Sök:

Sökresultat:

6581 Uppsatser om Knowledge Innovation Zones - Sida 4 av 439

Den innovativa förmågans förutsättningar: En studie av organisationer inom Internetbranschen

Nowadays, the world around us is changing faster and faster, the globalization is increasing and harder competition puts extra pressure on companies to be more innovative than ever before. One of the fastest changing industries is the IT industry where the actors always have to be up to date to keep their competitive advantage. The authors want to find out what makes some companies in this industry more innovative than others by examining what internal elements that are necessary for innovation. Much research has already been carried out within the field of innovation and especially about innovation management, although less research exists about smaller, non high tech service companies. Therefore the authors also tries to find out how applicable today?s theories are on this special field and thereby fill a smaller gap in today?s research.

Strategi ur ett Innovationsperspektiv

Studien ämnar till att granska och diskutera strategi i ett innovationssammanhang för att undersöka hur eller om företag kan arbeta strategiskt med innovation. Innovation är en ickelinjär process och strategiarbete handlar om att göra bedömningar om framtiden. I vilken grad går det att arbeta strategiskt med innovation? Studien använder en explorativ metod med kvalitativ ansats och en abduktivt slutledning. Vår empiriska grund baseras på intervjuer med respondenter inom affärsutveckling och nätverkande.

En analys av innovationsprocessen På Mediaföretaget AB

Medieföretaget AB is a Swedish Media Company that covers several different business areas.The company daily produces one of the biggest newspapers in Sweden and publishes editorialnews on one of the country?s most visited news homepage. The company also has smallerfirms that produce new business models. Due to big changes in the media climate over theworld and a new company management team the company in November 2008 started adepartment for innovation. The main purpose of the department was to create a structuredway for managing ideas and to promote innovation.

Innovation åt folket! : Hur innovationsstrategin för år 2020 kan gå från tanke till verklighet

I dagens samhälle krävs det allt snabbare förändring i organisationer för att hålla jämn takt med omvärlden. Detta har den svenska regeringen uppfattat och därför tagit fram en innovationsstrategi för år 2020, som vi till stor del har utgått från i detta arbete. Med den som grund ville vi ta fram ett verktyg för att introducera innovation för individer och organisationer för att starta en process för ett kontinuerligt lärande och arbete med innovation. För att testa detta verktyg gjordes en studie som bekräftade vår hypotes, och utifrån detta har vi tagit fram en stor, övergripande modell för hur vi ser att innovationsarbete kan fungera i organisationer utifrån vårt verktyg, samt en modell för hur individen och organisationsklimatet tillsammans kan fungera för att bidra till att höja innovationsförmågan i en organisation. Utöver vår hypotes hade vi även två forskningsfrågor som vi svarade på, där den andra är vårt innovationsbidrag..

Open Innovation inom offentlig förvaltning

Open Innovation är ett relativt nytt arbetssätt som innebär att organisationer tar in extern kunskap med syftet att utveckla interna processer och vidga den egna kompetensen. Studien utgår ifrån ett kvalitativt perspektiv där relevanta teorier hämtats ifrån tryckt litteratur, vetenskapliga artiklar samt empiri som består av en omvärldsanalys samt intervjustudie med ett antal individer med varierande kunskap inom områdena; Open Innovation samt medborgardialog kopplat till offentlig förvaltning. Det framkom i studien att faktorer som transparens, verktyg samt process är viktiga byggstenar i en Open Innovation-process. Utifrån studien har författarna tagit fram en metod som skall synliggöra hur de olika områdena samverkar med varandra och vilka verktyg som kan tillämpas i processen (se nedan). Författarna fann genom studien att hanteringen utav de idéer och förslag som hämtas från Open Innovation-processer är den viktigaste delen i processen.

Att öppna upp sjukvårdens förändrings- och utvecklingsarbete : En studie av medskapande innovation i primärvården

Healthcare in Sweden are in need of a drastic change to meet the requirements of highly developed societies, and information technology is seen as an essential part to get there. However, the Swedish healthcare have to challenge their traditional innovation approaches as well. For example, it has become more common to engage patients in the innovation process through web-based platforms. We have been focusing on an approach called co-creation by studying a workshop, in which potential users and other stakeholders are cooperating creatively to come up with innovative solutions in order to improve healthcare practice. Our findings suggests that co-creation may increase the mutual understanding between different stakeholders, for example healthcare professionals and IT developers, enable horizontal learning through and outside the organization and also to raise concepts and actions that are responding to healthcare needs.

Kunskapso?verfo?ring inom franchisena?tverk : En studie av utveckling och o?verfo?ring av kunskap inom franchisena?tverk

This case study has been conducted within the Swedish fitness chain World Class to explore the opportunities for knowledge development and transfers within franchise networks. We have interviewed the product manager at the World Class headquarter, the owner of a franchise club and a local product manager from the same facility. Our finding indicates that various forms of knowledge transfer occur within the World Class network, particularly in product development and sales. The transfer occurs within the framework set by World Class with regularly scheduled meetings. In addition informal networks provide other means of knowledge exchange between some units.

Förutsättningar för innovation : En studie om hur avdelningschefer kan stödja en organisations innovationskultur.

