsutvecklingen för äldrepedagoger ser ut. Vi har undersökt hur professionsutveckling ser ut utifrån den vetenskapliga litteraturens uppställda professionskriterier och hur dessa professionskriterier bedöms ha betydelse för formandet av en profession. För att komma åt våra grundläggande frågeställningar och för att förstå äldrepedagogers utveckling består det empiriska materialet dels av en litteraturstudie och dels av kvalitativt öppna intervjuer. För att tolka och förstå empirin är teorier kring profession, professionsutveckling och socialkonstruktivism centrala i studien. De kriterier vi utgått från är följande: professionell kunskap bör vara förankrad i en systematisk teori, den professionellt utbildade har auktoritet, de professionella ska inneha etiska regler och yrkeskåren ska ha bildat en egen organisation.

Bibliotekarien och professionen: En komparativ studie av DIK-forum och Biblioteksbladet 1990-2000.

This masters thesis concerns the professional knowledge of the librarian. It is a comparative study where two major ma-gazines in library press, Biblioteksbladet and DIK-forum, is compared between the years 1990-2000, in relation to the theories of professionalization and the associations to the union. The study focus on showing the differences and similarities between the two magazines according to how they interact from the subjects education, wages and status. The study is conducted from two questions: - Which are the central differences and similarities in the description of the librarian profession in the two magazines, from the perspectives of wage, status and education? - In what way do the two magazines reflect the theories of professionalization? To give a wider perspective of the librarian profession, there is also a historical chapter with an explanation to the making of the librarian profession..

Social kompetens - i syfte att förebygga konflikter i skolan

Vårt syfte med denna studie är att undersöka begreppet social kompetens och hur social kompetens kan förebygga konflikter. Studien bygger på fyra färdigheter: empati, ansvarstagande, identitet/trygghet och kommunikation. Den empiriska undersökning vi genomfört bygger på kvalitativ forskning. Vi har intervjuat tolv stycken lärare för att få veta deras syn på begreppet social kompetens.Studien har visat att lärarens arbete med att utveckla elevens sociala kompetens är mycket viktigt, i syfte att förebygga konflikter. Detta har vi fått bekräftat både genom vår litteraturstudie samt vår empiriska undersökning.

#Journalism : om hur Twitter påverkar svensk journalistik

Syfte och frågeställning: Utifrån kvalitativa intervjuer med journalister på dags-, kvälls- och lokaltidningar ska vi undersöka hur Twitter, som informationsteknologi, påverkar journalisters agendasättande roll, deras identitet och journalistik som profession. Detta görs för att i slutet kunna uttala sig om hur Twitter påverkar svensk journalistik. Metod och material: Studien bygger på kvalitativa intervjuer med fem journalister som har jobbat eller är aktiva på GT, Sydsvenskan, Norra Halland, Aftonbladet, Expressen och Café. Det är expertintervjuer och vi har valt att använda oss av det som kallas bekvämlighetsteknik i vårt urval. Vår empiri analyseras sedan genom abduktion.

Hur kompetensutvecklingsåtgärder leder till ökad kompetens

Vårt syfte med den här uppsatsen är att förstå hur kompetensutvecklingsåtgärder bidrar till att medarbetarna får ökad kompetens. Detta ska ses utifrån både ett lednings- och ett medarbetarperspektiv. Vi har tagit reda på vilka förutsättningar som har betydelse för att medarbetarnas kompetens ska kunna utvecklas. Vi har valt att använda oss av en kvalitativ metod för insamling av empiri. Intervjuerna vi har gjort med medarbetarna har varit semistandardiserade med en öppen ansats. Det vi har kommit fram till i denna uppsats är att de kompetensutvecklingsåtgärder som vi har funnit, för att öka medarbetarnas kompetens, bygger på tre förutsättningar. Dessa tre är att vara uppdaterad, engagemang och intresse samt en gemensam grundsyn kring lärande.

<- Föregående sida 4 Nästa sida ->