Sök:

Sökresultat:

700 Uppsatser om Klassisk retorik för vćr tid - Sida 3 av 47

Retorisk undervisning : En studie om svensklÀrares förmÄga att praktisera retoriska Àmneskunskaper i klassrummet

LÀrare i svenska har ett uppdrag att undervisa eleverna i retorik. Med detta uppdrag kommer dock inget om att lÀraren sjÀlv ska tillÀmpa disciplinen. Denna studie undersöker dÀrför om lÀrarna tillÀmpar sina Àmneskunskaper i retorik i sin undervisning. Undersökningen genomfördes genom fallstudier av tre lÀrares lektioner i svenska pÄ gymnasiet. Lektionerna observerades utefter ett observationsschema som lyfter fram specifika delar av retoriken.

Personlighet + Utseende = Instrumentval? : Finns det en förestÀllning om hur en person som spelar ett visst instrument ser ut och vilken personlighet denna person har?

I mitt examensarbete har jag valt att undersöka de tankar som finns kring vem som spelar vilket instrument. Vilka ord, som har med utseende respektive personlighet att göra, förknippar studerande vid en svensk musikhögskola samt en svensk folkhögskola med de utvalda instrumentalisterna; -klassisk tubaist, fiolspelande folkmusiker, klassisk tvÀrflöjtist, afrosÄngaren, afrotrummisen, klassisk pianist? Vilket kön, vilket utseende och vilken personlighet tÀnker de sig att respektive instrumentalist har? Genom en enkÀtundersökning har jag försökt ta reda pÄ detta. Jag delade ut enkÀter till studerande vid en svensk musikhögskola samt till musikstuderande vid en svensk folkhögskola. Av 201 utdelade enkÀter fick jag in 49 svar.

TaltrÀning i gymnasieskolan : en studie av nÄgra lÀrares undervisning i retorik och muntlig framstÀllning

Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ om det bedrivs nÄgon medveten trÀning i muntlig framstÀllning i Àmnet svenska pÄ gymnasiet. Vilken attityd och instÀllning har lÀrarna till muntlig framstÀllning och retorik och i vilken omfattning ingÄr det i de olika kurserna? Vidare studeras i vilken mÄn lÀrarna upplever att eleverna behöver stöd och hjÀlp i sin utveckling till offentliga talare.Undersökningen bestÄr av enkÀt och intervjuer. Resultaten visar att flera lÀrare bedriver ett engagerat och medvetet arbete med systematatisk taltrÀning. Arbetet med detta omfattar i de flesta fall 30% eller mer av kurstiden.

Den Ättafaldiga vÀgen till frÀlsning dÄ och nu : En komparativ analys av Klassisk Yoga och Ashtanga Vinyasa Yoga

I dagens samhÀlle Àr det troligen ingen som har undgÄtt termen yoga. Yoga finns pÄ nÀstintill vartenda gym och termen dyker Àven upp i olika hÀlsotidningar frÄn stund till stund. BenÀmningar sÄ som Ashtanga Yoga, Hatha Yoga, meditation, asana, andningskontroll och cakra förekommer i alla olika kombinationer. Ibland i sÄdan mÄngfald att man som lÀsare inte uppfattar nÄgon skillnad pÄ vad innebörden av dessa termer Àr, och det hela framstÄs som ett enda stort virrvarr.Uppsatsens kommer att lyfta fram tvÄ yogaformer, av den mÄngfald som existerar, nÀmligen Klassisk Yoga och Ashtanga Vinyasa Yoga. Ett argument varför detta Àr ett intressant fÀlt att beskÄda, Àr av den anledning som nÀmndes ovan, nÀmligen mÄngfalden som ter sig att bli rörig.

LĂ€rarens outtalade retorik - Unspoken Rhetoric of the Teacher

Undersökningens syfte Àr att studera hur historielÀrare pÄ gymnasiet berÀttar om berÀttande. Studien grundar sig dÀrför pÄ intervjuer med gymnasielÀrare i historia. Intervjumaterialet kopplas sedan för det första till retoriska begrepp, för det andra till Thomas Ziehes pedagogiska teorier och för det tredje till Peter GÀrdenfors bild av mÀnniskan som mönsterskapare och meningssökare. Resultatet av undersökningen visar pÄ att lÀrarna i sin undervisning anvÀnder retoriska grepp av olika slag. NÀr de berÀttar om vad de gör, beskriver de det emellertid inte med retoriska termer..

