Sökresultat:
5282 Uppsatser om Kommunikationskanaler och organisation - Sida 17 av 353
CSR-Kommunikation? : En enkätundersökning om vilka marknadskommunikationer konsumenter föredrar
Problem definition: By what marketing communications do consumers want companies in the jewelry industry to communicate its potential CSR activities?Purpose: The purpose of this study is to investigate in what kinds of marketing communications consumers want the jewelry industry to communicate its potential CSR work.Method: The study has used a quantitative approach to data collection, focused on a survey to answer the purpose of the study and the problem definitions.Conclusion: The study found that the respondents want a clearer communication of CSR work in the industry and that the most suitable communication channels according to respondents differ depending on gender. The female respondents think that the most appropriate channels are product promotions and direct marketing. In contrast, the male respondents think that the channels social media, newspaper and television advertising as well as web sites are more suitable..
Corporate Social Responsibility - A case study about how to improve a company?s CSR work
Background: Since the start of the twenty-first century it has become very important for companies to act in a responsible manner, in guides of CSR. The idea is that companies have more responsibilities than to achieve a higher profit for their shareholders. They should also care about the society and act in a responsible way.Problem discussion: Problems concerning CSR are that the internal part of the sustainability work has not encountered the same level as the external part of the sustainability work. Companies are today struggling with implementing CSR into their business strategies.Research questions:1. What does a company has to consider when working with CSR? 2. How can management control systems help the implementation of CSR into the organisation?Purpose: The purpose of this thesis is to examine what a company has to consider when working with CSR and how management control systems can help the implementation of CSR into the organisation.
Redaktionella annonser : en expanderande marknadsföringskanal
Redaktionella annonser är en typ av marknadsföringskanal som har expanderat kraftigt på marknaden. Syftet med denna uppsats är att beskriva varför företag väljer att sprida sitt budskap genom redaktionella annonser i tematidningar. Vi har gjort en kvalitativ undersökning och intervjuat tio företag som har annonserat redaktionellt. Avsnitten teori, företagserfarenheter av redaktionella annonser och analys är upplagda efter fyra huvudrubriker; marknadskommunikation, trovärdighet, etik och marknadsfokus. Det vi har kommit fram till är att anledningen till att företag väljer att annonsera redaktionellt är för att det är en kommunikationskanal som erbjuder företag en chans att synas på marknaden.
Nätverkande företag : En studie om två nätverksorganisationer i försäkringsmäkleribranschen
På grund av den ökade konkurrensen på världsmarknaden krävs det att företag ständigt utvecklas för att hålla sin position på marknaden. Nätverksstrukturen kan vara ett av många sätt att möta den hårda konkurrensen på mellan företagen. Uppsatsen behandlar två nätverksorganisationer med olika strukturer och arbetssätt där det ena företaget är uppbyggt utifrån ett franchisekoncept och det andra utifrån en federativ organisation samt strategisk allians. Syftet är att se hur organisationerna är uppbyggda samt belysa likheter och skillnader mellan dessa två företag. Uppsatsen bygger på en kvalitativ ansats med djupgående intervjuer med två delägare i Mäkleriet AB och med VD:n i JK Försäkringar AB..
KOMMUNIKATIONS- OCH KOSTNADSEFFEKTIVITET : En kvantitativ undersökning av Skype som kommunikationsmedel
Följande studie är en undersökning av Skype som kommunikationsmedel. Studien avser att utreda huruvida Skype är kommunikations- och kostnadseffektivt vid intern kommunikation mellan företagsenheter i olika länder. Som bakgrund har teorier angående olika kommunikationsmedels effektivitet och deras förmåga att överföra flera typer av information använts. Utöver det inkluderar den teoretiska bakgrunden teorier rörande kostnader som är relevanta vid kommunikation. En kvantitativ studie där enkäter skickades ut till företag med internationell verksamhet genomfördes för att samla in empirisk data.