Dagens föränderliga affärsklimat ställer höga krav på oirganisationer som vill jobba med innovation (Slavicek, 2011 & Drucker, 1995). Innovation handlar om processen för att samla in, utveckla, förenkla samt kommersialisera en idé (Mclean, 2005). Kreativitet och innovation kommer endast att ske sporadiskt om det inte finns en stödjande organisationskultur och tydliga processer för det (Malaviya & Subhash, 2005). Ett idéhanteringssystem hjälper organisationen att använda mänskliga resurser mer effektivt genom att se till att individer från hela organisationen kan bidra till innovationsarbetet (Lamont, 2004). Volvo CE är ett globalt ledande företag inom tillverkningsindustrin och verksamt inom maskiner till byggindustrin. På grund av den hårdnande globala konkurrensen har företaget under de senare åren jobbat mer fokuserat med innovationsarbete.

Nyttoforskning. En studie av den svenska forskningsfinansieringen för humaniora och samhällvetenskap med Riksbankens Jubileumsfond som exempel.

In this paper I argue that the development of innovation ideas within the financial system of scientific research might have a counterpart within the financial system of the social sciences and the arts. The ideas of innovation share a common way to evaluate science in terms of how well it can contribute to economic growth. In the past two decades a similar development can be observed within Riksbankens Jubileumsfond (RJ), one of the largest external financiers of the social sciences and the arts in Sweden. The idea of evaluating research used by the innovation ideas has grown popular within RJ, only it seems they evaluate research in terms of how well it fits into an international research community rather than how much it can contribute to economic growth as is the case within the innovation ideas. By examining the different ways of financing research that RJ has used during the last 2 decades, this paper aims to introduce a new perspective in which it is possible to understand the development within this type research funding as a part of a bigger system of development..

Exportledd utvecklingsstrategi : en studie av ?Export Processing Zones? i Mexico

I denna uppsats undersöker vi Export Processing Zones (EPZ) roll i ett lands ekonomiska utveckling, exemplifierat med Mexico. Fokus för uppsatsen är centrerat kring de bakåtriktade länkeffekter som förväntas uppstå som en effekt av ett EPZ-program. Fenomenet längs den mexikansk-amerikanska gränsen kan sägas ha flera orsaker, men grundas i tillgången på billig arbetskraft samt närhet till världens enskilt största konsumentmarknad. Uppsatsen visar på ett minskat FDI-inflöde, ökad sysselsättning, begränsad teknologiöverföring samt mest jobbspecifik kunskapsöverföring. Eftersom få lokala eller inhemska underleverantörer kontrakteras av EPZ-företagen minimeras länkbildningen.

Staying Astonishing

This thesis is a case study with a qualitative approach. The company examined is The Astonishing Tribe (TAT) making user interfaces for mobile phones. The company has had a growth of 1453% from 2002 until 2006. We have examined what are the key factors for keeping innovation while growing. The most significant factor not supporting innovation within the case company is the will to take calculated risks.

Studier av habitatval och revirstrukturer hos vassångare (Locustella luscinioides) i Tåkern

The Savi?s Warbler (Locustella luscinioides) is a recently established bird species in a few reedy shallow lakes of southern Sweden and has only been found nesting for the last twenty years. Little is known about the species' habitat preferences, breeding biology and demands for specific territory structures at breeding sites in Sweden. Knowledge of a newly established species? habitat requirements is essential to maintain a viable population and design action plans.

Innovation händer inte bara. : - Hur ledningen kan bidra till utvecklingen av innovativa organisationer

Uppsatsen kartlägger hur en företagsledning arbetar med innovation och identifierar möjligheter i kommunikationen med medarbetarna. Författarna analyserar också hur ledningen kan bidra till, samt dess betydelse, vid utvecklingen av innovativa organisationer. Uppsatsen är indelad efter en undersökningsmodell som är utvecklad av författarna själva bestående av 5 delområden: Kommunikation kring innovation, Förhållningssätt till innovation, Mekanismer som styr innovation, Förhållningssätt till misstag och Förhållningssätt till belöningar. Med utgångspunkt i de 5 delområdena undersöks 4 snabbväxande svenska företag genom semi-strukturerade intervjuer med VD på företaget. Två av företagen är av medelstor karaktär och två lite mindre.

Innovation och kultur: faktorer i en kultur som påverkar innovation

I dagens snabbt föränderliga affärssamhälle är innovation en nödvändig förutsättning för framgång och kanske till och med för överlevnad. Det är på grund av detta som innovation har tagit sig till toppen av agendan i organisationer runt om i världen. Organisationskultur är avgörande för innovation och företag behöver förstå denna koppling bättre för att kunna dra nytta av det. Innovation uppkommer genom bra idéer som kopplas till en kultur och ett bra arbetsklimat. Innovation har blivit viktigt i organisationer och en kultur som stödjer innovation kan vara nödvändig.

Förståelsen av interkulturell pedagogik : En studie om förståelsen före detta Södertörnstudenter har gällande den interkulturella pedagogiken och om de använder den i arbetslivet

The purpose of this study is through a teacher perspective gain insight to the knowledge former Sodertorn teacher students possess of intercultural pedagogy and if they use it at work. The studies main perspective is the intercultural perspective, which has been the study's lead perspective. This study also made use out of a sociocultural perspective as it fits with the intercultural perspective and puts its mark in the study.This study has used interviews for data collection. Five former Sodertorn teacher students were interviewed, the interview participants work as teachers. These five teachers? experiences and statements were the focus of this study, the teachers had to demonstrate their intercultural skills and how they use these skills in their classroom.

<- Föregående sida 4 Nästa sida ->