Yes, we can exaggerate! En översÀttningsvetenskaplig studie av anvÀndningen av retoriska stilfigurer i ett amerikanskt politiskt tal, dess svenska översÀttning och ett svenskt politiskt tal

AbstractSyftet med uppsatsen Ă€r att undersöka och jĂ€mföra anvĂ€ndningen av retoriska stilfigurer i politiska tal av den amerikanske presidenten Barack Obama och den svenske statsministern Fredrik Reinfeldt. Hypotesen Ă€r att det amerikanska talet har en starkare strĂ€van att med hjĂ€lp av retoriska stilfigurer övertyga Ă„hörarna Ă€n det svenska talet har. En svensk översĂ€ttning av Obamas tal undersöks ocksĂ„ för att se om anvĂ€ndningen av stilfigurer skiljer sig frĂ„n originalet och/eller om det möjligtvis fĂ„r en mer ?svensk? karaktĂ€r i frĂ„ga om retorik.Uppsatsen utgĂ„r frĂ„n teori om klassisk retorik och stödjer sig framför allt pĂ„ Hellspongs Konsten att tala (2004). ÖversĂ€ttningsperspektivet utgĂ„r frĂ„n Ingos Konsten att översĂ€tta (2007).Metoden Ă€r kvalitativ innehĂ„llsanalys vilket innebĂ€r att det insamlade och avgrĂ€nsade materialet bĂ„de tolkas och beskrivs.Resultatet visar att det framför allt i det amerikanska talet finns en stark tendens att överdriva, alltsĂ„ att anvĂ€nda sig av stilfiguren hyperbol.

Retoriska begrepp i en pedagogisk praktik : GymnasielÀrare talar om sin praktik

Bakgrund: LÀrare talar gÀrna om sin praktik och söker en form för dessa samtal. Pedagogik och retorik har en lÄng och till viss del gemensam historia. GÄr det att sammanföra dessa traditioner och redskap? En grupp ÀmneslÀrare pÄ gymnasiet deltar i ett samtalsseminarium dÀr det ingÄr en kurs i praktisk retorik. Mötena följs upp i en intervju.Syfte: Att höra vad lÀrarna i en intervju sÀger om sin klassrumspraktik och se hur nÄgra retoriska begrepp fungerar i ett pedagogiskt samtal.

Bakgrundsmusikens pÄverkan pÄ elevers sinnesstÀmning och
koncentration i klassrummet

Syftet med min uppsats var att studera om bakgrundsmusik kunde pÄverka elevernas sinnesstÀmning och koncentration i klassrummet. Undersökningen genomfördes i Ärskurs 7 i en skola i Kiruna kommun och omfattade 53 elever. Undersökningen strÀckte sig över veckorna 41 ? 47, 2003 och genomfördes via enkÀter i utvecklingsarbetet ?Processkrivning?. Som bakgrundsmusik anvÀndes de tvÄ genrerna: populÀr- och klassisk musik.

Interpretation av dubbelgreppspassager i violarepertoar

Syfte: Syftet med detta arbete har varit att utveckla mig som interpret genom att skaffa mig en bredare kunskap om hur dubbelgrepp och ackord nyttjas inom olika epoker av klassisk konstmusik skriven för viola.FrÄgestÀllning: Kan kÀnnedom om dubbelgreppens (inklusive ackordspelets)musikaliska funktion, kompositörernas syfte med dem och de olika epokernas ideal för dubbelgreppsspel, hjÀlpa mig i mitt eget utförande och interpretation av dubbelgrepp?Metod: Min metod har varit att först vÀlja ut ett antal dubbelgreppspassager ifrÄn olika epoker inom klassisk konstmusik och sedan intervjua ett antal olika teoriprofessorer och musiker om hur dessa bör interpreteras. Slutligen har jag övat pÄ passagerna och gjort inspelningar av mina egna interpretationer av dessa..

