Sök:

Sökresultat:

934 Uppsatser om Kognitiv nedsättning - Sida 34 av 63

"Statistiskt sett har ju NE ocksÄ fel" : en kvalitativ studie rörande gymnasiebibliotekariers uppfattningar och undervisning kring Wikipedia

The main purpose of this bachelor?s thesis is to examine how Swedish upper secondary school librarians and related staff relate to the online encyclopaedia Wikipedia. The research is placed in the all-embracing context of information literacy and source criticism on the Internet. The study was carried out in the form of qualitative interviews and based on two theoretical bases: firstly, the concept of cognitive authority stipulated by Patrick Wilson, and secondly the idea that Wikipedia has a draw towards late modern epistemological assumptions. The latter theory was also associated with the perceptions of knowledge among the library staff interviewed.

Att leva med fibromyalgi ur ett kvinnligt perspektiv : en litteraturöversikt

Bakgrund: Det saknas biomedicinsk förklaring till varför fibromyalgi uppstÄr, vilket gör att patienter idag frÀmst diagnostiseras genom symtombilden som ingÄr i sjukdomen. Att fibromyalgi bestÄr av bÄde fysiska och psykiska besvÀr och att orsaken Àr oklar gör att sjukdomen Àr svÄrbehandlad. Vid bemötande av denna patientgrupp Àr det viktigt att ha ett holistiskt synsÀtt. Syfte: Att belysa aktuell forskning om kvinnors upplevelser av att leva med fibromyalgi. Metod: En litteraturöversikt baserad pÄ tretton vetenskapliga artiklar som har analyserats.

Akdemisk stress : Universitetsstudenter frÄn samhÀlls-och beteendevetarprogrammet och psykologprogrammet.

Syftet med denna studie var att jÀmföra samhÀlls-och beteendevetarprogrammet (n=70) och psykologprogrammet (n=70) i akademisk stress och strategier för att hantera stress. Deltagarna bestod utav universitetsstudenter och mÀtinstrumentet för studien var en enkÀtundersökning med skalorna ?Akademisk stress?, ?kognitiv coping-strategi?, ?Social support?, ?Sociala kontakter? och ?positiva-och negativa coping-strategier?. Det visade sig att det inte fanns nÄgon skillnad mellan studenter frÄn samhÀlls-och beteendevetarprogrammet och studenter frÄn psykologprogrammet i hur akademisk stressade det var. Det fanns inget signifikant samband mellan programmens sociala stöd, sociala kontakter, kognitiva coping-strategier eller sÀttet att hantera positiva och negativa coping-strategi pÄ.

Det gemensamma ansvaret för lokal folkhÀlsoutveckling : En studie om folkhÀlsoarbetets villkor pÄ kommunal nivÄ

Titel: Det gemensamma ansvaret fo?r lokal folkha?lsoutveckling - En studie om folkha?lsoarbetets villkor i tva? svenska kommuner. Bakgrund: Befolkningens ha?lsa a?r beroende av fungerande samha?llsstrukturer da?r kommuner har en central uppgift att vara med och skapa dem. Arbetet att skapa goda villkor fo?r ma?nniskors ha?lsa a?r en komplex uppgift.

Det goda bemötandet - en litteraturstudie om hur det goda bemötandet utmÀrker sig i demensvÄrden

Oavsett i vilket sammanhang vi befinner oss i sÄ Àr ett gott bemötande av betydelse. Har vi dessutom en nedsatt kognitiv förmÄga, sÄsom vid demenssjukdom, Àr bemötandet av Ànnu större betydelse. Sett ur ett vÄrdarperspektiv ligger olika fenomen till grund för ett gott bemötande. Bakgrund: Tidigare studier visar att bemötande har betydelse inom demensvÄrden och bemötandet har beskrivits utifrÄn olika aspekter/perspektiv dÀr bemötandets möjligheter och svÄrigheter diskuteras. Syfte: Studiens syfte vara tt belysa det goda bemötandet i demensvÄrden.