Belöningssystem - mer än bara pengar? : En etnografisk studie om kulturella styrmedel
Det finns starka skäl att tro att pengar spelar mer än enbart en materiell roll för våra organisationers styrning, utveckling och beteende. Utgångspunkten för uppsatsen är att det finns en annan sida av myntet som åberopar pengars symboliska värden. Med en djupdykning i det teoretiska perspektivet om kulturen som ett styrmedel kan vi förstå pengar som det symboliskt indirekta som utgör ett väsentligt verktyg i skapandet av det system som leder till en mer lönsam organisation. Med hjälp av ett kulturellt perspektiv på organisation och ledning kan vi alltså förstå hur vi kan skapa ett system som ökar de anställdas prestation och organisationens effektivitet. Den återstående frågan är hur vi praktiskt går tillväga.Syftet för uppsatsen är att undersöka hur ledningen kan gå tillväga för att skapa att belöningssystem baserat på kulturella mekanismer som leder till effektivare prestationer och en mer lönsam organisation.För att undersöka hur vi praktiskt kan gå tillväga för att skapa det system som leder oss fram till effektivare prestationer utförs en etnografisk fältstudie av företag Y mot bakgrund av de erfarenheter författaren har med sig från deltagande vid företag X.
Är det praktiskt med en god organisationsteori? : vilket mervärde ger organisationsteoretiska resonemang vid en analys av försvarsmaktens ledningsorganisation?
Syftet med uppsatsen var att klarlägga om Högkvarterets arbetssätt och organisation medgeratt Försvarsmakten kan ledas i enlighet med sin ledningsfilosofi. Uppsatsen svarade påföljande huvudfrågeställning; Vilket mervärde ger det att använda olikaorganisationsteoretiska resonemang och perspektiv vid en studie av Försvarsmaktensledningsorganisation? Den Högkvartersorganisation som studerades var HKV 03, fokus lågpå central nivå och det var materialet Högkvarteret använde för att kommunicera sinledningsfilosofi, organisation och arbetssätt till övriga i organisationen som användes somkällor. Den teoretiska ramen utgjordes främsta av Bolman & Deals nya framgångsfaktoreroch Ashkenas fyra perspektiv att studera organisationer på. I uppsatsen användes en kvalitativmetod med en kombination av induktiv och deduktiv ansats och ett hermeneutisktförhållningssätt.
Förändring & uppfattning : En studie om en mindre kommuns skolorganisation och uppfattningar kring den
SammanfattningI denna uppsats undersöktes en mindre kommun i Sverige som har gjort om sin politiska och tjänstemannamässiga organisation under de sista 20 åren. Jag ville ta reda på varför man förändrade sin organisation och hur skolorganisationen uppfattas idag 2010. Undersökningen har gjorts genom intervjuer och forskning av protokoll och kommunala rapporter. Ett svar jag fick genom min undersökning, angående varför man har förändrat sin organisation var att man ansåg att den tidigare organisationen var förlegad och skapade stuprör. Man ansåg att dagens samhälle var för komplext för den gamla organisationen. Resultatet av undersökningen av vad som äger rum inom skolorganisationen är att det skiljer sig mellan papper och verklighet i uppfattning.
Förändring och uppfattning : En studie om en mindre kommuns skolorganisation och uppfattningar kring den
I denna uppsats undersöktes en mindre kommun i Sverige som har gjort om sin politiska och tjänstemannamässiga organisation under de sista 20 åren. Jag ville ta reda på varför man förändrade sin organisation och hur skolorganisationen uppfattas idag 2010. Undersökningen har gjorts genom intervjuer och forskning av protokoll och kommunala rapporter. Ett svar jag fick genom min undersökning, angående varför man har förändrat sin organisation var att man ansåg att den tidigare organisationen var förlegad och skapade stuprör. Man ansåg att dagens samhälle var för komplext för den gamla organisationen. Resultatet av undersökningen av vad som äger rum inom skolorganisationen är att det skiljer sig mellan papper och verklighet i uppfattning.