En kanon i historia - en kontroversiell frÄga i Danmark men tystnad i Sverige

Syftet med följande arbete Àr att presentera det förslag till historiekanon som lades fram i Danmark sommaren 2006, samt den debatt som följde i media, samt att jÀmföra klimatet för historieÀmnet i Danmark och Sverige. Svend SÞdring Jensens teori om olika historieundervisningsmodeller applicerades pÄ materialet. Genom en kvalitativ analys av de olika texterna, blev resultatet att föresprÄkarna för en kanon har en objektivistisk och/eller klassisk argumentation, samt att motstÄndarna har en formal argumentation nÀr de inte anser att en kanon ska finnas, och objektivistisk och/eller klassisk argumentation nÀr de anser att urvalet av kanonpunkter Àr felaktigt. I jÀmförelsen med Sverige blir resultatet att Sverige har en mer nyanserad historiesyn, speciellt nÀr det gÀller den egna kulturen..

Intressenternas roll i legitimeringsprocessen vid ett internationellt förvÀrv : En medieanalys av MAN:s bud pÄ Scania

Syftet med denna uppsats Àr att jÀmföra det retoriska spelet i media runt affÀren mellan Old Mutual och Skandia med affÀren mellan MAN och Scania för att sedan belysa intressenternas roll och betydelse. Uppsatsen utgÄr frÄn Bentemark och Pedersens (2006) studie om retoriska strategier vid ett fientligt bud. UtifrÄn den studien genomför vi en medieanalys av debatten runt MAN:s bud pÄ Scania. VÄrt resultat jÀmförs med det frÄn Bentemark och Pedersen (2006), dÀr bÄde likheter och skillnader upptÀcktes. DÀrefter belyses intressenternas roll i debatten och det sker med hjÀlp av teorier av bland annat Rhenman (1964), om företagets intressenter, och Mitchell et al.

Köper vi verket eller författaren? : En retorisk analys av detektivromanens omslag frÄn 1940-tal till 2000-tal

Detektivromanen Àr en genre som pÄ senare Är blivit omÄttligt populÀr. Idag kan man köpa en deckare i nÀstan varje kiosk och matbutik. PÄ detta följer att omslagen i de flesta fall mÄste sticka ut ur mÀngden för att boken ska bli sÄld, vilket sÄlunda gör det intressant att undersöka vilka metoder man anvÀnder ? och har anvÀnt ? för att locka lÀsare..

Kallak - en debatt om framtiden : En studie om miljörÀttvisa i debatten om gruvan i Kallak

MiljörÀttvisa kommer frÄn USA och har sina rötter i den amerikanska medborgarrÀttsrörelsen. Idag Äterfinns miljörÀttvisan som retorik bÄde hos forskare och politiker samt grÀsrotsrörelser. Detta Àr dock inget som Äterfinns i nÄgon större utstrÀckning i Sverige. Denna studie fokuserar pÄ debatten kring en gruvetablering i Kallak, Sverige, och vilken retorik olika aktörer anvÀnt sig av. InnehÄllsanalysen av tidningsartiklar visar pÄ att det bÄde finns likheter och skillnader i denna debatt jÀmfört med den globala retoriken kring miljörÀttvisa..

Libre : sa?ngteknik i den klassiska genren och instudering av klassiska sa?nger

Projektet har inneburit att o?va klassisk tonbildning och att interpretera fyra sa?nger fra?n den klassiska genren. Fo?r att la?ra ka?nna dessa sa?nger har jag la?st om komposito?rerna samt o?versatt sa?ngtexterna. Fo?rutom obligatorisk litteratur kompletterades projektet med sja?lvbiografin Ro?sten skriven av operasa?ngare Thomas Quasthoff.

Retorik i praktik : Postproduktion av ljud & bild i dokumentÀrfilm

I detta kandidatarbete svarar vi pÄ frÄgan ?Hur anvÀnder man postproduktion som ett retoriskt verktyg för att förstÀrka en dokumentÀrfilms budskap??. Retorik stÄr i konflikt med dokumentÀrfilm. Vi anser att retoriken vill pÄverka medan en dokumentÀr vill undervisa. Med hjÀlp av Aristoteles tre grundlagar för retorik, ethos, logos och pathos, försöker vi pÄverka tittarens tycke om en dokumentÀrfilms budskap via postproduktion.

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->