Företags hantering av konsumentdata : Speglar anvÀndares elektroniska fotspÄr förhÄllningssÀttet till integritet?

The essay concerns corporation?s usage and consumer?s attitude towards the phenomenon Big Data. The aim is to analyse whether corporation-management and future ambitions concerning consumer data coincide with attitudes and opinions of today's consumer, and how these opinions reflect consumer behaviour online. The essay is limited to focus on how companies use consumer data in order to better understand and improve the efficiency of their marketing. A self-composed analyse-model was created using previous studies concerning Internet-usage in Sweden, previous management analysis of corporations use of Big Data combined with theory of Cognitive Dissonance. A questionnaire was then created with the analyse model as foundation.

Parent training : En kvalitativ studie om hur förÀldrar till barn med beteendeproblem upplever deltagandet i en förÀldrautbildning

Syftet med denna uppsats var att studera förÀldrarnas upplevelser och erfarenheter av att delta i en förÀldrautbildning. Studiens frÄgestÀllning var: Hur beskriver ett mindre urval förÀldrar sina upplevelser och erfarenheter av att delta i parent training? För att besvara frÄgestÀllningen tillÀmpades en kvalitativ metod dÀr djupintervjuer genomfördes med tvÄ förÀldrapar och tvÄ ensamstÄende mödrar. Samtliga hade genomgÄtt förÀldrautbildningen parent training i regi av barn- och ungdomspsykiatrin under Är 2004. Gemensamt för samtliga förÀldrar var att de kÀnde sig lugnare och mer trygga i förÀldrarollen efter avslutad utbildning.

Hur kan oro och klaustrofobi reduceras hos patienter under en MR-undersökning : En litteraturöversikt

En systematisk litteraturöversikt med fokus pÄ att beskriva upplevelser av att lindra och minska oro och klaustrofobi hos patienter som ska genomgÄ en MR-undersökning. Tanken Àr att fokusera pÄ icke-farmakologiska metoder. MÄnga patienter lider svÄrt av oro Ängest och en betydande mÀngd tvingas avbryta undersökningen mitt i. Andra har svÄrt att ligga still, dÄ de plÄgas av klaustrofobi, vilket leder till otydliga och oanvÀndbara bilder. Syftet Àr att genom en systematisk litteraturöversikt, med en metod för integrerade översikter, beskriva erfarenheter av att lindra oro och klaustrofobi hos patienter under MR-undersökningar med ickefarmakologiska metoder.

Att se var eleverna befinner sig och leda dem framÄt. : Ett arbetslags arbete med formativ bedömning i grundsÀrskolan inriktning trÀningskolan.

AbstractThe aim of the study was to examine how a school team works with formative assessment in compulsory school for pupils with intellectual disabilities. The study had a particular focus on formative assessment in relation to pupils with moderate and severe intellectual disabilities. Since there is a lack of research within the field of formative assessment and pupils with moderate and severe disabilities this study may contribute to new knowledge in this field. A sociocultural perspective has been used as a theoretical framework. A central concept in the sociocultural perspective is that people develop knowledge in interaction with other people and that communication and language is important.  The methodical framework was inspired by an ethnographic approach and the empirical material was concocted by participatory observations and by interviews.

Falska minnen frÄn orsaksslutledningar i vittnessituationer : Betydelsen av stereotyper om kriminalitet

Falska minnen kan uppstÄ frÄn orsaksslutledningar vilka intrÀffar nÀr vi tror att vÄra egna slutledningar om orsaken till en bevittnad hÀndelse (effekt) Àr ett Àkta minne. Stereotyper om grupper av mÀnniskor har visats pÄverka falska minnen i enlighet med den stereotypa uppfattningen. Denna undersökning studerar hur stereotypa uppfattningar pÄverkar falska minnen baserade pÄ orsaksslutledningar och Àkta minnen. Undersökningsdeltagare fick se en film dÀr en kvinna blev av med sin vÀska. I en grupp sÄg deltagarna en man som stal vÀskan medan andra deltagare inte sÄg stölden.