Yrke: Operaproducent : En studie av operaproducentens roll och betydelse i Sverige 2008
ABSTRACTSofie Haag: Yrke: Operaproducent. En studie av operaproducentens roll och betydelse Sverige 2008. Uppsala universitet, Institutionen för musikvetenskap, 2009.The aim of this essay is to provide a better understanding of the role of the Swedish opera producer (often called "production manager") and the opera organisation in which he/she works. Very little has been written about this role, in Sweden as well as internationally. To fill this apparent gap, this study presents the results of inteviews with representatives of ten of Swedens´opera organisations, as well as three case studies.
Jämställdhet med psykologiska ögon - Kunskap, attityd och beteende
Syftet med studien är att kartlägga hur kunskap, attityd och beteende
samverkar kring begreppet jämställdhet. En enkätundersökning genomfördes till
ett specifikt utvald organisation. Enkäten är både kvantitativ och kvalitativ.
Resultatet visar att det inom denna organisation finns en kunskapsbrist av ett
jämställdhetsarbete, det går även att se en koppling mellan attityder och den
befintliga kunskapen. Kopplingen mellan attityd och beteende är dock svag.
You´ve got m@il : en studie om sambandet mellan e-post och effektiv kommunikation i en IT-intensiv organisation
Användningen av elektroniska kommunikationsmedel ökar ständigt och många organisationer byggersin verksamhet på ett starkt informationsberoende. Verksamheterna har blivit allt mer informationsbaserade och informationsteknologin är en oumbärlig del för organisationers infrastrukturer. Därför är utgångspunkten för denna studie att utveckla ny kunskap om hur individer uppfattar effektiv kommunikation i en IT-intensiv organisation. Arbetet undersöker även aspekter som medverkar eller motverkar den upplevda effektiviteten vid användandet av e-post i IT-intensiva organisationer och hur e-post kombineras med andra kommunikationsverktyg för att uppnå önskad effektivitet. Den empiriska grunden till studien är en organisation, där tio kvalitativa intervjuer gjorts.
Rekryteringsstrategi är A och O : En kvalitativ studie om rekryteringsstrategi och chefsstödet i rekryteringsprocesser
Rekrytering är en viktig del för organisationers kompetensförsörjning. För att rekrytera medarbetare med den specifika kompetens som en organisation är i behov av bör en kompetensbaserad personalstrategi utformas. Den kompetensbaserade personalstrategin verkar för att underlätta rekryteringsprocessen och fungera som ett stöttande underlag. Syftet med denna rapport har varit att undersöka och kritiskt granska den befintliga rekryteringsstrategin och chefsstödet på en organisation i Stockholm. Samtliga chefer som har deltagit i undersökningen har personalansvar och rekrytering ingår i deras arbetsuppgifter.
Hur står det till med jämställdheten? : En kvalitativ studie om arbetet med jämställdhet på grundskolor i Kronobergs län
This study is an assignment from the council of Södra Småland county to investigate how equality between boys and girls progresses at compulsory schools in Kronoberg county. The study was undertaken to find suggestions on how work with equality could best be stimulated.The key question was to elaborate how a decentralized rule and structural context of an organisation can affect an implementation of political decisions. The methodological approach adopted can be defined as inductive, it was analysed how the respondents from some selected schools in Kronoberg county themselves relate to the concept of equality between men and women and their experience and understanding of how the concept of equality between sex is understood in their work at school.School-legislation today demands that active measures are undertaken to promote equality between boys and girls and in general almost all the respondents of my study describe equality as an utterly important question. My findings although, at the same time, indicate a gap between rhetoric and practice. The findings of my study suggest that structural relations and a decentralised organisation can constitute a hindrance for implementing equality between men and women in schools.
Inflytande med personlig assistans ? på egna eller andras villkor? : ? En jämförande studie av brukarens inflytande mellan en kommun, ett assistansbolag och ett brukarkooperativ.
This study focuses on the influence a user may have over his or her welfare service, personal assistance. A county, an assistance firm and a user cooperative are compared with the thesis that the organisation that surrounds the users shapes the possibilities the user have to influence his or her personal assistance. There are questions that try to answer if there are outspoken social goals within each organisation. Questions regarding influence of the user when she or he is choosing the assistance provider and the users possibility to influence and his or her power to decide who and when anyone works as an assistant are asked..