Sök:

Lärares yrkesetik.

En litteraturstudie.


Syftet med denna uppsats a?r att underso?ka hur la?raretik definieras, motiveras och fo?rva?rvas enligt yrkesetisk litteratur fo?r la?rare och la?rarstudenter. Fo?rhoppningen a?r att underso?kningen ska bidra till att ge kunskap om den etiska dimensionen i la?rares arbete och om den kompetens la?rare beho?ver fo?r att kunna hantera etiska konflikter i skolans vardag.Uppsatsen a?r en kvalitativ textanalys av tre bo?cker om yrkesetik som anva?nds pa? la?rarprogrammen i Sverige. Bo?ckerna a?r:La?raren i etikens motljus av Trygve Bergem, professor i pedagogik.La?rares yrkesetik av Roger Fjellstro?m, docent i praktisk filosofi.Den va?rdefulla praktiken av Kennert Orlenius, fil.dr. i pedagogik och Airi Bigsten, fo?rskolla?rare ochdoktorand i pedagogik.Bo?ckerna analyseras utifra?n fo?ljande fra?gor:Varfo?r finns det yrkesetik fo?r la?rare?Vad innefattar la?rares yrkesetik?Fo?r vem a?r yrkesetiken bra?Hur fo?rva?rvas/utvecklas yrkesetiken?Underso?kningen visar att:Skolan besta?r av en etisk/moralisk dimension info?r vilken la?raren beho?ver godhandlingsberedskap.Introduktionen av yrkesetik bo?r ske under la?rarutbildningen, vilket o?kar mo?jligheten fo?r la?raren atttidigt utveckla sin etiska kompetens.Yrkesetiken a?r viktig fo?r att yrket skall ses som en profession. 

Författare

Elin Adborn

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeUtbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..