Hur ser en bra skola ut för elever med Aspergers syndrom?

The purpose of my work is to investigate the experiences in school for pupils with Asperger syndrome around the question, what is a good school for them. IÂŽm also interested in what experiences the staff has about this question. I made a qualitative interview study. I have interviewed three pupils with Asperger syndrome, a teacher and a pupil assistant. To give the reader background information I have written about what the researchers say about what it is like to have Asperger syndrome.

FastighetsvÀrdering enligt IAS 40 vid ett förÀndrat rÀntelÀge : en studie av fyra börsnoterade fastighetsbolag Ären 2005-2007

I dagens samhÀlle ökar vÄldsbrotten bland ungdomar och vÄld, hot, mobbning och vandalism Àr vanligt förekommande. Vi har valt att titta pÄ aggressioner hos ungdomar ur olika perspektiv, frÀmst inlÀrningsteori och kognitiv teori. SamhÀllet behöver ge ungdomar verktyg för att kunna agera annorlunda Àn med aggression i olika situationer, ett sÀtt Àr behandlingsmetoden ART. ART (Aggression Replacement Training) Àr en behandlingsmodell som syftar till att ge personer sociala alternativ till ilska och aggressioner. Genom ett antal kvalitativa intervjuer pÄ tvÄ SIS-institutioner, dÀr ungdomar med tung social problematik Àr placerade genom LVU och LSU, har vi försökt komma underfund med vad ungdomarna som genomgÄtt behandlingen har för Äsikter om den och om de sjÀlva tror sig kunna ha nytta av behandlingen Àven i framtiden.

Dynamisk textpresentation pÄ smÄ displayer utifrÄn ett kognitivt synsÀtt

NÀr allt fler produkter blir bÀrbara, t ex handdatorer och mobiltelefoner, innebÀr det Àven att dessa har blivit mindre. Ytan dÀr text och liknande presenteras blir dÄ Àven den mer begrÀnsad. LÀsning kan ses som en komplex kognitiv process med mÄnga ingÄende delar, bland annat tolkning, förstÄelse och ögats fysiska funktion. Dessa ingÄende processer begrÀnsas nÀr ytan texten presenteras pÄ Àr mycket liten. För att motverka detta har alternativa sÀtt att presentera text pÄ tagits fram, sÄ kallad dynamisk textpresentation.

Vuxna personers upplevelse av att leva med posttraumatiskt stressyndrom: en litteraturstudie

PTSD innebÀr ett stort lidande för mÄnga mÀnniskor. SjukvÄrden kan i mÄnga fall inte identifiera dessa personer. Det rÄder brist pÄ kunskap om vilka upplevelser personer med PTSD har och vilka konsekvenser det leder till i deras dagliga liv. Syftet med litteraturstudien var att beskriva vuxna personers upplevelse av att leva med posttraumatiskt stressyndrom. Femton vetenskapliga artiklar med utgÄngspunkt frÄn flera olika traumatiska hÀndelser, med bÄde kvinnor och mÀn, analyserades med kvalitativ innehÄllsanalys.

?Man l?r ju sig hantera sina k?nslor b?ttre n?r man f?r rekreation?

Fritidshemmens arbete med vila och rekreation befinner sig i skuggan av de ?vriga delar som ?terfinns i fritidshemmets uppdrag. ?tminstone r?der det ett forskningsgap g?llande hur l?rare i landet arbetar med dessa begrepp i praktiken. Genom v?r kvalitativa intervjustudie str?var vi efter att kunna bidra med mer underlag till forskningsf?ltet g?llande arbetsg?ngen kring vila och rekreation utifr?n ett policy enactment-teoretiskt perspektiv.

<- FöregÄende sida 34 NÀsta sida ->