Sök:

KOMMUNIKATIONS- OCH KOSTNADSEFFEKTIVITET

En kvantitativ undersökning av Skype som kommunikationsmedel

Följande studie är en undersökning av Skype som kommunikationsmedel. Studien avser att utreda huruvida Skype är kommunikations- och kostnadseffektivt vid intern kommunikation mellan företagsenheter i olika länder. Som bakgrund har teorier angående olika kommunikationsmedels effektivitet och deras förmåga att överföra flera typer av information använts. Utöver det inkluderar den teoretiska bakgrunden teorier rörande kostnader som är relevanta vid kommunikation. En kvantitativ studie där enkäter skickades ut till företag med internationell verksamhet genomfördes för att samla in empirisk data. Av undersökningen framgick att Skypes olika kommunikationskanaler användes i hög utsträckning av företag för att överföra flera olika typer av information. Detta påvisar att Skype är ett effektivt kommunikationsmedel. Då undersökningen även visade att Skype bidragit till minskade kostnader drogs slutsatsen att det även är kostnadseffektivt.

Författare

Sofia Norberg Sofia Norelius

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..